• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny

Michał Sielski
6 lipca 2024, godz. 15:00 
Opinie (142)
Rowery elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Rowery elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Każdy będzie mógł otrzymać dotację na zakup roweru elektrycznego, tak jak dziś np. na zakup paneli fotowoltaicznych. Dotacja wyniesie 50 proc. kosztów zakupu, ale nie więcej niż 5 tys. zł na rower elektryczny i do 9 tys. zł na elektryczny rower cargo. Rząd chce przeznaczyć na dotacje do zakupów rowerów elektrycznych aż 300 mln zł.



Chciał(a)byś mieć rower elektryczny?

Do tej pory rząd, a także władze poszczególnych miast raczej zniechęcały do korzystania z samochodów, np. poprzez podnoszenie opłat za parkowanie czy wyznaczanie stref czystego transportu. Namawiano za to na przesiadkę na komunikację publiczną czy rower, ale przy tym od razu podnosiły się głosy, że nie każdy - choćby z powodu wieku czy zdrowia - ma szansę jeździć rowerem.

Rower elektryczny, którym jazda nie wymaga wielkiego wysiłku, często ten argument zbija. Ale tu pojawia się kolejny: cena. Zakup roweru elektrycznego to wydatek rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych. Dla wielu osób, zwłaszcza starszych, to sporo. I właśnie im naprzeciw ma wyjść program dotacji do zakupu rowerów elektrycznych.



"Mój rower elektryczny" od 2025 r. Dopłata: 5-9 tys. zł



Wypłata dofinansowań ma ruszyć od przyszłego roku. Na razie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu "Mój rower elektryczny". Według niego dofinansowanie ma sięgnąć 50 proc. kosztów, ale nie więcej niż 5 tys. zł. W przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego - do 9 tys. zł.

Co więcej, w części sklepów rowery niektórych marek już teraz można kupić na raty.

- Obecnie mamy promocję na raty 0 proc. na rowery BMC i Merida oraz części zamienne do rowerów. Raty zaczyna się spłacać dopiero po wakacjach, a oferta ważna jest do 31 sierpnia - informują przedstawiciele sklepu i serwisu rowerowego AkbiSPort - BMC Lab Gdańsk.

Rower elektryczny jest ekologiczny



- Celem programu jest uniknięcie niskiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu - czytamy w projekcie rządowego programu.


Dofinansowanie tylko na nowy rower



Program ma obowiązywać w latach 2025-2029. Ma na to wystarczyć 300 mln zł budżetu, co przełoży się na możliwość zakupu ponad 46 tys. rowerów elektrycznych.

Dofinansowanie będzie można otrzymać wyłącznie na nowy rower, który nie został wzięty w leasing. Rząd zakłada, że będą o nie występować głównie osoby prywatne, ale nie są wykluczeni też przedsiębiorcy. Muszą to być jednak firmy, które zajmują się transportem drogowym towarów, działalnością pocztową albo kurierską lub wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Każdy rower będzie obowiązkowo oznakowany specjalną naklejką i trzeba będzie go zarejestrować na policji.

Kupujesz rower elektryczny? Zachowaj paragon



Co dalej? Do 18 lipca mają trwać konsultacje programu. Potem projektem ma zająć się Sejm. W pierwszej propozycji pojawiła się nawet data 1 lipca 2024 - rowery zakupione od tego dnia mogłyby podlegać pod dotację. To oczywiście mało prawdopodobne, ale niewykluczone, więc warto zachować paragon zakupu roweru elektrycznego nie tylko ze względu na gwarancję.

Ostateczną wersję projektu poznamy w ciągu najbliższych tygodni.

Miejsca

Opinie (142) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jak chcesz sobie kupić rowerek (2)

    to sobie kup za swoje.

    • 63 2

    • Zarządcy powinni zakazać trzymania akumulatorowych rowerów w piwnicach i częsciach wspołnych

      bo narażaja caly budynek na pożar

      • 12 0

    • jak kupilem apowinny byc dotacje ale na zwykły rower wystarczyło by 1000 zł ale chodzi oto by wiecej kasy zmarnowac

      • 2 0

  • łatwo się wydaje publiczny grosz (3)

    300 milionów w błoto

    • 78 3

    • (1)

      Wszyscy tylko tak pitolą, widzę, że i również zgadzają się z Twoim komentarzem, ale jak rozdają to łapska wszyscy wyciągają. Politycy was okradają i sami siebie okradacie taki ynteligętny naród, a potem wielki płacz jak to jest źle i tak od ponad 30 lat.

      • 0 0

      • zgoda, ale co poradzę

        nie podoba mi się rozdawnictwo i sam pomysł uważam za nietrafiony, nie ma potrzeby dopłacania do takich fanaberii
        ale jeśli skutkiem tego kupię rower taniej to skorzystam, chętnych będzie wielu

        • 0 0

    • Na razie PO tylko obiecuje

      Nie wiadomo od kiedy będzie to dofinansowanie

      • 0 0

  • Czyli ceny w górę o 4tys.

    • 61 2

  • (1)

    Rower elektryczny,jest tak samo"ekologiczny" jak elektryczne auto.Produkcja i utylizacja o wiele bardziej zanieczyszcza planetę niż produkcja klasycznego auta.Do tego zasilania prądem...z elektrowni na węgiel.Plus cena z kosmosu i krótki czas użyteczności.

    • 71 6

    • rozwiązanie z dotacją jest dobre i ma wady

      Wydaje mi sie że nie jesteśmy gotowi na taki ruch a z drugiej strony drożejący prąd i skala degradacji Planety Ziemia to chyba mocne argumenty po stronie wad.
      Są też ukryte wady z których płyną te dotacje i na których polegniemy,jak zwykle własną mądrością po własnej szkodzie.

      • 0 0

  • Chciał(a)byś mieć rower elektryczny? (1)

    Oczywiście że tak, pytanie kto ma gggno finansować? Może "saszki"?

    • 26 3

    • ostzregałem przed POKolewakami ze oni na swoje kaprysy beda marnowac miliardy a my bedziemy za to placic podwyzkami na

      a my bedziemy za to placic podwyzkami na wszystko!! ale jak cy wyborcy bezrozumni takie decyzje

      • 2 0

  • 3. 2. 1. I ceny wszystkich rowerów elektrycznych o 3k PLN w górę

    Brawo rząd

    • 84 1

  • Opinia wyróżniona

    No i znowu ceny w górę! (8)

    Każdy taki program pomocowy tak naprawdę pomaga producentom i sprzedawcom windować ceny.
    Klient zapłaci tyle samo albo więcej z uwzględnieniem już tej 'pomocy'.

    A my wszyscy płacimy później z naszych podatków na lobbystów, którzy 'przekonali' Posłów.

    • 265 3

    • glosowales to masz (2)

      brawo Ty

      • 16 3

      • przynajmniej cos mam a nie tylko wy macie

        • 1 2

      • Jak PO bedzie płacić

        To wtedy kupię rower. Jak na razie to kolejna obietnica, jak te 100 na 100 dni. Z których nic nie wyszło

        • 4 1

    • Bo teściu sprzedaje

      To mu załatwią wyższe ceny. Tak działają politycy. Jaka to ekologia rower elektryczny? Jest bardziej eko niż zwykły?

      • 13 0

    • W czym problem. Zobacz jakie są obecnie ceny a gdy ruszy dotacja a ceny poszybują w górę to temat można olać. A jak nie poszybują to można przemyśleć

      • 1 1

    • "Nie wierzcie elektrykom"

      Znacie to hasło Gdańszczanki i Gdańszczanie?

      • 3 0

    • Dokładnie

      Efekt będzie taki, że zamiast kupić elektryka w kraju sprowadzę go np z Włoch bo będzie taniej.

      • 0 0

    • Bo ja wiem? Może trzeba kupować w dobrych firmach?

      W pewnej firmie dostałem ofertę roweru normalnie kosztującego 14 tysięcy za 11,9 tysiąca... zaznaczając, że planuję zakup, jak dotacje zostaną uruchomione.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Rower tradycyjny jest 100x bardziej eko (9)

    Dlaczego nikt do ich zakupu nie dopłaca?

    • 216 5

    • (2)

      Bo koncernom się to nie opłaca i nie zgadza z głoszoną przez nie propagandą, że jakoby elektryfikacja jest jedynym sposobem na zatrzymanie zmian klimatycznych.

      • 33 2

      • (1)

        światem rządzą widać elektrycy ;)

        • 5 0

        • politycy bo elektryk to już u nas był

          • 3 0

    • (2)

      elektryczny po wyczerpaniu baterii też jest tradycyjny. bardzo dobry program, lepsze takie coś niż dopłaty do mieszkań

      • 5 10

      • uhm...

        brawo że wiesz co piszesz - spróbuj wyłączyć wspomaganie w elektryku i nim jechać, nawet jak baterię wyjmiesz...

        • 3 1

      • elektryczny po wyczerpaniu baterii jest tragiczny w użytku

        • 4 1

    • Brawo

      Sam miałem napisać taki komentarz po przeczytaniu artykułu

      • 10 1

    • a na kogo głosowałeś/aś ?

      dotacje już płyną

      • 4 1

    • Powiem tak:

      Mam nienajgorszego "górala", którego bardzo lubię do jazdy rekreacyjnej. Ale auta nie porzucę na rzecz roweru, na dojazdy do pracy. Jeśli miałbym elektryka, myślę, że byłaby to opcja. Jednak na elektryku większa szansa dojechać do pracy w miarę "świeżym", szczególnie jeśli ma się do pokonania trasę z dolnego na górny taras.

      • 6 0

  • Tia ciekawe kto na tym skorzysta, jaki krewny czy znajomy ministra ma fabrykę rowerów .. (2)

    • 54 1

    • (1)

      Albo pan i władca rządzących.

      • 2 0

      • Niemcy.

        • 4 0

  • (1)

    Czyli zakażemy spalinowek i zmusimy Polaków do jazdy rowerem... bo nie stać na nic innego

    • 35 3

    • Strefy czystego transportu będą musiały powstać w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli notuje się w nich przekroczenia dopuszczalnego poziomu NO2 (dwutlenku azotu) w powietrzu. Tak wynika z projektu zmiany ustawy o elektromobilności, który trafił do konsultacji.

      Zmiany chce wprowadzić Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Według planów resortu miasta, w których odnotuje się przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu zanieczyszczeń NO2 będą musiały wprowadzić strefy czystego transportu. Miałoby to nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od przekazania przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska pierwszego sprawozdania, zawierającego informację o przekroczeniu norm.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane