• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga do Baltic Areny będzie zbyt wąska

Michał Tusk, Mikołaj Chrzan
7 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Przed Euro 2012 w Gdańsku ma powstać obwodnica. Dwujezdniowa arteria zapewni szybki dojazd na Baltic Arenę, lotnisko, do portu czy na autostradę A1. Ale jest problem: urbaniści planują na niej jednojezdniowe, wąskie gardło.

Pierwsza w historii Gdańska pełna obwodnica oparta będzie na kilku drogach: istniejącej obwodnicy Trójmiasta oraz projektowanej Obwodnicy Południowej, Trasie Sucharskiego z tunelem pod Martwą Wisłą i zamykającej te trzy arterie Trasie Słowackiego.

Pieniądze na budowę obwodnicy południowej i Trasę Sucharskiego są już zagwarantowane w programach unijnych. Gdańscy urzędnicy liczą także, że rząd PO-PSL przychylnie spojrzy na Trasę Słowackiego i także ta arteria - dzięki funduszom unijnym - powstanie przed Euro 2012.

- Liczymy na powodzenie, bo ta droga zapewni dojazd z lotniska do stadionu Baltic Arena, a dodatkowo dzięki niej powstanie obwodnica zapewniająca połączenie z portem i autostradą - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Sytuacja jednak nie jest tak różowa. Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka podległa magistratowi, przygotowało nową wersję Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Dla urbanistów to kluczowy dokument - na podstawie wytycznych studium tworzone są plany zagospodarowania przestrzennego. A one określają, co i gdzie można zbudować.

Nowe studium przewiduje, że możemy zapomnieć o komfortowej obwodnicy, bo odcinek Trasy Słowackiego pomiędzy al. Rzeczpospolitej a Trasą Sucharskiego ma mieć tylko jedną jezdnię - czyli dwa, zamiast czterech pasów ruchu.

- Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.

Kierowców jeżdżących na zakorkowanych na co dzień gdańskich ulicach takie stwierdzenie może zdziwić. Stanowisko BRG wyjaśnia jednak fakt, że pracownicy biura korzystają ze specjalnego modelu komputerowego, który oblicza obciążenie dróg w przyszłości, przy założeniu, że wszystkie planowane drogi w mieście są już zbudowane. To tzw. układ docelowy, na którym są drogi istniejące dzisiaj tylko na planszach planistów - np. Trasa Zielona z tunelem pod wzgórzem Pachołek, Droga Czerwona wzdłuż torów PKP czy Nowa Abrahama (z Zaspy do Ujeściska).

- Zakładamy, że układ docelowy będzie gotowy w 2030 r. Ale w praktyce, jeśli powstanie w 2050 r., to i tak będzie dobrze - uważa Mendel.

Nie wszyscy podzielają takie podejście do budowy dróg w Gdańsku.

- Uważam, że Trasa Słowackiego powinna mieć dwie jezdnie na całym odcinku - mówi wiceprezydent Szpak. - Szykujemy specjalną ekspertyzę, która wykaże, jaki będzie ruch na tej trasie. Ale zdrowy rozsądek podpowiada, że jeśli ma to być obwodnica, to powinna mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na całym odcinku.

Jeśli radni przyjmą studium w proponowanej wersji, będzie to jednak niemożliwe. Wtedy ostatnią deską ratunku będzie tzw. specustawa drogowa. Ten akt prawny pozwala budować drogi na przekór miejskim planom zagospodarowania przestrzennego. Choć ustawa nie była pomyślana jako instrument sporu między urzędnikami jednej gminy, to może być do tego celu wykorzystana.

- Będziemy starali się uelastycznić zapisy w studium, które ciągle jest w fazie konsultacji. Specustawa to ostateczność - zapowiada Szpak.

- Nasze projekty to nie prawda objawiona, jesteśmy gotowi do dyskusji - zapewnia także Mendel z BRG.

To nie pierwszy raz, kiedy miasto nie zgadza się z planami zaproponowanymi przez podlegające mu BRG. Tak było ostatnio w przypadku Trasy W-Z. Odcinek dochodzący do obwodnicy - zgodnie z planami BRG - miał być zwykłą dwujezdniową ulicą z kolizyjnymi skrzyżowaniami. Władze miasta zarzuciły te plany i postanowiły, że tak jak na pozostałych odcinkach "wuzetki", będzie to droga szybkiego ruchu, ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Mikołaj Chrzan

Opinie (189) 4 zablokowane

  • do kaszuba

    jak chcesz wolno jezdzic to kup sobie rower-kaszubie.

    • 0 0

  • CZYLI SKOŃCZY SIĘ JAK WSZYSTKO W GDAŃSKU...

    ... ehh co za ludzie...

    • 0 0

  • Sim City

    Może zrobimy jakąś zrzutkę na Sim City albo Tycoon Transport dla urzędu niedorozwoju? Ich model komputerowy to pewnie coś zbliżonego. Jest szansa, że eksperci zajmą sie graniem i nie będą się zajmować rozwojem

    • 0 0

  • 2050?

    Niech ten pajac jezdzi do 2050 po slowackiego to pogadamy co jest na tej trasie potrzebne

    • 0 0

  • mendel to chyba 12

    czyli tyle od ilu umie doliczyć Pan specjalista, jak nauczy się do 100 to powinien przyjść na Słowackiego o 20 potrenować, o 7:30 niech nie przychodzi wogóle bo dostanie zawału!!!

    • 0 0

  • Zaczynaja się kombinacje Powców:))))) ???

    Teraz będzie wszystko przeciw , aby nie powstała Baltic Arena ??? Cholera jak rządził PIS to wszystkie wyznaczone tereny pasowały :))) pod stadiony , jak zaczęło PO to nic nie pasuje :(((Może na Gdańskie tereny też ktoś ma chętkę tak jak mówi sie o W-wie:))) No po usunięciu paru przeszkód to będzie atrakcyjny teren nadmorski .Deweloperzy by mieli ochotę na "skonsumowanie go " :)))

    • 0 0

  • Brunetka,
    ale o czym ty mówisz , jeszcze rządzi PIS ,
    weź młotek i pacnij sie w czoło

    • 0 0

  • Eladamari

    Kryzys nastąpi szybciej niż się Tobie wydaje.

    • 0 0

  • PRZEJEDŹ SIĘ PO GDAŃSKU!!!! Symulacja na rok 2050????? A MACIE PROGRAM KTÓRY PODAJE ILOŚĆ POJAZDÓW W TYM ROKU DEBILE!?!?!?!?!?!?!? Za 40 lat!? Przejrzyjcie sobie plany z 1967 i jak mają się one do dzisiejszej rzeczywistości. Chryste kto temu/tym idiotom płaci. Bo jak się okaże ,że my podatnicy to i na a(!)damowicza kogoś wynajmę.

    • 0 0

  • Władza buduje nowe kościoły, tzn dróg nie będzie!!!

    wszystkie fundusze adamłowicz odda czarnym - jak ostatnio plac na Focha. Czy był przetarg, co pisała prasa, kto kiedy i za ile podjął decyzję!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane