• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga do Baltic Areny będzie zbyt wąska

Michał Tusk, Mikołaj Chrzan
7 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.
Przed Euro 2012 w Gdańsku ma powstać obwodnica. Dwujezdniowa arteria zapewni szybki dojazd na Baltic Arenę, lotnisko, do portu czy na autostradę A1. Ale jest problem: urbaniści planują na niej jednojezdniowe, wąskie gardło.

Pierwsza w historii Gdańska pełna obwodnica oparta będzie na kilku drogach: istniejącej obwodnicy Trójmiasta oraz projektowanej Obwodnicy Południowej, Trasie Sucharskiego z tunelem pod Martwą Wisłą i zamykającej te trzy arterie Trasie Słowackiego.

Pieniądze na budowę obwodnicy południowej i Trasę Sucharskiego są już zagwarantowane w programach unijnych. Gdańscy urzędnicy liczą także, że rząd PO-PSL przychylnie spojrzy na Trasę Słowackiego i także ta arteria - dzięki funduszom unijnym - powstanie przed Euro 2012.

- Liczymy na powodzenie, bo ta droga zapewni dojazd z lotniska do stadionu Baltic Arena, a dodatkowo dzięki niej powstanie obwodnica zapewniająca połączenie z portem i autostradą - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska.

Sytuacja jednak nie jest tak różowa. Biuro Rozwoju Gdańska, jednostka podległa magistratowi, przygotowało nową wersję Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Dla urbanistów to kluczowy dokument - na podstawie wytycznych studium tworzone są plany zagospodarowania przestrzennego. A one określają, co i gdzie można zbudować.

Nowe studium przewiduje, że możemy zapomnieć o komfortowej obwodnicy, bo odcinek Trasy Słowackiego pomiędzy al. Rzeczpospolitej a Trasą Sucharskiego ma mieć tylko jedną jezdnię - czyli dwa, zamiast czterech pasów ruchu.

- Nie będzie tam ruchu, który wymaga budowy dwóch jezdni - twierdzi Tadeusz Mendel, projektant gdańskiej sieci drogowej z Biura Rozwoju Gdańska.

Kierowców jeżdżących na zakorkowanych na co dzień gdańskich ulicach takie stwierdzenie może zdziwić. Stanowisko BRG wyjaśnia jednak fakt, że pracownicy biura korzystają ze specjalnego modelu komputerowego, który oblicza obciążenie dróg w przyszłości, przy założeniu, że wszystkie planowane drogi w mieście są już zbudowane. To tzw. układ docelowy, na którym są drogi istniejące dzisiaj tylko na planszach planistów - np. Trasa Zielona z tunelem pod wzgórzem Pachołek, Droga Czerwona wzdłuż torów PKP czy Nowa Abrahama (z Zaspy do Ujeściska).

- Zakładamy, że układ docelowy będzie gotowy w 2030 r. Ale w praktyce, jeśli powstanie w 2050 r., to i tak będzie dobrze - uważa Mendel.

Nie wszyscy podzielają takie podejście do budowy dróg w Gdańsku.

- Uważam, że Trasa Słowackiego powinna mieć dwie jezdnie na całym odcinku - mówi wiceprezydent Szpak. - Szykujemy specjalną ekspertyzę, która wykaże, jaki będzie ruch na tej trasie. Ale zdrowy rozsądek podpowiada, że jeśli ma to być obwodnica, to powinna mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na całym odcinku.

Jeśli radni przyjmą studium w proponowanej wersji, będzie to jednak niemożliwe. Wtedy ostatnią deską ratunku będzie tzw. specustawa drogowa. Ten akt prawny pozwala budować drogi na przekór miejskim planom zagospodarowania przestrzennego. Choć ustawa nie była pomyślana jako instrument sporu między urzędnikami jednej gminy, to może być do tego celu wykorzystana.

- Będziemy starali się uelastycznić zapisy w studium, które ciągle jest w fazie konsultacji. Specustawa to ostateczność - zapowiada Szpak.

- Nasze projekty to nie prawda objawiona, jesteśmy gotowi do dyskusji - zapewnia także Mendel z BRG.

To nie pierwszy raz, kiedy miasto nie zgadza się z planami zaproponowanymi przez podlegające mu BRG. Tak było ostatnio w przypadku Trasy W-Z. Odcinek dochodzący do obwodnicy - zgodnie z planami BRG - miał być zwykłą dwujezdniową ulicą z kolizyjnymi skrzyżowaniami. Władze miasta zarzuciły te plany i postanowiły, że tak jak na pozostałych odcinkach "wuzetki", będzie to droga szybkiego ruchu, ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Mikołaj Chrzan

Opinie (189) 4 zablokowane

  • tragedia

    jak tak w ogóle można pomyśleć, żeby w dzisiejszych czasach zwężać dogi. jeszcze widząc jakie są korki w gdańsku. IDIOCI. szkoda gadać

    • 0 0

  • Panie Mendel, a wy macie prawo jazdy i samochod ?

    • 0 0

  • w ciagu 25 lat zbudowano od zera 8 milionowa metropolie

    ktora nazywa sie Shenzhen, jak ktos chce zobaczyc niech poszuka zdjec w necie. A u nas cwierc inteligenci buduja jednopasmowa droge z lotniska do centrum miasta. To ze w rodzinnej wiosce panow
    decydentow nie ma lotniska, tylko jest waska droga, nie znaczy ze tam musi byc w Gdansku.

    • 0 0

  • ...dobre ;))

    pracuje przy wydobyciu ropy i podejscie panow z urzedu jest fantastyczne ...2050... tak mowia ze moze beda te drogi co oni juz sobie modeluja i puszczaja witualne samochodziki ... ale oni sobie dobrze wykombinowali poczekajmy z budowa przeciez ropa i tak sie skonczy i nie bedzie problemu ze sa korki ;DD

    • 0 0

  • jaką autostradę A1?

    • 0 0

  • rtofl

    nooo tak, nie ma co budowac, bo w 2050 bedzie maly ruch. no to sie troche facet zblaznil.

    jak rozumiem chodzi o ten nicnieznaczacy odcinek ktorym mieszkancy trojmiasta na zachod od wrzeszcza beda dojezdzac na stadion? albo beda wylatywac na E7? rzeczywiscie bez sensu dwupasmowka...

    • 0 0

  • autostrady też niech będą 1 pasmowe z poboczem a tereny przy autostradzie obsadzić burakami . A Słowackiego niech będzie jeden pas i niech jeżdzą wahadłowo raz z jednej raz z drugiej strony aaaa i garbów niech narobią co 20 metrów !!!

    • 0 0

  • Drogowcy, zapytajcie hydraulika !

    Zapytajcie hydraulika, planiści-drogowcy,jak prowadzić drogi. Zwężenie w rurze (drodze) dla oszczędności ? Szambo wybije!

    • 0 0

  • MENDEL TO SABOTAZYSTA

    Wypieprzy maluczkiego i to natychmiast! To jego debilne pomysly spowalniaja ruch zamiast udrazniac miasto. Natychmist wyrzucic amatoro bez wizji przyszlosci miasta!

    • 0 0

  • Do tego co napisałem wcześniej chciałem tylko dodać, że żeby drogę, pozwalającą objechać duże miasto, móc nazwać obwodnicą, to

    powinna mieć ona co najmniej 3 (słownie: trzy) pasy ruchu w każdą stronę. W przeciwnym razie, byle dynamiczny-inaczej kierowca wyprzedzający ciężarówkę spowalnia ruch na długie minuty, a jak wydarzy się jakiś wypadek, to w ogóle można zapomnieć o jeździe...

    A ekipie z BRG życzę kolejnego udanego dnia w pracy; to musi być szalenie emocjonujące, tworzenie takich ambitnych planów jak budowa kilku dróg w ciągu 50 lat... ;)
    A jak jeszcze te drogi miałyby mieć więcej niż jeden pas w każdą stronę, to już w ogóle szaleństwo! Co za wyzwanie!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane