• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

  • A tekst jest bardzo prosty... ale dla coniektórych jednak za trudny (2)

    "Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych..."
    Jako budowlaniec też bym nie kupił starej maszyny, która 5 lat wierciła tunel.
    Tak samo jak nie kupuję starych wiertarek, wkrętarek, szlifierek czy też innego sprzętu który w każdej chwili może się rozsypać.

    • 9 5

    • Polecam Niteo z Birdonki lub Parkside z Lidla - sa super maszynami

      • 2 1

    • leming porównujesz wiertarkę do specjalistycznej maszyna za 80 mln zł?

      Leming jak zawsze chwali się głupota i jeszcze to potwierdza wpisem

      • 0 2

  • Zawiedziony (3)

    Szkoda..naprawdę szkoda.. bardzo liczyłem na budowę tunelu pod Pacholkiem.. taki tunel odkorkowal by Oliwę a z drugiej strony udroznil by ruch w kierunku Osowy..Ale już dawno wiedziałem że tunel ten nie powstanie bo sygnałem do tego była wypowiedź P.Jaworskiego który w jednym z wywiadów stwierdził że zrobi wszystko aby ten tunel nie powstał....I tak się stało.. A wy pisowskiej gleby dalej opluwacie PO...robicie dokładnie to co zaplanowała wierchuszka PISu...nie zgadzacie się ze mną? To spójrzcie na rodysponowanie środków od rządu...pomocy nie otrzymała Łódź, Poznań, Gdynia,Sopot itd itd A z góry było wiadomo że miasto Gdańsk samo nie da rady wybudować takiego tunelu.. proste?

    • 12 6

    • Są pilniejsze inwestycje niż Tunel pod Pachołkiem. Lepiej poważnie zainwestować w kolej niż wpuszczać do miasta kolejne samochody.

      • 0 7

    • a ja wolalem miec Pacholek niz jakis tam tunel, za 10lat i tak bedzie zakaz jazdy samochodem wiec problem zniknie.

      • 0 4

    • Leming gdyby ktos taki jak ty miał co kolwiek do powiedzenia znaaczenia to by nawet koło nie powstało:)

      I taki pustak wyzywa od głąbów :) A przepraszam od glebów hahaha

      • 0 3

  • szkoda że tak późno to info ukazało się (1)

    - ze szwagrem i jego kolesiem chętnie przytulilibyśmy tego krecika i po rozkreceniu na punkt skupu do pana Jozka. Trochę kasiorki byłoby....

    • 1 2

    • Z ta maszyna do to konca zycia moglbys do skupu nosic po kawaleczku i nie zabrakloby

      • 1 0

  • GosPOdarka jak PO

    • 2 7

  • Dulkiewicz za to marnotrawstwo odpowiada

    • 2 8

  • Mogła posłużyć do drążenia tunelu Oksywie-Museum Wypędzonych

    i odkorkować Gdynię-Północ o środowisku nie wspominając, ale chyba prezydent Szczurek jest zbyt dumny by schedę po Adamowiczu obejmować.

    • 3 6

  • uwaga gdy pojawaia się w komentarzu wyraz "Szczurek"

    to od razu opinia jest usuwana. Musimy ten wyraz zastąpić. Co proponujecie, ale spieszcie się zanim usuną. Czy redakcja miesći się w UM w Gdyni?

    • 3 6

  • Takie rzeczy tylko u nas

    Lepiej wyrzucić na złom niż wybudować coś z myślą o rozwoju regionu i pożytkiem dla mieszkańców .Ot taka przypadłość PeeŁoo.

    • 3 9

  • W Lodzi właśnie wiercą tunele, ale trudno takie maszyny transportować

    w Polsce transport to dewastacja dróg, na Zachodzie są kanały rzeczne i kolej do dłuższych odcinków. A lokalnie wieloosiowe transportery.

    • 4 2

  • Marny koniec

    A mogła powiercić sobie jeszcze tunel na ul Puckiej w Gdyni pod torami kolejowymi, a może nawet dwa?

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane