• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona wciąż w planach, ale jej rezerwa przestanie straszyć kolejne pokolenia

Krzysztof Koprowski
19 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego
  • Planowany skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu powoli przestaje straszyć. Nakreślona ponad pół wieku temu autostrada przez środek Gdańska wprawdzie nadal widnieje w dokumentach planistycznych, ale wreszcie rozpoczęto działania na rzecz poprawy estetyki terenu pod nią zarezerwowanego. Wkrótce na wysokości ul. WaryńskiegoMapka urządzony zostanie skwer, a przy rynkuMapka ułożony został nowy chodnik.



W jaki sposób zagospodarować rezerwę Drogi Czerwonej?

Droga Czerwona to jedna z tras, które miały przecinać środek Gdańska, Sopotu i Gdyni. Została nakreślona po wojnie, jako bezkolizyjna autostrada tranzytowa Gdańsk - Gdynia.

Na odcinku gdyńskim częściowo została zbudowana jako Droga GdyńskaMapka (zwana też Różową), Sopot wpisał ją do dokumentów planistycznych jako tunel (bez realnych szans na realizację), zaś Gdańsk jako jedyny wciąż utrzymuje szerokie rezerwy terenowe wzdłuż torów Szybkiej Kolei Miejskiej.

  • Rezerwa Drogi Czerwonej wzdłuż ul. Białej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Wyremontowane budynki komunalne w śladzie Drogi Czerwonej
  • Remont muru oporowego na odcinku Waryńskiego - wiadukt kolejowy Wajdeloty - Dmowskiego

Remont budynków komunalnych i muru linii kolejowej



Choć wątpliwe, by kiedykolwiek udało się zapewnić finansowanie na ten cel oraz uzyskać zgodę mieszkańców na wdrożenie motoryzacyjnego reliktu planistycznego, przez lata wizja Drogi Czerwonej blokowała jakiekolwiek działania na rzecz poprawy estetyki.

Szczególnie problem ten nasilony jest we Wrzeszczu, gdzie Droga Czerwona jest przewidziana w śladzie znacznie poszerzonej ul. Białej - rezerwa pod układ drogowy sięga aż do budynku komisariatu policjiMapkasąsiedniego biurowca GPECMapka.

Pierwszą jaskółką zmian w podejściu do Drogi Czerwonej była w 2015 r. decyzja ówczesnego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza o remoncie kamienic wzdłuż ul. Białej, które docelowo mają być zburzone pod Drogę Czerwoną.

Należy także wspomnieć o remoncie przez kolejarzy muru oporowego i przejść oraz przejazdów pod torami. Wprawdzie działania te nie ingerują w rezerwę Drogi Czerwonej, lecz zdecydowanie poprawiają wygląd ul. Białej. Obecnie trwa remont muru oporowego prowadzony przez Szybką Kolej Miejską od przejazdu na wysokości ul. Dmowskiego - WajdelotyMapka aż po ul. WaryńskiegoMapka.

[2016 r.] Rycina browaru na kamienicy we Wrzeszczu [2016 r.] Rycina browaru na kamienicy we Wrzeszczu
[2017 r.] Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy [2017 r.] Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Nowy skwer u zbiegu ul. Białej i Waryńskiego



Niebawem przy wspomnianej ul. Waryńskiego urządzony zostanie skwer na terenie dawnego ogrodnictwaMapka (które też było rozwiązaniem tymczasowym na relikatach dawnych kamienic). Miejsce to młodszym mieszkańcom Gdańska może natomiast nasuwać skojarzenia z nielegalnym wysypiskiem śmieci oraz parkingiem - klepiskiem.

Ta inwestycja będzie realizowana w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego. W zagospodarowaniu w znacznej mierze zostanie wykorzystana istniejąca zieleń - w tym liczne samosiejki, pomiędzy którymi wykonane będą alejki spacerowe wokół fundamentów dawnych kamienic.

Przewiduje się urządzenie dwóch niewielkich ogrodów:
  1. zieleni urządzonej z roślinami pnącymi typu bluszcz lub winobluszcz, które wypełnią zachwaszczony trawnik,
  2. ogrodu deszczowego z zielenią hydrofitową, do którego niecki będą prowadzone wody opadowe.

Realizacja projektu jest na etapie poszukiwania wykonawcy przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.). Na wykonanie robót przewidziano 20 tygodni od momentu podpisania umowy.

Przesuń aby
porównać

Nowy chodnik przy rynku oraz wyniesione przejście



Znacznie wcześniej, bo już w najbliższych dniach zakończy się kapitalny remont chodnika na wysokości rynkuMapka przy skrzyżowaniu ul. Białej i Wyspiańskiego. To inwestycja koordynowana przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Nowa nawierzchnia chodników została zabezpieczona słupkami, choć już stała się przedmiotem żartów - najpierw za sprawą jaskrawych żółtych słupków o wątpliwej estetyce, które - jak to określili urzędnicy - były tymczasowym rozwiązaniem, a obecnie drwiny wywołuje ich usytuowane, pozwalające nadal na parkowanie na zieleni i przestrzeni dla pieszych.

Rynek we Wrzeszczu jak pudełko czekoladek Rynek we Wrzeszczu jak pudełko czekoladek
Historia wrzeszczańskich targowisk Historia wrzeszczańskich targowisk

Jednocześnie na jezdni ul. Białej poszerzono przestrzeń pod postój samochodów wzdłuż torów kolejowych. Nie zdecydowano się jednak na likwidację miejsc postojowych wzdłuż pawilonów, zmuszając pieszych do poruszania się jezdnią.

Nieco dalej w stronę dworca, na ukończeniu jest budowa wyniesionego przejścia prowadzącego z ul. Waryńskiego do tunelu pod torami kolejowymi. Przebudowane przejście zmusi kierowców do zwolnienia, a zarazem zniwelowane zostaną wystające ponad poziom jezdni krawężniki.

  • Sposób sytuowania słupków przez GZDiZ, który nie chroni przed parkowaniem na chodnikach, stał się już przedmiotem drwin w internecie
  • Budowa wyniesionego przejścia na wysokości ul. Waryńskiego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego
  • Brak przestrzeni dla pieszych na dalszym odcinku ul. Białej w kierunku dworca kolejowego

Wciąż potrzebne działania w rezerwie Drogi Czerwonej



Warto przypomnieć, że sama jezdnia ul. Białej doczekała się także doraźnej naprawy przy okazji przebudowy wodociągu przez miejską spółkę Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna. W 2019 r. wykonano oświetlenie ulicy (inwestycja koordynowana przez DRMG), dzięki czemu ul. Biała - na przekór swojej nazwie - nie tonie już w ciemnościach.

Powyższe działania nie oznaczają, że udało się rozwiązać wszystkie problemy:

  • Opuszczone pawilony handlowe w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu
  • Chaos w parkowaniu na ul. Białej
  • Nieuporządkowany zieleniec w rezerwie Drogi Czerwonej
Quiz Co wiesz o trójmiejskich ulicach? Średni wynik 45%

Co wiesz o trójmiejskich ulicach?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (200) 7 zablokowanych

  • wincyjwincyjwincyj (3)

    Zróbmy sobie drugie Houston. A co?
    A na poważnie, nie wierzę że droga czerwona jeszcze kiedyś powstanie.

    • 10 6

    • ja zaś mam nadzieję, że w jej śladzie powstanie wreszcie rowerostrada co najmniej do kładki nad ulicą Podjazd (1)

      przy stacji SKM Gdynia Główna

      • 4 3

      • Z buspasem...

        ... Dla rowerów wiezionych autobusem.

        • 0 1

    • Bo nigdy Zabużanie nie wybiorą obcego.

      Pani Cegielska zrobiła to dawno w Gdyni.

      • 1 0

  • Ta droga została zaprojektowana przez fachowców nie przez amatorów szybkich zysków !!!!! (6)

    Powinna być budowana jak najszybciej żeby miasto mogło się dalej rozwijać . Brak tej drogi szybkiego ruchu pomiędzy trójmiastem w znaczacy sposób spowalnia rozwój !!!!!!

    • 19 19

    • Ale polactwo tego nie zrozumie.

      • 8 10

    • samochodoza w centrach miast to nie rozwój. (2)

      Czego nie rozumiesz.

      • 6 10

      • Motofobia to wręcz niedorozwój (1)

        Czego nie rozumiesz?

        • 10 4

        • Motofobia to produkt wyobraźni osób cierpiących na samochodozę

          wśród cyklistów mających prawo jazdy (86% ich ogółu) nie występuje. Cierpiący na samochodozę, podobnie jak cierpiący na paranoję, zaprzeczają diagnozie twierdząc, że na nią nie cierpią.

          • 2 3

    • Fachowców, ale z czasów Gierka (1)

      Nieco się na świecie zmieniło od tego czasu.

      • 1 3

      • Jasne.

        Na przykład odległości między apartamentowcami zredukowano do ca. 5 m.

        • 2 1

  • Parkingu pod UCK nie potrafią wybudować a co dopiero drogę czerwona.Za komuny już by była.

    Za to w Oliwie bez uzgodnień z mieszkańcami zrobili skansen do zwiedzania a nie miejsce do życia wykładając drogi kruszcem który rozwala samochody,ludzie maja skręcone nogi a wszystko co jeździ przeniosło się na chodniki stwarzając zagrożenie dla pieszych.

    • 9 4

  • (4)

    Zrobili by też ścieżkę rowerową wzdłuż torów od SKM Gdańsk- Zaspa do Przymorza. Starczy zwykła szutrowa, byle trochę teren wyrównać i płoty usunąć.

    • 6 6

    • Mało wam ścieżek i dróg. (3)

      • 2 6

      • (1)

        mało i źle zorganizowanych
        Tam sa same zalety na rowerostradę, z dala od spalin, wzdłuż lini miasta, bez konfliktów z samochodami
        lepiej jak jezdnia ze ścieżką ciągle się przecina ?
        i do tego wiele nie trzeba, rządzą nami idioci

        • 4 2

        • dałem minusa za hejt na urzędników, którzy się starają

          ale ich pomysły blokują inni urzędnicy (cierpiący na samochodozę) i wielu radnych

          • 0 0

      • Co koleś ? Wszędzie są te drogi rowerowe ? Wszędzie ? Jeszcze jest bardzo daleko do ukończenia podstawowej sieci tych

        dróg.

        • 0 0

  • Przecież to świetne miejsce na rowerostrade, jak Trójmiasto.pl może to pominąć ?

    • 7 5

  • Przecież tam miała powstać rowerostrada!! (7)

    Czy ten plan już upadł? Idealne miejsce na szybką drogę dla rowerów odseparowaną od hałasu, spalin i pieszych. Taka droga powinna prowadzić przez całe Trójmiasto. To jedyny sposób na realną promocję ruchu rowerowego, zdrowego stylu życia, redukcję korków itp. Może ktoś będzie miał odwagę podjąć tę śmiałą inicjatywę?

    • 8 8

    • trojmiasto.pl jak zwykle ignoruje temat

      • 0 2

    • Rowerzyści robią sciepę.

      Na patronite.

      • 0 4

    • 90 procent rowerzystów już zniknęło z dróg rowerowych (4)

      a dzisiaj mamy dopiero 19 września, kiedy w końcu zrozumiecie, że w naszym klimacie rower to pojazd sezonowy, tak naprawdę funkcjonujący od połowy maja , do września

      • 1 3

      • (2)

        teraz jest najlepsza pogoda na rower, edukowac ludzi a nie narzekac

        • 2 0

        • Jasne, edukowac. (1)

          Przy okazji z przepisów rd.

          • 0 2

          • po co? 80% cyklistów w Gdańsku to posiadacze prawa jazdy

            inni są po pomyślnie zdanym egzaminie na kartę rowerową

            • 0 0

      • A ile ludzi jeździło na rowerach w 2000 albo i w 1990 roku o tej porze roku ? Tyle samo co obecnie ? Powoli coraz więcej

        ludzi przekonuje się do całorocznej jazdy na rowerze.

        • 0 0

  • to czy bedzie skwer to jeszce niewiadomo bo narazie niema chętnych na jego realizacjae za tak małe pieniadze!

    • 3 1

  • ta droga powinna być jednym z priorytetów miasta

    a zamiast tego miasto pozwala na zabudowę w wielu miejscach rezerwy terenowej. To działanie zaplanowane aby potem stwierdzić, że no sorry, zbyt dużo już zbudowano, zbyt dużo trzeba wyburzać, ale zrobimy wam zamiast niej ścieżkę rowerową.

    • 14 12

  • droga czerwona idealna pod tranzyt rowerzystów (2)

    • 4 6

    • ... Autobusem (1)

      • 1 2

      • skąd się biorą takie pracowite cyklofoby?

        mamusia na jowejku nie nauczyła jeździć a może jakieś inne kompleksy?

        • 1 1

  • (6)

    Ta droga nigdy nie powinna powstać, a rezerwa pod nią powinna zostać już dawno wykreślona z miejskich planów. Jej obecność doprowadza do różnych planistycznych patologii, jak np. sposób zaprojektowania Galerii Metropolia.
    Jedyny fragment, który powinien powstać to ewentualnie od skrzyżowania Kliniczna/Hallera wzdłuż Wyspiańskiego do rynku, ale bez wyburzeń i z zachowaniem miejsca na linię tramwajową, która Mieszewskiego połączyłaby się z Grunwaldzką.
    Do tego poszerzenie Gospody do Drogi Zielonej, no i cała Droga Zielona od tunelu do Obwodnicy, razem z tunelem pod Pachołkiem. Przy takiej konfiguracji, Droga Czerwona będzie zbędna, a nawet Grunwaldzka powinna zostać wtedy uspokojona.

    • 10 17

    • (5)

      przeciwnie powinna zostac zagospodarowana pod rowerostrade, niszczy taka rezerwe to byl by grzech

      • 2 6

      • Grzech to byłoby ją marnować na jajościsków (4)

        Szczególnie w Gdyni, gdzie rowerem porusza się niespełna 2% podróżnych.

        • 5 2

        • Mówimy tu o rezerwie pod drogę w Gdańsku (2)

          • 4 4

          • (1)

            drogę....rowerową

            • 2 3

            • Oby

              • 2 2

        • a 50% przejazdów samochodem w Gdyni to przejażdżki mocno niepotrzebne

          na odległość mniejszą niż 5 km. Niski (ale na pewno wyższy niż 2%) udział przejazdów rowerem w ogólnej strukturze podróży w Gdyni wynika z niedorozwoju infrastruktury rowerowej a nie z braku chęci korzystania z rowerów przez mieszkańców.

          • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane