• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki tramwajowe pod znakiem zapytania. Jedyna oferta zbyt droga

Maciej Korolczuk
4 czerwca 2024, godz. 17:00 
Opinie (110)
Jednym z przystanków objętych planowaną rozbudową jest peron przy Galerii Bałtyckiej. Jednym z przystanków objętych planowaną rozbudową jest peron przy Galerii Bałtyckiej.

Tylko jedna oferta, w dodatku o 50 proc. przekraczająca zakładany budżet, wpłynęła w przetargu na opracowanie projektu dłuższych przystanków tramwajowych we Wrzeszczu. Teraz miasto albo dołoży brakujące środki, albo będzie musiało unieważnić postępowanie i rozpisać nowy przetarg.



Czy miasto powinno dołożyć brakującą kwotę i rozpocząć inwestycję?

Wydłużenie przystanków tramwajowych między Traugutta a klubem Żak, o czym informowaliśmy już w lutym, jest konieczne ze względu na planowaną budowę linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

Dłuższe perony mają pozwolić na jednoczesne zatrzymanie się przy nich dwóch składów, a także obsługę 45-metrowych tramwajów. To niezbędne, bo już dziś linia od al. Zwycięstwa do skrzyżowania z Wojska Polskiego to jeden z najbardziej zatłoczonych szlaków tramwajowych w całym Gdańsku. Gdy wjadą na nią tramwaje z nowej trasy na Morenę, ulegnie zakorkowaniu.

Przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej miasto ogłosiło na początku marca. Koszt przygotowania projektu oszacowano na 1 mln zł i tyle środków zabezpieczono w budżecie.

Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku Latem kilka remontów ważnych dróg w Gdańsku

We wtorek okazało się, że ofertę złożyła tylko jedna firma, warszawska spółka YLE Inżynierowie (z biurem m.in. w Gdańsku). Za przygotowanie dokumentacji oczekuje od miasta prawie 1,6 mln zł.

To biuro projektowe, które od 2007 roku zajmuje się kompleksowym projektowaniem infrastruktury transportowej. W jego portfolio znajdują się takie realizacje jak most kolejowy nad Pilicą, most Gdański w Warszawie czy futurystyczna kładka nad kanałem Łuczańskim w Giżycku.

Dwa zakresy w przetargu



Z racji tego, że sam proces przebudowy przystanków może być kosztowny i skomplikowany, przedmiot zamówienia podzielono na zakres podstawowy oraz zakres opcjonalny.

Zakres podstawowy zawiera sporządzenie koncepcji możliwości wydłużenia peronów przystankowych w obszarze Wielkiej Alei Lipowej oraz kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji umożliwiających realizację zadania i pełnieniem nadzoru autorskiego dla trzech par przystanków:
  • Jaśkowa Dolina,
  • Galeria Bałtycka,
  • Wojska Polskiego.

Spółka wyceniła jego realizację na 1,5 mln zł.

Zakres opcjonalny zawiera sporządzenie analogicznej dokumentacji dla peronów przystankowych przy Operze Bałtyckiej, Politechnice i Traugutta (kierunek centrum).

Tu koszt wyniósłby niespełna 90 tys. zł.


Docelowo mają zostać przebudowane wszystkie przystanki między Traugutta a Żakiem. Docelowo mają zostać przebudowane wszystkie przystanki między Traugutta a Żakiem.

Projekt gotowy za 1,5 roku



Plan zakłada, by część przystanków mogła obsługiwać też autobusy. Tak będzie na Traugutta i przy Operze Bałtyckiej.

Dłuższe przystanki mają pozytywnie wpłynąć na przepustowość całej trasy tramwajowej i zwiększyć prędkości komunikacyjne tramwajów. Jednoczesna obsługa na przystanku dwóch pojazdów pozwoli na ich odjazd w ciągu tego samego cyklu sygnalizacji świetlnej.

Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz? Protest na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Co dalej z linią Gdańsk Południe-Wrzeszcz?

Z przetargu wyłączono dwie pary przystanków: przy Klonowej i Miszewskiego. Te perony mają zostać przebudowane podczas budowy trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz (Nowa Politechniczna).

Teraz miasto ma dwa wyjścia: albo dołożyć brakującą kwotę ok. 600 tys. zł i podpisać umowę z wykonawcą, albo unieważnić postępowanie i ogłosić nowy przetarg.

Prace nad projektem dłuższych przystanków mają potrwać 1,5 roku.

Miejsca

Opinie (110) 9 zablokowanych

  • po co budować torowiska po których nic nie jeździ (1)

    • 3 15

    • Jakie torowiska? Bo chyba nie dotyczytałem artykułu

      • 6 0

  • Zaraz niczego nie będzie prócz demokratycznej i uśmiechniętej Polski. (1)

    • 12 11

    • Tak ci Rachoń w TV Russpublika wmawia?

      A znajduje czas na coś innego niż skomlenie o wpłaty od widzów, bo im zakręcili kurek z milionami złotych za reklamy Spółek Skarbu Państwa?

      • 8 7

  • grunt że wybory wygrana teraz znowu popelina

    • 9 8

  • Tramwaje jeżdża stadami bo... jest ich za dużo

    Trzeba zmniejszyć ich liczbę i wyrzucić kilku tramwajarzy.

    • 2 16

  • Co z umową na szkołę na Morenowym Wzgórzu?

    Wybór najlepszej oferty 10 maja, niedługo miesiąc minie

    • 6 1

  • Nikt nie chce współpracować z DRMG

    Firmy projektowe nie chcą się męczyć z DRMG, która im nie pomaga i zwleka z odpowiedziami na pytania.
    Lepiej projektować w innych miastach czy nawet wsiach

    • 16 1

  • Ciekawe czy w cenie ofertowej nie ma ryzyk od trudności współpracy z inwestorem

    • 6 0

  • Przy okazji przypominam, że ul. bażyńskiego została tak zwężona, że autobusy nie mogą tą ulicą przejechać

    A postawiono tam w końcu przystanek autobusowy

    • 19 0

  • (3)

    Miasto samo tworzy zatory tramwajowe fatalną siatką połączeń (św. bezpośredniość ponad zdrowy rozsądek i mniej linii, ale zgranych i w stałym takcie) i sygnalizacją hamującą tramwaje w każdym miejscu w mieście. Dłuższe perony są potrzebne, ale niektóre problemy można rozwiązać przy odrobinie chęci już teraz

    • 57 5

    • (1)

      Mniej linii, krótszych i tak oznacza koniecznosc aby jezdziły czesciej, co to zmienia dla ilosci przejazdów w godzinę na tym odcinku?

      • 4 1

      • Te linie nie byłyby krótsze (gdańską sieć tramwajową da się w całości ogarnąć 4 liniami w formacie metrotrama), a zmienia to, że z jedną/dwiema liniami zamiast czterech dałoby się tak ustawić rozkład, żeby tramwaje jeździły np. w stałych 2-minutowych odstępach, a nie stadami.

        • 2 6

    • Trasy tramwajowe projektowane są jako konkurencja dla kolei, tylko stają co 1-2 minuty. Nie ma alternatywnych dróg oraz krzyżówek torowisk, co w razie awarii skutkuje paraliżem komunikacyjnym całego miasta

      • 0 2

  • Bez przesady jakie korki? (1)

    Obecnie tramwaje jeżdżą z południa przez centrum. Rozumiem że część z nich pojedzie przez Morene do Wrzeszcza więc skąd niby korki?

    • 7 15

    • bo bedzie ich wiecej, myslisz ze zlikwidują 12 tkę?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane