• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • BEZPARTYJNE FORUM SPOŁECZNE Lista nr 17 (1)

    W najbliższych wyborach 21 listopada ja zagłosuję na moich sąsiadów z doświadczeniem, jestem z południa Gdańska- z Orunii, więc liczę na ich wstawiennictwo w tej sprawie jak będą mieli fundusze z miejskiej kasy.

    http://www.bezpartyjni.webs.com/naszprogram.htm

    • 3 1

    • bojkotujmy wybory

      do wladzy pchaja sie tylko karierowicze i ofermy

      • 1 5

  • Gdańsk Południe to szaleństwo! (6)

    1. Dolny Taras jest dziurawy jak ser: zapadające się tereny między placem zebrań ludowych a Wrzeszczem (Kopernika itp), postindustrialne tereny wzdłuż ul. Marynarki Polskiej, Dolna Orunia, Działki w Brzeznie (jak dla mnie do zabudowy), marnujaca sie rezerwa czerwonej drogi, mnóstwo dziur we wrzeszczu, oliwie, na przymorzu - puste kwartaly, ubytki w pierzejach od wojny. Zaspe łata powoli Górski. W pierwszym rzedzie trzeba to wszystko uzupełnić. Zabudowe z reszta mozna podnosic w nowobudowanych miejscach o 2-3 pietra bez żalu. Cały dolny taras ma infrastrukturę komunikacyjną której u góry nie będzie za 20 lat! Marnowanie tego to albo idiotyzm albo dywersja

    2. Gdansk sie wyludnia maleje liczba ludnosci, rosnie ilosc metrazu - wiem ze nadal jest smiesznie niski w porównaniu do zachodu ale nie jest to taki głód żeby łatać niedobory szybko i byle jak - budując Gdańsk Południe.

    3. Budowa i utrzymanie Gdańska Południe jest droga a koszty tego rozkładają się na całe miasto - w tym na dzielnice niedoinwestowane. Dla mieszkańców suburbiów trzeba budować drogi u nich i remontować drogi w centrum, które codziennie rozjeżdżają, bo innego środka transportu tam nie ma i nie będzie w stopniu zadowalającym, bo to wszystko zbyt rozproszone, a aspiracje mieszkańców (nowobogackich lub zakredytowanych biedaków nadrabiających mina) są zbyt wysokie.

    4. Budowa na górnym tarasie powoduje zagrożenie powodziowe Dolnego Tarasu - mieszkańcy Wrzeszcza i Siedlec mogą coś o tym powiedzieć. Miasto nad tym nie panuje - nie ma sieci burzowej na głównych ulicach, brakuje zbiorników retencyjnych. Z resztą wystarczy sprawdzić ilość zalań podczas letnich ulew.

    5. No i wreszcie sprawa gości spoza Gdańska, dla których wymienione drogi są dojazdowymi do Gdańska. Oczywiście jak wszyscy goście są mile widziani, ale dopóki nie są uciążliwi, a za ich wizyty Gdańszczanie nie muszą za dużo płacić. Przeniesienie się na noc i weekend poza miasto i korzystanie z niego jako miejsca, do którego dziennie zrzuca się ze 2-3 samochody z gospodarstwa domowego to delikatnie mówiąc niepartnerskie postawienie sprawy. Nie wiem jak inni, ale ja nie mam ochoty sponsorować czyjejś wygody na mój koszt. Nikomu źle nie życzę, ale godzinny korek w każda stronę miewa aspekt wychowawczy.

    Podsumowując - należałoby zatrzymać dalszą rozbudowę "Południa" a to co jest otoczyć brakująca infrastrukturą (szkoły, przedszkola, sklepy, targowiska, oddziały urzędów, baseny...) tak żeby ograniczyć wyjazdy do centrum i stworzyć wygodne policentryczne miasto, w którym wszędzie będzie blisko i wygodnie. To się wszystkim opłaci (i to dosłownie i to w stosunkowo krótkim czasie), choć wymaga intensywnej pracy urzędników, zaangażowania mieszkańców i kasy. Niestety ta ostatnia idzie teraz na "inwestycje prestizowe" czyli takie które się nie zwracają.

    • 23 2

    • bardzo sensownie (1)

      jako jeden z nielicznych

      • 2 0

      • Dzięki ;-)

        Zapomniałem jeszcze dodać, że załatanie Dolnego Tarasu pozwoli stworzyć w Gdańsku prawdziwe centrum którego brakuje i to obecnie bardziej niż za komuny. Ludzie będą w większym stopniu korzystać z komunikacji zbiorowej, chodzic, jeździc na rowerach. No i spotykać się...

        • 3 0

    • święta prawda

      chociaz nieco trudna

      • 0 0

    • Brakuje tylko czegośo komunikacji zbiorowej (1)

      a były przecież za komuny plany SKM na Gdańsk południe. Teraz wymyslaja jakieś obłąkane "czerwone mosty" zamiast nowych linii tramwajowych.

      • 2 0

      • Tam nie będzie łatwo zrobić komunikacji miejsckiej

        zwłaszcza na rozproszonych osiedlach 4-blokowych. Zadowalająca droga dojścia do przystanku to 100-200 m a 400 to max.

        • 0 0

    • POLICENTRYZM- dobrze ujęte

      • 0 0

  • my już do konca życia jezdzic bedziemy po płytach na nasze osiedle(krokusowe) i gubić częsci zawieszenia!!! a droga jak zwykle niczyja!!!

    • 1 0

  • fred flinkston

    proponuje powoli przesiadać się na pojazdy z filmu o Jaskiniowcach.

    • 1 0

  • ale problem, (2)

    ale kolesm ma zale,takich problemow dookola sa tysiace.idz sie pozal komu innemu.mysloisz, ze se tam mieszkanko kupiles to juz ci autostraade wybuduja?jak kupowales mieszkanie trzeba bylo o tym pomyslec.ale polak zawsze madry PO...

    • 2 2

    • nagłośnij je a nie klepiesz szczęką, aby na tyle cie stać dresiku?

      • 0 1

    • witamy na forum szeregowym pracowników UM Gdańsk

      • 0 0

  • Czyli Pan Marek powiedział wszystko i nic

    A swoją drogą takie miasto jak Gdańsk powinno działać na zasadzie "planujemy na bieżąco i działamy",bo Gdańsk rozwija się bardzo dynamicznie.Prawdopodobnie gdy Pan Marek kończył pisać swoje .... żal pisać co,to jakiś wizjoner deweloper już skończył plany osiedla i zaczyna jutro budować.Z takim podejściem to niestety Gdańsk do 2050 roku będzie się dusił we własnym sosie.Przez lata braku iwestycji w infrastrukturę trzeba teraz zdecydowanych kroków,a nie marzeń i przypuszczeń.To że miasto ma plany to jedno.Po drugiej stronie są firmy które chcą budować i ludzie którzy chcą mieszkać i żyć normalnie.

    • 3 0

  • Bezczelność tych ludzi

    dorównuje wyłącznie ich bezczelności. Jest jedyna w swojej klasie. "co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie". Na całym normalnym świecie, drogi panie Piskorski, najpierw buduje się drogę, a później osiedle.

    • 5 0

  • A DAJCIE SPOKUJ

    A DAJCIE SPOKUJ

    • 1 0

  • Linia SKM do Rębiechowa!!! Z Wrzeszcza i z Gdyni

    3miasto jest tragicznie skomunikowane z lotniskiem. A przecież ruch lotniczy nabiera znaczenia. Kiedyś chciałem dojechać z lotniska do centrum Gdyni i okazało się, że była tylko jedna linia autobusu do Gdyni jeżdżąca tylko kilka razy na dobę, z czego w ogóle w środku dnia. Po prostu nie mogłem w to uwierzyć!

    • 3 0

  • Dobry jest pan mareczek, planujemy od 20 lat ale, jest pokryte siecią ale, zbudowaliśmy, budujemy lub zbudujemy drogi tu i tam, ale w bezpośredniej okolicy o której pisze czytelnik od 5 lat nic się praktycznnie nie dzieje ;)
    Śmiech na sali, że pozwala się na budowę nowych osiedli nie obligując jednocześnie deweloperów do budowy/remontów/wsół finansowania dojazdów do nich....

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane