• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • GDAŃSK

    moja ukochana metropolia bez dróg dojazdowych

    • 1 1

  • Ci co wyzywają wsioków co kupili mieszkanie za 4000/m2 sami kupili swoje za 6000zł/m2 (2)

    i teraz wyzywając innych, siebie dowartościowują.
    ALBO
    Mieszkają w falowcu.

    Tam gdzie więcej mieszkańców i większa gęstość zaludnienia tam powinny iść środki budżetowe. Pochodzą one bądź co bądź z podatków.

    A nie zaprzeczycie faktowi, że na południu Gdańska mieszka sporo ludzi.

    • 0 4

    • może mieszka sporo

      ale gęstość jest mała a nakłady ogromne. Bez sensu jest wyzywać się nawzajem - trzeba raczej pomyśleć co z tym zrobić. Na pewno kolejne osiedla coraz bardziej odległe tak jak te przy starogardzkiej to w chwili obecnej nieporozumienie. Na pewno tramwaj na Orunię Górną to dobry kierunek. Pytanie ile jeszcze terenów mogłaby objąć w najbliższym czasie komunikacja zbiorowa w sposób zadowalający w tej części miasta i jak przekonać zmotoryzowanych żeby częściej rezygnowali z auta.

      • 1 2

    • falowiec....super 100 razy lepiej, niż w noeych południowych

      wszędzie blisko i cena w falowcu znacznie wyższa od tych okazyjnych 4000/m w "super" noclegowniach południa.
      Za 4000 za metr to biorę w falowcu 4-pokojowe w ciemno!!

      • 1 0

  • Brawo Trojmiasto.pl

    Pod tym artykułem powinno znaleźć się ponad tysiąc opinii ludzi, którzy muszą codziennie pokonywać Camel Trophy jadąc ul. Niepołomicką na długości od ul. Srebrnej do ul. Starogardzkiej. Ucieszył mnie fakt, że ten problem ukazany został przez wasz portal, może zobaczą to urzędnicy od planowania przestrzennego i dróg i zrobią jakiś krok, żeby ten stan poprawić. Naprawdę tą drogę ul. Niepołomicka (w sumie to trudno nazwać drogą wydaje mi się, że to jest jakiś dukt przez pole) najlepiej pokonać samochodem terenowym.

    • 2 1

  • (1)

    Ważne, że Pan Adamowicz ubiega się o trzecią kadencję na planie nowych inwestycji drogowych nie z jego zasługi!!!!

    • 3 0

    • o czwartą kadencję

      • 0 0

  • starogardzka i osiedla

    ciekawe kiedy zrobią jakis chodnik na starogardzkiej....może jak ktoś wkońcu zostanie potrącony, zrobili ograniczenie do 30 a samochody i tak z przyzwyczajenia jadą dobrą 70tką, a pozatym osiedla faktycznie wyrastaja jak grzyby....tylko szkoda, że taki kiepski dojazd do nich, pusciliby wkoncu jakis noemalny autobus do Straszyna albo chociaż do obwodnicy i z powrotem...

    • 0 0

  • Komuno wróć

    Niby komuna taka zła, a jednak wtedy już myśleli. Za komuny była zasada, że na osiedlach musi być przychodnia, szkoła itp. A dziś? Buduje się tzw. betonowe pustynie... smutne :( Czas na zmiany!

    • 1 0

  • gdzie są te PLANY zagospodarowania, których mieszkańcy nie chcieli przed kupnem ogladać?

    Weszłam na stronę BRG, Gdańsk-Południe.
    Kolumna "Stan zaawansowania" dla poszczególnych rejonów:

    uchwalenie planu X 2010

    Zaskarżenie do sądu

    Plan zawieszono

    Plan w trakcie prac

    uchwalenie planu X 2010

    Plan w trakcie

    Plan w trakcie

    Plan w trakcie

    itd.

    • 3 0

  • CHYBA BRAK LOGIKI RACZEJ...

    zreszta jak ze wszystkim w tym mieście..
    ale za to ludzie maja igrzyska w postaci ECS,stadionu,spapranej hali widowiskowej,teatru szekspirowskiego i stu innych bardzo potrzebnych inwestycji
    a to wszystko na kredyt do spłacenia przez dzieci i wnuki..
    pozostaje tylko sie pakować i go to West..

    • 2 1

  • gdzie te plany cd.

    planów nie mogę znaleźć, ale są rysunki i szkice - zachwycające! :)

    • 1 0

  • jak ktoś się w mieście urodził to za nic się do wichy nie przyzwyczai

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane