• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trakt Królewski: projekt remontu bez konkursu

Katarzyna Moritz
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 15:00 (2 stycznia 2018)
  • Złożona w zeszłym roku koncepcja modernizacji przez firmę Palmett z Warszawy, zakładająca pozostawienie płyt balastowych na ul. Długiej.
  • Złożona w zeszłym roku koncepcja modernizacji przez firmę Palmett z Warszawy.
  • Złożona w zeszłym roku koncepcja modernizacji przez firmę Palmett z Warszawy.

Gdańsk zmienia reguły wyłonienia projektanta do przebudowy Drogi Królewskiej zobacz na mapie Gdańska, czyli ul. Długiej i Drugiego Targu - najbardziej reprezentacyjnego miejsca w Gdańsku. Zamiast konkursu, zamówienie z wolnej ręki otrzymała jedna z zaproszonych do złożenia koncepcji firm.



Aktualizacja godz. 15:00 Wydział Urbanistyki i Architektury w Gdańsku informuje, że zapytanie ofertowe na wybór wykonawcy koncepcji przebudowy i modernizacji ul. Długiej i Długiego Targu zostało rozstrzygnięte. Po analizie przesłanych ofert, Zamawiający postanowił udzielić zamówienia pracowni Maciej Jacaszek, ReStudio Architektury z Gdańska. Kwota to 49 900 zł netto.


Czy na modernizację Drogi Królewskiej powinien być organizowany konkurs?

W marcu zeszłego roku okazało się, że plan budowany miesiącami przez gdańskie władze runął w gruzach. Miasto w ramach dialogu konkurencyjnego na wyłonienie koncepcji przebudowy Długiej i Długiego Targu otrzymało jedynie dwie prace, które nikogo nie zachwyciły.

W efekcie okazało się, że trakt nie odzyska dawnej świetności (kosztem 50 mln zł) do końca 2019 roku, a przemiana będzie przesunięta o co najmniej rok.

Miał być nowy, nagłośniony konkurs, jest zamówienie z wolnej ręki



Wiceprezydent Piotr Grzelak zapowiedział też w marcu zeszłego roku, że po trzech miesiącach przygotowań zostanie ogłoszony nowy konkurs, który ma być lepiej nagłośniony, z bardziej motywującą nagrodą, z "odpowiednimi" nazwiskami w jury konkursowym, aby zgłosiły się znane biura architektoniczne. Obecnie finalizowane jest wyłonienie autora koncepcji w formie zamówienia z wolnej ręki.

Dlaczego Gdańsk odstąpił od zorganizowania otwartego konkursu?

- Nasze doświadczenia pokazują, że konkurs otwarty również nie daje gwarancji otrzymania pożądanych rozwiązań. Staje się on bowiem okazją dla uczestników do wyróżnienia lub wręcz zaszokowania oryginalnością, a Droga Królewska to przestrzeń publiczna obwarowana ograniczeniami, wynikającymi z ochrony konserwatorskiej, która zawęża pole do projektowania i wymaga od projektantów dużej wiedzy, doświadczenia i przede wszystkim kultury projektowania - tłumaczy Dariusz Wołodźko z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Co warto podkreślić, taki wybór formy przetargu pozwala nam kontrolować proces na każdym etapie. A nie jest to prosty projekt, w którym jedynie wymieniamy nawierzchnię.
Czytaj też: Modernizacja Drogi Królewskiej przełożona

Największym problemem jest bowiem wymiana niewidocznych na co dzień, ale kluczowych dla funkcjonowania tej części miasta instalacji podziemnych. Większość z nich ma po kilkadziesiąt lat i wymaga pilnej przebudowy.

"Konkurs powinien zostać zorganizowany. Wymówka urzędu, że konkurs by się nie sprawdził, świadczy o nieumiejętności opracowania jego warunków (...). Teraz miasto, zamiast wybierać rozwiązanie przestrzenne, wybiera pracownię. Nie wiadomo, co ta pracownia wykona" - krytykuje decyzje miasta na stronie "Gazety Wyborczej Trójmiasto" Paweł Wład. Kowalski, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział "Wybrzeże".

Trzech chętnych do przeprojektowania Drogi Królewskiej



Wkrótce powinniśmy poznać wyłonioną przez urzędników pracownię, która zajmie się projektowaniem Drogi Królewskiej. Będzie miała na to pięć miesięcy od podpisania umowy. Miasto wcześniej wystosowało zaproszenie do złożenia ofert do czterech pracowni, które nie mogły przekraczać 30 tys. euro. Do 15 grudnia oferty złożyły trzy pracownie:

  1. Maciej Jacaszek, Restudio Architektury, Gdańsk
  2. Wojciech Targowski PPW FORT, Gdańsk
  3. Krzysztof Domaradzki, Dawos, Warszawa


Firma Dawos z Warszawy odpowiadała za rewaloryzację Krakowskiego Przedmieścia w Warszawie, pozostałe dwie firmy pochodzą z Gdańska. Fort jest znany z projektu Europejskiego Centrum Solidarności, Restudio zdobyło wiele pierwszych nagród, w tym na projekt Warmińskiego Seminarium Duchownego Hosianum.

Złożona w zeszłym roku koncepcja pracowni Restudio/Gzowski&Gzowski z Gdańska.

Złożona w zeszłym roku koncepcja pracowni Restudio/Gzowski&Gzowski z Gdańska.
Obecnie trwa procedura formalnego potwierdzania wyboru oferenta, który do czerwca 2018 roku będzie miał czas na wykonanie koncepcji architektoniczno-plastycznej. W drugiej połowie 2018 roku nastąpi ogłoszenie przetargu na projekt wykonawczy.

Opinie (155) 7 zablokowanych

  • płyty balastowe dobre na wszystko

    • 5 0

  • warszawski palmett o 100% lepszy niz ten kicz restudia (1)

    bedzie ponowne zrywanie tego bezowego kiczu. juz lepiej zostawic tak jak jest. ewidentnie warszawski projekt jest lepszy, tak jak ewidentnie hiszpanski projekt na budynek lotu jest lepszy niz kozikowskiego ze szklanym nie wiadomo czym. forum radunia wyrasta na kloc z zabetonowana radunia a tera jeszcze te kafelki arti farti na dlugiej. zgroza.

    • 9 2

    • tylko nie ten rudawy kolorek

      Typu kolorystyki "czerwnej" kostki bauma

      • 0 0

  • Co z przedprożami !!!????

    Mają się rozsypać? Pytanie do menedżer Sródmieścia

    • 8 2

  • BRAK RYNKU W GDAŃSKU (3)

    Gdańsk jest chyba jedynym dużym miastem na świecie, które nie ma rynku w centrum (Kraków, Poznań i Wrocław są pod tym względem doskonałe!). Kto zbudował tak koślawe miasto?
    Latem turyści nie mają gdzie się pomieścić!!!!! Długi Targ pęka w szwach!
    Myślałem, że Wyspa Spichrzów zostanie tak zabudowana, że utworzony zostanie rynek.
    Ale tam wygrała koncepcja lobby hotelarskiego.
    Jest jeszcze szansa umiejętnie zabudować plac przed teatrem Wybrzeże.
    Albo wokół pomnika Sobieskiego.
    Róbcie coś, bo w końcu zabraknie miejsca dla stale rosnącej liczby TURYSTÓW!!!!!
    Może czasami trzeba coś wyburzyć, aby powstało lepsze.

    • 6 14

    • Po pierwsze nie jedynym, a po drugie trochę historii i zrozumiesz, czemu nie ma rynku

      Ale co tu wymagać o młodzieży, przecież nie znajomości historii, bo oni znają raczej się na histerii.

      • 5 0

    • Koślawy masz umysł !

      • 3 1

    • Miasto jest dla mieszkancow

      Nie dla turystow, goscinnosc tez ma swoje granice !

      • 1 2

  • nie kostka

    Tylko nie kostke,tylko fajne plyty.zeby bylo jak na zachodzie, a nie jak na jakies wsi

    Tylko plyty, zobaczcie jak jest w Bremen na przyklad.

    • 7 1

  • balast to ktoś ma w głowie

    - "...pozostawienie płyt balastowych..."

    • 0 5

  • Trkt Królewski

    Wystarczy zobaczyć ulice Starówki Toruńskiej,pieknie odnowionej,szybko sprawnie i efektownie.Nie ma tam powykrzywianych i połamanych płyt.Natomiast nasza Długa,Długi Targ,Długie Pobrzeże to droga przez mękę.Wielokrotnie byłem świadkiem upadków z powodu "koślawych" płyt turystów i mieszkańców.To wielki wstyd dla Gdańska.

    • 5 2

  • A czy będzie ścieżka rowerowa. Bardzo by się przydała

    • 1 6

  • Tylko nie bruk

    nie mozna po nim ani przejść a ni przejechać...o wózku inwalidzkim wogóle nie ma mowy

    • 1 4

  • Wreszcie logiczna decyzja. Osobiście uważam, że jest to najlepsza forma wyłaniania wykonawców,

    A przy tym jest najtańsza. A ci co w każdym widzą złodzieja, sami są złodziejami i uważają, że inni są tacy sami. A nie są !!!!!

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane