• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga do Baltic Areny będzie zbyt wąska

Michał Tusk, Mikołaj Chrzan
7 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Przed Euro 2012 w Gdańsku ma powstać obwodnica. Dwujezdniowa arteria zapewni szybki dojazd na Baltic Arenę, lotnisko, do portu czy na autostradę A1. Ale jest problem: urbaniści planują na niej jednojezdniowe, wąskie gardło.

Pierwsza w historii Gdańska pełna obwodnica oparta będzie na kilku drogach: istniejącej obwodnicy Trójmiasta oraz projektowanej Obwodnicy Południowej, Trasie Sucharskiego z tunelem pod Martwą Wisłą i zamykającej te trzy arterie Trasie Słowackiego.

Pieniądze na budowę obwodnicy południowej i Trasę Sucharskiego są już zagwarantowane w programach unijnych. Gdańscy urzędnicy liczą także, że rząd PO-PSL przychylnie spojrzy na Trasę Słowackiego i także ta arteria - dzięki funduszom unijnym - powstanie przed Euro 2012.

- Liczymy na powodzenie, bo ta droga zapewni dojazd z lotniska do stadionu Baltic Arena, a dodatkowo dzięki niej powstanie obwodnica zapewniająca połączenie z portem i autostradą - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Sytuacja jednak nie jest tak różowa. Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka podległa magistratowi, przygotowało nową wersję Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Dla urbanistów to kluczowy dokument - na podstawie wytycznych studium tworzone są plany zagospodarowania przestrzennego. A one określają, co i gdzie można zbudować.

Nowe studium przewiduje, że możemy zapomnieć o komfortowej obwodnicy, bo odcinek Trasy Słowackiego pomiędzy al. Rzeczpospolitej a Trasą Sucharskiego ma mieć tylko jedną jezdnię - czyli dwa, zamiast czterech pasów ruchu.

- Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.

Kierowców jeżdżących na zakorkowanych na co dzień gdańskich ulicach takie stwierdzenie może zdziwić. Stanowisko BRG wyjaśnia jednak fakt, że pracownicy biura korzystają ze specjalnego modelu komputerowego, który oblicza obciążenie dróg w przyszłości, przy założeniu, że wszystkie planowane drogi w mieście są już zbudowane. To tzw. układ docelowy, na którym są drogi istniejące dzisiaj tylko na planszach planistów - np. Trasa Zielona z tunelem pod wzgórzem Pachołek, Droga Czerwona wzdłuż torów PKP czy Nowa Abrahama (z Zaspy do Ujeściska).

- Zakładamy, że układ docelowy będzie gotowy w 2030 r. Ale w praktyce, jeśli powstanie w 2050 r., to i tak będzie dobrze - uważa Mendel.

Nie wszyscy podzielają takie podejście do budowy dróg w Gdańsku.

- Uważam, że Trasa Słowackiego powinna mieć dwie jezdnie na całym odcinku - mówi wiceprezydent Szpak. - Szykujemy specjalną ekspertyzę, która wykaże, jaki będzie ruch na tej trasie. Ale zdrowy rozsądek podpowiada, że jeśli ma to być obwodnica, to powinna mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na całym odcinku.

Jeśli radni przyjmą studium w proponowanej wersji, będzie to jednak niemożliwe. Wtedy ostatnią deską ratunku będzie tzw. specustawa drogowa. Ten akt prawny pozwala budować drogi na przekór miejskim planom zagospodarowania przestrzennego. Choć ustawa nie była pomyślana jako instrument sporu między urzędnikami jednej gminy, to może być do tego celu wykorzystana.

- Będziemy starali się uelastycznić zapisy w studium, które ciągle jest w fazie konsultacji. Specustawa to ostateczność - zapowiada Szpak.

- Nasze projekty to nie prawda objawiona, jesteśmy gotowi do dyskusji - zapewnia także Mendel z BRG.

To nie pierwszy raz, kiedy miasto nie zgadza się z planami zaproponowanymi przez podlegające mu BRG. Tak było ostatnio w przypadku Trasy W-Z. Odcinek dochodzący do obwodnicy - zgodnie z planami BRG - miał być zwykłą dwujezdniową ulicą z kolizyjnymi skrzyżowaniami. Władze miasta zarzuciły te plany i postanowiły, że tak jak na pozostałych odcinkach "wuzetki", będzie to droga szybkiego ruchu, ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Mikołaj Chrzan

Opinie (189) 4 zablokowane

  • Śmiechu warte (2)

    U nas zawsze musza byc problemy i wielomiesięczne rozwiązania.U naszych sąsiadow czyli na Ukrainie juz prawie stoi stadion w Dniepietrowsku i w Kijowie.Polska powinna od biedniejszego kraju brać przykład,że Euro2012 nie jest sprawą polityczną tylko narodową.Zanim zbuduja drogi,lotnisko i co do najwazniejszego do Baltic Areny to bedzie po2012 i wielki wstyd dla Polski na cały świat.Jeszcze nikomu nie odebrali praw państwu organizującemu impreze wielkiej rangi-czas na pierwszy raz,czas na Polske jak widać!

    • 0 0

    • Bronek (1)

      Kolumbia. Mistrzostwa Świata w 1986 roku.

      • 0 0

      • Czy w Irlandii juz odbyły się mistrzostwa?
        Czy własnie ją wyprzedzamy?

        • 0 0

  • Pana Mendla to.......

    Pana Mendla powinni zwolnić dyscyplinarnie za niekompetencje i szkodliwość - ciekawe czy zrealizowane "genialne" pomysły na ul.Kartuskiej ; Kołobrzeskiej a ostatnio i Hallera to wymysły też tego Pana ??

    • 0 0

  • Czy w Gdańsku zawsze muszą być tak wielkie problemy z budową dróg , hal sportowych itp. ???? No ludzie chyba czas na zmiany w

    gdańskim urzędzie !! jeden pas to sobie moga w Człuchowie wybudowac czyli w miasteczku które ma 20 tys mieszkanców ale NIE w GDANSKU . Co z tego że nam budója Galerie bałtyckie , reale itp jak my dróg NIEMAMY!!!! Widac chyba co sie dzieje na spacerowej i w ogóle w całym Gdańsku sprzegło mozna spalić !!

    • 0 0

  • kłótnia w rodzinie?

    Zdrowy rozsądek podpowiada wiele rzeczy, jak na przykład to, że to nie autobusy robią w śródmieściu korek. I wiele wiele innych rzeczy....
    Teraz zdrowy rozsadek podpowiada, żeby traktować spór z dystansem.

    • 0 0

  • ...

    Normalnie po..by. Inaczej tego ująć nie można.

    • 0 0

  • Znienawidzeni prezez wszystkich, komuniści już w latach 70 zbudowali dzisiejszą obwodnicę, która przez 20 lat była w zasadzie ani potrzebna, ani specjalnie użytkowana. Dziś ta sama obwodnica w godzinach szczytu jest zapchana i ciśnie się na usta pytanie: czemu przeprowadzony kilka lat temu remont nie obejmował poszerzenia o jeden pas tej w zasadzie jedynej przejezdnej drogi tranzytowej trójmiasta? Teraz już wiemy czemu: Pan Mendel nie widział takiej potrzeby!!! Oburzający brak perspektywicznego myślenia u osób odpowiadających własnie za tworzenie perspektywicznych planów rozwoju naszego miasta!!! Ale własciwie o czym ja tu chrzanię, to nie chodzinawet o perspektywy, ale dzień dzisiejszy...

    • 0 0

  • Wy Pacany dziękujcie

    niejakiemu Gierkowi że wybudowal kawalek obwodnicy . Ten to myślal perspektywicznie bo jak byla budowna to nie byla wcale jeszcze potrzebna . Dzisiaj nie potrafimy wybudować paru przejśc podziemnych na trasie z Gdyni do Gdańska co znakomicie by uprościlo poruszanie sie po mieście . A marzycie o jakis super drogach w mieście . W Moskwie sa 5 pasmowki , a zakorkowane na amen . Trzeba rozwijać alternatywne środki lokomocji.

    • 0 0

  • Wciaz mysle za ta ciuchajka z Wrzeszcza...

    ... bylaby 100 razy lepsza... Czesc infrastruktury istnieje. Podejzewam ze wybudowanie dodatkowych torow - tu mysle a luku z ot Gd.Polibuda na tory to New Port - to tylko fantazyja mnie ponosi...
    The bottom line: dumam ze nawet jedno torowa kolej z dobrze zorganizowanym ruchem wachadlowym bedzie tansza do wybudowania (mowie o kosztorysie koncowym) niz ten pieprzony Danzing Ring.
    I przynajmniej bedzie dzienny wskaznik wykorzystania bedzie wiekszy niz jakies druzki. A o srodowisku nie bede wspominal..

    • 0 0

  • Dobrze wam tak. A będzie jeszcze lepiej. Macie co chcieliście to teraz mordy w kubeł i na POmywak:-) (3)

    • 0 0

    • na POmywak (2)

      to chyba przyszedl teraz czas dla milosnikow poprzedniego porzadku w kraju.
      Kto ich jednak tam przyjmie.
      Tam trzeba robic, a nie wiecznie wrogow szukac.

      • 0 0

      • (1)

        Całe szczeście, że zwolennicy starego porządku wyjadą, bo jak inaczej przyjmiemy rzesze zwolenników PO własnie tłumnie wracajace z zagranicy?

        Czy drugie lotnisko juz w budowie?

        • 0 0

        • Czy drugie lotnisko juz w budowie?

          Po co budowac?
          Wystarczy odczekac.
          To ma byc cud!

          • 0 0

  • do 2050 roku?!

    w ten czas można nowe miasto postawić... ;/ to jest jakaś parodia...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane