• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • Gdańsk ma beznadziejne drogi

    nierówne, dziurawe, bardzo szkodliwe dla aut.

    • 7 0

  • Budyń to taka substancja

    w której wszystko porusza się woooolno i ociężale !

    • 9 1

  • intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany

    ja pierdziu, ale pracusie

    • 12 0

  • NIBY EUROPA !!! (2)

    Beka , Żenada , Śmiech na sali mają nas za wszawych gnoi którzy mają tylko płacić a nie narzekać i zadawać niewygodne pytania a o żądaniu już nawet nie wspomnę wstydzę się za rząd za niechlujstwo samorządów i za to że traktują nas jak frajerstwo i niby Europa jesteśmy

    • 11 0

    • ... (1)

      I nadal będziemy. Bo tak jak zaparkujemy na środku trawnika, żeby nie płacić 2 zeta za parking w centrum handlowym tak samo kupimy mieszkanie na zadupiu, żeby zaoszczędzić. Dopiero jak jaśniepaństwo osiądzie na gospodarstwie to zaczyna się płacz, że drogi nie ma. Trzeba było tupać wcześniej - zanim kupiliście mieszkanie. To może wtedy by się coś zmieniło. A tak - byle szybciej, byle taniej, byle przed innymi.
      Sami jesteśmy dziadami to i nie narzekajmy, że w okół wszystko dziadowskie.

      • 1 4

      • tak wszyscy powinni w centrum mieszkać obok budynia i jego 5 mieszkań

        • 0 0

  • A na WP mamy trzecie miejsce za najwiekszą ilosć dróg na km2 ( ale jakich?) (2)

    Ale za to mamy najwiekszą ilość ścieżek rowerowych (rzekomo).Cała infrastruktura drogowa w Gdańsku to jedno wielkie G .Nic się nie myśli o użytkownikach czterech kółek , a może się myśli jak ich zniechęcić do korzystania z nich poprzez bzdurne rozwiązania jak skrzyżowania równorzędne ,wyłączenie pasów ( chociażby na Podwalu Przedmiejskim dla komunikacji miejskiej) parkowania na chodnikach, gdzie nie powinno być problemu z przejściem pieszych i płynnością ruchu( no bo tak się komuś widzi) ,dalej ; brak możliwości zaparkowania przed szpitalami , przed urzędem miejskim (chociaż urzędasy mają swój parking),urzędem skarbowym , urzędem na Ul.Partyzantów czy innymi urzędami jak i firmami jak TP czy Kablówka itd....Nadmienię ,że niedługo Biuro Obsługi Klienta Energiii ma sie przenieść w okolice dawnego Cristalu ,gdzie niemożliwością będzie gdziekolwiek zaparkować . Wszystko to chyba jest świadomie ,żeby zniechęcać do załatwiania czegokolwiek albo ma inny podtekst ,żeby szybko klient załatwił sprawę no bo niewiadomo co z samochodem . Nic się nie robi dosłownie aby jeździło się i parkowało normalnie w Gdańsku. Wszystkie te działania tylko nas upodlają i wprowadzają niepotrzebne nerwy i agresję . Z każdym rokiem drogi główne jak i podrzędne w Gdańsku stają się jedną wielką ruiną i doraźne trwające miesiącami nieliczne remonty nie rozwiazuią niczego.Nic się nie usprawnia i nie buduje żadnych dróg w naszym mieście. Najwyższa pora z tym skończyć i domagać się przez różne formy protestów robienia cokolwiek dla poprawy korzystających z dróg.

    • 9 3

    • statystyka - takie kłamstwo a reality jest szara, jak się jedzie do Gdynii to ma się wrażenie że to Zachód

      • 0 0

    • Nic sie nie mysli ?

      Sam chyba nie masz w tej dziedzinie zbyt wiele doswiadczeina. W najblizszych latach Gdansk wyda MILIARDY na inwestycje drogowe, poteznie sie przy tym zadluzajac, wiec nie narzekaj.
      Uwielbiam takie podejscie "MA BYĆ i JUZ!. Czemu miasto ma pod firmami budowac parkingi ? UPC, Energa czy TP niech same o to zadbaja. Skad na to wszystko pieniadze? Miasto ma sie jeszcze bardziej zadluzyc i splajtowac, czy z czegos chcesz zrezygnowac? Komu zabierzemy ? Szkolom? Moze zlikwidujemy komunikacje miejska ? Bo niestety nawet gdyby przestac placic urzednikom CALKOWICIE to niewiele to przyniesie.

      • 1 1

  • hehe fajnie

    FAJOWO mydla oczy jedzie sie fajnie bo sie jedzie a ze po dziurach ;) ale sie jedzie ! :P a te korki w trojmiwscie np obwodnica zjazdy ! Kto wymyslaten tok prac na naszych drogach ?! pozdrowienia dla pana co chcial mnie zatrzymac w ciemnosciach stojac miedzy reflektorami ciezarowki (zeby z trawnika mogl wiechac na jezdnie ) ; jechalem na przeciwko widzialem go ... ? NIE ! debil jeden i jego koledzy ! pewnie TYLKO KOPIE i nie wie co widac jak sie jedzie pod swiatlo .
    kolesie jeszcze za nim rekami wymachiwali ze ja DEBIL tak sobie to odebralem no ale nic oni tylko lopate mieli w reku :( ( prawojazdy raczej nie ) hm !!! a kto ich ubiera ?! byli wszyscy w niebieskich ( ciemnych deszczowcach ) porazka gdzie tam przepisy BHP ?!

    • 3 0

  • Tu we wsi Gdańsk nigdy nie będzie dobrych dróg. Najlepszym rozwiązaniem jest wyjazd stąd!!!! (2)

    Tu we wsi Gdańsk nigdy nie będzie dobrych dróg. Najlepszym rozwiązaniem jest wyjazd stąd!!!!

    • 10 3

    • przyslij nam kartke jak juz dojedziesz na miejsce (1)

      • 0 1

      • nie dotrze bo poczta polska nie bedzie juz dzialac

        • 1 0

  • MOZE JESZCZE DOSTEP DO MORZA??! Widzialy galy co braly! (9)

    Chcialo sie jak najtaniej kupic mieszkanie, to trzeba bylo zdawac sobie sprawe z konsekwencji. Grunty daleko od centrum sa tanie nie bez powodu. Dluzsze dojazdy do pracy i brak roznych "wygod" typu przychodnia czy przedszkole itp to obok braku infrastruktury te najbardziej oczywiste. Czemu reszta mieszkancow ma placic za rozproszona infrastrukture ? Za to WSZYSCY PLACIMY!
    Gdansk i tak ma jedna z najnizszych gestosci zaludnienia w kraju, a te nowe osiedla z blokami postawionymi na srodku kartofliska jeszcze to pogarszaja. DROGA WODA w tym Gdansku ?! ... droga bo sie musicie zrzucac na obsluge rozproszonej sieci i to w pagorkowatym terenie. Autobusow malo i drogie bilety ? Brakuje na remonty ? Przedszkoli brakuje ? itd. itp.
    Ludzie kompletnie nie sa w stanie polaczyc tych prostych faktow, a do miasta mozna miec tylko pretensje, ze w ogole nie walczy z tym rozrastaniem sie przedmiesc.

    • 15 17

    • W końcu ktoś ubrał fakty w mądre słowa. Popieram.

      • 2 1

    • Nie zgadzam się (3)

      Wszyscy płacimy podatki i jesteśmy mieszkańcami tego miasta. Z Twoim podejściem wszyscy musieliby mieszkać w centrum...tylko pytanie, gdzie mieliby mieszkać jak już w miastach jest coraz mniej terenów do zabudowy? A poza tym to czy każdy zielony kawałek w mieście mamy zabudować? "Widziały gały co brały!" daleko nam do cywilizacji z takim podejściem...

      • 2 1

      • no właśnie to wy zabudowujecie tereny zielone miasta (2)

        i jeszcze chcecie,żeby wszyscy się zrzucali na wasz dojazd. Miejsca we Wrzeszczu, w Centrum,Oliwie itp jest wystarczająco. Wiadomo ceny są wyższe,bo to miasto. wy kupujecie na wsi i macie taniej, ale nie możecie się teraz domagać, żeby pozostali mieszkancy finansowali wasze dojazdy.

        • 0 3

        • jakie tereny zielone? (1)

          Równie dobrze można zapytać, czemu mieszkańcy Południa mają dofinansowywać Wasze zaniedbane, stare dzielnice i mieszkania komunalne?

          • 4 1

          • jak nie zielone, to zurbanizowane

            więc o co chodzi? W czym problem?

            • 0 0

    • (2)

      Kierując się taką logiką, wszystkie miasta świata do dzisiaj powinny gnieść się w obrębie średniowiecznych murów. A co z tymi, co się nie zmieszczą? Zastanów się - przecież wcale nie tak dawno, kilkadziesiąt lat temu, najdalej sto, dzisiejsze wielkomiejskie dzielnice były peryferiami, albo wręcz podmiejskimi wioskami. To jest normalny proces. Miał miejsce jak ludzkość ludzkością. Tyle tylko, że trzeba go realizować z głową, czyli planowo. A to już nie jest zadanie dla tych, którzy chcą kupić mieszkanie, tylko dla tych, którzy wydają pozwolenia na budowę. No, ale ludzie kompletnie nie są w stanie połączyć tych prostych faktów...

      • 1 0

      • Jakie gniezdzic ?! (1)

        O czym wy ludzie mowicie? Gdansk sie wyludnia a ilosc nieuzytkow, ruder do wyburzenia i terenow inwestycyjnych jest OGROMNA w obrebie istniejacej infrastruktury. Moze liczby przemowia niektorym do rozumu:
        Gestosc zaludnienia w Polskich miastach:

        Warszawa - 3314 os./km²
        Lublin - 2370 os./km²
        Kraków - 2309 os./km²
        Wrocław - 2159 os./km²
        Bydgoszcz - 2040 os./km²
        Gdynia - 1 844,4 os./km²
        Gdansk - 1 716,9 os./km²

        Z wiekszych polskich miast jedynie Szczecin ma jeszcze gorsza sytuacje z 1352 os./km².

        Dla porownania kilka aglomeracji europejskich:

        Londyn - 4 702,5 os./km²
        Berlin - 3861 os./km²
        Sztokholm - 3 218 os./km²

        O Barcelonie czy Paryzu nawet nie ma co wspominac, bo tam gestosc zaludnieania jest 10x taka jak w Gdansku.

        Deweloperzy korzystaja z tego, ze byl okres kiedy ludzie kupowali byle co i byle gdzie. I teraz WSZYSCY mamy za czyjas krotkowzrocznosc i pochopnosc w podejmowaniu decyzji zaplacic ? Bo nie chcialo sie sprawdzic planu zagospodarowania na przyklad. Czesto sie ludzie zadluzacie na 30 czy wiecej lat, a nie chce sie pol dnia poswiecic na sprawdzenie czy Wam pod oknem nie wybuduja wielkiego centrum, albo drogi ekspresowej. Czy to jest madre?

        Tak samo ze zdziwieniem, ze do kazdego kartofliska natychmiast droga nie jest prowadzona ... tez mozna to sprawdzic, mozna zrozumiec, ze droge buduje sie duuuzo dluzej niz osiedle, bo czesto trzeba sprawy wlasnosci gruntow wyjasniac (niech sie jakis uprze wlasciciel to i 15 lat mozna sie sadzic), zrobic projekty, uzgodnienia przetargi ... to zajmuje lata.

        • 1 0

        • właściwie o czym mają świadczyć przytoczone przez Ciebie liczby?

          że Gdańsk ma wiecej lasu oraz niestety więcej ruder niż np. Warszawa?
          Łatwiej wybudować osiedle w polu niż w miejscu ruder, bo - jak sam/-a piszesz - sprawy włąsności trzeba wyjaśniac i jak się właścicciel uprze to i 15 lat... Jest popyt na mieszkania i ci ludzie nie chcą czekac 15 lat.
          Drogi wymagają projektu i przetargu ale te nie trwaja 15 lat... chyba że u nas!

          • 0 0

    • Tia

      Tylko, gdyby ci wszyscy ludzie zamieszkali m.in. na Zaspie, Żabiance to infrastruktura drogowa nie byłaby w stanie obsłużyć tego całego ruchu ulicznego...

      • 1 0

  • przestac budowac osiedla!!

    czy najpierw nie mozna zbudowac dróg?nie mozna bo ktos bierze w łape by nAjpierw budowac osiedla.najechało sie tu róznych cudaków z całej polski,bo sie zachciało mieszkac w gdansku,i okolicach,po co wy tu w ogóle przyjezdzacie?byli mieszkancy sciany wschodniej lub innych okolic,chceta lepszego zycia,to jechac do angli,lub innej ameryki.mówie to jako autochton,i pamietam jak tu było kiedys,żyło sie spokojniej.gdansk i okolice dla gdańszczan!!to mówiłem ja rdzenny mieszkaniec łostowic!aha pryszczaci wyborcy PO i innych partyjek działajAcych na szkode POLSKI,nie pouczajcie mnie,ze robie jakies błedy stylistyczno-gramatyczne,bo liczy sie tresc,a nie ozdobniki!pozdro!

    • 7 4

  • to szczera i brutalna prawda - JEST TRAGICZNIE!!!

    tak jest u Nas . We Wrzeszczu ulice się sypią są kratery i w innych dzielnicach nic lepiej... WIEM JEDNO ŻE W GDAŃSKU JAK JEST OGRANICZENIE DO 30 TO NALEŻY ZWOLNIĆ DO 20km/h. Będzie stadion w dzielnicy biedy a reszta miasta sie rozpadnie bo nie będzie już kasy . Ale medialnie stadion wygląda lepiej a szczególnie przed wyborami ....

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane