• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: wniosek o rozszerzenie prac projektowych

Patryk Szczerba
12 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (224)
Rozszerzenie zakresu projektowego pozwoliłoby na szybszą realizację Drogi Czerwonej. Rozszerzenie zakresu projektowego pozwoliłoby na szybszą realizację Drogi Czerwonej.

Gdyński port zawnioskował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przygotowanie koncepcji programowej nie tylko dla pierwszego, ale także dla pozostałych dwóch odcinków Drogi Czerwonej. To pozwoliłoby przyspieszyć realizację inwestycji. Obecnie jej powstanie planowane jest na rok 2029.



Czy Droga Czerwona powstanie do 2029 r.?

Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o długości 9 km



  1. węzeł Morska (Gdynia Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Firma Mosty Katowice za 8 mln zł opracowuje dokumentację na zlecenie GDDKiA. Dla pierwszego odcinka trwa przygotowanie koncepcji programowej, a dla dwóch pozostałych studium komunikacyjnego. To dużo mniej szczegółowy dokument, który nie pozwala od razu na ogłoszenie przetargu na budowę całości.

I tutaj zaczyna się problem. Władze Gdyni nie ukrywają, że zarówno w interesie portu, jak i miasta jest doprowadzenie do budowy nowego połączenia w jak najszerszym zakresie - tak, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości związane z organizacją ruchu do portowych terminali w najbliższej przyszłości.

Zaproponowana konfiguracja, zdaniem przedstawicieli portu i miasta, nie gwarantuje szybkiej realizacji inwestycji.

Spotkanie w Warszawie w sprawie poszerzenia projektu



W ostatnich dniach odbyło się w tej sprawie spotkanie w stołecznej siedzibie GDDKiA, w którym udział wzięli też przedstawiciele miasta, portu i Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Powodem był wniosek złożony przez zarząd portu, który dotyczy przygotowania koncepcji programowej i aplikowania o wydanie decyzji środowiskowej już nie tylko dla pierwszego odcinka łączącego bezpośrednio zakończenie trójmiejskiej obwodnicy w Chyloni z istniejącą estakadą, ale dla wszystkich trzech planowanych fragmentów Drogi Czerwonej.

- Główna różnica polega na tym, że na podstawie tzw. koncepcji programowej można ogłosić postępowanie przetargowe w formule "zaprojektuj i wybuduj". W momencie, kiedy mamy tylko studium komunikacyjne, czegoś takiego nie można zrobić, ponieważ to dokument, który jest zbyt mało szczegółowy, stąd wniosek portu w tej sprawie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, który uczestniczył w spotkaniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.


Gdyńscy urzędnicy poinformowali, że jest wstępne poparcie dla tej inicjatywy ze strony CPK. Wiadomo, że potrzebne byłyby dodatkowe środki na realizację postulatu.

Podpisanie dokumentów przed rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej w październiku 2022 r. Podpisanie dokumentów przed rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej w październiku 2022 r.

Gdynia razem z portem ws. Drogi Czerwonej



- Jako miasto oczywiście wspieramy port w tych staraniach i podczas spotkania poparliśmy ten wniosek - dodaje Marek Łucyk.
Według początkowych założeń z 2022 r. dokumentacja ma być gotowa wiosną 2024 r. Po weryfikacji i zatwierdzeniu przez GDDKiA miało nastąpić przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

Droga Czerwona ważniejsza niż estakada



Droga Czerwona: budowa do 2029 r.



Dopiero po jej uzyskaniu miały rozpocząć się główne prace projektowe, prowadzone przez wybranego wykonawcę, który ma być również odpowiedzialny za budowę trasy. Droga Czerwona ma być realizowana w formule "Projektuj i buduj" i powstać do 2029 r.

Droga Czerwona: informacje, terminy, koszty

Opinie (224) ponad 10 zablokowanych

  • jak już widzę cytat Łooocyka to wiem że będa takie same cyrki jak Wielkopolską

    • 9 0

  • Przyszly prezydent?

    Boshe..chroń Gdynię od kucyka !!!! Koniec ze stagnacją!! Ludzie obudźcie się!

    • 7 0

  • szał

    Kolejne marzenia takie jak CPK i Port Zewnętrzny, robić , żeby było widać że coś robita :)

    • 2 2

  • przekop mierzei za dwa miliardy (1)

    był pilniejszy

    • 4 2

    • nie, miał lepszych orędowników i lobbystów

      którzy okazali się, po prostu, skuteczni.

      A w tym czasie w Gdyni:
      "Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie. Gdyby plany radnych zostały uwzględnione, Basen II gdyńskiego portu, otoczony z trzech stron miejskimi terenami przy nabrzeżach: Angielskim, Przydokowym, Rybnym, Zachodnim i Śląskim, stałby się praktycznie akwenem miejskim, na którym działalność portowa byłaby mocno utrudniona. "

      "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

      • 2 1

  • Marek Łucyk i Wojciech Szczurek

    To najlepsi kabareciarze w pomorskim co nie powiedzą staje się legenda

    • 3 0

  • O ile mi wiadomo (1)

    to Droga Czerwona miałaby być budowana od Gdańska do Gdyni jako alternatywa do zapchanej do granic możliwości ulicy Grunwaldzkiej i jej plany już rysowano kilkadziesiąt lat temu. Były nawet na ten temat organizowane w NOT w Gdańsku debaty ale nic z nich nie wynikało, tak samo jak z zapowiadanej budowy dodatkowych pasów ruchu na obu jezdniach Obwodnicy trójmiasta. i przedłużeniu ulicy Słowackiego do Halera i dalej do tunelu pod Martwą Wisłą, który nadludzkim wysiłkiem został wybudowany na Euro przez zagraniczne firmy. Brak jest w Trójmieście mądrego planowania na ten temat i w końcu podjęcia sensownych decyzji, bo to co teraz \\ci ludzie na zdjęciu podpisują to tylko przedwyborcza gra PISU aby pokazać się z jak najlepszej strony. Pan Horała nic nigdy w życiu dobrego nie zrobił i podejrzewam że teraz też tego nie będzie, tylko gadanie austriackie i nic więcej. Gdyby tak było to razem z tą obecną GDDKiA w Oliwie której ciągle brak pieniędzy na inwestycje, już dawno przynajmniej Obwodnica powinna być poszerzona. A tak to czekamy latami na te drogi i czekać jeszcze będziemy nie wiadomo ile, jak na zabudowę Polanki Redłowskiej, basenu olimpijskiego w Gdyni i rozbudowy Akwarium.

    • 3 0

    • no widzisz...

      "zaczarowanych olowkow" nie dowiezli...
      Wszystko ma powstac w ciagu jednej nocy?

      Karnawal Euro sie skonczyl i nie ma deszczu pieniadza dla Gdanska. Przykre uczucie, ale reszta regionu musi sobie z nim radzic od dawna.

      Drogi "czerwone" sa dwie. Ta w okolicach gdynskiego portu i ta wzdluz torow w Gdansku po przeciwnej stronie niz Zwyciestwa. Obie drogi sa na papierze, planowane tak dawno temu, ze nawet papier tego nie wytrzymuje. Jednak jest wielu "moznych", ktorym ich powstanie nie pasuje...

      Z przedluzaniem Wykletych do tunelu wlacznie, choc taki byl pierwotny plan tego przedsiewziecia. I wzieta kasa. Jednak koledzy pomogli rozliczyc. I konce w wode...
      Tranzytowki nie powstana, bo najpierw trzeba skonsumowac tereny wokol nich. Do ostatniego centymetra...

      • 1 0

  • Czemu ta droga ma się nazywać czerwona? (1)

    To się źle kojarzy.
    Zupełnie jak plac czerwony w Moskwie.
    Nie można jej nazwać jakoś ładniej?

    • 1 1

    • to nie jest nazwa

      To jest kryptonim planistyczny.
      Takie kredki w biurze byli i tak oznaczyli...
      Nazwę nadaje się przy otwarciu.

      • 1 0

  • Ekrany akustyczne

    Ciekawe czy w projekcie wzięto pod uwagę budowę ekranów akustycznych na odcinku od zjazdu z S6 przy węźle Chylonia.
    Tam stoją bloki i domy. Czy jest to uwzględnione?

    • 1 0

  • Horała i garsonka - taki skład gwaracją sukcesu

    • 0 2

  • Niech robią ale widzę że w Gdyni nic im nie idzie.

    Zmienić władzę która kombinuje jak utrudnić i nie zbudować . Wstrzymać bo rządów PIS powstanie a to nie do przyjęcia.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane