• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • Biuro Niedorozwoju Miasta Gdańska

    Siedzi banda cwaniaczków bierze gruba kasę z pieniędzy podatnika i nic nie robi.
    Planami zagospodarowania powinna się zając firma zewnetrzna bez układów. A tak robia te plany pod siebie i znajomków. Siedzą w kieszeniach Developerów, którzy pozatrudniali ich dzieci i koło się zamyka.

    • 12 0

  • Wystarczy adotowc francuzkie przepisy urbanistyczne.

    Jesli w okolicy powstaje więcej jak 3 mieszkania właściciel gruntu inwestycyjnego musi zbudowac drogę dojazdową na własny koszt po czym nakłady te są mu zwracane przez gmine.

    • 4 0

  • to jest popierdółka nie horror

    Horror to trakt Św. Wojciecha, który pamięta jeszcze Chrzest Polski.

    • 5 0

  • Nie robimy polityki, budujemy mosty

    Budujemy mosty dla pana starosty

    • 1 0

  • Pan inżynier zupełnie ominął odpowiedź na jasno postawione pytanie...jak zwykle zresztą zasłaniając się przeszłością i warunkami niezależnymi od miasta.
    Tylko kto kurcze wydaje pozwolenia na budowę, których nie wydaje się 20 lat na przód - tylko bezpośrednio przed rozpoczęciem inwestycji...
    Dalej - opisał trwającą rozbudowę, która nie rozwiąże problemu "góry" - gdyż korki są wypadkową złej nawierzchni i źle zsynchronizowanej sygnalizacji - co w połączeniu z marną sytuacją "na dole" oraz na obwodnicy powoduje śmiesznie małą przepustowość wylotówek. A będzie jeszcze gorzej - bo prawdopodobne plany na "być może" 2014 -2020 nie przewidują rozbudowy świętokrzyskiej i stargardzkiej, a tylko ich remont. Nie oszukujmy się też, że tramwaj i nowa łódzka coś zmienią.

    • 5 0

  • Trzeba myśleć - jak ciągle przybywa mieszkańców a z drogami nic się nie robi to inaczej być nie może. Ja to bym wprowadził minimalną wartość pojazdu np. 50tys. zł i z ulicy zniknęłoby 85% samochodów, bo teraz byle Paździoch może wyłożyć kilka tysięcy pln na gruchota i powiększać nim korki. A druga sprawa - kupujecie tanie mieszkania na obrzeżach to nie narzekajcie później na korki. Za dobrą lokalizację, z której wszędzie jest blisko trzeba zapłacić więcej.

    • 1 5

  • anarchia budowlana za powoleniem miasta

    może rzeczywiście trzeba się przenieść bo nasze podatki idą nie na naasze potrzeby

    • 0 0

  • Osiedle Nowy Horyzont (9)

    Myslę, że ważnym problemem jest powstanie osiedla Nowy Horyzont. To osiedle jest poza Gdańskiem. Gmina Pruszcz sprzedała tereny to powinna pomyśleć o przejezdzie np. Do Świętokrzyskiej lub do Starogardzkiej. Odciążyć Niepołomicką z tych pojazdów, które udają się na Obwodnicę. A to jest około 1000metrów drogi. Wielkopolską zbudował developer, który rozpoczął budowę Osiedla Cztery Pory Roku. Z Borkowskiego (gmina Pruszcz) osiedla samochody wjeżdzają do Gdańska.

    • 3 0

    • święta racja

      ale tam chociaż dewleoper zrobił infrstrukturę: poczta, świetny plac zabaw, apteka, supermarket to nie muszę jechać zatłoczoną świetokrzyską żeby do auchana sie dostać po zgrzewkę mleka i wody.

      • 0 1

    • 4pr (7)

      tutaj drogę około 2,5 km wybudował amerykański dew Hovnanian, pamiętacie, potem wszyscy się podczepili, nie dając nic w zamian, place zabaw za własne pieniądze pieniądze ludzie budują. Ale jak kupywałęm tam kawalerkę to ludzie dzuiry w ziemii kupywali i z dziurami zostawali (tam przy hokejowej, heveliusz, na moim marzeniu), takie czasy były. Rynek się rozwinął , poprawił, miasto nie.

      • 1 1

      • (6)

        "kupywali"? Skąd się wziąłeś wieśniaku? Wracaj dziecko do szkoły.

        • 1 1

        • dresik, dresik (5)

          ty zazwyczaj kradniesz ?

          • 0 2

          • (4)

            Daruj sobie ten dresik, bo tylko się bardziej pogrążasz. To, że twój stary chodzi w dresie i kradnie to nie znaczy, że każdy normalny człowiek chodzi w szmacie i jest amatorem cudzej własności.

            • 1 0

            • a tu sobie daruj "wieśniaku" mieszkańcu rudery komunalnej (3)

              na garnuszku miasta i podatników z południa

              • 0 2

              • (2)

                Widzę, że nie dociera do ciebie, że każdy jest kowalem własnego losu i nie każdy wiedzie tak marne życie jak ty. Podejrzewam, że w miesiąc płacę więcej podatków niż cała twoja rodzina w rok, więc możesz mnie swoimi nietrafionymi diagnozami cmoknąć w pompkę. Nie stać cię na porządne mieszkanie czy dom, więc wylewasz swoje nędzne żale na różnych stronkach. Żal mi ciebie ale twoje opinie jedynie poprawiają mi humor, bo jesteś tak żałosny, że umieram ze śmiechu.

                • 1 0

              • zaplułeś cały monitor ze złości :) :) (1)

                i nie denerwuj się bo wykitujesz, nie ściemniej, bo nie piszesz jak jakiś zaraz tam baron z wall street, powidz kim jesteś naprawdę, woźnym?

                • 0 2

              • Nie pluję ze złości jak jakiś żul. Mam też pełne uzębienie, więc nie pluję jak mówię :) Może na Wall Street nie pracuję ale w Polsce też można sporo zarobić. Wyjdź spoza kręgu woźnych czy innych dresików a być może to dostrzeżesz, bo póki co stawiam, że jesteś najwyżej szatniarzem w barze mlecznym. Z twoimi problemami udałbym się do rodziców pod warunkiem, że nie leżą nawaleni w trzy dupy w jakiejś melinie.

                • 1 1

  • Na zachodzie

    Na zachodzie najpierw budują drogi a potem zabudowują tereny, a u nas na odwrót najpierw zabudowują a następnie planują, że kiedyś wybudują...

    • 0 0

  • Mieszkam na oruni gornej (2)

    Dojazd na te dzielmicę to jakis obled. Korki zaczynaja sie juz od Lidla i ciagna do samego centrum. Wytrzymalosc materialu ludzkiego jest naprawde wielka, ale moja sie juz skonczyla - dziecior skonczy szkole i robie wypad z tej zapomnianej przez urzedasow dzielnicy. PS. Zapraszam Budynia z kamerami na Malomiejska- godzine moze sobie sam wybrac...

    • 7 1

    • (1)

      Mieszkasz na wsi to i dojazd masz wiejski.

      • 2 7

      • Z Oruni do LOTu jest tylko 2km.

        To jaki ten Gdańsk jest wielki.

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane