• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • No i teraz pewnie bardziej opłacalne stanie się ściąganie maszyn np. Z Rosji czy innego kraju...

    • 3 4

  • TBM jak wiertło do betonu z OBI ... jednorazowe

    zresztą jak wszystko teraz ...

    • 3 2

  • człowiek to dziwne stworzenie ... niszczy co wyprodukuje zużywając skromne zasoby matki ziemi

    • 1 5

  • za inwestycjami w tunele idą ogromne pieniądze i terminy których nie można zawalić

    nikt nie chce pracować na używanym niepewnym sprzęcie ... zwłaszcza że koszt maszyny to tylko procent kosztów i obsługi

    • 3 0

  • Ta maszyna m

    • 1 3

  • Ta maszyna mogła wykonać kilka tuneli w Gdańsku czy w Gdyni usprawniajacych przejazd przez trójmiasto. (2)

    Niestety władze sa zbyt krótko wzroczne i słabe w przewidywaniu przyszłości !!!

    • 7 5

    • (1)

      A jeszcze powiedz gdzie te tunele w Gdyni miały by powstać według ciebie.

      • 1 2

      • każdy wie, tylko nie taki urzędowy buc jak ty.

        na przykład pod portem, z oksywia do centrum.
        teraz trzeba zasuwać naokoło, przez często zepsutą a zawsze zakorkowaną estakadę
        a przez port nie ma nawet promu nawet kajaka wiosłowego, a było by 10x szybciej, 10x taniej, 10x bezpieczniej.

        • 1 0

  • zgroza

    typowy wałek
    przekręt na publicznych pieniądzach

    • 2 2

  • Dorze

    Że nie przyszło im do głowy że tunel płatny bo trzeba za maszynę zwrócić

    • 1 1

  • "A po co jest ten miś..."

    i wszystko w temacie, jak chodzi o GD

    • 4 2

  • Skoro większość takich maszyn idzie na złom (4)

    To dlaczego miasto wydało 80 baniek na nową maszynę zamiast kupić używaną w cenie złomu?

    • 3 4

    • Misiu, prostego tekstu nawet nie rozumiesz i się produkujesz (2)

      Proponuję skończyć jakąś szkołę...

      "Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu"

      • 2 0

      • (1)

        A raczej kupili mieszkańcy Gdańska. Bo cena maszyny była w liczona w koszt przekopu pod martwa wisłą

        • 1 1

        • Misiu, ty nadal nic nie rozumiesz

          Wykonanie tunelu pod Martwą Wisłą - taki był temat przetargu.
          Aby to wykonać wykonawca musiał sobie kupić tą maszynę i to zrobił.
          A co zrobił z tą maszyną po wykonaniu prac, to już nie twoja sprawa

          • 1 0

    • Dlatego że te maszyny to jednorazówki i nie można kupować używanych

      Bo spowodowana może być katastrofa zresztą maszyna drugi raz prosto nie pojedzie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane