- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego Targu i Stągiewnej. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę Żuławską oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.
Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.
Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań
Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.
- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną
Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce
Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").
Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy
Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta Żbik. W parterze nowego bloku mieszkalnego pojawiły się lokale handlowe, stanowiące przedłużenie pierzei usługowej. Zamiast wrysowanych w koncepcji urzędników stolików gastronomicznych przed nową zabudową pojawił się jednak kolejny parking naziemny.
Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.
Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie
Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan
Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.
- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Remont estakady, która przesłania historyczną bramę
Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowego na skrzyżowaniu Elbląska - Podwale Przedmiejskie - Długie Ogrody - Siennicka. Najważniejszym elementem jest remont estakady, która od samego początku istnienia jest krytykowana za całkowite przesłonięcie zabytkowej Bramy Żuławskiej.
- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji
W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.
- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.
- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów
Pozostając w temacie ul. Łąkowej zapytaliśmy urzędników również o remont jej północnego, zdegradowanego fragmentu, tj. między Podwalem Przedmiejskim a ul. Długie Ogrody.
Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.
- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.
Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej
Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont
Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: Seredyńskiego oraz Angielska Grobla.
Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.
Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią
Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach
Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach
Miejsca
Opinie (341) ponad 20 zablokowanych
-
2023-02-13 07:54
Trzeba łaczyc a nie dzielić
Potrzeba i zieleni i parkingu.
- 3 0
-
2023-02-13 08:40
(2)
O tak zlikwidujmy ostatnie miejsca parkingowe w okolicach starówki.
- 6 2
-
2023-02-13 08:45
synu nie grzesz
- 0 4
-
2023-02-13 10:22
Nikt nie musi parkować obok starówki?
- 0 4
-
2023-02-13 08:43
Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.
Natomiast strefę płatnego parkowania wprowadzono bardzo sprawnie. Udało się to zaplanować i zrealizować więc nie rozumiem jak to jest możliwe, że nie ma planu na remont ulic objętych strefą płatnego parkowania skoro z tych ulic ściągany jest dodatkowy podatek od mieszkańców i parkujących tam. Gdzie podziewają się te pieniądze?- 3 0
-
2023-02-13 10:03
Zmiana nazwy na Długie Szroty (1)
Proponuję dokonać taniej operacji przemianowania "Długich Ogrodów" na "Długie Szroty". W ten sposób nazwa będzie spójna z przeznaczeniem i wreszcie zamkniemy usta malkontentom. Onii by chcieli drzew, śpiewających ptaków, stojaków dla szkrzypiących rowerów, lodów, śmiejących się dzieci i może jeszcze wiewiórek i ławek do całowania przed ślubem. A co będzie jak kogoś użądli pszczoła?
- 5 3
-
2023-02-13 10:09
Szroty - nazwa nieodpowiednia.
O ile wiem tam rośnie drzewo. Chyba. Kiedyś rosło. Tradycja najważniejsza.
- 1 0
-
2023-02-13 10:20
Skandal (1)
Okolice Długich Ogrodów to faktycznie skandal, w mieście o takiej renomie. Dziwię się też, że nikt nie docenia walorów ulic Seredynskiego i Angielskiej Grobli. Skandalem jest również wykorzystanie zabytkowej Bramy Żuławskiej jako magazynu rupieci.
- 2 4
-
2023-02-13 12:55
a kto ma doceniać ?
tu mają je doceniać tylko deweloperzy a co potem to widzisz na przykładnie Wałowej albo tego co zostało wokół Łąkowej , czyli zaniedbać aż z dymem poleci albo się zawali
- 0 0
-
2023-02-13 10:43
Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu (...)
- 2 2
-
2023-02-13 10:53
Za to teren około LOTu super chluba miasta (1)
Dziwne typki sterczące przy 777, obleśny pub, jakieś budy z garmażem na kiju, automaty do gry a la Stegna 2000 do tego na okrase syf, brud i rozwalone murki - świetna wizytówka przy historycznym centrum Gdańska! Czemu nikt z włodarzy nic z tm nie zrobi?
- 4 0
-
2023-02-13 12:47
jacy włodarze taka wizytówka
ale czasu nie mają jak po kraju śmigają na wiece wyborcze Trzaska
- 0 0
-
2023-02-13 11:43
turystów przybywa w w sezonie nie ma gdzie zaparkować
po pierwsze Jeśli zniknie ten parking to już zupełnie nie będzie gdzie zostawić samochód w okolicy centrum , po drugie to zdjęcia zrobione w okresie przedwiośnia gdzie zero liści na drzewach i zieleni jako takiej, specjalnie po to żeby podkręcać złe nastroje. A czemu nie ma środków na remonty - to już trzeba spojrzeć nieco wyżej - kto ograniczył dotacje dla miasta ?
- 3 4
-
2023-02-13 12:25
O jakiej przebudowie oni czegokolwiek mówią jeśli zniszczyli to miejsce doszczętnie tym co ostatnio zabudowali
Parę lat temu był zarzucony temat budowy tam parkingu podziemnego z prawdziwego zdarzenia a potem odtworzenia zabudowy, która pasowała by do tego co historycznie tam stało. Sama ulica miała mieć również podobny charakter z zasadzonymi drzewami itp. Potem zmienili plany zagospodarowania, zmienili projekty i zamiast stylowych kamienic powstały zwykłe kartony jak za obwodnicą budowane byle taniej i byle więcej przez fundusz inwestycyjny z bliskiego wschodu...Do tego Łąkowa i jej stan.
- 7 0
-
2023-02-16 16:25
Był park
Mnóstwo zieleni to przez lata stopniowo go wycinano.. O tym już nikt ie wspomina. Aż w końcu deweloper postawił apartamenty... Ważne by kasa leciała i żeby żabka była pod nosem aby turystom wynajmującym na doby wódka się nie kończyła... Dziwne czasy narzeka się na betonoze którą niedawno władze same stworzyły i teraz nagle chcą być eko-zieloni.
To samo w Sopocie... Najpierw betonowanie przestrzeni publicznych, a dekadę później skąd ten beton ma być zielono.. Paranoja za pieniądze obywatela...- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.