- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
Przebieg trasy rowerowej od Łowickiej do al. Zwycięstwa w Gdyni
Mat. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni
Zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga będzie poprowadzona po stronie pl. Górnośląskiego.
Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
Zmiany potrzebne od dawna
O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 roku podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.
Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.
Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej: jaki przebieg?
- Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
- Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
- Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
- Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
- Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
- Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.
Prace projektowe się skończyły, ale nadal są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.
Opór mieszkańców i społeczników
- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzili na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Po tym, jak pojawiły się informacje i wizualizacje drogi rowerowej dyskusja rozgorzała na nowo. Kontrowersje oprócz przebiegu budzi fakt, że a niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe.
Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej
Dodatkowo zwracali uwagę na kolizje z wyjeżdżającymi samochodami. Urzędnicy zapewniają, że dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru, a same przejścia będą skrócone.
- Wjazd i wyjazd z Placu Górnośląskiego będą wyniesione o zmienionej geometrii, dzięki czemu poprawi się widoczność między rowerzystami a kierowcami włączającymi się do ruchu przy sklepie Żabka. Sam wyjazd zostanie zwężony, a piesi zyskają szerszy chodnik. Ciąg pieszo-rowerowy w tunelu zostanie poszerzony do 3,1 m między ścianą a barierą przeciwochlapaniową. Pozwoli to na swobodne mijanie się pieszych i rowerzystów - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rowerów.
Urzędnicy: będzie łatwiej rowerzystom
Cały przebieg trasy miał być dokładnie przeanalizowany.
- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu - wskazuje.
Urzędnicy przyznają jednocześnie, że jednym z argumentów za lokalizacją trasy były kwestie własnościowe. Teren po stronie pl. Górnośląskiego należy do miasta, a po drugiej stronie w części nie, co mogłoby skomplikować całą inwestycję.
Inwestycja będzie dofinansowana
Wiadomo, że inwestycja ma ważne pozwolenie na budowę. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej się nie obędzie.
- Inwestycja została wpisana na listę Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - kończy Jakub Furkal.
Aktywne Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (298) ponad 10 zablokowanych
-
2023-06-08 07:08
Adamowicz dbal o sciezki rowerowe.To byl dla niego priorytet.A w Gdyni..jak to w Gdyni.
Miasto z marzen w swerze marzen.
- 0 1
-
2023-06-08 12:13
ale po co to (2)
i tak orócz normalnych rowerzystów których jest niewielu, reszta rowerowej chołoty i tak będzie jeździła po jezdni i chodnikach
- 0 1
-
2023-06-08 14:08
Marcinie, zwal to g i zacznij myśleć.
Jak już ktoś decyduje się jechać jezdnia obok zidiociałych samochodziarzy, to uwierz mi, jest to prawdziwy kozak.
- 0 0
-
2023-06-09 11:59
ze względu na id..tyzm tej ścieżki właśnie tak będzie bezpieczniej jechać po jezdni
- 0 0
-
2023-06-08 13:25
Kto to wymyślił?
Brawo że na Górnośląskim puszczono za przystankiem MPK, ale tam wyżej ta kiszka za drzewami przy jezdni to trzeba być albo chorym, albo nigdy nie oglądać tego na żywo!! Albo jak zwykle w tym kraju przy remontach dróg chcą spowolnić (czytaj: zakorkować) ruch, albo doprowadzić do wypadków i zwalania winy na rowerzystów
- 0 0
-
2023-06-08 20:36
Nie lubię pampersów i mistrzów hulajnóg
Bezczelni
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.