• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: umowa na przygotowania podpisana. 20 mln zł od CPK dla GDDKiA

Patryk Szczerba
11 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Studium dla Drogi Czerwonej ma być gotowe w 2024 roku.  Studium dla Drogi Czerwonej ma być gotowe w 2024 roku.

W poniedziałek podpisano umowę w sprawie sfinansowania prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej w Gdyni. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże regionalnemu oddziałowi GDDKiA na ten cel 20 mln zł.



Czy budowa Drogi Czerwonej będzie mieć swój szczęśliwy finał?

Przypomnijmy, że oczekiwana przez mieszkańców i zarząd portu w Gdyni, a zarazem obiecywana od lat przez rządzących Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie portu w Gdyni z siecią dróg krajowych, w tym Obwodnicą Trójmiasta. Nowy, dwujezdniowy odcinek poprowadzi od portu do skrzyżowania ul. Morskiej z obwodnicą.

W poniedziałek Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, członek zarządu CPK, Radosław Kantak i wiceszef GDDKiA, Grzegorz Dziedzina podpisali umowę w sprawie sfinansowania prac przygotowawczych do budowy drogi.

Rozwój portu i znaczenie dla CPK



- Będzie to tzw. ostatnia mila bezpośrednio włączająca gdyński port do sieci dróg ekspresowych i autostrad, co poprawi atrakcyjność inwestycyjną Trójmiasta dla przedsiębiorców z całego świata. Droga Czerwona zapewni dalszy rozwój Portu Gdynia, ale będzie miała ogromne znaczenie również dla ogólnopolskiego Programu CPK - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Koszty procesu przygotowawczego, które zostaną sfinansowane przez spółkę CPK, to ok. 20 mln zł. Pieniądze ma zapewnić Program Społeczno-Gospodarczy CPK, wchodzący w skład Programu Wieloletniego CPK.

- Droga Czerwona przebiegać będzie w obszarze silnie zurbanizowanym, z którego na co dzień korzystają przede wszystkim mieszkańcy Gdyni, ale również lokalni i krajowi przedsiębiorcy. Jest to więc niezwykle złożony obszar do analiz, ale i projekt niezbędny dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski. Inwestycja przyczyni się do poprawy przepustowości i bezpieczeństwa transportu towarów pomiędzy Portem Gdynia a siecią dróg szybkiego ruchu - dodaje Grzegorz Dziedzina z GDDKiA.

W październiku rozstrzygnięcie przetargu na studium



W październiku tego roku ma zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę studium. Dokument ma być gotowy w 2024 roku.

Budowa Drogi Czerwonej zostanie podzielona na trzy odcinki o łącznej długości 8,8 km. Będzie trasą dwujezdniową z pięcioma węzłami. Jej koszt jest szacowany obecnie na 2,7 mld zł. W całości ma być sfinansowana z budżetu państwa.

Podpisanie umowy z wykonawcą budowy Drogi Czerwonej jest planowane na 2026 rok. Prace przy budowie drogi mogą potrwać do 2029 roku.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (20)

    Ta droga mogła już być dawno gotowa gdyby nie budowano estakady przez las, koszt podobny ale ta droga jest po płaskim, a estakada już się sypie a miała rozwiązać problemy transportowe portu.Plany żeby przedłużyć obwodnicę do portu były w tatach 1970 jak budowano obwodnicę

    • 64 46

    • (10)

      Koszt Drogi Czerwonej wg dzisiejszych szacunków to ko. 2 miliardy PLN.

      • 2 4

      • czyli tyle, na ile się szacuje koszt organizacji Igrzysk Europejskich w Krakowie

        I Kraków wyszarpie te kasę od rządu.
        Nie wspominając o szarpaniu kasy na "zakopiankę"...

        Czyli igrzyska wystarczają, chleb może poczekać...

        • 20 2

      • mogła być budowana na początku wieku, gdy miasto postanowiło dokończyć leśny odcinek estakady (5)

        Taki szybki i efektowny ruch po wyborców z północy.
        Następna szansa była w 2014 ale Euro zjadło kasę.
        Wtedy ceny były inne...

        • 12 3

        • (2)

          mogła być już dawno wybudowana gdyby nie i**otyczne inwestycje jak port lotniczy, plany budowy na nieswoich działkach, 4 hamaki za 125 tyś, napis #Gdynia i parę doniczek przy oceanarium za 700tyś itd ;D
          uzbierało by się na wkład własny reszta z funduszy celowych ale po co w mieście infrastruktura? ;)

          • 20 12

          • (1)

            Tak, na pewno - w zamian za hamaki, doniczki a nawet adaptację istniejącego lotniska (bo to nie jest nowe lotnisko) zbudowałbyś drogę za 2-3 mld złotych.

            Nawet nasz stołeczny Gdańsk takich tematów sam nie jest w stanie udźwignąć - tej rangi inwestycje (jak Obwodnica Południowa) są finansowane zewnętrznie.

            • 6 2

            • ale tunel, Sucharskiego, Słowackiego, most wantowy...

              Ciągnęło miasto.

              • 2 0

        • Mogła być, ale lotnisko dla Prezydenta Szczurka było priorytetem... (1)

          ....jak widać bezsensownym całkowicie i nikt do dziś nie poniósł odpowiedzialności. A samo Euro to było wydarzenia, które wyniosło 3city z poziomu "ledwo ponad Bydgoszcz/Szczecin" na 2 ośrodek w Polsce po Warszawie. Bez Euro i inwestycji powiązanych (lotnisko, obwodnica, tunel itd.) dalej bylibyśmy za Poznaniem.

          • 4 0

          • i nadal nie jesteśmy

            przed...

            • 2 1

      • no i ?? (2)

        20 mln jest na planowanie a później będą konkretne finasowania, właśnie od rządu. .który wręcz musi w to zainwestować ! Ps. Gdynia już dawno mogła wiele rzeczy zrobić ale skupiano się na lotnisku czy innych niepotrzebnych rzeczach ... Oczywiście w centrum Gdyni pełno dziur... nawet koło dworca głównego i sądu aż strach jechać autem aby nie uszkodzić zawieszenia a co dopiero bardziej na obrzeżach !!! Ps. Zwracam uwagę. że z roku na rok samorządy dostają coraz większe dofinansowania ale jak je wykorzystują ??

        • 1 3

        • (1)

          Droga Czerwoana to zupełnie nie ten poziom.

          Poza tym, dlaczego rząd ma tego nie finansować? Porty przynoszą krociowe zyski. W przypadku Gdańska to dostrzeżono, pora na Gdynię. Chociaż Elbląg może być ważniejszy...

          • 3 2

          • dostrzeżono?

            Zauważyli to Brytole i Australijczycy, którzy sfinansowali, zbudowali i zarobili na DCT...
            Cała reszta kula się byle do emerytury...

            • 3 0

    • (6)

      Coś ci się powaliło z tymi estakadami; tą przez las zbudowało miasto bo zanim powstała, cały ruch z terminali na Obluzu, odbywał się albo przez centrum albo przez Chylonię a ta prawdziwa estakada nigdy w lesie nie była. Poczytaj zanim następny raz głupoty napiszesz

      • 21 5

      • odcinek leśny estakady faktycznie został zbudowany przez miasto (5)

        Wbrew opinii zarządcy dróg, który uważał to za mało rozwojowe działanie. Chciał w zamian budować przedłużenie obwodnicy na drugą stronę torów, czyli podstawową część "drogi czerwonej". Miasto się uparło i ma drogę... miejską, bo to co zbudowało nie ma parametrów drogi krajowej.

        • 12 3

        • coś słyszałem ale nie sprawdziłem (1)

          cała "estakada" jest w zarządzie miasta, więc o jakim "zarządcy" piszesz ?!

          • 3 7

          • a kto zarządza drogami krajowymi?

            Miasto zbudowało drogę, bo tenże miał inne widzenie sprawi oraz tradycyjny brak środków. W efekcie wozimy się z utrzymaniem tek przestarzałej już wtedy konstrukcji.

            • 6 2

        • dokończenie estakady (2)

          w większości budowano w ramach funduszu phare, które Gdyni udało się pozyskać jeszcze przed wstąpieniem do UE. Był to wielki sukces i pokazanie, że z nowych funduszy Polska bardzo skorzysta. Dziś funduszami odbudowy się gra głupio i politycznie, aż wstyd, że w ramach polityki wewnętrznej PiS nie mogą się dogadać, a społeczeństwo będzie cierpieć gospodarczo i rozwojowo.
          Tu trzeba jasno powiedzieć Szczurek stanął na wysokości zadania i wiele miast zazdrościło nam wtedy tak kreatywnego prezydenta.

          • 9 7

          • " w ramach polityki wewnętrznej PiS nie mogą się dogada"

            Dogadać to się nie mogą praktycznie "od zawsze".
            A efekty widzimy - i co się stało, że z tej "kreatywności" tak niewiele zostało?

            • 7 3

          • "tak kreatywnego prezydenta"

            Szkoda że kreatywność kończy się na PR i wciskaniu kitu o budowie park(ingu) oraz kolejnych pretekstów nie pozwalających na podjęcie działań...

            • 3 0

    • Przez las budowało miasto (1)

      Drogę czerwoną wybuduje państwo. Ciesz się z tego co jest i nie narzekaj

      • 5 3

      • Jak wybuduje... Bo już wiele inwestycji regionalnych/centralnych w Gdyni obiecywano. Głównie przed wyborami.

        Gdyby miasto wówczas owej drogi przez las nie zbudowało, dzisiaj sytuacja wyglądałaby nawet nie tyle kiepsko, co tragicznie.

        • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Jak będzie podpisana umowa na budowę to będzie jakiś konkret. Na razie daleka droga do tego, a bez tego nie będzie rozwoju portu.

    • 109 1

    • Droga powinna być zielona

      Obecna nazwa może się źle kojarzyć.

      • 0 9

  • tylko dwie jezdnie? (2)

    Wydawało mi się, że miała mieć parametry ekspresówki - wydłużenia obwodnicy 2x2 pasy ruchu.

    • 5 10

    • Droga dwujezdniowa to np obwodnica wiec o to się nie martw

      • 7 0

    • Jezdnia może mieć i 16 pasów.

      • 5 0

  • Wy barany zamiast drogi czerwonej to najpierw na odcinku lesnym estakady ustawcie lampy oswietleniowe bo jest ciemno jak... (1)

    • 10 9

    • Ciemno ?

      Jak sie jezdzi na swieczkach z ikeły to ciemno

      • 2 3

  • Trasa Kaszubska też miała nie być rozpoczęta (1)

    wg sondaży internautów

    • 8 2

    • Pomylili się?

      PiS a konkretnie Adamczyk zwlekał, ile się dało. Przez 6 i pół roku nie zdążono zakończyć ani jednego odcinka... budowano S19 na ścianie wschodniej do portu w Kłajpedzie.

      • 2 0

  • Prędzej Ukraina się odbuduje

    po wojnie , tu nie ma dobrej woli , 20 baniek od CPK którego też nie będzie

    • 16 4

  • 306 mln pln za kilometr drogi? (1)

    • 10 3

    • cała ta droga jest praktycznie na wiaduktak i w tunelach.

      bo kolizje z torami na Południowej, Północnej, Hutniczej, Puckiej i Kontenerowej.

      • 2 0

  • Wreszcie coś konkretnego, a wsparcie posła Horały z pewnością również istotne. (5)

    Brawo.

    • 11 22

    • bardzo istotne wsparcie pOsła (4)

      Brawo.

      • 3 4

      • poprzednii nawet takiego wsparcia nie było (3)

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

        A Adamowicz tygodniami w mediach kulał się ze śmiechu...

        • 6 1

        • (2)

          gdybys sprawdzil jakie sa wymogi dla drogi krajowej, okreslane w ustawie o drogach publicznych i moze nie osmieszylbys sie kolejny raz niezrozumieniem tekstu pisanego

          • 0 4

          • bardziej sie osmieszasz zastapieniem mozgu (1)

            Regulaminem.

            • 1 0

            • jak nie widzisz roznicy miedzy regulaminem a ustawa to biegnij szybko szukac mozgu bo go gdzies zgubiles

              • 0 1

  • Władza Trójmiasta która tak lubi uprawiać światową politykę nie zrobiła nic w tak waznych projektach jak droga czerwona. (6)

    Udzielają się tylko wtedy kiedy mogą zaszkodzić. Teraz PiS się za to wziął i założę się, ze się uda. To ważniejszy odcinek dla gospodarki i Polski. Przy okazji rozbiją trochę wyborczy beton w Trójmieście, może niektórzy sięgną po rozum do głowy i zagłosują na aktualnie najlepszą partie. CPK i ten odcinek to priorytet dla PiS i powstanie.

    • 20 15

    • Nie zapomnij o Wielkim Rowie na Mierzei (3)

      Dzięki niemu Elbląg stanie się konkurencją dla Rotterdamu a Tolkmicko przeskoczy Marsylię.

      • 6 7

      • (2)

        Myślę, ze sie przyda. Żeby znowu nie bylo jakiegos dziwnego "wypadku" przechodząc przez rosyjskie tereny. Ale wiadomo, jestes totalny więc wolisz jak zwykle prosić niemca lub ruska o pozwolenie, zamiast mieć swoje polskie przejście.

        • 6 5

        • No a w Smoleńsku był zamach. Powoli dochodzimy do prawdy.

          • 6 6

        • to czemu twoi idole tak lasza do niemiaszkow, mozesz to wyjasnic?

          • 0 0

    • Co za bełkot

      • 3 0

    • jakbyscie bezboznicy sie modlili w intencji tej drogi dawno by sie juz wybudowala

      • 0 2

  • Zrobię to od ręki, za polowe stawki.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane