• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    oCH JAK MI ŻAL PANA MARIUSZA, OCH JAK MI ŻAL!!!! ;)
    No skoro ktoś za dużo mniejsze pieniądze kupuje mieszkanie, to musi się liczyć z tym, że dobre drogi powinien budować deweloper(rzy). Albo przyjąć na klatę że dopiero za 10 lat będą te drogi przygotowywane. Takie dzielnice ja Kowale, Ujeścisko, Orunia, Łostowice są ujęte w planach, ale budowa tych dróg ruszy za kilka-naście lat. MOŻNA BYŁO KUPIĆ MIESZKANIA W DUŻO LEPSZYCH LOKALIZACJACH, WÓWCZAS NIE JĘCZAŁBY PAN MARIUSZ TAK BARDZO.

    • 4 24

    • podaj przykład gdzie ?

      • 1 0

    • Nie, nie można było

      Bo są za drogie.

      • 1 1

    • Ujsciko a calkiem spoko drogi a jak zrobia armi krajowej do obwodnicy to bedzie bajka :)

      • 0 1

  • to jest najlepsze :-)))) (1)

    "Miasto (....) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego"

    • 11 0

    • i tak będą robić do ...

      robimy zakłady czy w tym wieku powstanie chociaż jedna droga na Południu Gdańska z przedstawionych wizualizacji i planów Budynia?

      • 1 0

  • Glosujcie na Adamowicza :) :) To w nastepnej kadecii nie bedzie juz gdzie jezdzic

    Wstyd i hanba

    • 13 0

  • wojtek

    dobrze by puścić jakiś autobus z kampinoskiej na witosa było by szybciej dostać się do śródmieścia z osiedli południowych jeżdże co dzień z os.moje marzenie i nieraz jade 40 min do lotu to jest masakra.

    • 3 0

  • poproszę o tłumacza... (1)

    "Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji"

    co za bełkot, jak za komuny. Zdanie z tysiącem wątków których nikt nie rozumie. Gdał, gadał i nic nie powiedział. Widocznie mój iloraz inteligencji nie obliguje mnie do podjęcia merytorycznej konwersacji z szacownym dyrektorem.

    • 20 0

    • Plany przeszły na kolejne biurko planowania, przygotowywania i przedprojektowania, w 2020 okaże się że są niedemokratyczne i/lub brak na nie pieniędzy.

      • 4 0

  • A GDZIE INŻYNIERY ?

    a komu na tym zależy, no komu. ten co by mógł to zmienić to nie chce
    a ten co chce to nie może - kwadratura koła i mamy co mamy -szambo !

    • 2 0

  • jaka była zmiana ustroju w 2002/2003 roku? wtedy wygasły niedemokratyczne plany z lat 80-tych

    wygasły, ale na planach, intensywnie sporządzanych przez 20 lat, w 83% są tam ulice

    i wystarczyłoby, ze ulice są tylko w planach, tylko korki niestety tę wizję zaburzyły:)

    • 5 0

  • Mądrale....

    Hej mądrale z Żabianki czy Wrzeszcza...... Nie każdy ma szansę dostać mieszkanko po babci czy dziaduniu....

    • 11 1

  • sranie w banie (2)

    owszem plany były i to nawet wielkie otóż w latach 90 byl plan budowy skmki przy śwwietokrzyskiej!! niestety teraz na tych terenach stoja bloki i bomi:/ wyobrazcie sobie ze 20lat temu ktos na planach wyznaczyl droge dla skmki i przewidywal ze te dzielnice sie rozbuduja, ale niestety nie ma ani skmki ani pozadnej ulicy!! a jak bardzo by nam to ulatwilo zycie!! a na tych ich rezerwach staja nowe budynki.

    • 9 1

    • "owszem plany były i to nawet wielkie otóż w latach 90 byl plan budowy skmki przy śwwietokrzyskiej!! niestety teraz na tych terenach stoja bloki i bomi:"

      Linia Żukowo-Straszyn-Pruszcz istnieje, i można sobie wyobrazić na niej autobusy szynowe... ech

      • 1 0

    • po cichu sprzedano te tereny pod SKM...

      jeszcze za Gierka zaplanowano, że Południowe dzielnice Gdańska łączyć będzie "komunikacyjny kręgosłup" czyli SKM -

      zasługą ekipy Adamowicza jest porzucenie tej koncepcji i działania w stylu "jakoś to będzie" niech mieszkańcy sobie radzą sami

      • 1 0

  • Trzeba trochę myśleć (7)

    Bo jak się kupuje tam mieszkania to trzeba trochę myśleć też o drodze. Raptem wszyscy orientują się, że tak ciężko dojechać jak już kupią swoje super mieszkanie taniej niż w centrum miasta. Trzeba mieć na uwadze fakt, że życie z daleka od centrum jest droższe, chociażby ze względu na codzienne dojazdy do pracy. Młode małżeństwa lecą na promocje, niskie ceny bez brania pod uwagę tego jak kosztowne będą dojazdy, jak drogie będą produkty żywnościowe na tym "cudownym" osiedlu. Nie wspominając o tak cennym czasie który traci się na dojazdy z domu do pracy. A jak urodzą się dzieci, to wtedy płacz i lament. Żadnego przedszkola, żadnej szkoły dookoła. I tak przez kolejne co najmniej 15 lat będzie trzeba dowozić i odbierać dziecko z odległej szkoły zanim zacznie biedne samo dojeżdżać spory kawał drogi do szkoły, wyczekując, aż przyjedzie jakiś autobus. Tak więc rozkoszujcie się nowiutkimi super tanimi mieszkankami. Acha i jeszcze te zapachy z Szadółek. Mmm... rewelacja ;)

    • 14 16

    • wyobraź sobie, że wszyscy nie mogą mieszkac w centrum miasta (2)

      • 4 1

      • moga, moga (1)

        Nieuzytkow i rozpdajacych sie ruder jest od groma na terenie Gdanska. Miasto jest bardzo mocno rozproszone i zanim zacznie sie rozlewac na zewnatrz powinno najpierw troche sie "zagescic" ;-)

        • 5 2

        • Radzisz zamieszkać w nieużytku czy ruderze, których jest "od groma"?

          • 1 1

    • żal mi ciebie (2)

      ludzi przybywa i przybywa a ,wy tylko wrzeszcz,żabianka ,centrum sory może czegoś nie wiem czy tam się budują nowe osiedla?dla tysięcy

      • 2 2

      • gdzie ludzi przybywa i przybywa?? (1)

        bo na pewno nie w Gdańsku.
        w 1985 Gdańsk miał 468 tys mieszkanców, w 1995 - 463 tys, w 2000 - 458 tys, a w 2010 - 456 tysięcy. Ja tu widzę lekki trend spadkowy. Z własnej woli się wyprowadzacie za miasto, a potem biadolicie. Nikt się do budowy waszego dojazdu ze wsi do miasta nie będzie dokładał, bo Gdańsk ma ważniejsze wydatki w Śródmieściu i dzielnicach miejskich, a nie na wygwizdowie

        • 4 3

        • to Gdańsk-Poludnie już nie należy do miasta? płacą tam niższe podatki niż we Wrzeszczcu?

          • 2 1

    • co wy w kólko o tych tanich mieszkaniach?

      kompleks macie?

      Na całym świecie mieszkanie w centrum kosztuje drożej niż na obrzeżach.
      Co nie znaczy, że dróg się nie buduje :) Drogi to podstawa.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane