• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • Dobrze wam tak Polaczki! (1)

    Głosujcie dalej na panów pokroju Adamowicz to dalej będzie bełkot zamiast działań. Propaganda jak za komuny!! Co się z wami stało Polacy?! Kiedyś potrafiliście się postawić i walczyć o swoje, a dzisiaj co? Pozostało wam już tylko narzekanie na forach i w gronie rodzinnym. Proponuję zaprotestować np pod urzędem miasta. Jest ktoś chętny??

    • 19 1

    • zgadzam sie z trescia....ale nie lubie jak mnie nazywaja polaczkiem to swiadczy o twoim zakompleksieniu!!!!

      • 6 0

  • nie zawracajcie

    żopy panu Budyniowi jakąś Niepolomicka.Bidula ma teraz na głowie wybory a wy ciągle z ta komunikacja..Dajcie mu spokój .Przeca to prezydent !!

    • 20 1

  • Jaki prezydent takie drogi! (1)

    Mieszkam na Morenie, też płd. Gdńska,nawierzchnir dróg pełne dziur,chodniki w stanie żałosnym, mozna sobie nogi połamać.Gdzie Straż Miejska, co na to władze miasta???

    • 19 1

    • najlepszą wizytówką miasta jest ul. Piecewska i Wileńska :D

      za to wyremontowano fragmencik Rakoczego na wysokości Wyspy Piecewskiej, aby ciężkie maszyny Hossy miały co niszczyć.

      • 9 0

  • odpowiedź nie na temat

    jak w przypadku wszystkich urzędników, polityków itp. ale czego się spodziewać, skoro nie ma nic do powiedzenia - bo przecież nie macie w planach przebudowy Świętokrzyskiej, prawda? jakoś wam nie zaświtało, że nic nie da dwupasmowa Łódzka, bo ruch będzie wpadał w jednopasmową Świętokrzyską, dziurawą i bez pobocza? i że do tej pętli tramwajowej ludzie będą musieli dojechać tą samą Świętokrzyską?

    • 10 0

  • Dalikatnie ujmując...

    Jest mi bardzo nie przyjemnie, że aby dojechać do miejsca pracy na godzinę ósmą rano, wstawać muszę o piątej. Moje zdenerwowanie wzrasta, gdy nie wyrabiam się na autobus linii 262, który odjeżdża o godzinie 6.25. Gdy wsiadam w autobus o godzinie 6.45, dojazd do Wrzeszcza zajmuje mi godzinę. Tak więc, biorąc pod uwagę 17-minutowy dojazd kolejką SKM jestem notorycznie spóźniona. Aha, zapomniałam dodać, że jazda o 6.25 kończy się zazwyczaj przyjazdem do Wrzeszcza na 7.00, co też mi zycia nie ułatwia. KOREK, a w zasadzie USTAWICZNY KOR rujnuje moje nerwy. Nie ważne, czy jadę autobusem, autem, czy tramwajem z pętli tramwajowej CHEŁM (czekanie na 2 kolejne tramwaje to norma; tłuszcza jest w stanie zagnieść każdego na śmierć, przecież wszyscy są najważniejsi). Łączę się w porannych problemach z tymi, którzy też to odczuwają. MIASTO MA NAS EWIDENTNIE W 4 LITERACH!!! WARUNKI DOJAZDÓW SĄ NIELUDZKIE!!!

    • 30 1

  • CHłopie - nie ma się co martwić! 2014-2020!!!

    Wolne Miasto Gdańsk

    • 4 1

  • Piskorski,Lisicki,Budyn cala elita ktora doprowadza miasto na margines,cala Polska sie smieje z Gdanska a mieszkancy bede

    pokutowac latami....

    • 20 0

  • Niepołomicka? (4)

    przecież to jakaś wiocha, chcecie drogi to kupujcie mieszkania w mieście, a nie na wsi. Każdy by chciał mieszkać w Borkowie, albo innych Łostowicach i mieć ifrastrukturę jak we Wrzeszczu,ale to jest nierealne. Jak się decyduje na wyprowadzkę z miasta i zamieszkanie na wsi, to decyduje się też na jeżdżenie wiejskim dróżkami, a nie miejskimi arteriami.

    • 9 19

    • "mieć ifrastrukturę jak we Wrzeszczu" (1)

      Bredzisz gościu. spróbuj w śródmieściu lub we Wrzeszczu zaparkować samochód - niewykonalne. Kupiłem mieszkanie w śródmieściu i od świtu do nocy ulica jest tak zapakowana samochodami, że czasami trudno nią przejechać.

      • 6 4

      • a po co ty jeździsz samochodem po śródmieściu?

        tam wszędzie się można dostać na nogach albo tramwajem. W ogole powinni zrobić wjazd do centrum tylko za opłatą.

        • 1 2

    • panie bronek

      urodziłem się i mieszkałem we wrzeszczu,a teraz mieszkam tu akurat,i jest mi dobrze,nie każdy ma mieszkanie po babci w centrum.pilnuj pan opłat za czynsz bo trafisz pan jeszcze dalej

      • 2 2

    • Jak załatwisz mi mieszkanie w tej samej cenie

      co na 4 porach roku i w tym samym standardzie (marnym, to inna sprawa, ale jednak nowe), to się chętnie przeprowadzę. Ty myślisz, że ludzie tu kupują mieszkania, bo tak lubią???

      • 2 2

  • w niemczech...... (5)

    budują nowe drogi dojazdowe do osiedli domkow wielorodzinnych rownoczesnie z budowa tychze,...!!!!!!!! do cięzkiej cholery czy u nas nie mozna tak samo?????przeciez od niemców wszystko ściągamy wiec ..rozliczmy przy wyborach obecnych wlodarzy !!!!!!!!!!!! ju znie moge na te ulice patrzec samochod 7 letni - naprawiam raz w miesiacu w koncu rachunek do miasta wysle!!!!

    • 20 0

    • (3)

      my kopiujemy z Grecji a nie z Niemiec coś ci sie pomyliło

      • 3 0

      • i z Bangladeszu (1)

        • 4 0

        • nie bangla!!

          .

          • 0 0

      • :))) to prawda

        • 0 0

    • Pewnie że mozna

      Tylko że domki na osiedlu będą droższe o cenę drogi. Trzeba przeliczyć co sie opłaca.

      • 1 2

  • (1)

    Wszędzie jest to samo. Obrońców Wybrzeża wyremontował hipermarket, miasto miało dokończyć kawałeczek to do dzisiaj nic nie zrobili.

    • 14 0

    • Ten prezydent już nic nie zrobi

      Bedzie "zarządzał"

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane