- 1 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (74 opinie)
- 2 Jest nowy szef Eko Doliny. Będzie lepiej? (44 opinie)
- 3 Sopot bez golizny i zakłócania spokoju (206 opinii)
- 4 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (23 opinie)
- 5 Będzie pył, nie będzie premii? (241 opinii)
- 6 Okradała drogerie, zmieniając peruki (69 opinii)
Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku
Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą
Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą Wisłą. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.
To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.
Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł
Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.
Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.
Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.
- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.
- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.
Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku
Miejsca
Opinie (595) ponad 50 zablokowanych
-
2020-12-29 09:12
Po co niemiecka firma odkupuje takie maszyny pozniej za 15 %?
Aby oddac potem na zlom? Na pewno nie. Po pewnych przerobkach te maszyny pracuja dalej a tu prosze...potnijmy i na zlom.
- 3 3
-
2020-12-29 09:21
podobno maszyna miała być przewieziona i wiercić pod Świną w Świnoujsciu
- 3 3
-
2020-12-29 09:31
ciekawe kto to sprzedał
- 1 2
-
2020-12-29 09:38
To Marek i Edek byliby ustawieni do końca życia
- 2 2
-
2020-12-29 09:46
uwaga
Coś tu jest poprzestawiane. Kto odpowiada za taką nielogiczność? Przecież w efekcie są to pieniądze społeczne. Typowe bicie piany i beztroska kogoś, kto podejmował decyzje,brak odpowiedzialności. Ale za to pewnie jezdzę dobrym samochodem. To jest nie do pomyślenia np. w Niemczech. Wstyd.
- 2 3
-
2020-12-29 10:00
Marek i Edek byliby ustawieni do końca życia
no i Januszek też
- 3 1
-
2020-12-29 11:04
wliczone w koszta
wiadomo było ze pójdzie na złom..885 milionów za kontrakt to raptem 10% straty za maszyne
- 1 0
-
2020-12-29 11:45
jaka na tym musi by c kasa że nawet maszyny spowrotem nie chca bo to tylko dla nich problem.
- 1 0
-
2020-12-29 14:20
Czy wszyscy pracujacy przy budowie tunelu
otrzymali wynagrodzenie?
- 1 0
-
2020-12-29 20:18
Ale pamiętaj człowieku, to ty nie jesteś ekologiczny,
bo nie segregujesz śmieci na pierdyliard frakcji!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.