• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • Piskorski jestes cham powiem to wprost,razem ze swoim przydupesem Budniem,rujnujecie to miasto,pojedz kolego do Poznania i

    Wroclawia i zobacz jak wszystko wyglada!!!

    • 17 0

  • Odpowiedź Marek Piskorski - co za porażka (1)

    Jak wygląda rzeczywistość widać na zdjęciach. To jest BARDZO ZŁE PLANOWANIE
    Budynki mieszkalne są blisko przelotowych ulic, wysypiska. To prawda że developerzy budują a klienci kupują ale prawa rynku ustala PAŃSTWO w tym poprzez MIASTO poprzez plany zagosp. i zgody na budowę. Budowa obwodnicy połud. NIE ZWALNIA miasta z obowiązku *pilnego* romontu ulic tz. starej świętokrzyskiej, niepołomickiej i starogardzkiej a także modernizacji skrzyżować, budowy chodnika i oświetlenia.

    PRECZ Z ECS za >150mln zł!!!! Przekazać pieniądze na cele dla mieszkańców!!!!

    • 17 1

    • Ponadto nie jest prawdą że wszędzie na świecie są korki, nawet w NY ruch jest zazwyczaj bardziej płynny niż na południu Gdańska.

      • 7 0

  • Mieszkańcy dzielnic południowych głosujcie na Adamowicza!

    Będziecie mieli szerokie drogi, równiutkie i wygodne chodniki, tramwaje, autobusy, przedszkola, szkoły i co tylko zapragniecie, wszystko na wizualizacji.

    • 22 0

  • wyremontowac ul. Warszawską!!!!! 300 metrów !!!!!!!!!!!!! (1)

    • 9 0

    • . 300m to moze trwać 3-lata, w tym 35-m-cy wietrzenie gleby przez GRAWEL

      xxx

      • 0 0

  • Dziury są potrzebne!!!

    • 16 1

  • Się wybuduje ECS

    to się ogólnie poprawi wszystko.

    • 14 1

  • Grajdoł - jak jeździmy po dziurach i w korkach tak będziemy jeździć...

    a przed wyborami cuda opowiadają....

    • 5 1

  • I właśnie to jest Gdańsk.....

    • 7 1

  • zła wiadomość dla Pana Mariusza (1)

    będzie gorzej jeszcze dużo gorzej, bo powstają tam kolejne osiedla i właściwie większość inwestycji mieszkaniowych tam powstanie. I będzie dużo gorzej.
    Dojazd z tego miejsca do pracy to koszmar, zresztą właściwie z każdego miejsca z tzw. górnego tarasu do centrum Gdańska.
    Wypowiedź przedstawiciela władz miasta nie pozostawia zupełnie złudzeń, na nowe drogi przyjdzie poczekać pewnie do... 2050 roku.

    Poza tym cena mieszkania tam to 4-5tys. w 'centrum' to 3-4tys. więcej. Coś za coś.
    Z drugiej strony to władze miasta powinny dbać o mieszkańców, jak jest każdy widzi.

    • 14 0

    • wiem, dlatego nagłśniam też sprawę ztm

      • 1 0

  • bez dobrych dróg dojazdowych?! chyba w ogóle bez dróg

    Najpierw stawia się masę budynków, później powstaje zagwostka, jak do nich dojechać?.... no to machnijmy jakąś ścieżkę - taką aby była i będzie dobrze.
    Później do tego osiedla dobudowuje się kolejne i kolejne....i wszyscy jeżdżą tą samą ścieżynką...
    ...tak powstają nowe dzielnice Gdańska.

    Póki w planach budowy osiedli nie będzie dróg dojazdowych/przejazdowych z prawdziwego zdarzenia to będzie co raz gorzej.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane