• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (341)
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.
  • Ulica Długie Ogrody wygląda obecnie jak wielki plac komisu samochodowego.

Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego TarguMapkaStągiewnejMapka. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę ŻuławskąMapka oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.



Czy ul. Długie Ogrody powinna być przebudowana?

Ulica Długie Ogrody prezentuje się jak wielki plac komisu samochodowego. Morze asfaltu rozpościera się na ponad półkilometrowym odcinku od Mostu StągiewnegoMapka aż po Bramę ŻuławskąMapka czy raczej estakadę, która nad nią dominuje.

Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. Długie Ogrody przedstawiona w 2018 r.

Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań



Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.

- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.
  • Koncepcja zmian ul. Długie Ogrody przygotowana przez Biuro Rozwoju Gdańska w 2018 r.

Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce



Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").

Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy



Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta ŻbikMapka. W parterze nowego bloku mieszkalnego pojawiły się lokale handlowe, stanowiące przedłużenie pierzei usługowej. Zamiast wrysowanych w koncepcji urzędników stolików gastronomicznych przed nową zabudową pojawił się jednak kolejny parking naziemny.

Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.

Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie
Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper. Urzędnicy marzyli o ogródkach gastronomicznych, ale plan zagospodarowania zezwalał również na budowę parkingu naziemnego od frontu, co wykorzystał deweloper.

Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan



Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.

- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
  • Groteskowo prezentujące się drzewa w donicach to dotychczas jedyna próba poprawy wyglądu ul. Długie Ogrody
  • Widok na ul. Długie Ogrody od strony Mostu Stągiewnego
  • Ulica Długie Ogrody w pobliżu Bramy Żuławskiej
  • Ulica Długie Ogrody na wysokości niedoszłego parkingu kubaturowego (na terenie po lewej)

Remont estakady, która przesłania historyczną bramę



Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowegoMapka na skrzyżowaniu Elbląska - Podwale Przedmiejskie - Długie Ogrody - Siennicka. Najważniejszym elementem jest remont estakady, która od samego początku istnienia jest krytykowana za całkowite przesłonięcie zabytkowej Bramy Żuławskiej.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Węzeł Brama Żuławska, który całkowicie przytłoczył historyczną bramę i odciął do niej dostęp dla pieszych
  • Brama Żuławska stojąca pośrodku układu drogowego bez możliwości dojścia pieszo
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Przejście podziemne na węźle Brama Żuławska
  • Węzeł Brama Żuławska z estakadą nad skrzyżowaniem
  • Brama Żuławska została zbudowana w 1628 r.

Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji



W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.

- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.

- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej? Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Północny odcinek ul. Łąkowej
  • Remont przejścia podziemnego na wysokości ul. Łąkowej

Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów



Pozostając w temacie ul. ŁąkowejMapka zapytaliśmy urzędników również o remont jej północnego, zdegradowanego fragmentu, tj. między Podwalem Przedmiejskim a ul. Długie Ogrody.

Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.

- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.

Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej
  • To jeszcze zieleń czy instalacja artystyczna? Tak prezentuje się obecnie ul. Seredyńskiego.
  • Kierowcy na ul. Seredyńskiego z chodników zrobili parkingi, omijając przy okazji Strefę Płatnego Parkowania.
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych
  • Na ul. Angielska Grobla mimo szerokiej jezdni postój aut odbywa się na chodnikach, co prowadzi do dalszej degradacji przestrzeni dla pieszych

Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont



Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: SeredyńskiegoMapka oraz Angielska GroblaMapka.

Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.

Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią

Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach


Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach

Miejsca

Opinie (341) ponad 20 zablokowanych

  • Zgadzam się w 100 % z autorem. Po prostu wstyd !

    • 11 17

  • (2)

    Jak czytam wypociny,ludzi co chcą likwidować estakady,môwiąc że w tym miejscu ma powstaćCOŚ to ręce opadają!!A przejścia obok tuneli to dopiero wymysł!!!!!!

    • 21 9

    • (1)

      Tunele trzeba zlikwidować. Ich naziemna część wygląda jak z koszmaru

      • 2 8

      • Ja mam lepszy pomysl

        Nie likwidować tuneli, zrobić tam miejsca parkingowe. Zobaczymy jak chętnie będą ich używać ich najwięksi zwolennicy.

        • 1 4

  • Co tam ogrody krótkie czy długie... (2)

    Skoro Ola ma dworek nad samiuśką wodą, a i podwórko krajowe dużo bardziej nęci, niż własne...

    • 14 20

    • Obajtek ma sporo dworków. Niech dorzuci swoim wyborcom w dizlach. (1)

      • 7 1

      • córka leśnika a ty nie powinnaś szyszek łuskać teraz ?

        • 1 5

  • DDD

    Dulkiewicz do dymisji.

    • 13 23

  • ... (2)

    Obrzydliwy artykuł, jako młody Gdańszczanin mam wrażenie że takie osoby jak np. Wspomniany w artykule Spieglanin nie mają o niczym zielonego pojęcia, widzą Długie Ogrody ale nie widzą ogrodu, tragedia, ale już nie widzą tego że parkują tam mieszkańcy budynków naokoło, pytam się, GDZIE po takiej modernizacji mają stanąć? Na podwórku Spieglanina chyba, albo wspominka o usunięciu estakady na bramie żuławskiej, nie wiem dlaczego ktokolwiek myślący normalnie by miał taki pomysł zwłaszcza że jest to Droga Wojewódzka 501, żałosne jest że osoby, które piszą te artykuły, i tworzą projekty, jak np. Podany projekt Długich Ogrodów albo przebudowa skrzyżowania przy Akademii Muzycznej to zielone gbury, które mieszkają w wypasionym mieszkaniu, bo biorą za to kupę kasy, i nie muszą dojeżdżać samochodem do pracy, bo ich praca to siedzenie przed komputerem przy swoim łóżku, więc mają gdzieś kierowców, wszystko co planują musi być przeciwko kierowcom, obrzydliwe jednostronne podejście to tych tematów...
    Poza tym, Projekt bardzo mi się podoba ale podajcie alternatywę dla usuniętych po niej miejsc parkingowych. A jeżeli waszą alternatywą jest komunikacja miejska to nie stety nie mam dla was porady jak powrócić do normalności i nikt wam nie pomoże, komunikacja miejska jest dobrym rozwiązaniem, ale nie w Gdańsku, gdzie autobusy i tramwaje są przepełnione, stoją w korkach(tramwaje też, bo się psują) , notorycznie się spóźniają, albo w ogóle nie przyjeżdżają, i często wali w nich szczochem... Sam dojeżdżam i tramwajem i autobusem do szkoły, ale jakbym mógł, to zastąpił bym to własnym, czystym samochodem, a nie wspólną, śmierdząca i nie zorganizowaną abominacją.

    • 34 13

    • Masz bardzo pryncypialne opinie, typowe dla twojego wieku (1)

      Z czasem, doświadczeniem i odwiedzanymi miastami w Europie (tylko błagam, nie autobusem z wycieczką) zaczniesz dostrzegać, dlaczego w polskich miastach zyje się gorzej, mimo że wydajemy więcej pieniędzy na infrastrukturę. Polecam też doczytać, książki typu Miasto Szczęśliwe czy cokolwiek Jana Gehla, poszerzają horyzonty. Po ich lekturze zrozumiesz, dlaczego Spielganin mówi to co mówi. Być może ciężko to zrozumieć wychowując się w tym otoczeniu, mi pomógł pobyt za granicą :)

      • 0 6

      • Kto wydaje wiecej pieniedzy na infrastrukture? My?!

        • 3 0

  • wyburzenia i owszem - ale najpierw alternatywy (!!!) (3)

    Czyli "mała obwodnica południowa" przez Olszynkę i tunel pod Motławą.

    Te dwa działania realnie pozwolą na usunięcie ruchu tranzytowego z okolic Głównego Miasta i obszaru wytyczonego dawnymi murami miejskimi. W obrębie tego obszaru wyburzenia nie tylko estakad ale i pseudomodernizmu, realizmu socjalistycznego i produktów betonowej republiki...

    Ba!
    Po udostępnieniu tych możliwości ten ruch sam się usunie, bo będzie bardziej racjonalny.
    Wszystkie inne "propozycje" to demagogia i gwałt na logice.
    Czyli bolszewizm.

    • 17 14

    • takie rzeczy trudno zrobić... (2)

      farbą i znakiem zakazu...

      • 4 1

      • Ale ty jesteś inteligentny! A jaki mądry! Piękny też zapewne jesteś? (1)

        • 0 6

        • ad personam...

          Czyli rozumku i wiedzy zabrakło...
          Śliniak sobie spraw, bo przyciasny gajerek zniszczysz...

          • 5 0

  • Zrobić duży parking podziemny na 500 aut i na górze piękna aleja z drzewami i ławkami i będzie świetne przedłuzenie drogi (2)

    Czemu proste rzeczy są ciągle takim problemem ?

    • 12 5

    • kasa rybka, kasa. Pislam ukradł kasę i nie ma kasy. Proste jak drut.

      • 1 1

    • miał być parking

      ale się im odwidziało, potem zabudowali część terenu i zaraz zabudują kolejną część i gęby otworzą że miejsca nie ma

      • 1 0

  • Żyje się w Gdańsku coraz gorzej

    Człowiek już woli jak jest niezagospodarowana dziko rosnąca zieleń, bo jak coś w Śródmieściu zaczynają robić to tylko pod dewelopera, który zabiera kolejną przestrzeń, betonuje wszystko i nie liczy się z okolicznymi mieszkańcami. Miasto jak już coś robi to tylko pod dewelopera, nie dla starych mieszkańców. Kiedyś nie wyobrażałam sobie życia poza Gdańskiem, dziś rozważamy wyjazd, bo nikt się z nami już tutaj nie liczy. Zabytki niszczeją, terenów zielonych nie przybywa, deweloperka włazi z butami w życie spokojnych dotąd ulic, robiąc wszystko pod siebie. To nie Europa, to cyrk na kółkach.

    • 16 4

  • Jak temat Podwala to od razu frak i inni się odpalaja. Razem z redaktorkiem. I dzieleniu tkanki miejskiej. Ciekawe jaki deweloper wam płaci za te wypociny.

    • 11 2

  • O nie, żadnego deptaka. Tylko parking i przelotowka.

    Ma być parking, darmowy, i obok po dwa pasy w każdą stronę. Ja chcę dojeżdżać swoim dizlem z Kartuz. A wy lewacy macie się nas słuchać. Długi Targ i Długa tylko dla samochodów. Po dwa pasy w każdym kierunku.

    • 12 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane