• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania. Jedyna oferta zbyt droga

Maciej Korolczuk
4 czerwca 2024, godz. 17:00 
Opinie (110)
Jednym z przystanków objętych planowaną rozbudową jest peron przy Galerii Bałtyckiej. Jednym z przystanków objętych planowaną rozbudową jest peron przy Galerii Bałtyckiej.

Tylko jedna oferta, w dodatku o 50 proc. przekraczająca zakładany budżet, wpłynęła w przetargu na opracowanie projektu dłuższych przystanków tramwajowych we Wrzeszczu. Teraz miasto albo dołoży brakujące środki, albo będzie musiało unieważnić postępowanie i rozpisać nowy przetarg.



Czy miasto powinno dołożyć brakującą kwotę i rozpocząć inwestycję?

Wydłużenie przystanków tramwajowych między Traugutta a klubem Żak, o czym informowaliśmy już w lutym, jest konieczne ze względu na planowaną budowę linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

Dłuższe perony mają pozwolić na jednoczesne zatrzymanie się przy nich dwóch składów, a także obsługę 45-metrowych tramwajów. To niezbędne, bo już dziś linia od al. Zwycięstwa do skrzyżowania z Wojska Polskiego to jeden z najbardziej zatłoczonych szlaków tramwajowych w całym Gdańsku. Gdy wjadą na nią tramwaje z nowej trasy na Morenę, ulegnie zakorkowaniu.

Przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej miasto ogłosiło na początku marca. Koszt przygotowania projektu oszacowano na 1 mln zł i tyle środków zabezpieczono w budżecie.

Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku

We wtorek okazało się, że ofertę złożyła tylko jedna firma, warszawska spółka YLE Inżynierowie (z biurem m.in. w Gdańsku). Za przygotowanie dokumentacji oczekuje od miasta prawie 1,6 mln zł.

To biuro projektowe, które od 2007 roku zajmuje się kompleksowym projektowaniem infrastruktury transportowej. W jego portfolio znajdują się takie realizacje jak most kolejowy nad Pilicą, most Gdański w Warszawie czy futurystyczna kładka nad kanałem Łuczańskim w Giżycku.

Dwa zakresy w przetargu



Z racji tego, że sam proces przebudowy przystanków może być kosztowny i skomplikowany, przedmiot zamówienia podzielono na zakres podstawowy oraz zakres opcjonalny.

Zakres podstawowy zawiera sporządzenie koncepcji możliwości wydłużenia peronów przystankowych w obszarze Wielkiej Alei Lipowej oraz kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji umożliwiających realizację zadania i pełnieniem nadzoru autorskiego dla trzech par przystanków:
  • Jaśkowa Dolina,
  • Galeria Bałtycka,
  • Wojska Polskiego.

Spółka wyceniła jego realizację na 1,5 mln zł.

Zakres opcjonalny zawiera sporządzenie analogicznej dokumentacji dla peronów przystankowych przy Operze Bałtyckiej, Politechnice i Traugutta (kierunek centrum).

Tu koszt wyniósłby niespełna 90 tys. zł.


Docelowo mają zostać przebudowane wszystkie przystanki między Traugutta a Żakiem. Docelowo mają zostać przebudowane wszystkie przystanki między Traugutta a Żakiem.

Projekt gotowy za 1,5 roku



Plan zakłada, by część przystanków mogła obsługiwać też autobusy. Tak będzie na Traugutta i przy Operze Bałtyckiej.

Dłuższe przystanki mają pozytywnie wpłynąć na przepustowość całej trasy tramwajowej i zwiększyć prędkości komunikacyjne tramwajów. Jednoczesna obsługa na przystanku dwóch pojazdów pozwoli na ich odjazd w ciągu tego samego cyklu sygnalizacji świetlnej.

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz? Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Z przetargu wyłączono dwie pary przystanków: przy Klonowej i Miszewskiego. Te perony mają zostać przebudowane podczas budowy trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz (Nowa Politechniczna).

Teraz miasto ma dwa wyjścia: albo dołożyć brakującą kwotę ok. 600 tys. zł i podpisać umowę z wykonawcą, albo unieważnić postępowanie i ogłosić nowy przetarg.

Prace nad projektem dłuższych przystanków mają potrwać 1,5 roku.

Miejsca

Opinie (110) 9 zablokowanych

  • Kasa jest ale tylko na kap[rysy urzednika na pomnik kota na festyny dotacje teczowych imprez ale niema kasy dla mieszkanców

    na to zawsze im kasy brakuje

    • 9 2

  • Mniej ładować na paradę równości i catering to kasa będzie

    Na wszystko by starczyło gdyby nie topienie pieniędzy w ECS, catering parady równości i inne lewackie spędy

    • 15 2

  • Podwójne powinny być przystanki na odcinku łączącym 2 trasy (1)

    Po jakiego grzyba aż po żaka? Tam gdzie tramwaje się kumulują czyli od Opery po węzeł SKM Śródmieście. Na innych odcinkach liczy się raczej odstęp:) O co chodzi z tym zamówieniem?

    • 3 3

    • to zobacz co sie dzieje na Jaskówce, Operze, Klonowej. Na WP tez czesto kilka składów stoi

      • 2 0

  • Buspass i autobus - nie muszą jeżdzić gęsiego, mogą się wyprzedzać i stawać na różnych przystankach

    Ale to za trudne dla urzędników - lepiej ładować kasę w wymysł z XIX wieku - miejski pojazd szynowy na stalowych kołach!

    • 5 6

  • Rowerem jadac 25 km/h wyprzedasz tramwaj (7)

    Po co komu tak nieudolnie zrobiona komunikacja? Przystanki co 300 metrów dodatkowo źle zsynchronizowany system świetlny. My zamiast się głowic jak tu ja przyspieszyć to planujemy dłuższe przystanki pod dłuższe tramwaje i nic się nie zmieni

    • 21 10

    • Następny, co nie odróżnia prędkości chwilowej od średniej... (6)

      • 4 4

      • a jaka jest ta średnia tramwaju? (5)

        bo jak ruszam hulajnogą razem z tramwajem nr 4 koło urzędu miejskiego to z nim jadę do przystanku Traugutta. Jak przechodzę Tam przez przejście to ten tramwaj stoi dwa przystanki wcześniej. Pokaż mi lepszy pojazd co się w mieszkaniu mieści którym przejadę z Oruni do Wrzeszcza w 25 minut drzwi-dzrzwi.

        • 4 2

        • Jaka jest dopuszczona maksymalna prędkoć hulajnogi do ruchu w Gdańsku? (1)

          • 2 1

          • 21 albo 37 km/h

            • 1 2

        • (2)

          Teoretycznie Regio: Gdańsk Orunia - Gdańsk Wrzeszcz ~ 10-12 minut. Tylko że właśnie... połączeń jak na lekarstwo. SKM ma bocznicę w centrum miasta (które szanujące się miasto tak robi...) i mamy wykluczone transportowo południe :D

          • 0 1

          • Rzeszów tak robi

            • 0 0

          • Gdzie jest bocznica w centrum miasta?

            • 0 0

  • Dluzsze przystanki dla Pilsudzkiego i Kasztanki. (1)

    • 2 0

    • Przystanek Niepodleglosc

      • 2 0

  • Zrezygnować. W niedzielę fani Podsiadły pokazali, że nic to nie da, bo ludzie są i**otami.

    Przechodząc tunelem widziałem coś takiego: Kolejka ludzi ciągnąca się w tunelu przy dworcu PKP od przystanku tramwajowego w kierunku Wrzeszcza przez zejście do niego i do wyjścia przed budynkiem dworca. Wychodzę na górę przed budynkiem dworca i co widzę? U góry wszyscy tłoczą się na części przystanku z przodu do pierwszej wiaty włącznie, a reszta przystanku jest całkowicie pusta, mimo że pomieściłaby się tam większość tej kolejki...

    • 2 0

  • Czy nie lepiej małym kosztem zadbać o połączenia tramwajowo-autobusowe tak aby po przesiadce długo nie czekać na następny pojazd ?

    • 2 0

  • zlikwidowac tramwajowy złom zastapic autobusami i niebedzie problemow oraz kosztów

    • 2 2

  • Ten filmik może i ładny ale kompletnie nie widać jak będzie wyglądało rozgałęzienie lini z Grunwaldzkiej i jak to będzie szło (1)

    dalej na Morenę. Tylko ujęcia wzdłuż torów i jakieś budynki. Kompletnie to nic nie pokazuje. Może chociaż jakaś mapka jak to będzie dalej szło na Morenę? Więcej ujęć z góry na "prostej" mapce

    • 11 0

    • Oni sami nie wiedzą.

      Wymyślili bubel. Największą bzdura to omijanie Politechniki i pchanie tego boh getta.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane