• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona wciąż w planach, ale jej rezerwa przestanie straszyć kolejne pokolenia

Krzysztof Koprowski
19 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu powoli przestaje straszyć. Nakreślona ponad pół wieku temu autostrada przez środek Gdańska wprawdzie nadal widnieje w dokumentach planistycznych, ale wreszcie rozpoczęto działania na rzecz poprawy estetyki terenu pod nią zarezerwowanego. Wkrótce na wysokości ul. WaryńskiegoMapka urządzony zostanie skwer, a przy rynkuMapka ułożony został nowy chodnik.



W jaki sposób zagospodarować rezerwę Drogi Czerwonej?

Droga Czerwona to jedna z tras, które miały przecinać środek Gdańska, Sopotu i Gdyni. Została nakreślona po wojnie, jako bezkolizyjna autostrada tranzytowa Gdańsk - Gdynia.

Na odcinku gdyńskim częściowo została zbudowana jako Droga GdyńskaMapka (zwana też Różową), Sopot wpisał ją do dokumentów planistycznych jako tunel (bez realnych szans na realizację), zaś Gdańsk jako jedyny wciąż utrzymuje szerokie rezerwy terenowe wzdłuż torów Szybkiej Kolei Miejskiej.

  • Rezerwa Drogi Czerwonej wzdłuż ul. Białej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Remont muru oporowego na odcinku Waryńskiego - wiadukt kolejowy Wajdeloty - Dmowskiego

Remont budynków komunalnych i muru linii kolejowej



Choć wątpliwe, by kiedykolwiek udało się zapewnić finansowanie na ten cel oraz uzyskać zgodę mieszkańców na wdrożenie motoryzacyjnego reliktu planistycznego, przez lata wizja Drogi Czerwonej blokowała jakiekolwiek działania na rzecz poprawy estetyki.

Szczególnie problem ten nasilony jest we Wrzeszczu, gdzie Droga Czerwona jest przewidziana w śladzie znacznie poszerzonej ul. Białej - rezerwa pod układ drogowy sięga aż do budynku komisariatu policjiMapkasąsiedniego biurowca GPECMapka.

Pierwszą jaskółką zmian w podejściu do Drogi Czerwonej była w 2015 r. decyzja ówczesnego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza o remoncie kamienic wzdłuż ul. Białej, które docelowo mają być zburzone pod Drogę Czerwoną.

Należy także wspomnieć o remoncie przez kolejarzy muru oporowego i przejść oraz przejazdów pod torami. Wprawdzie działania te nie ingerują w rezerwę Drogi Czerwonej, lecz zdecydowanie poprawiają wygląd ul. Białej. Obecnie trwa remont muru oporowego prowadzony przez Szybką Kolej Miejską od przejazdu na wysokości ul. Dmowskiego - WajdelotyMapka aż po ul. WaryńskiegoMapka.

[2016 r.] Rycina browaru na kamienicy we Wrzeszczu [2016 r.] Rycina browaru na kamienicy we Wrzeszczu
[2017 r.] Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy [2017 r.] Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Nowy skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego



Niebawem przy wspomnianej ul. Waryńskiego urządzony zostanie skwer na terenie dawnego ogrodnictwaMapka (które też było rozwiązaniem tymczasowym na relikatach dawnych kamienic). Miejsce to młodszym mieszkańcom Gdańska może natomiast nasuwać skojarzenia z nielegalnym wysypiskiem śmieci oraz parkingiem - klepiskiem.

Ta inwestycja będzie realizowana w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego. W zagospodarowaniu w znacznej mierze zostanie wykorzystana istniejąca zieleń - w tym liczne samosiejki, pomiędzy którymi wykonane będą alejki spacerowe wokół fundamentów dawnych kamienic.

Przewiduje się urządzenie dwóch niewielkich ogrodów:
  1. zieleni urządzonej z roślinami pnącymi typu bluszcz lub winobluszcz, które wypełnią zachwaszczony trawnik,
  2. ogrodu deszczowego z zielenią hydrofitową, do którego niecki będą prowadzone wody opadowe.

Realizacja projektu jest na etapie poszukiwania wykonawcy przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.). Na wykonanie robót przewidziano 20 tygodni od momentu podpisania umowy.

Przesuń aby
porównać

Nowy chodnik przy rynku oraz wyniesione przejście



Znacznie wcześniej, bo już w najbliższych dniach zakończy się kapitalny remont chodnika na wysokości rynkuMapka przy skrzyżowaniu ul. Białej i Wyspiańskiego. To inwestycja koordynowana przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Nowa nawierzchnia chodników została zabezpieczona słupkami, choć już stała się przedmiotem żartów - najpierw za sprawą jaskrawych żółtych słupków o wątpliwej estetyce, które - jak to określili urzędnicy - były tymczasowym rozwiązaniem, a obecnie drwiny wywołuje ich usytuowane, pozwalające nadal na parkowanie na zieleni i przestrzeni dla pieszych.

Rynek we Wrzeszczu jak pudełko czekoladek Rynek we Wrzeszczu jak pudełko czekoladek
Historia wrzeszczańskich targowisk Historia wrzeszczańskich targowisk

Jednocześnie na jezdni ul. Białej poszerzono przestrzeń pod postój samochodów wzdłuż torów kolejowych. Nie zdecydowano się jednak na likwidację miejsc postojowych wzdłuż pawilonów, zmuszając pieszych do poruszania się jezdnią.

Nieco dalej w stronę dworca, na ukończeniu jest budowa wyniesionego przejścia prowadzącego z ul. Waryńskiego do tunelu pod torami kolejowymi. Przebudowane przejście zmusi kierowców do zwolnienia, a zarazem zniwelowane zostaną wystające ponad poziom jezdni krawężniki.

  • Sposób sytuowania słupków przez GZDiZ, który nie chroni przed parkowaniem na chodnikach, stał się już przedmiotem drwin w internecie
  • Budowa wyniesionego przejścia na wysokości ul. Waryńskiego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego

Wciąż potrzebne działania w rezerwie Drogi Czerwonej



Warto przypomnieć, że sama jezdnia ul. Białej doczekała się także doraźnej naprawy przy okazji przebudowy wodociągu przez miejską spółkę Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna. W 2019 r. wykonano oświetlenie ulicy (inwestycja koordynowana przez DRMG), dzięki czemu ul. Biała - na przekór swojej nazwie - nie tonie już w ciemnościach.

Powyższe działania nie oznaczają, że udało się rozwiązać wszystkie problemy:

  • Opuszczone pawilony handlowe w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu
  • Chaos w parkowaniu na ul. Białej
  • Nieuporządkowany zieleniec w rezerwie Drogi Czerwonej
Quiz Co wiesz o trójmiejskich ulicach? Średni wynik 45%

Co wiesz o trójmiejskich ulicach?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (200) 7 zablokowanych

  • (10)

    Tylko tunel Trójmiejski drogowy nas ratuje, ale aby tak się stało, to trzeba najpierw zmienić władzdze trójmiejskie na ludzi kochających nasze trzy miasta, oraz ludzi ideowych, twórczych, a nie takie lewackie beztalencia, promujące zło jakie obecnie mamy w Gdańsku, Sopocie, Gdyni. Niestety na razie większości głosujących w wyborach podobają się takie lewackie rządy, bo są tacy sami. Swój swego wybiera, by nie poczuć się osamotnionym, tylko najgorzej jest jak zło się wybiera i ono gra pierwsze skrzypce w życiu.

    • 19 17

    • (8)

      Widzę, że przybysz z lat 50-tych XX wieku. Tylko dobra komunikacja publiczna nas uratuje.

      • 6 8

      • (6)

        O!, odezwał się "nowoczesny" lewak. Zapytaj swej mamusi, tatusia, może babcię, dziadka,co robili w latach 50 tych XX wieku, wtedy oni też byli "nowocześni" Zapewne donosili do ub, potem sb, skazywali ludzi na śmierć, torturowali fizycznie i psychicznie, kradli mienie społeczne, prywatne. Lewaku, nie idź tą drogą. Śmiech.

        • 4 10

        • Za dużo się synku naczytałeś wypocin made by PiS. (2)

          • 8 1

          • (1)

            Pozdrawiam oponenta. Historia, kochany, historia, nauka, dowody, fakty, tym się kieruję, a nie ideologią. Uwierz, że dzięki nauce, prawdzie, można odkryć świat. Niby lewica wyznaje system naukowy, ale w praktyce ludzie lewicy są z nią na bakier.

            • 1 6

            • tak oczywiście . Jak naukowo udowodnić budowę przejścai naziemnego obok istniejącego tunelu dla pieszych i zachowanei obu form. Co do wyboru do koloru

              • 1 2

        • No tak, bo pro-ruscy konfidenci z konfy to lepsze rozwiązanie..

          • 3 1

        • "nowocześni" członkowie nomenklatury komunistycznej mieli dostęp do samochodów i nie potrafili zrozumieć,

          że przyjemność z jazdy po pustych ulicach nie wynika tylko z komfortu zapewnianego przez samochód, ale z tego, że inni dostępu do samochodów nie mieli. To w ich wyobraźni tworzono autostrady miejskie - takie jak w Moskwie ze specjalnymi pasami dla uprzywilejowanych komunistów. To z ich szeregów wywodzą się obecni pseudoantykomuniści pomstujący na "lewaków", tacy, jak pseudosędzia Trybunału Konstytucyjnego Stanisław P. cieszący się ciepłą posadką po tym, jak przegrał wybory w swoim środowisku podkarpackim. Warto unikać błędów popełnianych przez wielu innych zwolenników niezrównoważonego rozwoju miasta.

          • 4 2

        • co co donosili nie skazywali na smierć. Oni korzystali z donosów innych ludzi

          • 2 1

      • właśnie "dobra" komunikacja zbiorowa a nie to co teraz jest .

        • 2 1

    • Co ty za pierdy piszesz ? Od kiedy ty prawiczku jesteś twórczy ? Nie ośmieszaj się !!!

      • 0 0

  • Napiszę krótko. Jest niepotrzebna (2)

    Wręcz szkodliwa koncepcja.

    • 23 18

    • Powiedz to pieszym i mieszkańcom wzdłuż al. Grunwaldzkiej (1)

      • 8 6

      • powiedziałem, ale nic nie skomentowali.

        • 2 5

  • Wszyscy narzekają na ruch na Grunwaldzkiej, to wybudować w końcu tę DCz! (3)

    Trójmiasto swojego kształtu nie zmieni stąd zawsze ruch na osi Gdańsk - Gdynia będzie największy choćby nie wiadomo ilu przyszło rowerzystów i zjadło kotletów.

    • 108 84

    • nie zapominaj Kubusiu o możliwości poruszania się równolegle do Grunwaldzkiej kolejką SKM - przeczytaj także poprzedni wpis (1)

      komentujący Twój pomysł.

      • 18 12

      • Nikt ci nie broni poruszać się równolegle kolejką SKM

        • 5 0

    • Ja nie narzekam. To dizlarze prymitywni narzekają.

      I choćby nie wiem ile jeszcze miałbyś się litrów ropy się nawdychać to i tak będziesz stać w korkach bo tacy jak ty je właśnie tworzą. I na nic zda się twoje zrzędzenie na rowerzystów czy pieszych. Bo to ty jesteś zawalidrogą i tacy jak ty stoją w korkach, które sami codziennie generują.

      • 16 6

  • (3)

    Poprawa estetyki jest w porządku, ale może by jeszcze ten betonowy płot przenieść na górę nasypu, potem uporządkować nasyp, żeby trochę zieleni było na dole widać? No i może już czas przedłużyć Kliniczną wzdłuż torów do Wyspiańskiego? Taki odcinek powinien bez problemu znaleźć dofinansowanie w budżecie miasta. Nie od razu Kraków zbudowano.

    • 8 1

    • jaki sens ? przecież Wyspiańskiego jest równo zakorkowana codziennie od placu Komorowskiego po Grunwaldzką (2)

      Każde nowe rozwiązanie drogowe generuje dodatkowy ruch na ulicach sąsiednich. Tylko radykalne postawienie na poprawę jakości taboru i serwisu SKM oraz poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do jej stacji i przystanków może przyczynić się do poprawy jakości systemu transportowego Trójmiasta i jakości życia jego mieszkańców.

      • 1 4

      • (1)

        Jedno nie zaprzecza drugiemu. W SKM też trzeba inwestować...

        • 1 1

        • wpis dotyczył pomysłu przedłużenia Klinicznej do Wyspiańskiego

          wpływ tego pomysłu na "odciążenie" Grunwaldzkiej byłby ujemny, inaczej mówiąc byłaby to forma marnotrawstwa funduszy publicznych, w przeciwieństwie do działań poprawy serwisu SKM

          • 0 1

  • Daleczego zbędna? (2)

    Dlatego, że na grunwaldzkiej robią po dwa psy na hallera jeden i robią się korki, wystarczy odblokować główne arterie i nie będzie potrzeby budowy drogi we wrzeszczu.

    • 15 5

    • odblokować przez m.in. przekonanie rodziców dowożących swoje pociechy co rano do szkół (1)

      by poparli projekty umożliwiające docieranie dzieci do szkół samodzielnie, bezpiecznie i komfortowo pieszo lub rowerem lub też kombinacją tych sposobów poruszania się z przejazdem SKM, tramwajem lub autobusem.

      • 1 4

      • Nie da się,żelazne dupska rosną,nóżki karłacieją.

        • 0 3

  • Fajnie, że teren zostanie uporządkowany. Jednak ta droga potrzebna jest jak tlen do życia! Specyficzny układ jezdny w Gdańsku i całym Trójmieście wymusza tego typu inwestycje!!!

    • 13 12

  • (1)

    Zaniedbana rezerwa jest szczególnie odczuwalna na odcinku biegu rur ciepłowniczych, ciągnących się od "Baru pod rurami", dalej wzdłuż Wyspiańskiego przy akademikach, aż znikają przy skrzyżowaniu z Białą. Za tymi rurami często się piło i jest klimacik(o ile się nie śmieci), szczególnie przy tych vis a vis akademików, gdzie po drugiej stronie nasypu kolejowego jest lidl. Pierwszy raz byłem tam okradziony xD. Mimo tego zawsze waliłem tam wywalić parę piwek przed koncertami w pobliskim Infinium, czy później Metrze. Fajne czasy.

    • 6 3

    • Nie nudź.

      • 0 2

  • Aż powiało grozą. "Autostrada" przez środki 3 miast. A zatem, żeby się nie cackać: (7)

    - wpuścić tiry na Długą i Długi Targ (wtedy te konserwatorskie odcienie kostek się przymaskuje),
    - zabetonować Motławę i zrobić parkingi,
    - pieszych zepchnąć na przedmieścia,
    - restauracje tylko typu Hamburger Drive'y.

    A ja myślałem, że w to w Rosji są szaleńcy. Niestety okazuje się, że lobby sprzedawców i producentów samochodów cały czas ciśnie aż z naiwnych wyciśnie ile się da.

    • 15 17

    • Trafna satyra, niestety dla wielu to by było "dobre" rozwiązanie.

      • 6 7

    • Autostradę kiedyś widziała? (5)

      Kurde, zapomniałem, że w ramach przesladowań cyklistów i tak nie można wjeżdżać tam na rowerze.

      • 9 5

      • Gdy przyjeżdżasz do centrum dizlem to zostaw go gdzieś hen z dala od ludzi. (1)

        Autostradę i tak masz pod nosem. Grunwaldzka to jak autostrada. Co więcej ma na wielu odcinkach po 3 pasy i więcej (zjeżdżające). Autobahn będzie miał po dwa pasy więc stracisz. Obwodnicę już masz więc tam się duś w spalinach.

        • 4 8

        • Nie mam diesla

          Ale projektuj dalej.

          • 6 3

      • wielokrotnie jeździłem rowerem po wielu autostradach wtedy, gdy były w budowie (2)

        lub gdy były zamykane dla ruchu w celu stworzenia możliwości rozrywki dla ludzi

        • 1 1

        • tzn że wjeżdżałeś tam nielegalnie (1)

          • 2 1

          • Mój ojciec jechał latem w 1977 roku nieoddanym jeszcze do użytku odcinkiem obwodnicy z Osowej do Chyloni.

            Złamał znak B-1 po zmierzchu. Mama z babcia protestowały, ale ojcu nie chciało się jechać przez Oliwę. Więc ruszył powoli trabantem. Na drodze brakowało jedynie ostatniej warstwy asfaltu. Nikt na nie niepokoił w czasie tej jazdy. I tak dojechaliśmy do naszej Chyloni.

            • 0 0

  • r

    • 0 1

  • (1)

    jak sie ma rezerwa drogi czerwonej do Galerii Metropolia i iinych nowych inwestycji na jej trasie ???

    • 7 2

    • Rezerwa przebiega pod galeria...

      ... Stąd taki dziwny parking.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane