- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (525 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (53 opinie)
- 3 Brytyjczycy zapraszają na urlop do Gdańska (71 opinii)
- 4 To samo morze, a toalety to nie problem (185 opinii)
- 5 Narkotyki za 6 mln zł przejęte przez policję (111 opinii)
- 6 Co się stało z młodymi drzewami? (144 opinie)
Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku
Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą
Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą Wisłą. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.
To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.
Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł
Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.
Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.
Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.
- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.
- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.
Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku
Miejsca
Opinie (595) ponad 50 zablokowanych
-
2020-12-28 15:55
A tekst jest bardzo prosty... ale dla coniektórych jednak za trudny (2)
"Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych..."
Jako budowlaniec też bym nie kupił starej maszyny, która 5 lat wierciła tunel.
Tak samo jak nie kupuję starych wiertarek, wkrętarek, szlifierek czy też innego sprzętu który w każdej chwili może się rozsypać.- 9 5
-
2020-12-28 17:41
Polecam Niteo z Birdonki lub Parkside z Lidla - sa super maszynami
- 2 1
-
2020-12-28 21:30
leming porównujesz wiertarkę do specjalistycznej maszyna za 80 mln zł?
Leming jak zawsze chwali się głupota i jeszcze to potwierdza wpisem
- 0 2
-
2020-12-28 15:59
Zawiedziony (3)
Szkoda..naprawdę szkoda.. bardzo liczyłem na budowę tunelu pod Pacholkiem.. taki tunel odkorkowal by Oliwę a z drugiej strony udroznil by ruch w kierunku Osowy..Ale już dawno wiedziałem że tunel ten nie powstanie bo sygnałem do tego była wypowiedź P.Jaworskiego który w jednym z wywiadów stwierdził że zrobi wszystko aby ten tunel nie powstał....I tak się stało.. A wy pisowskiej gleby dalej opluwacie PO...robicie dokładnie to co zaplanowała wierchuszka PISu...nie zgadzacie się ze mną? To spójrzcie na rodysponowanie środków od rządu...pomocy nie otrzymała Łódź, Poznań, Gdynia,Sopot itd itd A z góry było wiadomo że miasto Gdańsk samo nie da rady wybudować takiego tunelu.. proste?
- 12 6
-
2020-12-28 16:16
Są pilniejsze inwestycje niż Tunel pod Pachołkiem. Lepiej poważnie zainwestować w kolej niż wpuszczać do miasta kolejne samochody.
- 0 7
-
2020-12-28 17:39
a ja wolalem miec Pacholek niz jakis tam tunel, za 10lat i tak bedzie zakaz jazdy samochodem wiec problem zniknie.
- 0 4
-
2020-12-28 21:32
Leming gdyby ktos taki jak ty miał co kolwiek do powiedzenia znaaczenia to by nawet koło nie powstało:)
I taki pustak wyzywa od głąbów :) A przepraszam od glebów hahaha
- 0 3
-
2020-12-28 16:36
szkoda że tak późno to info ukazało się (1)
- ze szwagrem i jego kolesiem chętnie przytulilibyśmy tego krecika i po rozkreceniu na punkt skupu do pana Jozka. Trochę kasiorki byłoby....
- 1 2
-
2020-12-28 17:15
Z ta maszyna do to konca zycia moglbys do skupu nosic po kawaleczku i nie zabrakloby
- 1 0
-
2020-12-28 16:52
GosPOdarka jak PO
- 2 7
-
2020-12-28 17:18
Dulkiewicz za to marnotrawstwo odpowiada
- 2 8
-
2020-12-28 17:57
Mogła posłużyć do drążenia tunelu Oksywie-Museum Wypędzonych
i odkorkować Gdynię-Północ o środowisku nie wspominając, ale chyba prezydent Szczurek jest zbyt dumny by schedę po Adamowiczu obejmować.
- 3 6
-
2020-12-28 18:02
uwaga gdy pojawaia się w komentarzu wyraz "Szczurek"
to od razu opinia jest usuwana. Musimy ten wyraz zastąpić. Co proponujecie, ale spieszcie się zanim usuną. Czy redakcja miesći się w UM w Gdyni?
- 3 6
-
2020-12-28 18:21
Takie rzeczy tylko u nas
Lepiej wyrzucić na złom niż wybudować coś z myślą o rozwoju regionu i pożytkiem dla mieszkańców .Ot taka przypadłość PeeŁoo.
- 3 9
-
2020-12-28 18:59
W Lodzi właśnie wiercą tunele, ale trudno takie maszyny transportować
w Polsce transport to dewastacja dróg, na Zachodzie są kanały rzeczne i kolej do dłuższych odcinków. A lokalnie wieloosiowe transportery.
- 4 2
-
2020-12-28 19:19
Marny koniec
A mogła powiercić sobie jeszcze tunel na ul Puckiej w Gdyni pod torami kolejowymi, a może nawet dwa?
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.