- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
Przebieg trasy rowerowej od Łowickiej do al. Zwycięstwa w Gdyni
Mat. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni
Zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga będzie poprowadzona po stronie pl. Górnośląskiego.
Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.
Zmiany potrzebne od dawna
O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 roku podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.
Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.
Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej: jaki przebieg?
- Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
- Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
- Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
- Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
- Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
- Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.
Prace projektowe się skończyły, ale nadal są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.
Opór mieszkańców i społeczników
- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzili na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Po tym, jak pojawiły się informacje i wizualizacje drogi rowerowej dyskusja rozgorzała na nowo. Kontrowersje oprócz przebiegu budzi fakt, że a niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe.
Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej
Dodatkowo zwracali uwagę na kolizje z wyjeżdżającymi samochodami. Urzędnicy zapewniają, że dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru, a same przejścia będą skrócone.
- Wjazd i wyjazd z Placu Górnośląskiego będą wyniesione o zmienionej geometrii, dzięki czemu poprawi się widoczność między rowerzystami a kierowcami włączającymi się do ruchu przy sklepie Żabka. Sam wyjazd zostanie zwężony, a piesi zyskają szerszy chodnik. Ciąg pieszo-rowerowy w tunelu zostanie poszerzony do 3,1 m między ścianą a barierą przeciwochlapaniową. Pozwoli to na swobodne mijanie się pieszych i rowerzystów - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rowerów.
Urzędnicy: będzie łatwiej rowerzystom
Cały przebieg trasy miał być dokładnie przeanalizowany.
- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu - wskazuje.
Urzędnicy przyznają jednocześnie, że jednym z argumentów za lokalizacją trasy były kwestie własnościowe. Teren po stronie pl. Górnośląskiego należy do miasta, a po drugiej stronie w części nie, co mogłoby skomplikować całą inwestycję.
Inwestycja będzie dofinansowana
Wiadomo, że inwestycja ma ważne pozwolenie na budowę. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej się nie obędzie.
- Inwestycja została wpisana na listę Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - kończy Jakub Furkal.
Aktywne Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (298) ponad 10 zablokowanych
-
2023-06-07 14:42
Najpiękniejsza droga rowerowa... (2)
POwstała w Gdańsku na ul.Jana z Kolna. Zabrali jeden pas ulicy wylotowej z Gdańska, żeby zrobić ścieżkę rowerową. Gorszego bubla nigdzie indziej nie widziałem.Trzeba samemu zobaczyć jak pojazdy na sygnale są zmuszone jechać pod prąd i jakie to niebezpieczne. Kto to wymyślił i kto zatwierdził tego nie wiem, ale u mnie natychmiast straciliby oni pracę.
- 5 3
-
2023-06-07 15:51
(1)
A 90% rowerzystów i tak wybiera DDR na al. Zwycięstwa.
Straszny bubel, tak jak wspominasz dla służb ratunkowych jest to tragedia. Sam to widziałem w zeszłym tygodniu gdy straż pożarna rozcinała auto po wypadku. Cała ulica zawalona, od Zieleniaka do węzła Kliniczna.
A to wszystko przez wiecznie niezadowolone lobby rowerowe.- 1 2
-
2023-06-07 18:27
raczej przez wiecznie paraliżujące miasto samochody
zakazać jazdy samochodem i wszystkie problemy miasta znikną
- 1 0
-
2023-06-07 14:47
Czego to się dla kierowców nie zrobi
Szkoda tylko rowerzystów i pieszych
- 2 1
-
2023-06-07 15:32
Po co? (3)
Po co ścieżki rowerowe skoro ceny samochodów są relatywnie niskie. Samochodem jest szybciej i wygodniej. Słyszałem, że podobno są tacy ludzie, którzy mają samochód ale i tak jeżdżą rowerem po mieście. Czy to nie jest czasem jakaś choroba umysłowa?!
- 2 2
-
2023-06-07 18:29
na odległości do 7 km rower jest w mieście szybszy niż samochód (2)
- 1 0
-
2023-06-07 19:18
Oj (1)
Żartuję sobie
- 0 0
-
2023-06-12 18:37
pod górę wielkopolskiej rowerem teź jest duźo szybciej
samochody tam stoją, piesi chodzą szybciej- 0 0
-
2023-06-07 15:41
Efektowny projekt to by był gdyby zbudowali scieżke rowerową wzdłuz całej estakady
Albo przynajmniej przejechać z Morskiej na Oksywie
- 3 0
-
2023-06-07 15:56
szkoda że pod górę są odcinki wspólne z pieszymi
będą z pyskiem startować na bank
- 0 2
-
2023-06-07 16:11
Ale o co ten szum?
O ten niewielki kawalek, dopiero co planowanej (w dodatku super waskiej) drogi. No PR to UM Gdynia ma dobrze oplacany :(
- 2 2
-
2023-06-07 16:58
Super.
To ile i kto przytulił za ten filmik?
- 0 1
-
2023-06-07 17:01
a co z malowaniem drogi na czerwono?
czuje się nie usatysfakcjonowana
- 0 1
-
2023-06-07 17:10
(1)
Dlaczego na końcu filmu wszyscy przechodnie tańczą a rowerzysta wzbija się w niebo?
- 0 0
-
2023-06-07 18:30
wyrażają w ten sposób radość z polityki zrównoważonego rozwoju systemu transportowego miasta
- 0 0
-
2023-06-07 18:10
Ścieszka (1)
Żeby jeszcze rowerzyści korzystali ze ścieszki a nie nadal jeździli chodnikiem.
- 0 3
-
2023-06-07 18:33
a te ścieżki to nie chodnik? włącz człowieku myślenie
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.