- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
Przebieg trasy rowerowej od Łowickiej do al. Zwycięstwa w Gdyni
Mat. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni
Zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga będzie poprowadzona po stronie pl. Górnośląskiego.
Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
Zmiany potrzebne od dawna
O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 roku podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.
Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.
Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej: jaki przebieg?
- Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
- Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
- Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
- Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
- Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
- Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.
Prace projektowe się skończyły, ale nadal są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.
Opór mieszkańców i społeczników
- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzili na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Po tym, jak pojawiły się informacje i wizualizacje drogi rowerowej dyskusja rozgorzała na nowo. Kontrowersje oprócz przebiegu budzi fakt, że a niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe.
Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej
Dodatkowo zwracali uwagę na kolizje z wyjeżdżającymi samochodami. Urzędnicy zapewniają, że dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru, a same przejścia będą skrócone.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Zobacz jakie sprzedają rowery
- Wjazd i wyjazd z Placu Górnośląskiego będą wyniesione o zmienionej geometrii, dzięki czemu poprawi się widoczność między rowerzystami a kierowcami włączającymi się do ruchu przy sklepie Żabka. Sam wyjazd zostanie zwężony, a piesi zyskają szerszy chodnik. Ciąg pieszo-rowerowy w tunelu zostanie poszerzony do 3,1 m między ścianą a barierą przeciwochlapaniową. Pozwoli to na swobodne mijanie się pieszych i rowerzystów - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rowerów.
Urzędnicy: będzie łatwiej rowerzystom
Cały przebieg trasy miał być dokładnie przeanalizowany.
- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu - wskazuje.
Urzędnicy przyznają jednocześnie, że jednym z argumentów za lokalizacją trasy były kwestie własnościowe. Teren po stronie pl. Górnośląskiego należy do miasta, a po drugiej stronie w części nie, co mogłoby skomplikować całą inwestycję.
Inwestycja będzie dofinansowana
Wiadomo, że inwestycja ma ważne pozwolenie na budowę. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej się nie obędzie.
- Inwestycja została wpisana na listę Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - kończy Jakub Furkal.
Aktywne Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (298) ponad 10 zablokowanych
-
2023-06-07 08:41
Może za trzy lata zrobią
- 3 1
-
2023-06-07 08:41
Wspaniałe tempo
Umowę na projekt kilometrowego odcinka podpisano w 2019 roku. I proszę, cztery lata zleciały jak z bicza strzelił. To jeszcze tak z kolejne pięć i może coś z tego wyjdzie.
- 6 1
-
2023-06-07 08:43
(1)
Na prawdę pięknie to wygląda, tylko nikt nie pokazał jaki tam jest ruch visa ryneczek Lidla i tak płynnie nie będzie się tam pokonało tą trasę...będzie jak nic potrąceń przez samochody, ktore skręcają na ryneczek Orłowski. Ale czas pokaże :)
- 5 2
-
2023-06-07 09:04
Nie ma tam Lidla
- 1 0
-
2023-06-07 08:46
(1)
jakby rowerzyści jeździli przepisowo tzn nie chodnikiem (i przez przejścia - tego nie wolno) a ulicą (szczególnie w godzinach szczytu) to gwarantuję, że ścieżka powstałaby w miesiąc. teraz rowerzyści w obawie o swoje zdrowie łamią przepisy zamiast egzekwować swoje praca - coś tu poszło bardzo albo bardzo źle
- 7 6
-
2023-06-07 10:20
95% tras rowerowych w 3miescie to chodniki !!
- 1 1
-
2023-06-07 08:46
ale ten łucyk uparty
małomiasteczkowość...
- 10 1
-
2023-06-07 08:50
Skąd tyle miejsca od łowickiej do Wrocławskiej ? Wytną drzewa czy zabiorą działki prywatne? Dziś jest tam ledwie wąski chodnik, pasy ulicy są na tyle wąskie ze autobusy zajmują 1,5. Fantazja ?
- 10 1
-
2023-06-07 08:52
najważniejsze żeby drogę budował MTM
jeszcze będzie normalnie ... jeszcze będzie zabawniej ....
- 9 1
-
2023-06-07 08:53
narożnik Placu Górnośląskiego i wielkopolskiej przy piekarni Rogalki wygląda na bardzo nie przemyślany i prowokujący niebezpieczne sytuacje Pieszy vs Rowerzysta.
- 8 1
-
2023-06-07 08:59
ile kosztuje zrocienie takiego fimu ? (1)
ile za film = 20000 zł ? ..to juz wydatek , czy tam jest tylu rowerzystów aby taki koszt na fisu misu . chiny to juz mamy ..ino rowery - a obiecywali japonie i po 100 baniek.łady LUUUj pani fioletto.
- 3 3
-
2023-06-07 09:07
Robię takie filmy, wziąłbym więcej, cena uzależniona jest od długości.
- 0 1
-
2023-06-07 09:00
Gdynia nie odpuszcza i trzyma poziom.
Czyli wizualizacje i fala krytyki mieszkańców. Może światełkiem w tunelu będzie przedwczorajsza premiera gogli Apple do wirtualnego świata? Czyli robić, robić te wizualizacje a później zafundować takie okulary wszystkim mieszkańcom. Ze środków unijnych oczywiście ale dobrze się składa bo to drogie rozwiązanie.
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.