• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Gdyni samolotem

Michał Brancewicz
30 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Kosakowo (Babie Doły) stanie się konkurencją czy uzupełnieniem dla Rębiechowa? Kosakowo (Babie Doły) stanie się konkurencją czy uzupełnieniem dla Rębiechowa?

Gdynia będzie miała swój port lotniczy. Po latach starań udało się przekonać władze wojewódzkie i wpisać lotnisko w Gdyni Kosakowie do Regionalnej Strategii Rozwoju Transportu na lata 2007 - 2020. Jednak zdaniem marszałka Kozłowskiego nie zanosi się na jakieś rewolucyjne zmiany.



Ekspertyzy wykonane na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego przez PricewaterhouseCoopers i York Aviation potwierdziły sensowność takich działań. Odparły one tym samym argumenty, że nowy port, przy rozwijającym się i ciągle rozbudowywanym lotnisku w Rębiechowie jest zbędny. Jednak w myśl studium Babie Doły mają rozwijać się stopniowo i stać się lotniskiem komplementarnym (uzupełniającym), a nie konkurencyjnym dla Gdańska.

- Lotnisko miałoby obsługiwać małe samoloty, cargo i czartery oraz w przyszłości zapewnić pomoc przy obsłudze Euro 2012 - deklaruje Jan Kozłowski.

Czy są zatem szanse, że po Euro lotnisko w Babich Dołach rozszerzy wachlarz świadczonych usług? - Wszystko zależy jak będzie rozwijał się ruch - wyjaśnia marszałek Kozłowski - Na dzisiaj przewidujemy ruch na 7 milionów pasażerów rocznie i pod taką wielkość chcemy rozbudować Rębiechowo. Jeśli ta ilość zostanie przekroczona, to wtedy zainwestujemy już w Gdynię.

Ekspertyza okazała się zatem istotnym dokumentem przybliżającym Gdynię do realizacji swoich zamierzeń. Pokazała jednak także kilka nieścisłości. - Władze miasta zapewniały, że koszt przystosowania lotniska do ruchu cywilnego wyniesie około 100 milionów złotych - mówi Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa. - Natomiast ze studium, które zamówiliśmy wynika, że będzie to 200 mln.

Co zatem oznacza wpisanie Kosakowa do Regionalnej Strategii Rozwoju Transportu?

- Umieszczenie tam planu modernizacji lotniska bardzo mnie cieszy, gdyż kończy dyskusję na temat sensu istnienia nowego portu. Pokazuje, że jest on ważnym elementem rozwoju regionalnego transportu. Teraz pozostaje nam tylko wziąć się do pracy - mówi Wojciech Szczurek prezydent Gdyni. - Ta decyzja to aż tyle i tylko tyle, gdyż poza akceptacją dla budowy lotniska nie wskazuje konkretnych wytycznych i terminów co do dalszych działań - dodaje.

Opinie (277) 3 zablokowane

  • chetnie do pracy samolotem!

    • 0 0

  • SUPER, może w końcu będzie mniej hałasu w Gdańsku

    najbardziej wkurza to, że samoloty zaczynają w nocy latać... może jak Gdynie otworzą, to nie będzie tu tak masakrycznie.

    • 0 0

  • nie ma tu gdyńskiego szowinizmu! (3)

    Na tym portalu bbbb czesto odzywaja sie trolle, które kompormituja Gdańsk.
    Nie ma sie czym przejmowac. To głupcy.
    A gdynianie ciesza sie po prostu tym, ze w Gdyni ciagle cos nowego dobrego sie dzieje. I tyle.

    • 0 0

    • No tak... (2)

      Prawdziwa, wielka metropolia z tej Gdynii. Ile to ma meszkańców? 200 000? :)))))))))

      • 0 0

      • co?

        Słuchaj Gdynia sama nie stanowi metropolii, to chyba oczywiste, a tak po za tym to w naszym województwie to drugie co do wielkości miasto - po Gdańsku...Jeżeli Gdynia to jakieś "śmiesznie" małe miasto no to co dopiero inne miasta z naszego regionu... wioski?

        • 0 0

      • Macie tylo do 2025 roku przewage liczebną,

        ale po tym okresie Gdynia będzie coraz większa a Was zatopi na starym mieście.

        • 0 0

  • Gmina Kosakowo będzie zarabiała na tym interesie a Gdynia figę z makiem :P (1)

    • 0 0

    • Kosakowo to zarobi podatek gruntowy

      insttucja zarządzająca lotniskiem będzie zarejestrowana w Gminie Gdynia. Ja mam firmę w UK, drugie biuro w Gdyni a to nie znaczy, że tu płacę podatki

      • 0 0

  • Miasto Kosakowo z dzielnica Gdynia?

    Chciałbym aby dzieki lotnisku Kosakowo stało sie miastem. Podatki z tego tytułu spowoduja ze gmina bedzie miała znaczny dochód - stały stabilny.

    • 0 0

  • Po co ten hałas w najbardziej rozwijającej się liczbowo części aglomeracji. (1)

    Po co ten hałas i smród w najszybciej rozwijającej się pod względem liczby mieszkańców części aglomeracji? Za kilkanaście będzie tu jedna wielka dzielnica sypialna. Czy ktoś tu myśli trzeźwo? Lotniska powinny powstawa na obrzechach aglomeracji, a nie w środku miasta! Wasze nieperspektywiczne,, płytkie myślenie mnie przeraza.

    I na to idzie moja kasa z podatków. Zenada.

    • 0 0

    • Ciii... no co Ty! Daj pomarzyć tym co mieli miasto we śnie... :))))

      • 0 0

  • Lotnisko zaorac i sprzedac tereny pod przyszla dzienice.

    Tereny ładne, blisko morza i blisko centrum miasta. Szkoda pozbywac sie ich dla jakis smierdzacych jumbo-jetow. Wojsko juz i tak prawie z lotniska nie korzysta. Czasem przeleci Bryza, jakis wiroplat i to wszystko, wiec mozna byloby sie jakos dogadac w kwestii likwidacji owego.

    • 0 0

  • Prawoskręt z estakady Kwiatkowskiego !

    Kto zna prawo to wie, że np. pojazdy o określonej masie (nacisku na oś) mogą poruszać się tylko po określonych drogach. Ulice Gdyni nie są technologicznie przeznaczone dla TIR-ów. Poza tym trzeba mysleć perspektywicznie, jak hamerykany wybudują tarczę w Rędzikowie, to powstanie trasa szybkiego ruchu Słupsk - Trójmiasto i wcale nie będzie to dotychczasowa droga Gdynia - Słłupsk (S6). Głupie, doraźne oszczędności mszczą się straszliwie po latach. A biedny nie może głupio oszczędzać, bo jest ... biedny :(

    • 0 0

  • grunt, żeby było dużo lotów z Gdańska do Gdyni i z powrotem :-)))))))

    • 0 0

  • Brawo Panie Prezydencie SZCZUREK !!! Życzę dalszych sukcesów _ Gdańszczanin

    Lotnisko w Gdyni już jest - traz niech Gdańsk przystąpi do prawdziwej, realnej konkurencji i niech wygrywa, ale uczciwie, nie przez plucie, warczenie i połajanki!
    Panie Prezydencie Szczurek, lotnisko już jest, stare(68 lat) , z tradycjami i w dobrym miejscu. Niech Pan nie da się wpuścić w dyskusję, ile to trzeba zrobić, żeby to było lotnisko międzynarodowe pełną gębą. ile na to trzeba mieć pieniędzy, ile czsu i kredytów z UE. Do tego trzeba spokojnej kalkulacji, spokojnego czasu i grupy ludzi, którzy chcą coś zrobić. Nie od razu Kraków zbudowano.
    Dzielni Pańscy oponenci, w dzidzinie swojego portu lotniczego nie wiele zwojowal. Rębiechowo to dzieło "komuny" i koniunktury, wynikającej z wyrzucenia na emigrację zarobkową, kilku milionów ludzi!
    Nie wiem czy gdańszczanie pod wodzą pana Prezydenta Adamowicza (nie siusiał wtedy jeszcze w tetrowe pieluchy fundowane gratis przez PRL), że z Gdańska, z końcowego przystanku linii Nr8 na ulicy Chrobrego, latało się naprzykład do Szczecina (latałem tam przez trzy lata) na lotnisko Szczecin Dąbie, do czasu, dopóki jakiś tamtejszy geniusz nie wpadł na pomysł przeniesienia lotniska do Goleniowa (tylko 40 km dalej, dłużej się jedzie do lotniska, niż leci samolotem) Gdańsk dostał Rębiechowo, bo najlepsze lotnisko (lokalizacja - magistrala kolejowa, autostrada, obwodnica trójmiejska i pewnie za parę lat, obwodnica południowa, główny węzeł pocztowy w Pruszczu itp), było jak i dziś we władaniu wojskowych.
    Otóż kasa biletowa, "hala odpraw, poczekalnia i pokój obsługi latającej, mieściły się w małej przybudówce do hangaru (hangar stoi do dzisiaj), 150m od tramwju i już można było lecieć (godzina lotu do Szczecina, do Warszawy, do Rzeszowa, Krakowa (trochę dłużej)itp.
    Równie swpartańsko wyglądał międzynarodowy port lotniczy Warszawa-Okęcie, skąd wylatywało się na cały, wspaniały, wolny świat!?
    Panie Prezydencie Szczurek, proponuję na początek, zorganizowanie dla naszych i obcych biznesmenów, jednodniowego połączenia lotniczego, tam i spowrotem, w ciągu tego samego dnia a zapewniam że jest to możliwe! Polecieć, załatwić sprawę i wrócić tego samego dnia
    Jak to ruszy, międzynarodowi przewoźnicy, będą się pchali do Babich Dołów. Przy jednym międzylądowaniu np: w Modlinie, Łodzi czy Poznaniu, lub trasą Gdynia, Szczecin, Zielona Góra, Łódź. Można pomyśleć też o Szymanach (Amerykanie już teraz oficjalnie mają Redzikowo) czy Białej Podlaskiej, gdzie pewien Turek chciał zrobić duże lotnisko międzynarodowe, ale nasi geniusze mu nie pozwolili, a drugiego takiego lotniska nie ma w Polsce (rozmiary i położenie)
    Panie Prezydencie kilkadziesiąt lat temu byłem w kraju, w którym upatrujemy swój niedościgły wzorzec, między miastowe linie lotnicze utrzymują połączenia z częstotliwością co kilkanaście minut, a my nie osiągamy nawet częstotliwości dobowej.
    Życzę sukcesów iszybkiego rozwoju Babich Dołów.
    Stary Gdańszczanin

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane