• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga do Baltic Areny będzie zbyt wąska

Michał Tusk, Mikołaj Chrzan
7 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Przed Euro 2012 w Gdańsku ma powstać obwodnica. Dwujezdniowa arteria zapewni szybki dojazd na Baltic Arenę, lotnisko, do portu czy na autostradę A1. Ale jest problem: urbaniści planują na niej jednojezdniowe, wąskie gardło.

Pierwsza w historii Gdańska pełna obwodnica oparta będzie na kilku drogach: istniejącej obwodnicy Trójmiasta oraz projektowanej Obwodnicy Południowej, Trasie Sucharskiego z tunelem pod Martwą Wisłą i zamykającej te trzy arterie Trasie Słowackiego.

Pieniądze na budowę obwodnicy południowej i Trasę Sucharskiego są już zagwarantowane w programach unijnych. Gdańscy urzędnicy liczą także, że rząd PO-PSL przychylnie spojrzy na Trasę Słowackiego i także ta arteria - dzięki funduszom unijnym - powstanie przed Euro 2012.

- Liczymy na powodzenie, bo ta droga zapewni dojazd z lotniska do stadionu Baltic Arena, a dodatkowo dzięki niej powstanie obwodnica zapewniająca połączenie z portem i autostradą - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Sytuacja jednak nie jest tak różowa. Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka podległa magistratowi, przygotowało nową wersję Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Dla urbanistów to kluczowy dokument - na podstawie wytycznych studium tworzone są plany zagospodarowania przestrzennego. A one określają, co i gdzie można zbudować.

Nowe studium przewiduje, że możemy zapomnieć o komfortowej obwodnicy, bo odcinek Trasy Słowackiego pomiędzy al. Rzeczpospolitej a Trasą Sucharskiego ma mieć tylko jedną jezdnię - czyli dwa, zamiast czterech pasów ruchu.

- Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.

Kierowców jeżdżących na zakorkowanych na co dzień gdańskich ulicach takie stwierdzenie może zdziwić. Stanowisko BRG wyjaśnia jednak fakt, że pracownicy biura korzystają ze specjalnego modelu komputerowego, który oblicza obciążenie dróg w przyszłości, przy założeniu, że wszystkie planowane drogi w mieście są już zbudowane. To tzw. układ docelowy, na którym są drogi istniejące dzisiaj tylko na planszach planistów - np. Trasa Zielona z tunelem pod wzgórzem Pachołek, Droga Czerwona wzdłuż torów PKP czy Nowa Abrahama (z Zaspy do Ujeściska).

- Zakładamy, że układ docelowy będzie gotowy w 2030 r. Ale w praktyce, jeśli powstanie w 2050 r., to i tak będzie dobrze - uważa Mendel.

Nie wszyscy podzielają takie podejście do budowy dróg w Gdańsku.

- Uważam, że Trasa Słowackiego powinna mieć dwie jezdnie na całym odcinku - mówi wiceprezydent Szpak. - Szykujemy specjalną ekspertyzę, która wykaże, jaki będzie ruch na tej trasie. Ale zdrowy rozsądek podpowiada, że jeśli ma to być obwodnica, to powinna mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na całym odcinku.

Jeśli radni przyjmą studium w proponowanej wersji, będzie to jednak niemożliwe. Wtedy ostatnią deską ratunku będzie tzw. specustawa drogowa. Ten akt prawny pozwala budować drogi na przekór miejskim planom zagospodarowania przestrzennego. Choć ustawa nie była pomyślana jako instrument sporu między urzędnikami jednej gminy, to może być do tego celu wykorzystana.

- Będziemy starali się uelastycznić zapisy w studium, które ciągle jest w fazie konsultacji. Specustawa to ostateczność - zapowiada Szpak.

- Nasze projekty to nie prawda objawiona, jesteśmy gotowi do dyskusji - zapewnia także Mendel z BRG.

To nie pierwszy raz, kiedy miasto nie zgadza się z planami zaproponowanymi przez podlegające mu BRG. Tak było ostatnio w przypadku Trasy W-Z. Odcinek dochodzący do obwodnicy - zgodnie z planami BRG - miał być zwykłą dwujezdniową ulicą z kolizyjnymi skrzyżowaniami. Władze miasta zarzuciły te plany i postanowiły, że tak jak na pozostałych odcinkach "wuzetki", będzie to droga szybkiego ruchu, ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Mikołaj Chrzan

Opinie (189) 4 zablokowane

  • ps. do EURO.2012

    jak doczytałem artykuł, Trasa Sucharskiego
    według BRG miała by mieć... po jednym pasie ruchu...
    To jakiś absurd, czy program komputerowy
    na którym oparło się BRG robiony był w warunkach
    garażowych... czy przedstawiciel BRG
    zapomniał, że oprócz Euro, tamtędy miają jeździć TIRy z DCT i, to miałoby się odbywać na jednym pasie ruchu w każdą ze stron....
    już widzę jak TIRy z DCT jadą pod Tunelem
    i wprost na Marynarki Polskiej na
    dwa! pasy ruchu w każdą! ze stron

    • 0 0

  • Błędnik - 3-go Maja - Bema - Kartuska - zawężone!!!!!

    co za średniowieczna moda, budowanie dróg dla wozów konnych, zawężanie skrzyżowań z dwóch do jednego pasa i obudowanie 30cm wysokości krawężnikami???
    Czy w tym tym burdelu zwanym do niedawna IV pomroczną były jakieś normy, czy projekty wykonali inżynierowie, czy lobyści z firmy busz-natura???
    Dziś piszą, że to wszystko trzeba zaorać.

    • 0 0

  • na zdjeciu obwodnica i ul. Radiowa (kolo Selgrosa)

    co ma ten teren oddalony o 20km od przyszlej Baltic Arena z nia wspolnego????

    • 0 0

  • Paranoja!

    Ten Mendel to jakiś psychopata albo sabotażysta! Powinien zainteresować się nim prokurator! Dlaczego Adamowicz jeszcze go nie wylał?

    • 0 0

  • A np we Włoszech..

    jakoś mogli w parę lat wybudować ogromną ilość kilometów autostrad, a trzeba zauważyc, że ukształtowanie terenu jest tam o wiele trudniejsze do realizacji (trzeba było porpbić tunele i mosty itp), a unas pieprzą o 2050 roku??!! "Dobre bo polskie!" PHI!!!!!!!

    • 0 0

  • jasne niech jeszcze szykany poustawiają

    a kontenery wożą rykszami - będzie ekologicznie i nowocześnie ! logika przegrywa z .. nie wiem czym - ekologią - chyba nie - chyba raczej idiotyzmem

    • 0 0

  • gegroza

    To ze względów ekologicznych ma być Nowa Słowackiego na omawianym odcinku dwujezdniowa? Nic o tym nie jest napisane. Nikt tu nie pisze o ekologii. Twoja nienawiśc do ekologii przyjmuje już groteskowe formy skoro rzuczasz oskarżenia bez pokrycia.

    • 0 0

  • W CALYM MIESCIE POWINNY BYC DWA PASY (1)

    na kazdej ulicy, Wolne Miasto błyskawicznie sie rozwija i kiedys moze przybraknac ulic.. ciagle jest cos budowane ilosc mieszkancow wzrasta spoleczenstwo sie bogaci itd. Nie gadac tylko budowac

    JA KOCHAM GDANSK!!

    • 0 0

    • W CALYM MIESCIE POWINNY BYC DWA PASY

      Liczba ludności Gdańska od ponad dziesięciu lat obniża się i ta tendencja wg GUS -u nabierze tempa. W 2030 r. wg GUS Gdańsk ma liczyć 362 tys.

      • 0 0

  • Proponuje liste skandali ostatnich inwestycji

    1 - brak pasa prawoskrętu z Grunwaldzkiej do Słowackiego 2- zwężenie Kartuskiej 3- wylot z nowego odcinka AK wprost na...Kartuską 4 - Skrzyżowanie Łostowicka-Kartuska i lewoskręty od strony Łostowickiej w Kartuską i Kartuska w Nowolipie 5 - światła na obwodnicy z Kartuską i brak tam bezkolizyjnych zjazdów i wjazdów...

    • 0 0

  • SKANDALE CD

    Marcin G

    1. Brak lewoskrętów i zatoczek dla autobusów na ul Świętokrzyskiej na wysokości osiedli Zakoniczyn, 5 Wzgórz itd, Szkoda bo to by odkorkowało ulicę, teraz robia remont i już pewnie tego nie zrobią :))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane