• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki będą, ale później. Szybsze tramwaje na Przymorzu

Maciej Korolczuk
30 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (132)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska. W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska.

Korekta ustawień sygnalizacji świetlnej i wydłużenie przystanków tramwajowych były głównymi pomysłami na przyspieszenie tramwajów w Gdańsku. I o ile zmiany na poszczególnych odcinkach czy skrzyżowaniach regularnie postępują, to na wydłużenie przystanków trzeba będzie jeszcze poczekać. Powodem jest brak środków finansowych. - Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości - zastrzega magistrat.



Prędkość tramwajów w Gdańsku jest:

O pomyśle Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, polegającym na wydłużeniu peronów przystankowych, informowaliśmy na początku 2021 r.

ZTM zwrócił się wówczas do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by ten przeanalizował wydłużenie 30 przystanków tak, by mogły na nich w tym samym czasie zatrzymywać się po dwa tramwaje, co znacznie usprawniłoby i przyspieszyło komunikację miejską.

W pierwszej kolejności wskazano przystanki na głównym ciągu komunikacyjnym przez al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką, a także perony zlokalizowane na Chełmie, w Oliwie, Jelitkowie i Podwalu Przedmiejskim.

Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej. Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie - tłumaczyli wówczas przedstawiciele ZTM.
Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia.

Na przeszkodzie brak środków



Postanowiliśmy wrócić do tematu i po prawie dwóch latach zapytaliśmy magistrat na jakim etapie są prace nad wydłużeniem przystanków.

I niestety nie ma dobrych wieści.

Jak mówią urzędnicy, na przeszkodzie stanął brak środków finansowych na zrealizowanie inwestycji. Z ambitnych planów od tamtej pory udało się zrealizować - i to przy użyciu środków zewnętrznych - zaledwie... jeden przystanek.

- W związku z trudną sytuacją finansową miasta nie rozpoczęła się realizacja zadania polegającego na wydłużeniu przystanków tramwajowych. Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości. W 2022 r., w ramach GPKM IV A, został rozbudowany i przebudowany przystanek "Przemyska"Mapka. Realizacja ta została dofinansowana ze źródeł zewnętrznych - tłumaczy Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Priorytetem przystanki na linii GPW



Jednocześnie urzędnicy wskazują, że wydłużenia przystanków w pierwszej kolejności można spodziewać się przy realizacji nowych inwestycji m.in. w ramach planowanej budowy linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

- W pierwszej kolejności planujemy przystąpić do realizacji wydłużenia przystanków tramwajowych, które wpłyną na zwiększenie przepustowości linii tramwajowej w związku z planowaną budową linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Realizacja tego zadania będzie uzależniona od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania - zastrzega Joanna Bieganowska.
W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h. W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h.

Szybsze tramwaje na Przymorzu i w centrum



Tak jak melodią przyszłości na razie pozostaje przebudowa przystanków, by mogły się na nich zatrzymywać po dwa tramwaje równocześnie, tak obecnie toczą się prace nad koordynacją świateł na poszczególnych skrzyżowaniach.

W ten sposób udało się już wcześniej przyspieszyć tramwaje na Morenie i alei AdamowiczaMapka, a także na Marynarki PolskiejMapka, gdzie składy kursują z maksymalną prędkością 70 km/h.

W grudniu szybciej niż zwykle pojadą tramwaje na Przymorzu. Dzięki zmianom wprowadzonym przez ZTM o dwie minuty uda się przyspieszyć ruch tramwajów między Kołobrzeską a Piastowską.

Po nowym roku rozpoczną się z kolei prace nad upłynnieniem ruchu tramwajowego w centrum: na Hucisku, przy nowym przejściu dla pieszych przy Bramie Wyżynnej i na węźle Unii Europejskiej.

W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Miejsca

Opinie (132) 8 zablokowanych

  • szybki odjazd z porzodu przystanku albo z tyłu

    a ludzie jak bydło w prawo lub w lewo biegiem miedzy ludźmi którzy wysiedli. Dzięki już to przerabiałem koło dworca.

    • 7 0

  • tramwaje jeżdzą szybko miedzy przystankami.

    ale jak jadę od urzędu miejskiego hulajnogą razem z tramwajem 4 to do przystanku Traugutta daleko w tyle zostaje. Świateł i przystanków nie da się przeskoczyć.

    • 7 0

  • Zwększenie prędkości tramwajów wygeneruje większa liczbę wypadków , lepiej zwiększyć ich liczbę !!!!! (1)

    • 6 4

    • I wszystkie utkną na hucisku albo śródmieściu

      • 0 0

  • Tramwaje z Chin płyną do Gdańska .

    Będą za miesiąc

    • 5 0

  • Powodzenia na wąskich przystankach jak Jaśkowa Dolina

    Już widzę jak na tym wąskim przystanku się ludzie wymijają, żeby dojść do drugiego tramwaju...

    • 7 0

  • Najlepiej jeden długi przystanek i codziennie dzień pieszego pasażera (1)

    Jaki jest problem wydłużyć zatoczkę dla autobusów? Zwykle żaden, a przystanek dla tramwaju? Zwykle ogromy problem i wielkie koszty. A zysk z tramwaju? Żaden! Jest wolniejszy, bardziej awaryjny i koszmarnie drogi w rozbudowie i eksploatacji. Ale i jest dotowany z (wciskany przez) UE - to jedyna jego "zaleta".

    • 6 2

    • masz całkowita racje ale autobusy bez emisyjne tez maja dotacje z UE tylko urzednicy Gdańska maja to gdziesz za tanie

      • 0 0

  • Z ojcem widziałem

    że nic z tego nie będzie, kolokwialnie lipa

    • 5 0

  • Czas podróży to także czas przesiadki (1)

    Może więc ZTM pogoni PKP przy dworcu głównym. Tunel pod torami kolejowymi mogą sobie remontować dowolnie długo na własne konto, ale przejście przed dworzec umożliwiające przesiadkę autobus/tramwaj mogliby oddać ludziom. Tam na obchodzenie robót PKP traci się mnóstwo czasu.

    • 20 0

    • ale Ty wiesz co piszesz?

      ZTM - lokalna jednostka ma pogonić PKP - rządowego molocha?

      Seba z pewnością nie będzie miał posłuchu u wykonawcy remontu dworca

      • 2 0

  • powinny jak w poznaniu

    albo jak autobus na żądanie

    • 1 0

  • jeszce niedawno....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane