• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Kartuz kolejką?

mt
8 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
SKM podjęła decyzję o zakupie używanych niemieckich autobusów szynowych i chce za ich pomocą reaktywować połączenie Gdynia - Kartuzy mimo sceptycyzmu Urzędu Marszałkowskiego, który koordynuje transport regionalny w województwie

O powrocie pociągów do Kartuz mówi się od początku roku. Głównym problemem jest odbudowa rozjazdów w miejscowości Nowy Glincz koło Żukowa, w której krzyżują się linie Gdynia - Kościerzyna i Pruszcz Gdański Kartuzy. Ta druga jest obecnie czynna tylko dla ruchu towarowego. Dzięki rozjazdom możliwe byłoby korzystanie z najkrótszej trasy przez Dzierżążno, a nie tak jak przez ostatnie piętnaście lat przez Somonino. To właśnie konieczność jazdy na około przez Somonino, gdzie pociąg musiał zmieniać kierunek jazdy, była powodem niskiej frekwencji w pociągach.

- Decyzja o zakupie autobusów szynowych już zapadła - mówi Paweł Wróblewski, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej. Obecnie trwają ustalenia z władzami powiatu kartuskiego.

Tymczasem Urząd Marszałkowski, który finansuje przewozy regionalne i powinien koordynować przygotowania tej inicjatywy, uważa, że próby uruchamiania zamkniętego połączenia, w sytuacji gdy trwa walka o utrzymanie wszystkich pociągów w obecnym rozkładzie, jest nie na miejscu.

- SKM nie będzie po tej trasie jeździć za darmo, a nam brakuje pieniędzy na bieżące potrzeby - mówi Eugeniusz Manikowski, który zajmuje się w urzędzie transportem kolejowym. - Uważam, że na to wszystko trzeba czasu - pociąg w Kartuzach pojawi się ponownie najwcześniej za dwa lata - dodaje Manikowski.

SKM nie podziela pesymizmu urzędu. - To połączenie nie będzie przynosiło dużych strat, tym bardziej że będzie obsługiwane tylko ekonomicznymi szynobusami - odpowiada Wróblewski. Poza tym SKM oczekuje, że urząd dotacje obecnie przyznawane przewoźnikom autobusowym na tej trasie przerzuci na kolej.
Gazeta Wyborczamt

Opinie (106)

  • Do Antypolityk

    Wlaśnie w U.K. Bylo podobnie.Az doszło do momentu gdzie pare katastrof kolejowych uswiadomilorzadzącym,że tak se ne da.
    Jetem jednak optymista.Musza te Przewozy regionalne na rysk paśc żeby na trasach obslugiwanych teraz przez kierownika pociągu konduktora oraz dwoch motorniczych pojechal autobus szynawy z jednym prowadzacym i moze z jednym konduktorem.
    Ziobacz odcinek Reda-Puck. Od 10.12 bedzie tam jezdził taki maly sklad i moge sie zalozyc że bedzie to strzal w dziesiatke.

    • 0 0

  • nie no, trzymajmy się faktów. W UK wraz z liniami sprywatyzowano infrastrukturę kolejową, która na całym świecie jest nierentowna. Prywatni własciciele nie byli w stanie utrzymać jej w nalezytym stanie technicznym. Gdy ten błąd naprawiono brytyjskie kolej stały się wzorem dla innych. Są prywatne i rozdrobnione, do tego czyste, punktualne i rentowne. Czekam aż ktoś u nas wpadnie na pomysł podobnej prywatyzacji - związki staną okoniem, ale mam nadzieję, że nie wywalczą utrzymania status quo. Gdyby dotacje na kolej sżły na utzrymanie i rozwój infrastruktury, to w połączneiu z funduszami UE mielibyśmy kupe kasy na rozwój kolei, a tak mamy bidę z nędza i kilkadziesiąt spółek i spółeczek, których jedynym zadaniem jest napychanie kieszeni prezesów i działaczy związkowych.

    Tutaj znajdziecie mój ulubiony serwis o kolejnictwie - www.kolej.most.org.pl

    • 0 0

  • I jakby na zawolanie zostal dzisiaj opublikowany raport NIK-u o drogach.Tych asfaltowych oraz o żelaznych.Rozpacz.Przez 15 lat totalnie rozkradziono co sie dalo a stan taboru odpowiada dokladnie temu co widzimy.
    Ręce i nogi sie uginaja.

    • 0 0

  • nienawidzę starych, rozklekotanych, buchających czarną ropą i pochodnymi autobusów linii prywatnych! tych do kartuz i żukowa. Kolej zawsze była ekologiczniejsza i bezpieczniejsza. Już myślałem że i tę linię rozkręcą na dżiletki. Brawo Zarząd SKM! Gdynia wielki kack i gdańsk osowa wraz z mieszkańcami zyska nowe solidne połączenie z centrum gdyni oraz w drugą stronę aż do kartuz. Dotychczasowe, obsługiwane przez pekap do kościerzyny, nie może w niczym konkurować. Acha, jeśli to będzie dobra częstotliwość kursowania- strzał w 10.

    • 0 0

  • Pruszcz Gd, - Lębork to była bonanza !

    • 0 0

  • wacek i inni (pasjonaci)

    Pruszcz Gd. - Lębork, Swarzewo - Krokowa, Garczegorze - Wejherowo, Lipusz - Bytów, Pszczółki - Kościerzyna, Skarszewy - Skórcz, Smętowo - Szlachta, Szymankowo - Nowy Dwór Gdański, Morzeszczyn - Gniew, można wyliczać bez końca, ale ideałem dla pasjonatów: Gdańsk Wąsk. - Steblewo - Kiezmark - Świbno - Mikoszewo - Sztutowo

    • 0 0

  • Super, niech działają, tylko niech SKM pamięta, że jest przede wszystkim dla Trójmiasta

    tu od lat sukcesywnie zmniejszała liczbę połączeń, o cym jakośnikt nie mówi. Tymczasem rozbudowuje połączenia poza trójmiasto. Cieszy, że się rozwijają, ale niech nie dzieje się to kosztem kolei miejskiej. Czasem, zwłaszcza, kiedy nie jeżdzą co 7 minut jeżdzą tak zawalone, że szlag mnię trafia.
    O nocnych kursowaniu w nocy jużpisałem wielokrotnie. skandal.

    • 0 0

  • Do Atypolityk

    W stegnie mozna bylo przesiąśc sie na wąskotorowkę do Nowego Dworu Gdańskiego.Jako dzieciak jeżdzilem nia czesto .Fajny parowozik ja obslugiwal.

    • 0 0

  • ach Żuławy

    i ten "dworzec" przy stadione żużlowym GKS
    ach, łza się w oku kręci
    ale to już sie nie wróci ...
    i komu to przeszkadzało hę
    Ale swoją drogą odbudowa trasy z Wrzeszcza do Kokoszek i dalej na Kaszuby - to byłby strzał w dziesiątkę a nawet w dwie dziesiątki.
    Bo tu mi piszą o połączeniu Gdynia - Kartuzy ale ja przepraszam z Wrzeszcza do Kartuz mam jeździć przez Gdynię, to już od razu lepiej rowerem na szagę.
    Albo na nartach biegówkach - a propos nart to czy ktoś wie gdzie w Trójmieście można obstalować buty i wiązania do nart biegowych - po normalnych cenach.???

    • 0 0

  • e tam artykuł:(

    jak wsiade to poczuje . i chetnie sie podziele wrazeniami z podrozy .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane