• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • a może

    a może Konserwator Zabytków - wielbiciel zabytków techniki - znajdzie dla tej zasłużonej maszyny godne miejsce ????

    • 1 1

  • Jeżeli ma się w planie wybudować jeden tunel i to mały, to nie kupuje się maszyny za miliony !!!

    W takim wypadku trzeba zaplanować budowę kilku tuneli i dopiero rozpoczać prace!!!!

    • 1 0

  • Tunel pod Pachołkiem

    No to mrzonki o tunelu Żabianka - Osowa rozwiały się.

    • 0 0

  • Rozwiały się i to parę lat temu. wystarczyło przewieżć maszynę 10 kilometrów dalej pod Pachołek, dogadać się z producentem i wykonawcą i fedrować dalej. Tunel już dawno byłby skończony a maszyna wierciłaby gdześ dalej kolejne. tylko niestety komuś zabrakło jaj ewentualnie Warszawka blokowała sprawę bo komuchy nie lubią trójmiasta za obalenie komuny. Niestety trwa to cały czas.

    • 1 0

  • ...

    Domyślam się jak ogromnym przedsięwzięciem musiało by być samo przetransportowanie tego urządzenia na drugi koniec Polski na kolejną inwestycję. Trochę mnie to przytłacza jak czytam, że tak ogromnej wartości maszyna idzie na złom. Widziałem ją w akcji, byłem jednym z 9 wybranych cywilnych Gdańszczan, którzy zeszli do tunelu wraz z Prezydentem Adamowiczem jeszcze przed otwarciem; jeszcze nawet nie było asfaltu, tylko wykopana rura.
    Oglądam teraz ten filmik z 2016r - ładnie zabezpieczone, namioty itd. i aż ciśnie mi się mi się porównanie do elektrowni w Żarnowcu, gdzie komponenty za kosmiczne pieniądze tak sobie leżały leżały ładnie zabezpieczone, aż je zezłomowano.
    Tu by pasował cytat z Barei.
    Wielka inwestycja, wspaniała i bardzo potrzebna dla Gdańska. Szkoda tylko, że zrobiono z tego taką szopkę - mówię tu o akcji z prezydentem i wybrańcy wytypowani w konkursie gdzie nikt nie wspomniał o 83 dziennikarzach i że chodziło tylko o to, żeby na środku tunelu rozłożyć kamery i dać wywiad.
    Także mam bardzo mieszane uczucia...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane