- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (55 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (84 opinie)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (72 opinie)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania. Jedyna oferta zbyt droga
Tylko jedna oferta, w dodatku o 50 proc. przekraczająca zakładany budżet, wpłynęła w przetargu na opracowanie projektu dłuższych przystanków tramwajowych we Wrzeszczu. Teraz miasto albo dołoży brakujące środki, albo będzie musiało unieważnić postępowanie i rozpisać nowy przetarg.
Dłuższe perony mają pozwolić na jednoczesne zatrzymanie się przy nich dwóch składów, a także obsługę 45-metrowych tramwajów. To niezbędne, bo już dziś linia od al. Zwycięstwa do skrzyżowania z Wojska Polskiego to jeden z najbardziej zatłoczonych szlaków tramwajowych w całym Gdańsku. Gdy wjadą na nią tramwaje z nowej trasy na Morenę, ulegnie zakorkowaniu.
Przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej miasto ogłosiło na początku marca. Koszt przygotowania projektu oszacowano na 1 mln zł i tyle środków zabezpieczono w budżecie.
![Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3743/150x100/3743601__kr.webp)
We wtorek okazało się, że ofertę złożyła tylko jedna firma, warszawska spółka YLE Inżynierowie (z biurem m.in. w Gdańsku). Za przygotowanie dokumentacji oczekuje od miasta prawie 1,6 mln zł.
To biuro projektowe, które od 2007 roku zajmuje się kompleksowym projektowaniem infrastruktury transportowej. W jego portfolio znajdują się takie realizacje jak most kolejowy nad Pilicą, most Gdański w Warszawie czy futurystyczna kładka nad kanałem Łuczańskim w Giżycku.
Dwa zakresy w przetargu
Z racji tego, że sam proces przebudowy przystanków może być kosztowny i skomplikowany, przedmiot zamówienia podzielono na zakres podstawowy oraz zakres opcjonalny.
Zakres podstawowy zawiera sporządzenie koncepcji możliwości wydłużenia peronów przystankowych w obszarze Wielkiej Alei Lipowej oraz kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji umożliwiających realizację zadania i pełnieniem nadzoru autorskiego dla trzech par przystanków:
- Jaśkowa Dolina,
- Galeria Bałtycka,
- Wojska Polskiego.
Spółka wyceniła jego realizację na 1,5 mln zł.
Zakres opcjonalny zawiera sporządzenie analogicznej dokumentacji dla peronów przystankowych przy Operze Bałtyckiej, Politechnice i Traugutta (kierunek centrum).
Tu koszt wyniósłby niespełna 90 tys. zł.
Projekt gotowy za 1,5 roku
Plan zakłada, by część przystanków mogła obsługiwać też autobusy. Tak będzie na Traugutta i przy Operze Bałtyckiej.
Dłuższe przystanki mają pozytywnie wpłynąć na przepustowość całej trasy tramwajowej i zwiększyć prędkości komunikacyjne tramwajów. Jednoczesna obsługa na przystanku dwóch pojazdów pozwoli na ich odjazd w ciągu tego samego cyklu sygnalizacji świetlnej.
![Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3730/150x100/3730038__c_0_0_4032_2822__kr.webp)
Z przetargu wyłączono dwie pary przystanków: przy Klonowej i Miszewskiego. Te perony mają zostać przebudowane podczas budowy trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz (Nowa Politechniczna).
Teraz miasto ma dwa wyjścia: albo dołożyć brakującą kwotę ok. 600 tys. zł i podpisać umowę z wykonawcą, albo unieważnić postępowanie i ogłosić nowy przetarg.
Prace nad projektem dłuższych przystanków mają potrwać 1,5 roku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-06-04 20:17
(3)
Miasto samo tworzy zatory tramwajowe fatalną siatką połączeń (św. bezpośredniość ponad zdrowy rozsądek i mniej linii, ale zgranych i w stałym takcie) i sygnalizacją hamującą tramwaje w każdym miejscu w mieście. Dłuższe perony są potrzebne, ale niektóre problemy można rozwiązać przy odrobinie chęci już teraz
- 57 5
-
2024-06-05 11:54
Trasy tramwajowe projektowane są jako konkurencja dla kolei, tylko stają co 1-2 minuty. Nie ma alternatywnych dróg oraz krzyżówek torowisk, co w razie awarii skutkuje paraliżem komunikacyjnym całego miasta
- 0 2
-
2024-06-04 22:06
(1)
Mniej linii, krótszych i tak oznacza koniecznosc aby jezdziły czesciej, co to zmienia dla ilosci przejazdów w godzinę na tym odcinku?
- 4 1
-
2024-06-04 23:06
Te linie nie byłyby krótsze (gdańską sieć tramwajową da się w całości ogarnąć 4 liniami w formacie metrotrama), a zmienia to, że z jedną/dwiema liniami zamiast czterech dałoby się tak ustawić rozkład, żeby tramwaje jeździły np. w stałych 2-minutowych odstępach, a nie stadami.
- 2 6
-
2024-06-05 16:30
Do wydłużenia peronów tramwajowych potrzebne projekty za 1,6 mln zł? (2)
dajcie nam materiał zrobimy to bez projektu , bedzie lepiej i logoczniej zbudowane. Ułożyć kilka metrów krawezników w skrajni toru zasypac i położyć płytki chodnikowe , dołożyć z dwie latarnie , co to za problem ze do tego musi byc projekt za tyle kasy.
- 8 0
-
2024-06-06 10:24
Wyprowadzenie kasy z urzedu
- 1 0
-
2024-06-05 16:40
A kto przytuli tę kaskę
- 2 0
-
2024-06-05 09:53
Ten filmik może i ładny ale kompletnie nie widać jak będzie wyglądało rozgałęzienie lini z Grunwaldzkiej i jak to będzie szło (1)
dalej na Morenę. Tylko ujęcia wzdłuż torów i jakieś budynki. Kompletnie to nic nie pokazuje. Może chociaż jakaś mapka jak to będzie dalej szło na Morenę? Więcej ujęć z góry na "prostej" mapce
- 11 0
-
2024-06-08 13:55
Oni sami nie wiedzą.
Wymyślili bubel. Największą bzdura to omijanie Politechniki i pchanie tego boh getta.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.