• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga do Baltic Areny będzie zbyt wąska

Michał Tusk, Mikołaj Chrzan
7 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Przed Euro 2012 w Gdańsku ma powstać obwodnica. Dwujezdniowa arteria zapewni szybki dojazd na Baltic Arenę, lotnisko, do portu czy na autostradę A1. Ale jest problem: urbaniści planują na niej jednojezdniowe, wąskie gardło.

Pierwsza w historii Gdańska pełna obwodnica oparta będzie na kilku drogach: istniejącej obwodnicy Trójmiasta oraz projektowanej Obwodnicy Południowej, Trasie Sucharskiego z tunelem pod Martwą Wisłą i zamykającej te trzy arterie Trasie Słowackiego.

Pieniądze na budowę obwodnicy południowej i Trasę Sucharskiego są już zagwarantowane w programach unijnych. Gdańscy urzędnicy liczą także, że rząd PO-PSL przychylnie spojrzy na Trasę Słowackiego i także ta arteria - dzięki funduszom unijnym - powstanie przed Euro 2012.

- Liczymy na powodzenie, bo ta droga zapewni dojazd z lotniska do stadionu Baltic Arena, a dodatkowo dzięki niej powstanie obwodnica zapewniająca połączenie z portem i autostradą - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Sytuacja jednak nie jest tak różowa. Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka podległa magistratowi, przygotowało nową wersję Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Dla urbanistów to kluczowy dokument - na podstawie wytycznych studium tworzone są plany zagospodarowania przestrzennego. A one określają, co i gdzie można zbudować.

Nowe studium przewiduje, że możemy zapomnieć o komfortowej obwodnicy, bo odcinek Trasy Słowackiego pomiędzy al. Rzeczpospolitej a Trasą Sucharskiego ma mieć tylko jedną jezdnię - czyli dwa, zamiast czterech pasów ruchu.

- Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.

Kierowców jeżdżących na zakorkowanych na co dzień gdańskich ulicach takie stwierdzenie może zdziwić. Stanowisko BRG wyjaśnia jednak fakt, że pracownicy biura korzystają ze specjalnego modelu komputerowego, który oblicza obciążenie dróg w przyszłości, przy założeniu, że wszystkie planowane drogi w mieście są już zbudowane. To tzw. układ docelowy, na którym są drogi istniejące dzisiaj tylko na planszach planistów - np. Trasa Zielona z tunelem pod wzgórzem Pachołek, Droga Czerwona wzdłuż torów PKP czy Nowa Abrahama (z Zaspy do Ujeściska).

- Zakładamy, że układ docelowy będzie gotowy w 2030 r. Ale w praktyce, jeśli powstanie w 2050 r., to i tak będzie dobrze - uważa Mendel.

Nie wszyscy podzielają takie podejście do budowy dróg w Gdańsku.

- Uważam, że Trasa Słowackiego powinna mieć dwie jezdnie na całym odcinku - mówi wiceprezydent Szpak. - Szykujemy specjalną ekspertyzę, która wykaże, jaki będzie ruch na tej trasie. Ale zdrowy rozsądek podpowiada, że jeśli ma to być obwodnica, to powinna mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na całym odcinku.

Jeśli radni przyjmą studium w proponowanej wersji, będzie to jednak niemożliwe. Wtedy ostatnią deską ratunku będzie tzw. specustawa drogowa. Ten akt prawny pozwala budować drogi na przekór miejskim planom zagospodarowania przestrzennego. Choć ustawa nie była pomyślana jako instrument sporu między urzędnikami jednej gminy, to może być do tego celu wykorzystana.

- Będziemy starali się uelastycznić zapisy w studium, które ciągle jest w fazie konsultacji. Specustawa to ostateczność - zapowiada Szpak.

- Nasze projekty to nie prawda objawiona, jesteśmy gotowi do dyskusji - zapewnia także Mendel z BRG.

To nie pierwszy raz, kiedy miasto nie zgadza się z planami zaproponowanymi przez podlegające mu BRG. Tak było ostatnio w przypadku Trasy W-Z. Odcinek dochodzący do obwodnicy - zgodnie z planami BRG - miał być zwykłą dwujezdniową ulicą z kolizyjnymi skrzyżowaniami. Władze miasta zarzuciły te plany i postanowiły, że tak jak na pozostałych odcinkach "wuzetki", będzie to droga szybkiego ruchu, ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Mikołaj Chrzan

Opinie (189) 4 zablokowane

  • Mapy

    A ja bym chciała zobaczyć plany tych tras. Czy ktoś wie, gdzie można zobaczyć jakieś mapy? Swoją drogą autorzy artykułu powinni dołączyć do niego taką mapkę poglądową. Czy w skład Trasy Słowackiego wchodzi Ulica Słowackiego?

    • 0 0

  • Biuro niedorozwoju miasta

    Biorąc pod uwagę to co mamy to tak się powinien nazywać ten urząd. Gratuluję ciepłych stołków, burz mózgów i śmiałych pomysłów wykraczających swoją koncepcją daleko poza pojmowanie zwykłego człowieka. Wasza praca to ciężki kawałek chleba.

    • 0 0

  • No cóż

    Urbaniści nie stoją w korkach, a z zachwytu poprzewracało im się w głowie. Sugeruję jazdę Armii Krajowej rano. Koszmar. I będzie jeszcze gorzej, ponieważ połączenie z obwodnicą bez usprawnienia skrzyżowania z 3 Maja i Okopową to tylko mżonka lepszego dotarcia do centrum.

    • 0 0

  • To ja mam taką propozycję

    Niech ten MEN(d)EL weźmie koło i z całej siły się pie..*nie w czoło!! Może wtedy zwoje mózgowe mu się rozprostują i zobaczy, że ruch na drogach już jest koszmarnie duży i jak coś budują, to niech budują jak na obecną liczbę samochodów na drogach, a nie na stan z lat 1960.

    Czytam wypowiedzi takich urzędasów i krew mnie zalewa

    • 0 0

  • :)

    Generalnie nie mogli poszerzyć spacerowej bo by musieli zmienić jej nazwę, a tak pasuje jak ulał.

    • 0 0

  • APEL O ŚWĘTOKRZYSKĄ (1)

    Ludzie juz nie wiem co robić , jechaliście ostatnio ul. Swiętokrzyską ??!? zrobili tam ruch wahadłowy, tam dziennie przecież tysiące aut dojeżdza do centrum, remontuja 100 m jezdni juz chyba 2 miesiąc, PARANOJA, prawie 2h dojeżdzam do domu, mam dość, o godz 17 nie ma tam już zywej duszy, żadnego robotnika. Kiedy w tym kraju ktoś zrozumie, że od 16 do 22 też drogi mozna kłaśc ?!?!?!?!!?!?!?!?!?!?!??!?!?!
    Na 30.11 wyznaczyli koniec robót gdyby pracowali na 2 zmiany byłoby to o połowę krócej , gdzie LOGIKA , MENDEL !!! Cię dorwę

    • 0 0

    • Nie drugi miesiąc a czwarty i już mijasz się z prawdą :-)
      Urząd niedorozwoju zaplanował, ze do końca 2020 roku wyremontują w ten sposób całą Świętokrzyską, a ruch jest wahadłowy bo widocznie eksperci stwierdzili, że tak wystarczy ze względu na mały ruch.

      • 0 0

  • za 30 lat nawet 4 pasy nei wystarcza...co za idiota

    • 0 0

  • dojazd do baltic arena ...

    a pamietacie jak z otwartą buzią oglądaliśmy filny starwars startreak ... nasza planeta w roku 2000 ... pokazane były statki kosmiczne i wykorzystanie drogi powietrznej ... moze wreszcie stanieją licencje na szybowce czy awionetki, a co za tym idzie latające machiny ;) możę w 2015 czy 2050 (bo ktos zapodał nawet taka data ;) ) nie bedziemy już stać w korkach na jezdni a w powietrzu :D :D :D i po uj ta nowa autostrada :D hahaha

    • 0 0

  • DAreck (5)

    A dlaczego nie po osiem pasów w jedną stronę? Bierzmy przykład z USA. Ludzi przybywa. Samochodów przybywa. Trzeba pomyśleć o przyszłości. Ropy mamy w bród.

    • 0 0

    • Antypolityk, już Ci kiedyś pisałem, że lekko przeginasz (4)

      Ile razy odwiedzam Trójmiasto, to wydaje się, że nic w temacie komunikacji drogowej się nie zmienia, a wręcz sytuacja się pogarsza, bo aut przybywa, a panowie z Biura tzw. Rozwoju Gdańska jak widać ambitnie myślą raczej o przyszłych pokoleniach...

      Nie mam za bardzo czasu z Tobą po raz kolejny polemizować, jak chcesz to przykuj się do jakiegoś drzewa i czekaj na światowy kataklizm energetyczny.

      Twoja filozofia nicnierobienia (bo i tak się kiedyś umrze) w ogóle mnie nie przekonuje. Pewnie tych setek tysięcy osób uwięzionych każdego w korkach spowodowanych bezczynnością władz miasta, zapewne też.
      Zrozum, nie chodzi o rozbudowę dróg w nieskończoność, ale zapewnienie jakiegoś minimum!

      • 0 0

      • DAreck (3)

        To nie jest filozofia nicnierobienia. To jest filozofia alternatywnego myślenia. Skoro stwierdzenie, że motoryzacja w obecnym kaształcie nie prowadzi w dłuższej perspektywie do niczego dobrego, jest waleniem grochem o ścianę, to trzeba przedtstawić obiektywną prognozę rozwoju bądź co bądź okresu prawie pięćdziesięcioletniego. Cofnijmy się o 50 lat do tyłu. Weźmy poprawkę na to, że świat nie rozwija się liniowo tylko skokowo i przyłóżmy tę wersję do przodu. Łatwo sobie wyobrazić stan nie tylko motoryzacji, ale gospodarki w ogóle. Przykuwać się nie ma co, bo to nic nie da.

        „Zrozum, nie chodzi o rozbudowę dróg w nieskończoność, ale zapewnienie jakiegoś minimum!”

        Dziś minimum to Obwodnica Południowa, Droga Różowa, Trasa Sucharskiego, czteropasmowa Słowackiego i Spacerowa, sześciopasmowa Obwodnica.
        Za 20 lat plan ten to będzie za mało. Wtedy też będziemy mówili o następnym planie minimum, np. czteropasmowej Sopockiej łączącej półmilonowe Karwiny-Chwaszczyno z Trójmiastem itd. itp.?

        Drogi powstaną i to szybciej niż Ci się wydaje, tylko co dalej?
        Pozdrawiam

        • 0 0

        • DAreck

          Myślisz i 95% załamanych artykułem internautów, że trzeba gonić Zachód. Ja myślę jeszcze dalej. Ja nie chcę powrotu na drzewa jak mi się zarzuca. Ja chcę czystego bogatego świata bez wojen.

          • 0 0

        • "To jest filozofia alternatywnego myślenia."

          OK, dobra. Umieściłeś dziś 50 wpisow krytykujących doprowadzenie dróg w Gdańsku do współczesnych wymagań. Wszystkie Twoje posty są na jedno kopyto pt. "nie budujmy nic, bo w Stanach/Francji/Niemczech mają po 8 pasów i korki". Już pomijam to, że porównujesz do Gdańska miasta o kilkunastokrotnie większej liczbie mieszkańców, ale co w ramach tego alternatywnego myślenia zaproponujesz DZIŚ gdańszczanom marnującym codziennie kilka godzin na stanie w korkach?

          Czyż nie powinno być tak, że remonty przeprowadza się najszybciej jak można, żeby nie utrudniać ludziom dodatkowo życia, szybko buduje się nowe drogi (żeby zaspokoić bieżące potrzeby), jednocześnie intensywnie pracując nad rozwojem transportu miejskiego, żeby nie było konieczności - jak sam piszesz - rozbudowywać dróg w nieskończoność?

          Wypisz swoje propozycje, bo ciągłe podkreślanie, że gdzieś tam "mają po 10 pasów i stoją" niczego niestety nie zmienia w gdańskiej rzeczywistości.

          Myślę, że pan Mendel z Biura Zastoju ma takie samo podejście do sprawy.. po co budować, jak kiedyś i tak zabraknie?

          • 0 0

        • Droga do Baltic Areny będzie zbyt wąska

          Ludzie radzę zapoznać się z prognozami ludności Polski, Gdańska, powiatów woj. pomorskiego. Wszystko dostępne w internecie. Prognozy sporządzono przed exodusem Polaków więc są optymistyczne, a pomimo tego ludności ubywa (Gdańsk 362 tys, w 2030r). Jest jeszcze coś takiego jak chłonność terenu. Chyba, że chcecie w Gdańsku i okolicach zbudować obozy k...

          • 0 0

  • 2050

    Do 2050 to już będzie wojna o surowce i wyniku przeludnienia.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane