- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego Targu i Stągiewnej. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę Żuławską oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.
Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.
Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań
Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.
- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną
Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce
Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").
Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy
Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta Żbik. W parterze nowego bloku mieszkalnego pojawiły się lokale handlowe, stanowiące przedłużenie pierzei usługowej. Zamiast wrysowanych w koncepcji urzędników stolików gastronomicznych przed nową zabudową pojawił się jednak kolejny parking naziemny.
Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.
Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie
Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan
Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.
- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Remont estakady, która przesłania historyczną bramę
Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowego na skrzyżowaniu Elbląska - Podwale Przedmiejskie - Długie Ogrody - Siennicka. Najważniejszym elementem jest remont estakady, która od samego początku istnienia jest krytykowana za całkowite przesłonięcie zabytkowej Bramy Żuławskiej.
- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji
W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.
- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.
- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów
Pozostając w temacie ul. Łąkowej zapytaliśmy urzędników również o remont jej północnego, zdegradowanego fragmentu, tj. między Podwalem Przedmiejskim a ul. Długie Ogrody.
Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.
- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.
Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej
Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont
Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: Seredyńskiego oraz Angielska Grobla.
Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.
Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią
Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach
Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach
Miejsca
Opinie (341) ponad 20 zablokowanych
-
2023-02-12 04:03
Znając pomysły gdańskich urzędników będzie po rewitalizacji gorzej Niż jest..
- 12 0
-
2023-02-12 05:59
Gdańszczanie, ocknijcie się: to są urzędnicy, do tego kiepscy
Jak przeczytają w gazecie, "że równość cośtam", to to jest ich Everest - to szczyt finezji i dalekosiężności w budowaniu Misji (kolejne słowo, które zostało gdzieś, przez kogoś w magistracie podpatrzone, zauważone, no i oczywiści zaimplementowane, no bo jakże by inaczej?). Tutaj nic więcej nie będzie. Jeżeli coś tu się odbywa, to z prywatnej inicjatywy; jeżeli coś się udaje to "pomimo działań" urzędników. Tak, tak Pani Olu, to niestety do Pani te zarzuty. Nie mam złudzeń, że tutaj jakieś drobne roszady personalne coś przyniosą: tutaj nie ma na co liczyć.
- 10 0
-
2023-02-12 06:24
Natura
Jakby natura chciała żeby było tam ładnie, to by było.
- 5 2
-
2023-02-12 07:24
kaszub
mam wrażenie że Gdańsk coraz bardziej obniża swoje loty przejścia dla pieszych chociażby to przy ul łąkowej gdy jest przejście podziemne przystosowane dla rowerów i inwalidów jest po to by kierowcy mogli utylizować niepokornych pieszych ku uciesze ZUS-U a parkingi na Długich Ogrodach istnieją tylko dlatego ze są płatne i można przy pomocy prawa okradać mieszkańców .Próbował ktoś zrobić zakupy podjeżdżając samochodem lub skorzystać z usług któregoś z banków ...
- 14 2
-
2023-02-12 07:38
Jak dla mnie to prawdziwe oblicze Gdańska. (1)
Brak pomysłu, polotu i poczucia estetyki.
- 22 3
-
2023-02-13 10:23
e tam, nie wiedziałem, że Pcim w Pomorskiem.
- 1 0
-
2023-02-12 07:49
FRAG
trzymać frag z dala od Gdańska. Takie chore pomysły, nie liczące się z realiami nietypowego położenia miasta. A może jak u Barei: morze przesuniemy w lewo, wzgórza morenowe w prawo, a pißrodku zrobimy sadzawkę i park? A mieszkańcy? Do sadzawki. Wizję Fragowców są oderwane od prawdziwych potrzeb mieszkańców Gdańska. Możez w końcu to mieszkańcy miasta będą w końcu mieli prawo decydowania o swoim mieście?
- 19 8
-
2023-02-12 08:38
Widziałem jak tam ostatnio podjechała kobieta rydwanem do Biedronki. (3)
Kupiła butelkę z jakims trunkiem. Ktos wie kto to ?
Kacper- 7 15
-
2023-02-12 08:45
Czy ta kobieta była dla ciebie serdeczna?
- 3 3
-
2023-02-13 10:24
To na pewno był ksiądz pedofil, wracał z odpustu czy tam z rozpustu.
- 0 2
-
2023-02-13 12:51
no co ty, kręcili tam przecież remake filmu Bodyguard z naszymi aktorami
ale że reżyser mówiący o złym słowie Polaka przeciw Niemcowi jako argument za wybuchem wojny pomylił wątki pod wpływem za mocnej wody sodowej, to dodał coś z Gladiatora więc doszedł rydwan. Na wielbłąda zabrakło kasy to łochrona ciągałą rydwan...
- 0 2
-
2023-02-12 08:42
Jak dla mnie to rejon do wyburzenia, i pobudować nowe.
Paweł
- 2 5
-
2023-02-12 09:08
Niedługo wszystkie parkingi nam zlikwidują, będziemy chodzić pieszo i wcinać świerszcze. (1)
- 12 3
-
2023-02-13 10:25
Hahahaa, czyli rzeczywiście wjeżdżasz dizlem do miasta. Hahahaa.
Sam się przyznałeś. Spoko, już niedługo.
- 0 0
-
2023-02-12 09:09
No bo lepiej wydawać miliony na kościoły i lechię
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.