- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
Przebieg trasy rowerowej od Łowickiej do al. Zwycięstwa w Gdyni
Mat. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni
Zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga będzie poprowadzona po stronie pl. Górnośląskiego.
Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
Zmiany potrzebne od dawna
O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 roku podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.
Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.
Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej: jaki przebieg?
- Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
- Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
- Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
- Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
- Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
- Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.
Prace projektowe się skończyły, ale nadal są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.
Opór mieszkańców i społeczników
- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzili na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Po tym, jak pojawiły się informacje i wizualizacje drogi rowerowej dyskusja rozgorzała na nowo. Kontrowersje oprócz przebiegu budzi fakt, że a niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe.
Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej
Dodatkowo zwracali uwagę na kolizje z wyjeżdżającymi samochodami. Urzędnicy zapewniają, że dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru, a same przejścia będą skrócone.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Zobacz jakie sprzedają rowery
- Wjazd i wyjazd z Placu Górnośląskiego będą wyniesione o zmienionej geometrii, dzięki czemu poprawi się widoczność między rowerzystami a kierowcami włączającymi się do ruchu przy sklepie Żabka. Sam wyjazd zostanie zwężony, a piesi zyskają szerszy chodnik. Ciąg pieszo-rowerowy w tunelu zostanie poszerzony do 3,1 m między ścianą a barierą przeciwochlapaniową. Pozwoli to na swobodne mijanie się pieszych i rowerzystów - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rowerów.
Urzędnicy: będzie łatwiej rowerzystom
Cały przebieg trasy miał być dokładnie przeanalizowany.
- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu - wskazuje.
Urzędnicy przyznają jednocześnie, że jednym z argumentów za lokalizacją trasy były kwestie własnościowe. Teren po stronie pl. Górnośląskiego należy do miasta, a po drugiej stronie w części nie, co mogłoby skomplikować całą inwestycję.
Inwestycja będzie dofinansowana
Wiadomo, że inwestycja ma ważne pozwolenie na budowę. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej się nie obędzie.
- Inwestycja została wpisana na listę Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - kończy Jakub Furkal.
Aktywne Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (298) ponad 10 zablokowanych
-
2023-06-07 10:51
a przez Stare Miasto nie ma jak przejechać od Elbląskiej do Zieleniaka
masakra jakaś, a jak Jarmark się zacznie, to totalny paraliż
- 2 1
-
2023-06-07 10:59
Kto!?
Wykreślił tam drogę jednokierunkową!?
Tam po obydwóch stronach ul. Wielkopolskiej powinna biec trasa dwukierunkowa. Skoro chcemy generować większy ruch rowerowy to trzeba planować porządnie, a nie na półgwizdka.
Nie ma siły przebicia ten osobnik lub wyobraźni.- 5 1
-
2023-06-07 11:00
Hmm czy ja dobrze widzę, że mijając Plac Górnośląski ścieżka rowerowa stanie się jednokierunkowa?
- 2 0
-
2023-06-07 11:02
Wąsko ...
a zakręty powinny być szersze w stosunku do prostego odcinka drogi rowerowej.
- 4 0
-
2023-06-07 11:04
Fajnie fajnie... (1)
A czy któryś z projektantów jeździ tam samochodem?
Przejście dla pieszych z ledwo widocznymi światłami schowanymi za wiaduktem z czerwonym światłem dla samochodów, podczas gdy 20 metrów wcześniej jest zielone, a cała ulica ma zieloną falę...
Czekam, aż dojdzie do tragicznego wypadku i wtedy ktoś się rozejrzy...- 3 1
-
2023-06-07 11:52
tymczasem świat już wymyślił dodatkowe światła w jezdni żeby na pewno były widoczne, my czekamy aż ktoś zginie
- 0 0
-
2023-06-07 11:06
Ilu z tych urzędników regularnie jeździ rowerem (1)
Tak retorycznie pytam
- 5 1
-
2023-06-07 18:38
więcej niż sobie potrafisz wyobrazić
- 0 0
-
2023-06-07 11:26
Bezpieczenstwo dla dzieci (1)
Prosze pamietac o barierkach pomiedzy sciezka rowerowa a ulica - zeby dzieci mogly bezpiecznie korzystac z tej nowej drogi
- 0 7
-
2023-06-07 11:46
I wincyj słupków. Wincyj.
- 3 0
-
2023-06-07 11:27
BUBEL (2)
Uwielbiam jak DDR kończy się na chodniku, żeby za jakiś czas znowu się pojawić. Kwintesencja Gdyni
- 7 1
-
2023-06-07 15:03
(1)
typowo a potem wielkie pretensje dlaczego rowerzysta woli po jezdni jechać
- 2 0
-
2023-06-12 18:48
zwłaszcza jak mu piesi tańczą na drodze rowerowej
i to lewostronnej
Kalkuta to taka?- 0 0
-
2023-06-07 11:28
rowerowy terror (1)
dla tych 2% mieszkańców wybierających rower jako środek transportu to super wiadomość, nawet to jakoś wygląda a nie to co się dzieje w innych miejscach
koniec z rowerowym terrorem w szczególności te i**otyzmy malowane czerwoną farbą!- 2 11
-
2023-06-07 14:11
To jest super wiadomość jedynie dla kierowców
dla reszty to utrudnienie
- 3 1
-
2023-06-07 11:30
Przedwyborcze mydlenie oczu
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.