• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do końca roku Gdańsk wykupi grunty pod most zwodzony w Sobieszewie

Maciej Naskręt
2 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

W 2015 r. Gdańsk chce zakończyć procedurę wykupu niezbędnych gruntów pod budowę mostu zwodzonego w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska. Miasto szuka dofinansowania dla przedsięwzięcia m.in. w funduszach Unii Europejskiej. Na razie jednak nie jest znany termin wbicia pierwszej symbolicznej łopaty na budowie.



Jak oceniasz pomysł budowy mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską?

Mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej niepokoi cisza wokół planów budowy nowej przeprawy przez Martwą Wisłę. Nowy zwodzony most ma stanąć na zachód od istniejącej przeprawy. Realizacja inwestycji zapowiadana jest przez władze Gdańska praktycznie od początku tej dekady.

- Cisza wokół tej inwestycji trwa dobry rok. Niewiele się dzieje. Kilka lat temu zaprezentowano mieszkańcom wizualizacje i od tego czasu zrobiono w moim odczuciu w kierunku inwestycji naprawdę niewiele - mówi pani Katarzyna, mieszkanka Wyspy Sobieszewskiej

Przypomnijmy, że mieszkańcy od niepamiętnych czasów, pokonując rzekę na drodze do centrum Gdańska, korzystają z mostu pontonowego. Obiekt w 2013 r. przeszedł gruntowną modernizację. Wyremontowano pontony, a także nawierzchnię jezdni. Dzięki temu na most mogły wjechać cięższe pojazdy, szczególnie autokary i autobusy miejskie.

Ponad dwa lata temu wojewoda pomorski wydał decyzję ZRiD (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) na realizację mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501. Na tym kończy się ślad działań urzędników w sprawie mostu. Postanowiliśmy sprawdzić, co dalej?

Czytaj też: Dwie kładki i zwodzone mosty: wizja Motławy przyjaznej wszystkim


- Na mocy wydanej decyzji ZRID urzędnicy wojewody pomorskiego zlecili przygotowanie operatów wyceny szacunkowej gruntów wchodzących w pas drogowy planowanej inwestycji. Zakładamy, że wypłata odszkodowań powinna nastąpić do końca tego roku - mówi Magdalena Rusakiewicz z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Na razie jednak nie ma planów co do wbicia pierwszej symbolicznej łopaty na budowie przeprawy. Urzędnicy jednak zapewniają, że... - Budowa mostu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020, a prezydent Gdańska obiecał jego realizację w swoim programie wyborczym - wyjaśnia Rusakiewicz.

Na tę chwilę miasto posiada dokumentację projektową mostu zwodzonego przygotowaną przez firmę Europrojekt Gdański, która - nomen omen - ma siedzibę na Wyspie Sobieszewskiej. W trakcie przygotowywania są natomiast procedury administracyjne związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Koszt budowy obiektu wynosi ok. 85 mln zł. Władze Gdańska liczą, że uda się im pozyskać finansowanie unijne na realizacje przeprawy. Idealnie byłoby, gdyby pozyskanie tych środków oscylowało na poziomie 75 proc. kosztów kwalifikowanych.

Czytaj też: 120-metrowy most kolejowy na razie wzdłuż Martwej Wisły

Informacja o godzinach otwierania mostu pontonowego przez Martwą Wisłę w Sobieszewie.

Dla jednostek turystycznych (po wcześniejszym zgłoszeniu obsłudze mostu) w sezonie letnim tj. od 1 maja do 30 września:
- w dni robocze o godzinie: 8:30, 10:30, 13:00, 14:30, 17:00, 19:00,
- w soboty, niedziele i święta o godzinie: 8:30, 10:30, 13:00, 14:30, 17:00, 19:00, 21:00.

Dla jednostek turystycznych (po wcześniejszym zgłoszeniu obsłudze mostu) poza sezonem tj. od 1 października do 31 kwietnia: w godzinach 8:30, 10:30, 13:00, 17:00, 19:00.

Dla jednostek żeglugi zawodowej most otwierany jest na każde wezwanie.

Opinie (69) 2 zablokowane

  • Konieczny remont nawierzchni obecnego mostu pontonowego

    "Obiekt w 2013 r. przeszedł gruntowną modernizację. Wyremontowano pontony, a także nawierzchnię jezdni." Ale teraz konieczny jest remont bo w nawierzchni jezdni są ubytki gumy i masy (chyba epoksydowej). To powinna być naprawa gwarancyjna a więc bez kosztów dla miasta. Dlaczego dotychczas urzędnicy ZDiZ nie wyegzekwowali tego?

    • 1 3

  • Wolałabym nowy ale niezwodzony most w Sobieszewie.

    • 1 2

  • taaa....od 40 lat jest mówione, że wybudują nowy most...

    niech się budyń pocałuję w tą swoją żydowską du*ę

    • 0 4

  • bzdura! BZDURA! bzdura! (1)

    most powinien powstac, ale pomiedzy gorkami wschodnimi a zachodnimi.Przeciez to kompletna bzdura wybudowac most miedzy gdanskiem a gmina pruszcz. Po co jezdzic na wyspe sobieszewska na okolo? Aby pług sniezny dojechal do sobieszewa to musi odsniezyc droge z przejazdowa do mostu pontonowego za kase Gdańska(oczywiscie ktos powie ze to nalezy do Pruszcza, ale jak Pruszcz powie ze nie ma kasy, to co wtedy?). policja dojeżdża ze Stogów-ładny kawałek. A koszta?Tego nikt nie liczy?

    • 2 1

    • Karetka też musi naokoło

      Chodzi o zespół podstawowy z ul. Tamka (Gdański klub Morski), dawny P9 - podobno obsługuje też Wyspę Sobieszewską. S4 do np. zawału też miałby szybciej przez Wyspę Portową niż Rudniki, zwłaszcza w szczycie.
      Konsekwencją tej praktycznej eksklawy jest duży udział wezwań HEMS (helikoptera) do zdarzeń na Wyspie, a najczęściej jeżdżąca karetka to... niski, 20-letni VW Transporter z OSP Sobieszewo. Ale ekolodzy nie zgodzą się na wzmożony ruch pod Ptasim Rajem. Podobnie autobusów do pętli tramwajowej "Przeróbka" (w dalekiej przyszłości widzę tu węzeł przesiadkowy dla części linii).

      • 0 0

  • A to nie da się wybudować normalnego a nie zwodzonego mostu? Miejsca jest od cholery i ciut ciut. Czy wy mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej nie macie jaj? Robią was w ciula przez tyle lat, przypominam, że referendum wrześniowe, które oczywiście będzie nieważne bo nikt o zdrowych zmysłach na nie nie pójdzie, będzie kosztowało Polaków 100 mln złotych.Walczcie do jasnej cholery bo tracę do was szacunek.

    • 2 0

  • Gdańskie mosty to masakra , włącznie z Zielonym ,gdzie chodzi po nim miliony turystów !

    • 0 0

  • ZRID czy pozwolenie (1)

    "Ponad dwa lata temu wojewoda pomorski wydał decyzję ZRiD (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) na realizację mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501"

    "W trakcie przygotowywania są natomiast procedury administracyjne związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę"

    To jest to pozwolenie czy go nie ma.

    Decyzja ZRID jest ważna 3 lata od daty wydania

    • 0 0

    • No to jest "niby" po ptakach, bo w tym roku nie zaczną.
      To kolejna historia jak z PKM, inwestycji opartej na specustawie związanej z EURO 2012, tylko że zaczętej juz po a więc łamiąc prawo.

      • 0 0

  • Nowy most powinno sfinansować i utrzymywać województwo

    Są dwa powody:
    - most leży na trasie drogi wojewódzkiej
    - most leży na granicy powiatów (GD i GDA, w Gdańsku i w Wiślince, o czym się zapomina) i łączy powiaty.
    Już nie mówię, że województwo ma, z większym budżetem, większą siłę przebicia w walce o środki unijne.

    • 0 0

  • kompos

    Przecież w okolicy JARTOM ma grunty, które dają teraz ogromne warunki do inwestowania i na tym dopiero można zobić fajne pieniądze. Kwestia środków i spcjalistów - bo akurat do przejęcia są teraz wybitne inwestycje.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane