• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • Ciekawe

    W momencie budowy tej maszyny deklarowano, że ma być wykorzystana do drążenia tunelu pod Pachołkiem. A
    W sumie po co. Lepiej zezłomować a później cyk, kolejne dofinansowanie.

    • 10 8

  • To jest Polska Gospodarka

    • 6 7

  • Re:

    Aż dziwne że Firma Panta nie zapłaciła za każdy Kg wagi, nie zostawiła w całości i nie sprzedała tej maszyny , nawet w innym kraju.
    Ciekawe czy coś w tym interesie nie śmierd....

    • 5 8

  • Teraz nie ma maszyny na Kolejny Tunel na który mieszkańcy czekają od lat a włodarze zbudowali kawałek drogi do nikąd

    • 5 12

  • GosPOdarność w stylu PO. (1)

    Tak właśnie gosPOdarują włodarze z PO. Warszawa, Gdańsk i inne....

    • 5 13

    • Nawet nie warto komentować tych bzdur.

      Do kosza!

      • 7 0

  • Ja bym się nie gorączkował, ale....

    Maszyna jest jednorazowa, tj. kupiona pod jeden projekt i wliczona w jego koszty. Nie dziwie się, że nie ma zainteresowanych jej zakupem. Kto zaryzykuje taki zakup przy wielkim projekcie inwestycyjnym?
    Maszyna nie ma gwarancji, jeśli padnie w tunelu (a stała lata zdemontowana), to koszty i ewentualne kary za opóźnienie będą większe niż oszczędność na zakupie maszyny. Zresztą za wszystko i tak inwestor płaci, więc po co ryzykować. Natomiast może miałoby sens kumulowanie projektów pod 1 maszynę, u jednego wykonawcy. Dlaczego nie zamówiono tunelu w Gdańsku i w Świnoujściu jako dwóch kolejnych? Wtedy ryzyka by nie było, a koszt rozłożył by się na kilka projektów. Tyle że, to pewnie przekracza nasze możliwości organizacyjne.

    • 13 0

  • Skrajną niegospodarność !!! (3)

    Nie można w Polsce kupić dwie takie maszyny i używać ich na terenie całej Polsce a tunele ustandaryzowac???

    • 1 13

    • Aha i taką maszynę w walizce moznaby przenosić z budowy na budowę. :)))

      • 7 1

    • Niemożna bo takich maszyn się nie eksploatuje i nie robi się części zamiennych (1)

      • 5 1

      • A Niemiec robi i opycha dalej..No zabacz pan jak ten swiat potrafi zaskoczyc?

        Polski niedasizm!80 baniek w piach.Gonimy Sasina./

        • 0 0

  • Inny tunel o centymetr szerszy wymaga innej maszyny.. (3)

    ALE
    co stało na przeszkodzie zaplanować w całej Polsce nie mówiąc o Gdańsku kilka tuneli o takich samych parametrach?!?!

    Rozumiem że Panta zapłaciła za każdy kg a i tak zarobi?

    • 5 8

    • Naprawdę nie da się zaprojektować czegoś bardziej uniwersalnego (1)

      Żeby wystarczyła zmiana tarczy na odp. średnicę do danego przewiertu?

      • 1 6

      • Nie bo nie robią do nich elementów zapasowych

        • 5 0

    • Panta dostala za darmo, miala tylko usunac z placu magazynowania.

      • 2 0

  • nie no, ok,

    tylko dlaczego budyń przy zakupie maszyny mówił, jaka to oszczędność i co my tą maszyną później nie zrobimy w Gdańsku - tunel pod Pachołkiem, tunel pod Motławą i nie wiadomo co jeszcze... a tak wyszło jak zawsze

    • 6 10

  • Nic dziwnego (1)

    Ta maszyna w tym momencie to pocięte do transportu puzzle ktorych nie mozna bylo przetransportowac w ciagu 10miesiecy a co dopiero w calosci przewieźć calych elementow na drugą budowę. Ta operacja mogla by trwac nawet 2-3lata

    • 7 4

    • Ale na TĄ budowę się dało?

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane