- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (82 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (71 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (425 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (66 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (83 opinie)
Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania. Jedyna oferta zbyt droga
Tylko jedna oferta, w dodatku o 50 proc. przekraczająca zakładany budżet, wpłynęła w przetargu na opracowanie projektu dłuższych przystanków tramwajowych we Wrzeszczu. Teraz miasto albo dołoży brakujące środki, albo będzie musiało unieważnić postępowanie i rozpisać nowy przetarg.
Dłuższe perony mają pozwolić na jednoczesne zatrzymanie się przy nich dwóch składów, a także obsługę 45-metrowych tramwajów. To niezbędne, bo już dziś linia od al. Zwycięstwa do skrzyżowania z Wojska Polskiego to jeden z najbardziej zatłoczonych szlaków tramwajowych w całym Gdańsku. Gdy wjadą na nią tramwaje z nowej trasy na Morenę, ulegnie zakorkowaniu.
Przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej miasto ogłosiło na początku marca. Koszt przygotowania projektu oszacowano na 1 mln zł i tyle środków zabezpieczono w budżecie.
![Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3743/150x100/3743601__kr.webp)
We wtorek okazało się, że ofertę złożyła tylko jedna firma, warszawska spółka YLE Inżynierowie (z biurem m.in. w Gdańsku). Za przygotowanie dokumentacji oczekuje od miasta prawie 1,6 mln zł.
To biuro projektowe, które od 2007 roku zajmuje się kompleksowym projektowaniem infrastruktury transportowej. W jego portfolio znajdują się takie realizacje jak most kolejowy nad Pilicą, most Gdański w Warszawie czy futurystyczna kładka nad kanałem Łuczańskim w Giżycku.
Dwa zakresy w przetargu
Z racji tego, że sam proces przebudowy przystanków może być kosztowny i skomplikowany, przedmiot zamówienia podzielono na zakres podstawowy oraz zakres opcjonalny.
Zakres podstawowy zawiera sporządzenie koncepcji możliwości wydłużenia peronów przystankowych w obszarze Wielkiej Alei Lipowej oraz kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji umożliwiających realizację zadania i pełnieniem nadzoru autorskiego dla trzech par przystanków:
- Jaśkowa Dolina,
- Galeria Bałtycka,
- Wojska Polskiego.
Spółka wyceniła jego realizację na 1,5 mln zł.
Zakres opcjonalny zawiera sporządzenie analogicznej dokumentacji dla peronów przystankowych przy Operze Bałtyckiej, Politechnice i Traugutta (kierunek centrum).
Tu koszt wyniósłby niespełna 90 tys. zł.
Projekt gotowy za 1,5 roku
Plan zakłada, by część przystanków mogła obsługiwać też autobusy. Tak będzie na Traugutta i przy Operze Bałtyckiej.
Dłuższe przystanki mają pozytywnie wpłynąć na przepustowość całej trasy tramwajowej i zwiększyć prędkości komunikacyjne tramwajów. Jednoczesna obsługa na przystanku dwóch pojazdów pozwoli na ich odjazd w ciągu tego samego cyklu sygnalizacji świetlnej.
![Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3730/150x100/3730038__c_0_0_4032_2822__kr.webp)
Z przetargu wyłączono dwie pary przystanków: przy Klonowej i Miszewskiego. Te perony mają zostać przebudowane podczas budowy trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz (Nowa Politechniczna).
Teraz miasto ma dwa wyjścia: albo dołożyć brakującą kwotę ok. 600 tys. zł i podpisać umowę z wykonawcą, albo unieważnić postępowanie i ogłosić nowy przetarg.
Prace nad projektem dłuższych przystanków mają potrwać 1,5 roku.
Miejsca
Opinie (110) 9 zablokowanych
-
2024-06-05 10:34
"Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania."
I bardzo dobrze...
Kolei w mieście się zachciewa...- 2 1
-
2024-06-05 10:57
Czy miasto nie może zatrudnić we własnym zakresie kilku inżynierów
i stworzyć własną spółkę niezależną, która zajmie się takimi pracami we własnym zakresie nie dając na tym zarobić innym pośrednikom x2 albo x3? Czy to takie trudne? Są w Polsce miasta które we własnym zakresie ogarniają takie spraw, mają własny sprzęt i na okrągło coś robią nie buląc kroci za usługi.
- 6 0
-
2024-06-05 13:50
Należy gruntownie przeanalizować komunikację miejską w Gdańsku i odejść od schematu z zeszłęgo ustroju i zrobić nowy układ,
Wydłużenie przystanków jak najbardziej się przyda, aby stawały po 2 tramwaje. Łatwiejsza możliwość przesiadki, więcej tramwajów na trasie.
Wiem, że włodarze miasta jak i ZTM nie korzystają z transportu miejskiego, więc nie do końca rozumieją z czym borykają się mieszkańcy korzystający z komunikacji miejskiej na co dzień.
Obecnie komunikacja miejska, zwłaszcza jeśli chodzi o tramwaje opiera się na 2 punktach zbiorczych: Gdańsk Dworzec PKP oraz Oliwa - jako główne węzły przesiadkowe.
Do tego jest wiele linii tramwajowych mających większość trasy wspólnej, powielających się.
Powinniśmy iść w kierunku rozproszonego systemu z bardzo łatwymi przesiadkami i ze zwiększona częstotliwością kursowania.
Dobrym przykładem takiego transportu jest Londyńskie metro. Jadąc z jednego punktu do drugi i mając po drodze 2 przesiadki - nie ma się z tym problemu, gdyż wiadomo, że jak wysiądzie się z jednej linii to za parę minut podjedzie druga linia na którą chcemy się przesiąść.
Zmieniając układ linii można dostosować częstotliwość kursowania i ułatwić przesiadki,a by wystarczyło przejść najwyżej na drugą stronę torowiska - to znacznie ułatwiłoby planowanie podróży i nie przyprawiało o białą gorączkę na myśl o potrzebie przesiadki i czekaniu 30 min na przystanku (zwłaszcza w weekendy i święta) bo tramwaje nie są zsynchronizowane.- 1 1
-
2024-06-05 16:30
Do wydłużenia peronów tramwajowych potrzebne projekty za 1,6 mln zł? (2)
dajcie nam materiał zrobimy to bez projektu , bedzie lepiej i logoczniej zbudowane. Ułożyć kilka metrów krawezników w skrajni toru zasypac i położyć płytki chodnikowe , dołożyć z dwie latarnie , co to za problem ze do tego musi byc projekt za tyle kasy.
- 8 0
-
2024-06-05 16:40
A kto przytuli tę kaskę
- 2 0
-
2024-06-06 10:24
Wyprowadzenie kasy z urzedu
- 1 0
-
2024-06-06 03:13
Co słychać u tygrysa że stogów
- 0 0
-
2024-06-07 17:08
Priorytety?
Miliony wydane na przejścia naziemne, gdzie są przejścia podziemne Miasto wydaje na prawo i lewo, a na wydłużenie przystankowów tramwajowych nie ma pieniędzy?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.