• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • bełkot

    >>>zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

    • 12 2

  • autobus

    • 3 0

  • Budyń! kiedy 213ka bedzie dojezdzac do petli na Chełmie??!!

    • 6 2

  • drogi pomiędzy karczemkami i kokoszkami

    chciałabym jeździć chociaż taką drogą jak na filmiku. Tam jadąc powoli nie zgubi się zawieszenia jak na drogach pomiędzy Kokoszkami i karczemkami. Tutaj jest dziura pogłębiona przez kolejną dziurę i do tego nie ma oświetlenia.

    • 4 1

  • brak infrastrukrury- mentalna oznaka myslenia polskich władz

    Po I wojnie Polska postawiła najpierw na baze, czyli infrastrukturę. To ona decyduje o jakości zycia i dalszym jej rozwoju. natomiast Adamowicz i jego swita mają zakodowane myslenie postkomunistyczne-budowa pomników a infrastruktura jak wiemy onegdaj była sprawa tylko która wysysała pieniądze. Myslenei takie to efekt zycie w komunie i zasysania w sobie niestety tamtych wzorców myslenia. Ten problem braku dróg w koncu dopadł ich , ponieważ mieszkancy nie mają po czym jeździc. To co wyróznia dobre władze to myslenie perspektywiczne, przewidujące przyszłe potrzeby. Adamowicz wolałł zachowywac się na zasadzie teraz potrzeba to szukajmy rozwiązania. tylko, że taki spoób rządzenia tu się nie sprawdził . Potrzeba naprawde dużych pieniędzy, żeby tylko utrzymac system komunikacji w gdańsku na jako takim poziomie , poniewaz doprowadzono do spiętrzenia potrzebnych inwestycji, wcześniej wydając pieniądze na inwestycje raczej niższej rangi. Srodki zainwestowane w infrastrukturę generują środki na inne z kolei inwestycje przez rozwój miasta. Niestety społecznośc gdańska też kiedyś tego problemu nie rozumiała i budzi się teraz z reka w nocniku obok takich włodarzy jakich sama preferowała. Ci obecni kandydaci na prezydenta patrząc na ich wyborcze hasła to mozna rzec polityczna miernota. wszyscy mówią o zaspakajaniu potrzeb miasta o większym socjalu ( a po co nam wydatki na socjal) itp duperelach. Nikt natomiast nie wskazuje źródeł pochodzenia srodków na zwiekszone wydatki, jakiś konkretnych zmian w zakresie inwestowania, zmiany sposobu doboru ludzi do pracy w urzędzie, ich większej efektywnosci pracy. Słowem wyborcza sieczka. Chyba przyjdzie nam długo czekać na prawdziwych zdolnych liderów , zdolnych też do poswiecenia siebie dla miasta i oderwanych od konotacji politycznych.
    Az strach pomyslec co by było gdyby nie srodki z Unii

    • 22 0

  • WSTYD, DROGOWY WSTYD

    Bylem przekonany i wyrozumialy dla władz Gdańska ze inwestycje drogowe to wysiłek wymagajacy czasu, wykupu ziemi itp ale powiem jedno...
    Białystok miasto które uchodziło moim zdaniem w pewnym sensie za zasciankowe bez inwestycji itp roziwja sie wiecie jak?! poprzez budowe dróg! nawet nie macie pojecia jakie inwestycje włodaże robia ze srodkow unijnych! u nas w gdanskyu tylko sie mowi ze cos jest zaplanowane, ze cos bedzie modernizowane, ta wypowiedz to wstyd i zenada, jak moze zwalac wine na osoby posiadajace samochody ze sa korki?
    jakby byly dobre polaczenia komuniakcyjne pomiedzy poszczegolnymi nie dzielnicami tylko dzielnicami - a strefami zakladow pracy to moze byloby inaczej
    a po drugie, prosze panie Pioskorki wynmienic mi inwestycje drogowo ktore zostaly zakonczone na perzestzeni ostanich 10 lat w gdansku?
    Co zosdtalo zdrobione? bo ja jakos nie moge sobe p[rzypomniec, a jak rozbudowa sieci drogowej w poludniowych dzielnicach gdanska bedzie tak samo szybko postepowac jak rozbudowa uli slowacjkiego to do 2060 roku nic sie nie zmioeni!! wstyd czlowieku!!!

    • 29 0

  • omg (2)

    Ludzie a jechaliście jest taki rozjazd jak się jedzie z obwodnicy na Ujeścisko i Jasień koło byłem wytwórni cementu przez ~150-200 metrów płyty po których jedzie się dosłownie 5km/h aby nie zerwać zawieszenie a potem znowu "normalna"polska droga ...

    • 13 0

    • a tam jeszcze o.Wzrosowe budują, a to droga jak z zaścianka, Gdańsk średniowieczny

      tramwaje zapchane,autobusy zapchane, drogi zapchane

      • 1 0

    • bez przesady - mozna jechac 20km/h ;-)

      • 0 0

  • Zapraszamy na Osowe !

    Mamy drogi mlekiem i miodem plynace , a raczej blotem ;)

    • 8 4

  • Racja

    '...narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej...'
    Zgadzam się z panem Mariuszem.Również mieszkam na Południu Gdanska i widze codzienne zmagania ludzi z komunikacja miejską.Rano w autobusie 275 powinni zostac zatrudnieni upychacze jak ktos kiedys napisal w innym artykule.A stan dróg u nas jest makabryczny...

    • 17 1

  • Nooo (2)

    Nie widze, gdzie jest problem opisywany przez Pana Mariusza. na filmie samochody smigaja, jak nic. Troche metalowego plotu widac i blota. Nijak sie ma film do tego, co opisane w artykule.

    • 3 8

    • to się przjedź, chociaż jeden raz ...

      a zrozumiesz!!!

      • 1 0

    • pam mariusz nagrał najładniejszy moment tej ulicy proszę się przejechać całą

      dla kierowców o mocnych nerwach

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane