• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny

Michał Sielski
6 lipca 2024, godz. 15:00 
Opinie (180)
Rowery elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Rowery elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Każdy będzie mógł otrzymać dotację na zakup roweru elektrycznego, tak jak dziś np. na zakup paneli fotowoltaicznych. Dotacja wyniesie 50 proc. kosztów zakupu, ale nie więcej niż 5 tys. zł na rower elektryczny i do 9 tys. zł na elektryczny rower cargo. Rząd chce przeznaczyć na dotacje do zakupów rowerów elektrycznych aż 300 mln zł.



Chciał(a)byś mieć rower elektryczny?

Do tej pory rząd, a także władze poszczególnych miast raczej zniechęcały do korzystania z samochodów, np. poprzez podnoszenie opłat za parkowanie czy wyznaczanie stref czystego transportu. Namawiano za to na przesiadkę na komunikację publiczną czy rower, ale przy tym od razu podnosiły się głosy, że nie każdy - choćby z powodu wieku czy zdrowia - ma szansę jeździć rowerem.

Rower elektryczny, którym jazda nie wymaga wielkiego wysiłku, często ten argument zbija. Ale tu pojawia się kolejny: cena. Zakup roweru elektrycznego to wydatek rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych. Dla wielu osób, zwłaszcza starszych, to sporo. I właśnie im naprzeciw ma wyjść program dotacji do zakupu rowerów elektrycznych.



"Mój rower elektryczny" od 2025 r. Dopłata: 5-9 tys. zł



Wypłata dofinansowań ma ruszyć od przyszłego roku. Na razie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu "Mój rower elektryczny". Według niego dofinansowanie ma sięgnąć 50 proc. kosztów, ale nie więcej niż 5 tys. zł. W przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego - do 9 tys. zł.

Co więcej, w części sklepów rowery niektórych marek już teraz można kupić na raty.

- Obecnie mamy promocję na raty 0 proc. na rowery BMC i Merida oraz części zamienne do rowerów. Raty zaczyna się spłacać dopiero po wakacjach, a oferta ważna jest do 31 sierpnia - informują przedstawiciele sklepu i serwisu rowerowego AkbiSPort - BMC Lab Gdańsk.

Rower elektryczny jest ekologiczny



- Celem programu jest uniknięcie niskiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu - czytamy w projekcie rządowego programu.


Dofinansowanie tylko na nowy rower



Program ma obowiązywać w latach 2025-2029. Ma na to wystarczyć 300 mln zł budżetu, co przełoży się na możliwość zakupu ponad 46 tys. rowerów elektrycznych.

Dofinansowanie będzie można otrzymać wyłącznie na nowy rower, który nie został wzięty w leasing. Rząd zakłada, że będą o nie występować głównie osoby prywatne, ale nie są wykluczeni też przedsiębiorcy. Muszą to być jednak firmy, które zajmują się transportem drogowym towarów, działalnością pocztową albo kurierską lub wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Każdy rower będzie obowiązkowo oznakowany specjalną naklejką i trzeba będzie go zarejestrować na policji.

Kupujesz rower elektryczny? Zachowaj paragon



Co dalej? Do 18 lipca mają trwać konsultacje programu. Potem projektem ma zająć się Sejm. W pierwszej propozycji pojawiła się nawet data 1 lipca 2024 - rowery zakupione od tego dnia mogłyby podlegać pod dotację. To oczywiście mało prawdopodobne, ale niewykluczone, więc warto zachować paragon zakupu roweru elektrycznego nie tylko ze względu na gwarancję.

Ostateczną wersję projektu poznamy w ciągu najbliższych tygodni.

Miejsca

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • 5 000 na rower a na chodzik niezbędny inwalidzie 350 złotych raz na 5 lat? kólka odpadają na dziurawych chodnikach po miesiacu (1)

    • 4 0

    • to są pożyczki a nie dotacje

      no dobrze,tylko tu dadzą 5 lub 9 a odbiorą x3

      • 0 0

  • Dlaczego dopłaca się do elektryków ??? (1)

    co zrobić z baterią z takiego roweru?? To jest proekologiczne??? Dlaczego nie ma dopłat do zwykłych rowerów?? Znacznie bardziej ekologiczne i dodatkowo wspomagają kondycję użytkownika.

    Ciekawe kto lobbował za tymi dopłatami?? Kto na tym ma zarobić??

    • 2 0

    • baterie wykorzystasz moze gdzies,a problemow jest wiecej z tymi elektrykami.
      poprostu kup i sie ciesz z posiadania,swiat i tak idzie ku zagładzie,ale to jeszcze wiele lat przed nami i naszymi dziecmi

      • 0 1

  • Rozumiem,że to sa UE wymagania

    Co do wydatkow z KPO..? Nie mozna tych 300mln zainwestowac w elektrownie atomowe i miec prad za małe pieniadze?Za 3-4 lata te rowery pojda na smietnik bo wiekszosc producentow tych rowerow to chinczycy..

    • 1 0

  • A d rosną, brzuchy rosną, cukrzyca w natarciu

    Ale na chorym
    Się zarabia, na zdrowym nie

    • 2 1

  • Wyczytalem, że użytkownicy elektrycznych rowerow deklarują, iż przejeżdżają nimi średnio 8 km dziennie. A więc jeżdżą rekreacyjnie.Mamy dotować czyjąś fanaberię? Co do dojazdów takim rowerem do pracy; już widzę rzesze zwolenników tego rozwiazania cisnacych elektrycznym rowerem od października do kwietnia. W dobie kryzysu energetycznego, ktory wciska nam się na każdym kroku, promuje się produkty zuzywające deficytową energię. Zwykły rower jest tu najlepszym rozwiązaniem miast elektrycznych idotyzmów. Skorzysta garstka cwaniaczkow i tyle. Chcesz jeździć elektrykiem? Nikt nie broni, ale kup go za własne pieniądze.

    • 2 0

  • Baterie nie są eko (1)

    A potem tego się nie da utylizować. Bezsens i szastanie pieniędzmi z podatków!!

    • 1 0

    • Misiu, baterie li-ion się recykluje w 95-99% więc nie wciskaj kitu

      • 0 2

  • Było by taniej (1)

    Powinni w takim razie również dopłacać do adapterów przerabiających rowery na elektryki , było by to trzy razy tańsze i wiele starszych rowerów otrzymało by drugie życie .

    • 20 0

    • Do niczego nie powinni doplacac. To jest tylko po to zeby zalegalizowac duze przelewy do wybranych ludzi, ktorzy maja stanowiska w obdarowanych doplatami firmach. Taka wielopoziomowa korupcja udajaca legalne dzialanie bo naprodukowano przepisow, zeby nikt sie nie czepial i zeby nie trzeba bylo dodatkowo prać pieniedzy.

      • 8 0

  • I znowu Niemcy zarobią. (1)

    Jak to ma być dobrze jak Tusk daje zarabiać niemieckim firmom.
    Nasi górale wystrugają rowery ale bateriom to juz nie dadzą rady.
    Może dać dopłaty tylko na rowery wystrugane w Polsce ?

    • 2 0

    • Okręty podwodne też pewnie od Niemców kupimy.

      • 0 0

  • Nie ma nic za darmo

    A kto za to zapłaci? Pan Pani Społeczeństwo

    • 0 0

  • Rower elektryczny NIE jest eko bo po 5 latach nadaje sie na smietnik

    Problemem sa baterie ktore po 5 latach są padakami a w Decathlonie nie dostaniesz zapasowej baterii do zadnego z rowerow ktore mieli w ofercie 5 lat temu.... Ba nawet do wiekszosci nawet nowych w biezacej ofercie rowerow nie ma mozliwosci zamowienia zapasowej baterii. A najgorsze jest to że do produkcji tej zbawkki ktora posłuży wlascicielowi tylko 5 lat trzeba zuzyc 2razy wiecej aluminium, stali i energiii czyli zasobów planety bo elektryki musza miec cieżkie masywne ramy itp. Czyli kupujesz produkt ktorego produkcja bardzo obciąża srodowiisko i ktory to produkt ma cykl zycia 5 razy krotszy niż normalnego roweru

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane