• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • Marnotrastwo. Czy nie można było najdroższych i najwrażliwszych elementów przechować w jakieś hali? (26)

    Dziwne to wszystko. Maszyna warta takie wielkie pieniądze zostaje sprzedana w cenie złomu? Czy w ramach kary miasto nie mogło przejąć maszyny? Mogłoby tę maszynę wypożyczać jak i obniżać koszty ew. inwestycji drążenia tuneli w Gdańsku, czy też wypożyczać ją dla innych inwestorów lub wykonawców, np. tunel w Gdyni z Węglowej na Oksywie. Tak tylko pytam.

    • 16 15

    • Dokladnie...dokladnie, (3)

      W punkt.Niezle to swiadczy o zarzadzajacych Rada Miasta,Biuro rozwoju ...Nawet Politechnika mogla szkolic swoich adeptow i zarabiac..Wszystkie strony mogly odniesc korzysci lacznie z mieszkancami i budzetem....No ale stalo sie..ojojoj...co zrobic...Mozna tylko usiasc i zaplakac,ze nie bylo ludzi ,ktorzy potrafia patrzec na pare ruchow na przod.

      • 8 9

      • A później brakuje na prąd w Gdańsku i wyłącza ulice Starosta Dulkiewicz

        • 4 7

      • Szkolić czym z czego, z gigantycznej maszyny pod konkretne zamówienie?! (1)

        Może powinni też kupić łódź podwodną i rakietę kosmiczną i jeszcze dorzucić do tego jeszcze żurawia budowlanego, takiego na 150 metrów. Przecież tyle kasy na robienie gigantycznego placu złomowego - o przepraszam muzeum - wielgachnych maszyn PG ma, co nie? I ilu by specjalistów mogła wyszkolić na takiej łodzi podwodnej, i mogliby go wypożyczać np. Amerykanom albo koreańczykom albo Elblągowi - w końcu niedługo przekop będą mieli

        • 9 1

        • Jestes kolkiem bez wyobrazni wszedzie widzisz lodzie podwodne a rozebranie takiego urzadzenia to dla ciebie problem milenijny.

          Gdyby tacy jak ty odbudowywali Warszawe do dzisiaj ogladalibysmy gruzy..Bo sie nie da ,bo za ciezko,bo za drogo bo tunel za duzy bo tunel za maly...a tbm to dla ciebie jednorazowa zabawka nie oplacalnac dla szkolenia osob z zakresu odwiertow..,Masz zryta banie.Mam nadzieje ,ze nie wykladasz na jakiejs uczelni bo byla by to dla wszystkich strata czasu.

          • 1 6

    • (12)

      Mogles kupic i przechowac

      • 6 5

      • Gdybym zarzadzal Gdanskim budzetem i byl kims innym niz nierobem z Rady Miasta-uwierz mi tak by sie stalo. (11)

        Dal bym polowe kasy druga czesc dala by Politechnika z pocalowaniem w raczke.... Moze powstal by nowy kierunek na budownictwie a sama maszyna szybko by sie Politechnice zwrocila bo pracuja tam przedsiebiorczy ludzie a nie glaby .Tunel nie kosztowal by przez to po 800mln tylko duzo duzo mniej.. z miejskim magistratem w specjalnym kontrakcie bo to zawarte bylo by wkontrakcie ale nie takim jak pod Forum Gdansk..gdzie miasto dalo dzialke za 163 mln ale nie ma z tego zadnych zyskow za wynajem-tak wasi prawnicy zalatwili nas mieszkancoiw.Nawet zbiorke publiczna mozna by przeprowadzic....Glaby miejskie jedyne co robia to sprzedaj dzilaki pod deweloperow i kreca swoje interesy.Kumasz?Mysle ,ze kumasz i dosc dobrze o tym wszystkim wiesz..prawda?

        • 6 11

        • potem okazuje się, że przerdsiębiroczy urzędas ma 6-8 mieszkań (3)

          i nie wie skąd się one wzięły

          • 6 3

          • Starosta urzedas (1)

            • 1 2

            • Teraz w Santa Barbara

              • 0 2

          • I walizkę złota

            • 2 3

        • (2)

          Bahahahahahhhhh, Serio chłopie nie wiesz, że takie maszyny są budowane pod konkretne zadania?
          Na Polibudzie wiedzą, dlatego nie kupili złomu, bo po co im?

          • 5 1

          • No to drogi ten tunel nikomu nie potrzebny (1)

            Chyba tylko żeby do Pruszcza było szybciej ...

            • 2 3

            • Jak taki niepotrzebny to czemu taki ruch w nim o każdej porze dnia i nocy

              Pogadaj z kimkolwiek z Nowego Portu, Letnicy, Zaspy czy Przymorza czy on taki nikomu nie potrzebny

              • 4 0

        • Ekspert (2)

          Zza monitora się nam znalazł. Trzeba było petycje pisać jak tunel skończyli robić. Że masz pan plana na maszynę takiej wielkości

          • 6 0

          • Za PO tylko firmy wydmuszki (1)

            Gdańsk płaci i później znikamy

            • 2 7

            • Za PiS tylko wałki

              Wybory niewybory i kasa znika!

              • 6 1

        • "Gdybym był"

          Nie będziesz :D

          • 0 0

    • Ale zapytaj się PO , po co? (3)

      • 1 4

      • Nie ma na prąd a oni 800 milionów złomują...? (2)

        • 1 6

        • Jakie 800 milionów co wy za durnoty powtarzacie (1)

          xdddddddd

          • 6 1

          • a wiecie ile peso byloby z tych 800milionow??? BArdzo duzo mowie wam,

            • 0 2

    • Tak s kto by placił

      Za transport takiego molocha

      • 4 0

    • Czy ty i**oto wiesz że taka maszyna przy kolejnym wierceniu (3)

      Mogła by spowodować katastrofę w połowie drogi przestając się kręcić , zresztą za drugim razem jej nie nakierujesz na prosto i poleci bokami .

      • 7 0

      • Tobie sie chyba smiglo nie kreci i procek ci sie grzeje...Katastrofa to sluchac takich specow jak ty. (1)

        • 0 4

        • ale ze co? czyli nie bedzie driftowac? powaznie pytam

          • 1 0

      • tzn bedzie driftowac??? hmm zamieniam wiec moje E36 w gazie na taka maszyne

        • 1 0

  • Typowo Polskie! (3)

    Jak można maszynę za taka kase która nie ma jeszcze nawet 10lat i do tego jest sprawna wysłać na złom???!!! Trzeba być chyba chorym,albo mieć ugadana działkę!!! Masakra!!

    • 16 16

    • Póki co trzeba ją było odmalować, najlepiej w barwy narodowe

      to teraz taka moda jest.

      • 5 0

    • Nie typowa Polska a typowy land na który Niemcy mają ochotę

      • 0 6

    • Dlatego że maszyny cofając wywierają sobie groby

      Zresztą i tak przy kolejnym tunelu by się już nie przydała ze względu na mocno zużyte wiertło.

      • 5 0

  • Pytanko! (7)

    Czyżby niszczenie dowodów rzeczowych przekręcikow z budowa Tunelu???

    • 8 18

    • Odpowiadanko! (2)

      Tak, Niemce kazali zniszczyć TBM na złość Polsce i PiS.

      • 5 0

      • To akurat prawda (1)

        • 0 6

        • Tak, ta trzecia. !g.prawda!

          • 5 0

    • niewykluczone (1)

      Zacieranie śladów

      • 1 6

      • Wezwać Borewicza

        lub majora Żbika

        • 5 0

    • (1)

      jak coś wiesz o przekręcikach to wio do prokuratury, zgłoszenie popełnienia przestępstwa to moralny obowiązek. a ty jako Prawdziwy Polak chyba nie jesteś niemoralny?

      • 7 2

      • Może niech zacznie od respiratorów, tam sprawa jest jasna

        • 4 0

  • tak sie bawia ludzie (1)

    boisko w Oliwie za pieniadze DFB tez poszlo na przemiał

    • 9 10

    • już było wyżej

      powtarzasz się

      • 4 2

  • Najlepiej zamawia się nowe......

    • 5 7

  • Taka maszyna budowana jest pod konkretne zlecenia. Już po wydrążeniu tunelu było pewne że maszyna będzie pocięta i będzie zezłomowania.

    • 15 5

  • Dziwne ,ze ten co sprzedawal ta wielka maszyne Pancie po cenie zlomu...nie zechcial nawet zapytac Politechniki czy nie chca (15)

    Przecietny Romek budowlaniec by na to wpadl,ze uczelnia chcetnie by kupila taki sprzet bo na nim uczyly by sie nowe jej kadry a ona sama mogla by dac nieco wyzsza cene niz cene zlomu. Studenci mieli by sie na czym uczyc,Politechnika -zarabiala by na uslugach.Usluga nie kosztowala by tele co w przypadku tunelu pod Martwa wisla tylko mogla byc o wiele tansza (gdyby w zakup maszyny wspolfinansowalo miasto....a tu zonk...prywatna firma od razu wykonuje telefon na zlomowisko;Hallo Panta?-mam na zbyciu kupe zlomu dacie 10 baniek?To przyjezdzajcie......To sie logiki nie trzyma nawet ciec z budowy by najpierw pomyslal komu to lepiej opchnac a na zlomowiec to ostatecznosc.....Pare pytan bym temu gosciowi zadal...serio.

    • 7 19

    • (11)

      Sprzedal temu kto chcial zaplacic

      • 6 2

      • Cos slabo szukal.... (10)

        Pytanie jak dlugo szukal,do kogo dzwonil ,czy dawal ogloszenie do mediow prasy,zainteresowal osrodki naukowe np Politechnike( jest ich wiele w kraju...) Jakie podjal dzialania przed dzialaniem najprostrzym czyli oddaniem na zlom...Ile wykonal telefonow ,maili i na przestrzeni jakiego czasu..Skad ten pospiech?

        • 2 6

        • Tak, Politechnika czekała i się nie doczekała. (4)

          Wredne Niemce kazali zniszczyć TBM na złość Polsce i PiS.

          • 6 2

          • A nie ? (3)

            • 1 7

            • (1)

              Nie.

              • 5 0

              • a wlasnie ze TAK

                • 0 2

            • Nie.

              I naucz się czytać przed pisaniem.

              • 5 0

        • (3)

          Tak, bo PG zawsze ma kilka mln złotych odłożonych na kupno używanej maszyny do kopania tuneli od ręki. Uwierz, że nawet jakby mieli te kilka baniek i możliwość ich swobodnego wydania, to mieliby je gdzie i w co zainwestować, ale na pewno nie byłby to przechodzona maszyna, która conajwyżej byłaby muzealnym rekwizytem, i to tylko w części bo nie byłoby gdzie tego przechowywać.
          Kto miałby się uczyć na takiej maszynie i czego? Na jakim kierunku? To jest tak wąska dziedzina wiedzy, że nawet firmy budowlane, które ich używają, nie mają know-how co do ich budowy - zajmuje się tym tylko i wyłącznie producent, który kształci własną kadrę, na własne potrzeby. Ta maszyna jest potrzebna miastu/uczelni/komukolwiek jak świni siodło.

          • 9 0

          • marnotrastwo (1)

            a ty tam sobie mow co chcesz.

            • 0 4

            • Naucz się pisać synu marnotrawny...

              • 3 0

          • hmm swini siodlo zawsze sie przyda

            • 2 0

        • widzialem ogloszenia na olx

          • 4 0

    • Chłopie, zejdź na Ziemię,

      Na Politechnice nie mają nawet Kreta. Teraz moda na symulacje komputerowe bo za to są punkty. A maszyny w wielu laboratoriach pamiętaja czasy gdy jeszcze Ciebie na świecie nie było. I na razie tak zostanie.

      • 5 0

    • Hehe

      Człowieku Politechnice wystarczyło by kilka śrubek zawieść żeby studenci mieli co na kresce rysować :) co Ty myślisz że my jakiś naukowców mamy ?:)

      • 2 0

    • Na Polibudzie miejsca w bród...

      Taaa..Maszyna nie duża,można ja postawić przed gmachem głównym...pomaluje się minią -trochę postoi...
      ludzie! to wielki grzmot!Przewiezienie tych tys.ton konstrukcji kosztowało by krocie..zabezpieczenie tego drugie tyle..a tak na marginesie po co PG taka maszyna?Do pracy? a kto to obsłuży?Skąd tyle energii by to napędzać...może jako ozdoba?? Zastanówcie się co piszecie "znafcy" .TBM-y w 90 proc budowane są pod konkretne zadanie .Często są po prostu wkopane obok drążonego tunelu na wieki..

      • 2 0

  • Biedna Panta!

    Myśleli, że prawie 10-cio letnią maszyną, która była przeznaczona tylko pod jeden kontrakt będą dalej kopać tunele i zarabiać miliony.

    Tym razem nie wyszło, ale nie ma co się poddawać.

    • 11 5

  • Po co drążyć temat? (2)

    Cytat z artykułu sprzed kilku lat:

    "Kret "Damroka" jest własnością wykonawcy budowy, czyli hiszpańskiej firmy OHL. Ponieważ każda taka maszyna jest projektowana na potrzeby konkretnego projektu, bez wcześniejszych przeróbek nie może trafić na inny plac budowy. Dlatego po zakończeniu prac w Gdańsku OHL wydobędzie "Damrokę" z tunelu i wyślę ją do dostawcy, czyli do firmy Herrenknecht z Schwanau. Tamtejsi inżynierowie i robotnicy rozbiorą ja na części, z których następnie zbudują całkiem nową maszynę TBM.

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kret-sie-przebil-drugi-tunel-pod-Martwa-Wisla-juz-wydrazony-n80299.html#tri "

    Drążenie pod pachołkiem to były za pewne mrzonki radnych. Nie ma wykonawcy, nie ma co zrobić z nieprzydatną już do niczego maszyną - skończyła jak skończyła. Może tylko szkoda, że nie zasiliła zbiorów jakiegoś muzeum.

    • 18 3

    • Ta na pewno...sam idz do muzeum tylko podlogi nie porysuj. (1)

      • 4 4

      • Mogli przecież wystawić na Allegro !

        • 2 0

  • A PKP szuka właśnie pewjie maszyny do tunelu pod Łodzią na trasie Fabryczny- Kaliski...

    • 3 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane