• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • Mieszkam na osiedlu domków jednorodzinnych. Za naszym osiedlem zbudowano (3)

    bloki. Normalnie nasza droga ma zakaz wjazdu aut powyzej 3,5 tony bo jest badziewna - zrobiona z płytek betonowych. Na czas budowy znak zakazu zniknął a cięzarówki rozwaliły droge, jest cała pofalowana , studzienki powyłaziły do góry normalnie kratery jak na marsie. Myslicie ze ktoś się tym zainteresował mimo naszych interwencji. Miasto nie naprawiło drogi a znak za jakiś czas wrócił jak developer skończył budowę.

    • 4 0

    • (2)

      chciales zaoszczedzic na domku jednorodzinnym to kupiles taniej a teraz tu stekasz jak jakas pi.da mogles kupic mieszkanie w centrum ale nie ty wolales miec dom za tanie pieniadze to masz frajer.e. poczekaj az spadnie snieg to samochodem sie ruszysz na wiosne palancie. Jestes mega sodziazem ktory ma "dom" i niema jak do niego dojechac bo jestes debilem ktory nie sprawdzil stanu infrastruktury i geodezyjnego zagospodarowania przestrzeni wokół nieruchomosci.
      pewnie na autobus masz godzine drogi. ale ty jestes załosnyZyjesz w polsce i sie przyzwyczaj

      • 0 5

      • a przeczytałeś miszczu wpis który komentujesz ???

        czy tylko nagłówek, półgłówku ?

        • 2 0

      • to znowu ty debilu ? raz napisałeś z jadem to starczy

        nie możesz znieść że ktoś sobie domek kupić, dresie jeden śpisz w w bmce za 2 tys czy w komunalnym?

        • 0 1

  • Trakt Św. Wojciecha (1)

    Może ktoś by w końcu podjął temat "wspaniałej jakości" drogi dojazdowej do Gdańska od strony Pruszcza Gd. (Trakt Św. Wojciecha) oraz wyjazd w kierunku Pruszcza na wys. ul. Okopowej.... ciekawe czy któryś z miejskich włodarzy tędy jeździ do pracy...

    • 7 1

    • nie Adamowicz podobno mieszka w ścisłym centrum i nie ma prawa jazdy, osobiście uważam że to wiele tłumaczy

      • 2 0

  • tam jak widac to i tak w wiekszosci mercedesy jezdzą wiec dadza sobie rade najwyzej serwis zarobi np. zj.bany witman w oliwie. Niech się lepiej "reporterzy" z trojmiasto.pl zajmą domami dziecka i głodnymi dziecmi a nie frajerami co kupują mieszkania w dzielnicach gdzie drogi sa do dupy jak caly gdansk.

    • 0 3

  • Zamiast tuneli i rond z conajmniej dwoma pasami wolą budować chore ścieżki rowerowe

    np. cienista na Chełm - taka góra ze samochód na 4 zdycha a rowerem mało kto tam podjedzie.

    • 6 0

  • a gdzie ponoszenie kosztow przez samych zaintersowanych?

    powiem tak- jak moi starzy na rotmance w roku '97 sie budowali to musieli wylozyc przy okazji budowy wtedy grubo ponad 3tysie na zrobienie infrastruktury drogowej-wewnatrz osiedla i drogi dojazdowej do/poprzez osiedle----wystarczyloby zachowac taki system: kazdy developer mialby obowiazek zadbac o kawalek drogi do jego osiedla i juz (poszczegolni kredytobiorcy nawet by tego nie odczuli w perspektywie swoich 30letnich kredytow)

    • 5 4

  • to proste (1)

    deweloper buduje mieszkania, drogi osiedlowe i wywalone ma na resztę, ludzie zrozumcie to w końcu, jak nikt nie będzie chciał kupić mieszkania bo nie ma jak dojechać to może problem zostanie rozwiązany. Przykład marketów i dużych sklepów które często ładują kasę w przebudowę dróg i skrzyżowań żeby klienci mieli jak dojechać, a jak ktoś kupił sobie mieszkanie z jedną droga dojazdową (Osowa, Jasień itp) to teraz może mieć pretensje wyłącznie do siebie, są kraje gdzie nikt nie wybuduje osiedla bez dróg dojazdu bo nie znajdzie klientów.

    • 2 1

    • za duży popyt był w ubiegłych latach, ludzie rzucali się na mieszkania za każdą cenę i stali w kolejkach po 10 u developera. Tak więc co nie było uregulowane to przeszło - dziki kraj

      • 0 0

  • DYREKTORZE PISKORSKI

    MAM NADZIEJĘ ZE JEST PAN INTELIGENTNYM CZLOWIEKIEM ,A TRAKTUJE NAS NIEPOWAZNIE ,BO W POWOŁYWANYM PRZEZ PANA PLANIE 2014-2020 NIE MA ROZBUDOWY UL SWIETOKRZYSKIEJ. PAN PO PROSTU Z NAS KPI. NA PANA MIEJSCU ZREZYGNOWAŁ BYM ZE STANOWISKA .POWINIEN PAN PRZYNAJMNIEJ MIEĆ ODWAGĘ I ODPOWIEDZIEĆ ,ZE TO DLA PAN ZA TRUDNE .
    RADZĘ POJECHAĆ DO OLSZTYNA I ZOBACZYĆ JAK TO SIĘ ROBI.

    • 10 0

  • biuro niedorozwoju miasta Gdanska

    piskorski - naczelny niszczyciel ładu miasta

    • 7 0

  • Ale pierniczenie! ..dynamiczny rozwój skłonił do intensyfikacji... strategiczny program...

    Dróg przybywa od budowania, nie od pierniczenia o intensyfikacji i niespotykanie wysokim procencie pokrycia planami.
    Nawet głupek wie, że jest osiedle - musi być dojazd.
    Ale w UM wierzą, że jak jest plan zagospodarowania i znaczna intensyfikacja - to jest już super.

    • 9 0

  • Pan Marek Piskorski bardzo uprzejmie odpowiedzial za zupelnie inne pytanie. (2)

    a Ty drogi obywatelu nie rób sobie jaj i nie zadawaj głupich pytań. Już wiesz, że bedzie trasa WZ i Armii Krajowej i tramwaj i w ogóle są plany wypełnienia struktur.
    A w ogóle to czego tak pyszczysz obywatelu? widziałeś że deweloper buduje osiedla w krzakach i dojazd jest po płytach utykanych żużlem. Rozsądny obywatel kupuje mieszkania tam gdzie jest dojazd. Obywatel-partiota nie zamęcza władzy duperelami, tylko ją wspomaga w budowie kolejnych stadionów i hal. Heeej, góry moje góry takoście mi bliskie jako moje córy. Heeeeej!
    Oj obywatelu, bedziemy się musieli przyjrzeć stanowi waszych patriotycznych uczuć. z daleka widzimy, że jest z tym u was duży problem. strzeżcie się obywatelu!

    • 10 0

    • mam w d.. patriotyzm i stadiony (1)

      chce rozbudowy infrastruktury drogowej

      • 2 0

      • o ty idź odmów paciorek pod 60m chrystusem i pocałuj głódzia w pierścień 7 razy!

        • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane