• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • LOGIKA (3)

    Obserwując od lat rozwój miast Gdańska i Gdyni dziwiło mnie jedno czemu buduje sie miasta poza miastem jesli w miescie jest masę terenów pod budownictwo takich np. stare budynki mieszkalne z zamurowanymi oknami czy walące sie rudery budynki przemysłowe stojące w centrach miast, hektary blaszanych garaży ogródków działkowych (w mieście hoduje sie pietruszke a na obrzeżach mieszka? może bardziej się opłaca dać emerytom darmową komunikacje i przenieść ogródki na obrzeża oni i tak mają wiele wolnego czasu)
    Było pewne że ludzie zamieszkujący nowe osiedla zaczną się domagać poprawy infrastruktury tylko czemu ja mam płacić za kogoś kto oszczędził i kupił tańsze mieszkanie.
    Czytając wypowiedź Pana planisty mam wrażenie że ludzie i planiści to dwa światy cytat "Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów" lub wypowiedź miasto "intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)"
    Nasuwa mi się myśl miasto wzięło od wszystkich pieniądze od kupna i sprzedaży budżet się zamknął a problemu nie ma. Jak to możliwe że planowanie trwa 20 lat a miedzy czasie powstają całe osiedla i zamieszkuje tam tysiące ludzi? coś tu nie pasuje.
    Budujmy miasto w mieście gdzie są szeroki jezdnie z tańszą możliwością rozbudowy gdzie jest komunikacja,kanalizacja,szkoły,szpitale,policja,ośrodki kultury itd. budując zwartą przestrzeń miejską z durzą ilości zieleni rozwija się przedsiębiorczość, miasto i ludzie
    Tylko proszę nie budujmy więcej wieżowców (biedadomów)

    • 12 1

    • Ale to nie ty płacisz tylko ci ludzie podatki dlatego rządają za swoją kasę dróg (2)

      kolejny socjalista Durniu ludzie z południa to zazwyczaj ludzie w wieku 25-35lat najwiecej zarabiajacy dlatego stac ich na mieszkanie czy na kredyt przestan bajduzyc a w starych dzielnicach sie nie buduje bo zaznacza sie wyrazny podzial na dobre i zle dzielnice tak jak na zachodzie

      • 0 4

      • Najwięcej zarabiający ludzie kupują mieszkania na południu? Stary, przestań palić tajfuny. Najbogatsi kupują mieszkania w Sea Towers/Jelitkowskim Dworze lub w innych ekskluzywnych inwestycjach w centrum Gdańska/Sopotu/Gdyni lub kupują np. domy w Matemblewie/Kamiennej Górze. W południowych dzielnicach Gdańska kupuje biedota dofinansowana złodziejskim programem rodzina na swoim, więc nie wiem gdzie ty widzisz tam najwięcej zarabiających. Poza tym jeśli 25-30-letni człowiek, który dopiero co wszedł na rynek pracy jest najlepiej opłacanym pracownikiem to co powiedzieć o 40-50-letnich menedżerach i specjalistach? Weź się obudź i nie pisz bzdur.

        • 3 0

      • Do kolegi mówiący o sobie "imbecyl"

        Kupując mieszkanie w mieście płacisz za infrastrukturę już istniejącą.
        Oczekując teraz budowy infrastruktury na peryferiach gdzie pobudowano budynki na "działkach odrolnionych" wymagasz by wszyscy ci z miasta i peryferii zapłacili i zbudowali nową wielo kilometrową drogę dojazdową do miasta co jest gigantycznym kosztem! Budżet miejski jest wspólny!! taniej nam wszystkim jest rozbudować miasto od centrum a nie od peryferii.
        Wymieszanie starego z nowym nie jest z kolei czymś złym pobudowanie nowego budynku obok starego powoduje u ludzi zachętę do odnowy starych budynków czasami wystarczy wyremontować ulice,chodniki,zieleńce a ludzie zmieniają nastawienie i nabierają szacunku do tego co mają.
        Masz złe wzorce i myślisz zbyt negatywnie a z podziałów powstają tylko tragedie więc trzeba je eliminować.

        • 2 0

  • Pozwólcie deweloperom ZABUDOWAĆ ŚRÓDMIESCIE (4)

    Wtedy ludzie nie będą korzystać z komunikacji ale wszędzie będą chodzić.
    Dlaczego w urbanistyce polskiej pokutuje RADZIECKI trend placów defilad.
    Miasta powinny być zwarte i gęste. Dlaczego podobają się nam zwarte starówki co niektórych miast gdzie można było z sąsiadem z naprzeciwko gazetą się wymienić?

    • 8 4

    • Zabudować okolice Toruńskiej Wałowej oraz cała OLSZYNKA (1)

      Do centrum krok.

      • 1 1

      • depresyjne tereny zulaw gdańskich

        z ryzykiem zalania przy wiekszej cofce wody z baltyku...

        • 2 0

    • Jak nazwa wskazuje, są to starówki, układ ulic często rodem ze średniowiecza, niska zabudowa, mało mieszkańców.

      Chciałbyś mieszkać w blokowisku i brać od sąsiada z bloku naprzeciwko gazetę?

      • 1 0

    • Chciałby mieszkać w MŁODYM MISCIE z widokiem na Martwą Wisłę

      • 0 2

  • po to aby stać w korkach.

    Liczą sie podatnicy nowi mieszkańcy nowe PIT urzędasy będą mieli kase na delagacje i wycieczki
    Miasto dla ludzi nic- żadnych dróg szkół przedszkoli, tylko hala i arena - ale to dla firm budowlanych i lokalnych develloperów w końcu jak mieszkaniówka siada musza na czyms zarabiać. Jakość zycia w Polsce jest bardzo niska w rankingach

    • 7 0

  • po to aby stać w korkach.

    i oglądać cassting wyborczy PO, grupy panującej w trójmieści.

    • 6 0

  • Precz

    z budyniem!!!

    • 6 2

  • Może byście tak napisali o korkach w Gdyni (1)

    Z okazji przebudowy Wielkopolskiej, co nam Szczurek zafundował

    • 0 1

    • ciesz się że macie przebudowę

      • 0 0

  • Proponuję (3)

    żeby zamiast samemu jeżdzić samochodem do/z pracy to zabierać jeszcze 2-3 osoby z dzielnicy i wtedy korki zmniejszą się conajmniej o połowę. Codziennie jeżdzę Armii Krajowej i w może jednym samochodzie na cztery jest więcej niż jedna osoba. Można przecież się wymieniać - tydzien jadę ja swoim samochodem, tydzień znajomy. Zmniejszy to zarówno korki, jak i oszczędzi kosztów.

    • 6 3

    • (2)

      Taaa, ja będę woził ludzi swoją limuzyną a potem oni będą mnie wozić swoimi brudnymi, rozklekotanymi pierdziawkami typu Pandy, Matizy, Corsy, Astry czy inne wieśniackie Golfy lub Passaty. Daj spokój, nie po to kupuję auto za ponad 200tys. zł żeby wozić nim jakichś buraków z osiedla. Właśnie po to ludzie jeżdżą samochodami, żeby być niezależnymi - od komunikacji, od sąsiada itd. Koszty? No sorry, jak kogoś nie stać na dojazdy to niech albo nie wychodzi z domu albo niech jeździ autobusem. Moje auto pali 20L/100km ale dla mnie koszt paliwa do żadnen koszt.

      • 2 8

      • nie chwal się wołgą (1)

        • 3 2

        • Żal ci odbyt ściska, że nie każdy toczy się 10-letnim gratem za 20 czy 30 tys. zł? Też możesz zarobić na lepsze auto tylko coś trzeba umieć a nie być tylko specjalistą od marudzenia i komentowania na forach.

          • 2 1

  • ZA MALO MIESZKANCOW NA POLUDNIU - ZABUDOWAC LAS PRZY ŁÓDZKIEJ !!!!

    OTO MYSLENIE BUDYNIA, BIURA ROZWOJU MIASTA, I RADY MIASTA POD DYKTANDO DEVELOPERA. ZA MALO MIESZKANCÓW MA POLUDNIE , A TAKIE DOBRE DROGI - TRZEBA ZABUDOWAC LAS - JUZ ZGODA WYMUSZONA NA RADNYCH PO PSEUDOKOSULTACJACH Z MIESZKANCAMI.

    • 3 0

  • BEŁKOT... (2)

    pretensje do ludzi,że kupili mieszkania na tych "odjechanych" osiedlach i przez to na wiejskcih drogach zrobił sie miejski ruch..
    a gdzie mieli kupić,w sea tower...?to najtańsze oferty w tym budyniowym grodzie na które i tak wzieli 30-letnie kredyty,bo w tym pieknym kraju metr mieszkania kosztuje więcej niż nakazuje zdrowy rozsadek
    współczuć tylko można ludziom takiego wspaniałego życia..

    • 9 4

    • współczuc można atomizacji

      i braku jakiejkolwiek inicjatywy konkurencyjnej do deweloperow ktorzy biorą kosmiczne prowizje a opychają to o czym można przeczytać

      • 1 0

    • niejedna wies poza granicami gdanska ma lepsze drogi dojazdowe i lepsza infrastrukture

      niz gdansk poludnie. a i ceny nieruchomosci za metr sa duzo atrakcyjniejsze, z tym ze wowczas juz nie bedzie sie meiszkancem miasta :D dlatego kupuje sie za masakryczna kase w kredycie na 30 lat mieszkanie na poludniu gdzie drog nie ma psy pupami szczekaja o szkole i przychodni mozna sobei zamarzyc a wieczorami zawiewa swiezy wietrzyk wprost z szadolek...
      czym sie rozni gdansk poludnie od borkowa, banina, chwaszczyna, kowal? :D
      tym ze mieszka sie tam zdecydowanie gorzej i zdecydowanie drozej bo w miescie.
      powtorze jeszcze raz widzialy galy co braly...

      • 2 2

  • ZADZIWIAJĄCE !!!

    że ci sami ludzie którzy godzinami stoją w korkach i niszczą swoje samochody na dziurawych drogach Gdańska głosują od lat na PO i Adamowicza ??? przez 12 lat Gdańsk coraz bardziej zaczyna wyglądać jak wiocha , po co nam muzea i stadiony skoro nie możemy się poruszać ???

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane