• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • Śmiech

    Pan prezydent,ekpia i jego śmieszny PR zamiast realnych rządów jest dramatyczny dla nas mieszkańców w Gdańsku poprostu jest jeden wielki horror jeżeli chodzi o jazdę i przez lata zaniedbań jeszcze bardzoooo długo nic się nie zmieni i gdzie jest wiadukt nad skrzyżowaniem Armii z Łostowicką??? korki z węzła karczemi przeniosą się tam po otwarciu nowego połączenia.

    • 4 2

  • TO SĄ KPINY!!!!!!

    "MIASTO intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych(...)" - a może by tak po prostu do roboty hę?! Chiny w 10 lat zbudowały 10 tyś kilometrów austrad i nowe miasta ze szkła i aluminium sięgające nieba!!!!!!!!1
    "Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych. Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003" - a to są już normalnie kpiny w żywe oczy!!!!!!!!

    • 10 2

  • Drogi na osiedlach obrzeżowych miast!

    Jeszcze w roku 1977 podczas pobytu w Norwegii zaobserwowałem, że na przygotowywanych na obrzeżach miast terenach dla osiedli wraz z tzw. uzbrojeniem buduje się ostateczne drogi i ulice (bez krawężników). Daje to ogromne oszczędności, porządek i szybkość budowy. Ta nauka do Polski nie dotarła, a raczej nie została odkopana z polityki PRL. "My, Polacy nie gęsi swój porządek mamy"!

    • 9 1

  • (2)

    tak obwodnicą popłudni się stoi! zawsze! O morenie nie ma co mówić tez stoi! Swiętokrzyska i chełm łostowicka stoi! wszystko w remoncie!!! Jak człowiek ma normalnie dojechac do domu!!!! Wszędzie remonty !! CZemu wszystkie na raz!

    • 5 3

    • gdzie ty widzisz jakis remont na morenie ? tam remontu nie bylo od lat...chyba ze masz na mysli budowe osiedla polnordu ale to nie jest remont drog

      • 3 0

    • BO 20 LAT NIC NIE ROBILI TO TERAZ CHCĄ W 3 LATA WSZYSTKO WYREMONTOWAĆ

      • 0 0

  • To Polska (1)

    Ludzie! Nie wiem co macie. Niedawno byłem w Indiach, 80 km na ulicy od Bangalora do Tumkura. W porównaniu z tym Gdańsk jest rajem.

    • 4 1

    • tam jeszcze święte krowy korkują ulice

      • 0 0

  • a w Gdyni 19C i slonecznie. Korki (a wlasciwie koreczki) widziano ostatnio na bankiecie u prezydenta

    • 2 1

  • Mieszkaniec centrum (1)

    Nikt nie zmusza nikogo do kupowania mieszkania da osiedlu bez dojazdu. Lepiej doinwestować w mieszkanie i nie mieć problemów z korkami i kiepskimi drogami.

    • 8 16

    • a co, chcesz sprzedać mieszkanie za rozsądną cenę?

      • 3 1

  • PANIE PISKORSKI A CO NA OSOWIE??!! (5)

    Dzielnica Gdańska a drogi jak na wiosce dechami zabitej!!
    Na co idą nasze podatki?? Na utwardzanie centrum miasta chyba.
    Żałuje, że Osowa to już nie gmina Żukowo. Mieszkałoby się lżej biorąc pod uwagę Urząd Gimny a nie Urząd Miasta Gdańska.

    • 3 4

    • też to zawsze powtarzam, że (4)

      Osowa miałaby lepiej, gdyby była samodzielną miejscowością. Może trzeba załozyć ruch separatystyczny i oddzielić się od Gdańska. Gdańsk ZAWSZE będzie miał pilniejsze wydatki niż inwestycje w Osowie, bo to dla nich Osowa to koniec świata, a do tego mało ludzi, czyli mało głosów.

      • 3 1

      • bo to jest koniec świata... (3)

        ..wiem, bo tu mieszam niestety.

        • 1 0

        • (2)

          A zakłady pracy też sobie w Osowej postawicie,czy do Gdańska la będziecie dojeżdżać?

          • 0 0

          • będziemy dojeżdżać i nic ci do tego

            a nasze pieniądze przynajmniej zostaną w Osowej, a nie pójdą na ECS i inne kretynizmy.

            • 1 0

          • A myslisz, ze wszyscy to akurat w centrum Gdańska pracują?

            ja pracuje na lotnisku - do pracy jadę codziennie 15 minut i mam gdzies wasze korki.

            • 0 0

  • dla czego... (1)

    ... deweloperzy nie są zobowiązani do wykonania odpowiedniej drogi dojazdowej do osiedla które budują?

    • 12 0

    • dlaczego nie chodziłaś/eś do szkoły?! "dlaczego" piszemy razem!

      • 1 0

  • a kto kazał budować "Dom nad Wysypiskiem" (4)

    jak się kupuje mieszkanka na Szadółkach, Kowalach i innych wioskach to nie liczmy na infrastruktuę z Oliwy czy Wrzeszcza. Ja nie chcę, żeby moje podatki szły na budowę dróg na wsi,podczas gdy powinny iść na unowocześnianie i rozbudowę infrastruktury w centrum, Wrzeszczu i Oliwie.
    Budują na polach te osiedla, a potem narzekają na dziki, wiewiórki, brak dróg i bóg wie co jeszcze. Zamieszkajcie w mieście to nie będziecie mieli problemu.

    • 18 18

    • (2)

      "Ja nie chcę, żeby moje podatki szły na budowę dróg na wsi,podczas gdy powinny iść na unowocześnianie i rozbudowę infrastruktury w centrum, Wrzeszczu i Oliwie."

      Gdyby mieszkańcy Południa nie płacili podatków, to wówczas takie argumenty miałyby sens.

      • 9 2

      • za swoje podatki mają właśnie takie drogi jak teraz, (1)

        żeby tam powstały takie jak w Oliwie czy na Przymorzu, wszyscy gdańszczanie musieliby płacic na to przez wiele lat. Sory, ale kupiliście mieszkania na wsi to teraz nie narzekać.

        • 2 5

        • "żeby tam powstały takie jak w Oliwie czy na Przymorzu, wszyscy gdańszczanie musieliby płacic na to przez wiele lat. Sory, ale kupiliście mieszkania na wsi to teraz nie narzekać"

          Czy mieszkańcy Południa powinni zatem przestać płacić podatki, z których utrzymywane są drogi i tramwaje w Oliwie czy na Przymorzu?

          • 0 0

    • ta centrum. pewnie Letniewo, jakie twoje podatki, pewnie bierzesz komórki w T

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane