• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: wniosek o rozszerzenie prac projektowych

Patryk Szczerba
12 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (224)
Rozszerzenie zakresu projektowego pozwoliłoby na szybszą realizację Drogi Czerwonej. Rozszerzenie zakresu projektowego pozwoliłoby na szybszą realizację Drogi Czerwonej.

Gdyński port zawnioskował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przygotowanie koncepcji programowej nie tylko dla pierwszego, ale także dla pozostałych dwóch odcinków Drogi Czerwonej. To pozwoliłoby przyspieszyć realizację inwestycji. Obecnie jej powstanie planowane jest na rok 2029.



Czy Droga Czerwona powstanie do 2029 r.?

Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o długości 9 km



  1. węzeł Morska (Gdynia Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Firma Mosty Katowice za 8 mln zł opracowuje dokumentację na zlecenie GDDKiA. Dla pierwszego odcinka trwa przygotowanie koncepcji programowej, a dla dwóch pozostałych studium komunikacyjnego. To dużo mniej szczegółowy dokument, który nie pozwala od razu na ogłoszenie przetargu na budowę całości.

I tutaj zaczyna się problem. Władze Gdyni nie ukrywają, że zarówno w interesie portu, jak i miasta jest doprowadzenie do budowy nowego połączenia w jak najszerszym zakresie - tak, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości związane z organizacją ruchu do portowych terminali w najbliższej przyszłości.

Zaproponowana konfiguracja, zdaniem przedstawicieli portu i miasta, nie gwarantuje szybkiej realizacji inwestycji.

Spotkanie w Warszawie w sprawie poszerzenia projektu



W ostatnich dniach odbyło się w tej sprawie spotkanie w stołecznej siedzibie GDDKiA, w którym udział wzięli też przedstawiciele miasta, portu i Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Powodem był wniosek złożony przez zarząd portu, który dotyczy przygotowania koncepcji programowej i aplikowania o wydanie decyzji środowiskowej już nie tylko dla pierwszego odcinka łączącego bezpośrednio zakończenie trójmiejskiej obwodnicy w Chyloni z istniejącą estakadą, ale dla wszystkich trzech planowanych fragmentów Drogi Czerwonej.

- Główna różnica polega na tym, że na podstawie tzw. koncepcji programowej można ogłosić postępowanie przetargowe w formule "zaprojektuj i wybuduj". W momencie, kiedy mamy tylko studium komunikacyjne, czegoś takiego nie można zrobić, ponieważ to dokument, który jest zbyt mało szczegółowy, stąd wniosek portu w tej sprawie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, który uczestniczył w spotkaniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.


Gdyńscy urzędnicy poinformowali, że jest wstępne poparcie dla tej inicjatywy ze strony CPK. Wiadomo, że potrzebne byłyby dodatkowe środki na realizację postulatu.

Podpisanie dokumentów przed rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej w październiku 2022 r. Podpisanie dokumentów przed rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej w październiku 2022 r.

Gdynia razem z portem ws. Drogi Czerwonej



- Jako miasto oczywiście wspieramy port w tych staraniach i podczas spotkania poparliśmy ten wniosek - dodaje Marek Łucyk.
Według początkowych założeń z 2022 r. dokumentacja ma być gotowa wiosną 2024 r. Po weryfikacji i zatwierdzeniu przez GDDKiA miało nastąpić przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

Droga Czerwona ważniejsza niż estakada



Droga Czerwona: budowa do 2029 r.



Dopiero po jej uzyskaniu miały rozpocząć się główne prace projektowe, prowadzone przez wybranego wykonawcę, który ma być również odpowiedzialny za budowę trasy. Droga Czerwona ma być realizowana w formule "Projektuj i buduj" i powstać do 2029 r.

Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty

Opinie (224) ponad 10 zablokowanych

  • Jak Łucyk reprezentuje Gdynię to bedzie sukces

    Ciekawe ile wiader farby wynegocjuje.

    • 23 3

  • Oby totalni hejterzy z Tuskiem na czele nie wygrali wyborów

    Bo uwalą projekt gdyż znowu sekowaliby Gdynię i gdyński port jak w 2008-2015

    • 13 18

  • od dziesiątek lat pan Szczurek nie jest wstanie dogadać tematu z rządami RP

    a teraz dochodzi do przekomicznej sytuacji, w której kompletny dyletant pan Łucyk ( to ten od zajęć wf ) wypowiada się w sprawie. Gdynia 2023r.

    • 25 0

  • I tak żadnej drogi nie będzie

    Za kilkanaście tygodni wraca do władzy opcja berlińska.

    • 11 8

  • polityka morska PiS (2)

    Droga Czerwona doskonale pokazuje indolencję PiS w zakresie gospodarki morskiej. Są u władzy już 8 lat i jeszcze nie wyszli z papierów. Ale w tym czasie za potrzebną tutaj kasę przekopali (nie wiadomo po co) Mierzeję. Ja p....

    • 15 14

    • PO po ośmiu latach ma dokładnie ten sam wynik

      Na dodatek, na odchodnym w 2014 OPAT został uwalony własnoręcznie przez Tuska.

      To że ty nie wiesz po co powstał kanał do Elbląga, nie oznacza, że nie jest potrzebny.
      A nawet jeśli nie jest potrzebny, pokazuje sprawność samorządu, który taka inwestycją był w stanie zainteresować centralę i skutecznie za nią lobbować.

      Zdecydowanie nie da się tego powiedzieć o zarządzie miasta Gdyni.
      Nie dość, że nie potrafi, to najzwyczajniej, nie chce.

      • 4 3

    • O tym ,że przekop był ważny mówi nawet słynny pomnik z łopatą - wybudowany przez -- platformę obywatelską ;P

      Tylko małe dzieci tego nie wiedzą :D Ps. Te oraz inne informacje możecie sobie wygooglać ;P

      • 0 1

  • biurokratyczne gierki miasta

    Najistotniejszym i najdrozszym elementem tego przedsiewziecia jest przedluzenie obwodnicy na druga strone torow.

    Wyklocanie sie o pozostale odcinki blokuje ten etap i prowokuje efekt Godota. Tak dobrze znany z "wezla Karwiny".

    • 12 2

  • Lepiej niech oni już nic nie budują. To co sie dzieje od kilku lat na Karwinach to rekord Guinessa i konca nie widac. Chaos, bałagan, chodnikow nie ma od 3 lat, prowizoryczne przystanki bez wiat, dziury w ziemi, pelno jakichs walających się materiałów budowlanych, robotników nie ma tygodniami, nic nie dopilnowane, nikt niczego nie kontroluje. Cała budowa fatalnie zorganizowana - takie - rozwalmy asfalt i udajmy, ze rozpoczelismy budowe a potem sie zobaczy (pozwolen nie ma, uzgodnien nie ma, nie dogadali się kto za co płaci itd)

    • 36 2

  • dziekuje

    Bardzo ciekawa informacja

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Gdynia a CKP (14)

    CKP to projekt poroniony, ale jeżeli można to wykorzystać do powstania Drogi Czerwonej to trzeba to uczynić. W końcu CKP kieruje niedoszły prezydent Gdyni, i ma wreszcie okazję coś dla tego miasta zrobić. A dla krytykantów krótka informacja, to wszystko to się nazywa "polityka", a to oznacza, że to nie kierowanie się rozsądkiem a efektami politycznymi. I miasto dobrze, że się w to włącza, ale też musi to robić politycznie

    • 63 39

    • a co to CKP? (3)

      • 8 10

      • ckp, cpk, co za różnica, skoro tak samo nie istnieją?

        • 17 5

      • Dla Niemców z platformy wszystkie polskie inwestycje są bez sensu (1)

        • 8 22

        • Jakie inwestycje w CPK widziałeś?

          Chyba tylko inwestycje w milionowe pensje dla zarządu tej łąki.

          • 17 1

    • poćo nam lotnisko skoro jest w berlinie?? (2)

      • 9 22

      • Najbliższy taras widokowy...

        • 7 3

      • po co nam autostrady skoro są w niemczech

        • 4 4

    • No jest w tym projekcie trochę dyskusyjnych rzeczy ale (1)

      przeniesienie lotniska poza miasto, czy wybudowanie szybkiej kolei do 3miasta czy Łodzi/Wrocławia broni się.

      • 7 3

      • logika nie ma tu znaczenia, PO jest przeciw, jak zawsze przeciw rozwojowi Polski

        • 7 20

    • Poronione to było lotnisko w Gdyni (3)

      • 11 10

      • niekoniecznie
        tylko zabrano się do tego jak pies do jeża, nieudacznie,
        ale wiele miast ma po kilka lotnisk
        do tego nie wszystkie dodatkowe lotniska maja dobre skomunikowanie z miastem

        Londyn to nie tylko Heathrow, to tez Luton i inne, Frankfurt to nie tylko HHN to tez Hahn i inne
        Barcelona to tez Girona i inne
        każdy z was podróżował do takich, wiec nie zrzędźcie

        • 11 6

      • wlasnie skorzystalem z takiego lotniska w poblizu stolicy jednego z krajow starej Europy.

        Wokol sa trzy molochy z kilometrami terminali, a i dla tego sie znalazja robota.
        Faktycznie jest to lotnisko wojskowe, wiec sobie dorabia. Skromny niewielki terminal, szybka obsluga bez tlumu ludzi. Dedykowana i przyzwoita linia autobusowa do centrum miasta za rozsadna cene.

        Wiecie ile jest lotnisk w malej Danii?

        Co w Gdyni poszlo nie tak?

        • 5 0

      • nie poronione

        A wyabortowane...

        • 3 0

    • Kasa...

      Z CPK ?

      Już nie jest potrzebna na trawę ?

      Lotnisko beż trawy ?

      To są żarty?

      • 5 2

  • Za Drogę Zieloną się wreszcie (2)

    do cholery weźcie!

    • 10 1

    • Puścić ją całą w tunelu i problem rozwiązany.

      Tantiemy za pomysł proszę przelewać na moje konto.

      • 1 0

    • Osowa jej nie chce

      i wuj!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane