• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania. Jedyna oferta zbyt droga

Maciej Korolczuk
4 czerwca 2024, godz. 17:00 
Opinie (110)
Jednym z przystanków objętych planowaną rozbudową jest peron przy Galerii Bałtyckiej. Jednym z przystanków objętych planowaną rozbudową jest peron przy Galerii Bałtyckiej.

Tylko jedna oferta, w dodatku o 50 proc. przekraczająca zakładany budżet, wpłynęła w przetargu na opracowanie projektu dłuższych przystanków tramwajowych we Wrzeszczu. Teraz miasto albo dołoży brakujące środki, albo będzie musiało unieważnić postępowanie i rozpisać nowy przetarg.



Czy miasto powinno dołożyć brakującą kwotę i rozpocząć inwestycję?

Wydłużenie przystanków tramwajowych między Traugutta a klubem Żak, o czym informowaliśmy już w lutym, jest konieczne ze względu na planowaną budowę linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

Dłuższe perony mają pozwolić na jednoczesne zatrzymanie się przy nich dwóch składów, a także obsługę 45-metrowych tramwajów. To niezbędne, bo już dziś linia od al. Zwycięstwa do skrzyżowania z Wojska Polskiego to jeden z najbardziej zatłoczonych szlaków tramwajowych w całym Gdańsku. Gdy wjadą na nią tramwaje z nowej trasy na Morenę, ulegnie zakorkowaniu.

Przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej miasto ogłosiło na początku marca. Koszt przygotowania projektu oszacowano na 1 mln zł i tyle środków zabezpieczono w budżecie.

Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku

We wtorek okazało się, że ofertę złożyła tylko jedna firma, warszawska spółka YLE Inżynierowie (z biurem m.in. w Gdańsku). Za przygotowanie dokumentacji oczekuje od miasta prawie 1,6 mln zł.

To biuro projektowe, które od 2007 roku zajmuje się kompleksowym projektowaniem infrastruktury transportowej. W jego portfolio znajdują się takie realizacje jak most kolejowy nad Pilicą, most Gdański w Warszawie czy futurystyczna kładka nad kanałem Łuczańskim w Giżycku.

Dwa zakresy w przetargu



Z racji tego, że sam proces przebudowy przystanków może być kosztowny i skomplikowany, przedmiot zamówienia podzielono na zakres podstawowy oraz zakres opcjonalny.

Zakres podstawowy zawiera sporządzenie koncepcji możliwości wydłużenia peronów przystankowych w obszarze Wielkiej Alei Lipowej oraz kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji umożliwiających realizację zadania i pełnieniem nadzoru autorskiego dla trzech par przystanków:
  • Jaśkowa Dolina,
  • Galeria Bałtycka,
  • Wojska Polskiego.

Spółka wyceniła jego realizację na 1,5 mln zł.

Zakres opcjonalny zawiera sporządzenie analogicznej dokumentacji dla peronów przystankowych przy Operze Bałtyckiej, Politechnice i Traugutta (kierunek centrum).

Tu koszt wyniósłby niespełna 90 tys. zł.


Docelowo mają zostać przebudowane wszystkie przystanki między Traugutta a Żakiem. Docelowo mają zostać przebudowane wszystkie przystanki między Traugutta a Żakiem.

Projekt gotowy za 1,5 roku



Plan zakłada, by część przystanków mogła obsługiwać też autobusy. Tak będzie na Traugutta i przy Operze Bałtyckiej.

Dłuższe przystanki mają pozytywnie wpłynąć na przepustowość całej trasy tramwajowej i zwiększyć prędkości komunikacyjne tramwajów. Jednoczesna obsługa na przystanku dwóch pojazdów pozwoli na ich odjazd w ciągu tego samego cyklu sygnalizacji świetlnej.

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz? Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Z przetargu wyłączono dwie pary przystanków: przy Klonowej i Miszewskiego. Te perony mają zostać przebudowane podczas budowy trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz (Nowa Politechniczna).

Teraz miasto ma dwa wyjścia: albo dołożyć brakującą kwotę ok. 600 tys. zł i podpisać umowę z wykonawcą, albo unieważnić postępowanie i ogłosić nowy przetarg.

Prace nad projektem dłuższych przystanków mają potrwać 1,5 roku.

Miejsca

Opinie (110) 9 zablokowanych

  • (14)

    Wystarczy zrezygnować z nagród i premii i brakującą kwota na tą ważną inwestycję się znajdzie.Ograniczyć również festyny,bo już tego nadmiar a zaoszczędzone środki przeznaczyć na inwestycje,wszak tyle do zrobienia a miasto,a szczególnie drogi niczym na Księżycu.

    • 46 8

    • Dzwonił twój szczerbaty Guru z Żuliborza i pytał czy wpadniesz kuwetę wylizać i uszami poklaskać. (1)

      No i grubi, starzy Niemcy w parku Niemena pytają kiedy wpadniesz im spocone berła wypucować.

      • 9 9

      • Ale masz przykre doświadczenia z pracy dla PO.

        Uważasz, że w PiSie jest tak samo?

        • 1 1

    • Wystarczy, że Daniel z Pcimia odda brakujące 5mld zł za sprzedaż 30% akcji Lotosu ruskim słupom.. (5)

      ..i te 1.6mld zł co dał na Hezbollah, to będziemy mogli zrobić przystanek stąd na księżyc.

      • 13 6

      • (4)

        Ale przedtem nie zaPOmnij oddać 300 mld z dziury VAT))

        • 7 9

        • Ktoś tą dziurę oprócz Holeckiej z TVPutin widział? (2)

          Bo tak się zastanawiam, tyle krzyczeli, tyle sapali, a przez osiem lat nie potrafili z tym nic zrobić. I to na dodatek mając cały aparat państwowy, wszystkie urzędy i instytucje, nie wspominając o Ministrze Sprawiedliwości i Prokuratorze Generalnym w jednym.

          • 8 5

          • Podejrzewasz fanatyka PiS o samodzielne myślenie?

            Za nich myślą Rachoń i Holecka w TV Ruspublika. Której właścicielem (zupełnie przypadkowo) jest spółka "Srebrna", czyli Kaczyński z ferajną. I do której (zupełnie przypadkowo) przez osiem lat trafiały miliony złotych rocznie za reklamy Spółek Skarbu Państwa.

            • 8 5

          • Doktryna Neumanna, mówi Ci to coś?

            • 0 1

        • W bastionie PO

          Już nawet firmy nie chcą budować. Nie chce mieć nic wspólnego z oszustami

          • 4 5

    • Gdyby twoje kochane Prawo i ZPRawiedliwość nam nie zabierało należnych nam pieniędzy za "niesubordynację"... (3)

      To mielibyśmy drogi gładkie jak zwoje mózgowe u carycy Suskiego. Ale przecież za karę musieli zabrać Gdańskowi i dać na swój beton wyborczy z Podlasia i Podkarpacia.

      • 10 3

      • (2)

        Tia,teraz masz PoKo/PZPR to pieniądze POwinny być...a tu znowu nie ma.

        • 5 8

        • Kłapouchy? Ty dzisiaj masz wyższą stawkę niż 60 kopiejek od wPiSu, że się tak produkujesz? (1)

          Ja rozumiem, że mieszkania w Moskwie za darmo nie są, a z maminej piwnicy w końcu trzeba się wyprowadzić, ale twoja propaganda aż kłuje w oczy z daleka.

          • 7 3

          • Oj Morales. Sądzisz, że wszyscy pracują jak Ty, za kopiejki?

            Jaką stawkę ustalił Wam Rudy Oszust z Putlerem na molo za jeden wpis?

            • 0 1

    • Te premie nam się po prostu należą! - Szeata Bydło. (1)

      • 4 4

      • Oj tak.

        Ale pod warunkiem, że część tej premii przelejecie na konto WdG jak to bywało za czasów Świętego.

        • 0 1

  • Projekt półtora roku? (1)

    W czasie II w. światowej w tym czasie budowano krążownik.

    • 89 10

    • sam projekt będzie gotowy po dwóch tygodniach

      reszta czasu to mielenie papierami i terminy urzędowe

      • 22 2

  • (3)

    Wystarczy tak ułożyć rozkłady jazdy żeby odstępy między przyjazdami były dłuższe ale regularniejsze i nie będzie problemu za krótkich przystanków. Zamiast dopłacać lepiej najpierw mądrze wykorzystać obecne zasoby.

    • 42 63

    • Kurcze ty żeś chlopie masz łeb. No jasne że cały ruch na torach i drogach jest sztywny jak w rozkładach z Excelu co do sekundy i wypadki, korki nie mają na to żadnego wpływu

      • 14 3

    • Janusz Inżynierii ruchu?

      Przez al. Zwycięstwa przejeżdża 36 tramwajów w godzinę w jednym kierunku. To częściej niż co 2 minuty. Nie ma siły żeby podczas postoju na światłach zabijały się po dwa.

      • 9 1

    • Lepiej krótsze tramwaje :)

      • 0 4

  • Tera po wyborach mozecie cmoknąć wiadomo gdzie.
    A że jest to dobra obietnica przed wyborami to można ją użyć następny raz.

    • 19 9

  • I po wyborach Oleńka wygarbuje Wam teraz skórę,jeszcze tylko zagłosujcie do parlamentu europejskiego to wtedy i złotousty premier będzie Was trzaskał!brawo!

    • 20 13

  • przecież przy poprzednim remoncie skracali te przystanki! (1)

    bravo wy

    • 21 7

    • I o to chodzi

      • 2 0

  • do czego Iga Swiatek uzywa Excela - do dzielenia milionow.

    • 3 14

  • A co tu projektować? Przedłużasz i robisz

    • 15 6

  • To jakaś paranoja (12)

    Zastanawiające jest dlaczego tylko jedna oferta wpłynęła. Może w tej ofercie jest wpisane ryzyko ewentualnych kar bo wymagania
    są z kosmosu

    • 11 6

    • Ponieważ nie ma zbyt wielu firm wyspecjalizowanych w tym kierunku. (11)

      Jak robili pętlę tramwajową na Chełmie, to wygrała firma z Poznania.

      • 5 3

      • A nie z Wrocławia?

        • 2 1

      • (9)

        Jest dużo firm. Po prostu nie chcą startować w Gdańsku - bo bardzo ciężko cokolwiek uzgodnić, przez niekompetencję urzędników.

        • 9 5

        • Podaj mi nazwy firm torowych z Trójmiasta, czekam. (5)

          • 5 4

          • (4)

            Transprojekt, Europrojekt, Green Cities, Highway. To takie większe. Do projektowania tramwajów nie potrzebujesz uprawnień torowych tylko drogowe.

            • 6 4

            • O czym ty człowieku pieprzysz? Jakie uprawnienia? (2)

              Startując w przetargu firma musi mieć na swoim koncie ukończone podobne projekty, takie swoiste portfolio. Nikt nie weźmie firmy która A) Nigdy wcześniej czegoś takiego nie robiła. B) Nie posiada odpowiedniego sprzętu. C) Nie posiada przeszkolonych w danej dziedzinie pracowników.
              Ty sobie możesz dać prywatnie dom postawić kucharzowi, bo to twoja prywatna sprawa. Ale przetarg jest obwarowany tyloma przepisami, że żadna z powyższych firm nie ma szans nawet spróbować w nim wystartować.
              Z wiedzą na ten temat widzę masz tyle wspólnego, co parówki z mięsem. Machanie łopatą na budowie nie czyni cię specjalistą w danej dziedzinie.

              • 3 5

              • To jest przetarg na projekt, nie na budowę.
                Projektować rozwiązania tramwajowe mogą projektanci z uprawnieniami drogowymi, z kolejowymi nie mogą.
                Transprojekt, Europrojekt czy GCI mają w portfolio projekty tramwajowe.

                • 2 1

              • Masz problem z czytaniem tekstu ze zrozumieniem.

                Tu chodzi o projekt!

                • 0 1

            • "Dawny pracownik branży" = Zenek od łopaty i biegania po flaszkę.

              • 1 3

        • Wystarczy przejechac sie miastem zeby wiedziec ze rzadzom nim nieudacznicy (2)

          Ale mieszkancom to aie podoba

          • 3 5

          • Rzeczowa odpowiedź na pytanie. Ale czego się można po fanatyku Prawa i ZPRawiedliwości spodziewać. (1)

            • 3 2

            • Trafił w sedno, bo już go atakuje dyżurny troll z UM.

              Dziwne jest to, że jak ktoś pisze prawdę o rządach Jej Serdeczności Festyniary, to od razu trolle z UM wyzywają go od fanatyków PiSu.

              • 0 0

  • przede wszystkim należy zlikwidować co drugi przystanek tramwajowy i towarzyrzące im przejścia ze światłami (25)

    takie rozwiązanie przyśpieszy podróż tramwajem i w jakimś stopniu zmniejszy korki spowodowane sterczeniem na nadmiarowych świtłach.
    Ptzystanki co 200-300 to jest chore.

    • 52 61

    • Ja bym zlikwidował co drugą ulicę. Mniej ulic, mniej korków. (8)

      • 24 7

      • (6)

        Ja bym zlikwidowal tramwaje. Bez nich to żadne wydawanie kasy na projekty nie będzie konieczne a i starczy na nowe festyny i rydwany

        • 10 19

        • Btw jest jakieś miasto na świecie, co sprawna komunikację miejską opiera na tramwajach? (5)

          • 2 14

          • Dortmund, Norymberga, Brno (1)

            • 13 2

            • widziałes tylko na obrazku

              • 1 5

          • niema takich wszystkjie sie opieraja na autobusach !

            • 1 6

          • W Polsce jest takie miasto co się nazywa Poznań. (1)

            Owszem, nie można powiedzieć, że całe ma sprawną komunikacje tramwajową ale mają za to jedną linię szybkiego tramwaju dzięki której około 1/4 miasta ma bardzo dobrą komunikację tramwajową, której wiele miast może tylko zazdrościć. Tramwaje jeżdżą tam co około 1-2 minuty, jadą bezkolizyjnie bez świateł i skrzyżowań, rozpędzają się do 70km/h. No i wiecie co jest najlepsze - ich średnia prędkość na całej linii jest znacznie ponad 30 km/h czyli mniej więcej tyle ile trójmiejska SKM przy częstotliwości 5 razy lepszej. Przypominam że w Gdańsku na większości tras średnia to 16-20km/h czyli znacznie gorzej niż rowerem.

            • 7 1

            • potwierdzam, super to u nich dziala, i caly czas powstaja nowe linie, pozazdroscic

              ale tam jest pare ludzi z pasja, ktorym sie chce w te tramwaje

              • 1 0

      • Bez przesady, jak likwidować to tylko jezdnię i miejsca parkingowe

        Ulice bez nich są spoko, a w gratisie masz ciszę i czyste powietrze

        • 12 4

    • przede wszystkim proszę zobaczyć co się dzieje na Alei Zwycięstwa. (1)

      tramwaj stoi co 100 metrów. Jak nie na przystanku, to na światłach. Chore. Przystanek Politechnika i Opera dzieli może ze 150 metrów? Na odcinku od Miszewskiego do Bramy Oliwskiej powinny być tylko cztery przystanki. Miszewskiego, Opera, Gumed i Brama Oliwska i nie powinien stać na światłach na żadnym skrzyżowaniu. Powinien jechać ten odcinek max 5 min.

      • 16 7

      • a co na to lobby samochodowe? żeby tramwaj był szybszy od samochodu a nawet od roweru?

        przecież to niemożliwe w Gdańsku, to miasto kocha złom i robi wiele żeby ludzie z niego nie zrezygnowali, troszczą się żeby te tramwaje jak najwolniej jechały i żeby nikt ich poważnie nie traktował, prędzej dołożą kolejne przystanki żeby dłużej jechać niż cokolwiek przyspieszą

        • 10 7

    • co drugi to nie bo nie zawsze są gęste (11)

      dla mnie podstawowa lista do likwidacji to: Chodowieckiego, Traugutta, Politechnika, Klonowa, Zamenhofa, Tetmajera, Obrońsców Westerplatte, Orłowska

      • 5 17

      • Bierzesz pod uwage osoby starsze na emeryturach starsze ktore ledwo chodza? (4)

        • 17 6

        • Przecież on nie widzi dalej niż czubek własnego nosa. (1)

          • 20 5

          • przyspieszenie tramwajów które ma zachęcić dojeżdżających do pracy samochodem do wyboru tramwaju to jest egoizm?

            no to bardzo ciekawe podejście, rozumiem że dla ciebie dobrze funkcjonujący tramwaj to taki co wozi tylko emerytów bo nikt inny nie ma czasu na jechanie 30 minut z Oliwy do centrum

            • 5 5

        • (1)

          nie, nie biorę ich pod uwagę bo to ja podatkami płacę na darmową komunikację dla nich a oni mi się do biletu nie dołożą, nie widzę za to nic złego w puszczeniu dla takich osób powolnej linii autobusowej zatrzymującej się co kawałek i jadącej 40 minut z Oliwy do centrum, tramwaj ma realizować potrzeby komunikacyjne większości a nie mniejszości pasażerów, normalny sprawny pasażer nie widzi problemu w dalszym dojściu jeśli ma jechać znacznie krócej, gdyby tak nie było to by nikt z Oliwy pociągiem do centrum nie jechał a jednak ludzie mijają pieszo przystanek tramwajowy i idą na dworzec dodatkowe kilkaset metrów żeby jechać kilkanaście minut krócej.

          • 4 4

          • ale to oni, pokolenie obecnych emerytow, wybudowali te linie i cala infrastrukture komunikacyjna a nie twoje pokolenie

            - ty chcesz im zabrac, bo poki co sobie radzisz, ale jak zlamiesz noge zmienisz optyke, skrajny egoizm, empatia ameby

            • 2 0

      • Ja pójdę dalej

        Proponuje zlikwidować co drugą ulicę a istniejące zmniejszyć do jednego pasa a uzyskane miejsca przeznaczyć na szerokie chodniki i drogi rowerowe.

        • 11 3

      • Przystanków jest miejscami za dużo ale... (3)

        Politechnika pełni funkcję przesiadkową dla linii skręcających z Hallera (linia 5) na tramwaje jadące w stronę Śródmieścia.
        Można go zlikwidować gdyby dołożyć przystanek (tylko dla tej linii) przy operze, wraz z przejściem łączącym go z istniejącymi przystankami.
        Natomiast Klonowa obsługuje dworzec PKP Wrzeszcz i znajdującą się przy nim pętlę autobusową.

        • 14 1

        • Linia 5 to jest absurd i nie powinna istnieć. (1)

          Kursy 3 dwa razy częściej zamiast tego dziwoląga 5. Ludzie nie maja problemu z przesiadką jeśli jest prosta i nie trwa długo a po to właśnie 3 powinno jeździć częściej a 5 wcale.

          • 1 6

          • bo ty nie korzystasz, zgadłem?

            • 6 0

        • Studenci PG korzystają

          Z przystanku tram Politechnika!

          • 5 1

      • niech zgadne, czyli te z których nie korzystasz? To ja moge zlikwidować Miszewskiego, Opera, Hucisko

        • 6 0

    • Bzfura kompletna dziej bez tramwajowego złomu to dzien stracony one i tak co dziennie sie psuja i wzajemnie blokuja (1)

      • 1 5

      • czyli skoro są wypadki na ulicach to zlikwidowac samochody? tylko blokują drogi. No a opwodnice powinno sie zaorac i zrobic droge rowerową (sarkazm)

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane