- 1 Sopot bez golizny i zakłócania spokoju (183 opinie)
- 2 Będzie pył, nie będzie premii? (221 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (65 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (360 opinii)
- 5 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (276 opinii)
- 6 Jest nowy szef Eko Doliny. Będzie lepiej? (25 opinii)
Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku
Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą
Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą Wisłą. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.
To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.
Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł
Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.
Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.
Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.
- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.
- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.
Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku
Miejsca
Opinie (595) ponad 50 zablokowanych
-
2020-12-28 19:47
No i teraz pewnie bardziej opłacalne stanie się ściąganie maszyn np. Z Rosji czy innego kraju...
- 3 4
-
2020-12-28 21:39
TBM jak wiertło do betonu z OBI ... jednorazowe
zresztą jak wszystko teraz ...
- 3 2
-
2020-12-28 21:41
człowiek to dziwne stworzenie ... niszczy co wyprodukuje zużywając skromne zasoby matki ziemi
- 1 5
-
2020-12-28 22:01
za inwestycjami w tunele idą ogromne pieniądze i terminy których nie można zawalić
nikt nie chce pracować na używanym niepewnym sprzęcie ... zwłaszcza że koszt maszyny to tylko procent kosztów i obsługi
- 3 0
-
2020-12-28 22:50
Ta maszyna m
- 1 3
-
2020-12-28 22:55
Ta maszyna mogła wykonać kilka tuneli w Gdańsku czy w Gdyni usprawniajacych przejazd przez trójmiasto. (2)
Niestety władze sa zbyt krótko wzroczne i słabe w przewidywaniu przyszłości !!!
- 7 5
-
2020-12-29 08:16
(1)
A jeszcze powiedz gdzie te tunele w Gdyni miały by powstać według ciebie.
- 1 2
-
2020-12-29 15:33
każdy wie, tylko nie taki urzędowy buc jak ty.
na przykład pod portem, z oksywia do centrum.
teraz trzeba zasuwać naokoło, przez często zepsutą a zawsze zakorkowaną estakadę
a przez port nie ma nawet promu nawet kajaka wiosłowego, a było by 10x szybciej, 10x taniej, 10x bezpieczniej.- 1 0
-
2020-12-29 03:06
zgroza
typowy wałek
przekręt na publicznych pieniądzach- 2 2
-
2020-12-29 06:17
Dorze
Że nie przyszło im do głowy że tunel płatny bo trzeba za maszynę zwrócić
- 1 1
-
2020-12-29 08:29
"A po co jest ten miś..."
i wszystko w temacie, jak chodzi o GD
- 4 2
-
2020-12-29 08:50
Skoro większość takich maszyn idzie na złom (4)
To dlaczego miasto wydało 80 baniek na nową maszynę zamiast kupić używaną w cenie złomu?
- 3 4
-
2020-12-29 09:52
Misiu, prostego tekstu nawet nie rozumiesz i się produkujesz (2)
Proponuję skończyć jakąś szkołę...
"Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu"- 2 0
-
2020-12-29 14:36
(1)
A raczej kupili mieszkańcy Gdańska. Bo cena maszyny była w liczona w koszt przekopu pod martwa wisłą
- 1 1
-
2020-12-29 14:57
Misiu, ty nadal nic nie rozumiesz
Wykonanie tunelu pod Martwą Wisłą - taki był temat przetargu.
Aby to wykonać wykonawca musiał sobie kupić tą maszynę i to zrobił.
A co zrobił z tą maszyną po wykonaniu prac, to już nie twoja sprawa- 1 0
-
2020-12-29 10:08
Dlatego że te maszyny to jednorazówki i nie można kupować używanych
Bo spowodowana może być katastrofa zresztą maszyna drugi raz prosto nie pojedzie
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.