• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania. Jedyna oferta zbyt droga

Maciej Korolczuk
4 czerwca 2024, godz. 17:00 
Opinie (110)
Jednym z przystanków objętych planowaną rozbudową jest peron przy Galerii Bałtyckiej. Jednym z przystanków objętych planowaną rozbudową jest peron przy Galerii Bałtyckiej.

Tylko jedna oferta, w dodatku o 50 proc. przekraczająca zakładany budżet, wpłynęła w przetargu na opracowanie projektu dłuższych przystanków tramwajowych we Wrzeszczu. Teraz miasto albo dołoży brakujące środki, albo będzie musiało unieważnić postępowanie i rozpisać nowy przetarg.



Czy miasto powinno dołożyć brakującą kwotę i rozpocząć inwestycję?

Wydłużenie przystanków tramwajowych między Traugutta a klubem Żak, o czym informowaliśmy już w lutym, jest konieczne ze względu na planowaną budowę linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

Dłuższe perony mają pozwolić na jednoczesne zatrzymanie się przy nich dwóch składów, a także obsługę 45-metrowych tramwajów. To niezbędne, bo już dziś linia od al. Zwycięstwa do skrzyżowania z Wojska Polskiego to jeden z najbardziej zatłoczonych szlaków tramwajowych w całym Gdańsku. Gdy wjadą na nią tramwaje z nowej trasy na Morenę, ulegnie zakorkowaniu.

Przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej miasto ogłosiło na początku marca. Koszt przygotowania projektu oszacowano na 1 mln zł i tyle środków zabezpieczono w budżecie.

Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku

We wtorek okazało się, że ofertę złożyła tylko jedna firma, warszawska spółka YLE Inżynierowie (z biurem m.in. w Gdańsku). Za przygotowanie dokumentacji oczekuje od miasta prawie 1,6 mln zł.

To biuro projektowe, które od 2007 roku zajmuje się kompleksowym projektowaniem infrastruktury transportowej. W jego portfolio znajdują się takie realizacje jak most kolejowy nad Pilicą, most Gdański w Warszawie czy futurystyczna kładka nad kanałem Łuczańskim w Giżycku.

Dwa zakresy w przetargu



Z racji tego, że sam proces przebudowy przystanków może być kosztowny i skomplikowany, przedmiot zamówienia podzielono na zakres podstawowy oraz zakres opcjonalny.

Zakres podstawowy zawiera sporządzenie koncepcji możliwości wydłużenia peronów przystankowych w obszarze Wielkiej Alei Lipowej oraz kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji umożliwiających realizację zadania i pełnieniem nadzoru autorskiego dla trzech par przystanków:
  • Jaśkowa Dolina,
  • Galeria Bałtycka,
  • Wojska Polskiego.

Spółka wyceniła jego realizację na 1,5 mln zł.

Zakres opcjonalny zawiera sporządzenie analogicznej dokumentacji dla peronów przystankowych przy Operze Bałtyckiej, Politechnice i Traugutta (kierunek centrum).

Tu koszt wyniósłby niespełna 90 tys. zł.


Docelowo mają zostać przebudowane wszystkie przystanki między Traugutta a Żakiem. Docelowo mają zostać przebudowane wszystkie przystanki między Traugutta a Żakiem.

Projekt gotowy za 1,5 roku



Plan zakłada, by część przystanków mogła obsługiwać też autobusy. Tak będzie na Traugutta i przy Operze Bałtyckiej.

Dłuższe przystanki mają pozytywnie wpłynąć na przepustowość całej trasy tramwajowej i zwiększyć prędkości komunikacyjne tramwajów. Jednoczesna obsługa na przystanku dwóch pojazdów pozwoli na ich odjazd w ciągu tego samego cyklu sygnalizacji świetlnej.

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz? Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Z przetargu wyłączono dwie pary przystanków: przy Klonowej i Miszewskiego. Te perony mają zostać przebudowane podczas budowy trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz (Nowa Politechniczna).

Teraz miasto ma dwa wyjścia: albo dołożyć brakującą kwotę ok. 600 tys. zł i podpisać umowę z wykonawcą, albo unieważnić postępowanie i ogłosić nowy przetarg.

Prace nad projektem dłuższych przystanków mają potrwać 1,5 roku.

Miejsca

Opinie (110) 9 zablokowanych

  • "Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania."

    I bardzo dobrze...

    Kolei w mieście się zachciewa...

    • 2 1

  • Czy miasto nie może zatrudnić we własnym zakresie kilku inżynierów

    i stworzyć własną spółkę niezależną, która zajmie się takimi pracami we własnym zakresie nie dając na tym zarobić innym pośrednikom x2 albo x3? Czy to takie trudne? Są w Polsce miasta które we własnym zakresie ogarniają takie spraw, mają własny sprzęt i na okrągło coś robią nie buląc kroci za usługi.

    • 6 0

  • Należy gruntownie przeanalizować komunikację miejską w Gdańsku i odejść od schematu z zeszłęgo ustroju i zrobić nowy układ,

    Wydłużenie przystanków jak najbardziej się przyda, aby stawały po 2 tramwaje. Łatwiejsza możliwość przesiadki, więcej tramwajów na trasie.

    Wiem, że włodarze miasta jak i ZTM nie korzystają z transportu miejskiego, więc nie do końca rozumieją z czym borykają się mieszkańcy korzystający z komunikacji miejskiej na co dzień.
    Obecnie komunikacja miejska, zwłaszcza jeśli chodzi o tramwaje opiera się na 2 punktach zbiorczych: Gdańsk Dworzec PKP oraz Oliwa - jako główne węzły przesiadkowe.

    Do tego jest wiele linii tramwajowych mających większość trasy wspólnej, powielających się.
    Powinniśmy iść w kierunku rozproszonego systemu z bardzo łatwymi przesiadkami i ze zwiększona częstotliwością kursowania.

    Dobrym przykładem takiego transportu jest Londyńskie metro. Jadąc z jednego punktu do drugi i mając po drodze 2 przesiadki - nie ma się z tym problemu, gdyż wiadomo, że jak wysiądzie się z jednej linii to za parę minut podjedzie druga linia na którą chcemy się przesiąść.
    Zmieniając układ linii można dostosować częstotliwość kursowania i ułatwić przesiadki,a by wystarczyło przejść najwyżej na drugą stronę torowiska - to znacznie ułatwiłoby planowanie podróży i nie przyprawiało o białą gorączkę na myśl o potrzebie przesiadki i czekaniu 30 min na przystanku (zwłaszcza w weekendy i święta) bo tramwaje nie są zsynchronizowane.

    • 1 1

  • Do wydłużenia peronów tramwajowych potrzebne projekty za 1,6 mln zł? (2)

    dajcie nam materiał zrobimy to bez projektu , bedzie lepiej i logoczniej zbudowane. Ułożyć kilka metrów krawezników w skrajni toru zasypac i położyć płytki chodnikowe , dołożyć z dwie latarnie , co to za problem ze do tego musi byc projekt za tyle kasy.

    • 8 0

    • A kto przytuli tę kaskę

      • 2 0

    • Wyprowadzenie kasy z urzedu

      • 1 0

  • Co słychać u tygrysa że stogów

    • 0 0

  • Priorytety?

    Miliony wydane na przejścia naziemne, gdzie są przejścia podziemne Miasto wydaje na prawo i lewo, a na wydłużenie przystankowów tramwajowych nie ma pieniędzy?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane