• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście

Szymon Zięba, Maciej Korolczuk
2 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wybrane zmiany w biletach na komunikację. Niektóre "wypadną" z taryfy. Wybrane zmiany w biletach na komunikację. Niektóre "wypadną" z taryfy.

Wszystko wskazuje na to, że od 1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. Za najtańszy bilet jednorazowy (czasowy) zapłacimy 4,80 zł, zmienią się także ceny biletów okresowych i metropolitalnych, a niektóre całkowicie znikną z taryfy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Podwyżki cen biletów na komunikację spowodują, że:

Choć gdańscy urzędnicy niedawno deklarowali, że "staną na głowie", by przejazdy komunikacją miejską nie podrożały, wszystko wskazuje na to, że podwyżek cen biletów nie uda się uniknąć.

Jeszcze w przyszłym tygodniu decyzje w tej sprawie podejmie zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, które przygotowało projekty uchwał dotyczących nowych stawek dla pasażerów. Te mają zmienić się nie tylko w Gdańsku, ale także w Gdyni i Wejherowie oraz w przypadku biletów metropolitalnych.

Urzędnicy przyznają co prawda, że rozmowa o wysokości podwyżek będzie jeszcze przedmiotem dyskusji w ramach gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacji Zatoki Gdańskiej, ale plan zakłada, że uchwała o podwyżkach ma być głosowana na marcowej sesji rady miasta.

0,5 mld zł na komunikację



Podwyżki cen biletów w komunikacji. Ile zapłacimy?



Od 1 czerwca zmienią się ceny biletów:

  • 4,8 zł - tyle będzie kosztował 75-minutowy bilet jednorazowy. Zastąpi on dotychczasowy bilet godzinny, który kosztował 4,40 zł.
  • 109 zł - tyle będzie kosztował miesięczny bilet okresowy. Do tej pory pasażerowie płacili za niego 99 zł.

Zmienią się także rodzaje biletów:

  • nie będzie można kupić już biletów jednoprzejazdowych (dziś taki bilet kosztuje 3,8 zł);
  • nie będzie można kupić już biletów okresowych ważnych pięć dni w tygodniu (bez weekendów), dziś taki miesięczny bilet kosztuje 90 zł.

Co zmieni się dla pasażerów w Gdyni?



- Dla pasażerów korzystających z usług ZKM Gdynia, a przede wszystkim z biletów jednorazowych - będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut, zastępując dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni. - Oznacza to, że pasażerowie będą mogli w ten sposób pokonać dłuższą trasę niż do tej pory.
Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały:

  • 4,80 zł (linie zwykłe i nocne);
  • 5 zł (linie zwykłe, nocne i pospieszne);
  • 18 zł to proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego).

- Zmienią się też ceny biletów okresowych, choć zmiany stawek częściowo rekompensuje to, że będą one obowiązywać we wszystkie dni tygodnia, a nie jak do tej pory jedynie w dni robocze - mówi Agata Grzegorczyk.
Tym samym:

  • miesięczne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą w normalnej taryfie kosztować 94 zł (imienny) lub 110 zł (na okaziciela),
  • a w przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne - 106 zł (imienny) i 124 zł (na okaziciela).

Ile będą bilety na inne kursy, m.in. poza Gdynią i Gdańskiem?



  • Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach jednej z gmin: Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł (imienny) lub 86 zł (na okaziciela);
  • w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi - 96 zł (imienny) lub 112 zł (na okaziciela);
  • w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia będzie trzeba zapłacić natomiast 116 zł (imienny) lub 130 zł (na okaziciela).


Zmiany w biletach metropolitalnych



Zmiany obejmą również bilety metropolitalne, które umożliwiają przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo.

  • Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł w wersji telefonicznej oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej.
  • Za bilety 75-minutowe - 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne).
  • Dobowe - 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
  • Bilety 72-godzinne - 40 zł za komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
  • Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł.
  • Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.

Dlaczego drożeją bilety? Więcej za prąd i paliwo



Przyczyny wzrostu cen biletów to efekt podwyżek opłat za prąd, droższego paliwa, wyższych kosztów pracy i wysokiej inflacji. To też pokłosie odpływu pasażerów, których liczba sukcesywnie zmniejsza się z powodu pandemii: wiele osób wykonuje swoją pracę zdalnie.

- Ze względu na radykalne podwyżki głównie cen prądu i znaczne zwiększenie nakładów gminy na funkcjonowanie komunikacji miejskiej już w tym roku prognozowane wpływy z biletów pokryją zaledwie 26 proc. naszych potrzeb - tłumaczy decyzję o podwyżkach Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Wiceprezydent Piotr Borawski tłumaczy przyczyny podwyżek.


Magistrat szacuje, że w drugiej połowie roku do budżetu miasta wpłynie ok. 7-8 mln zł więcej. W skali roku ma to być już ok. 15 mln.

Porównanie wydatków na komunikację miejską w Gdańsku. Porównanie wydatków na komunikację miejską w Gdańsku.
Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, władze miasta informowały, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.

Jakimi powodami wzrost cen biletów uzasadniają przedstawiciele Gdyni?

- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. (w zależności od operatora). Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach. Zwiększyły się także koszty pracy czy usług zewnętrznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji - mówi Agata Grzegorczyk.

Bilety na komunikację w Trójmieście nadal nie najdroższe



Co ciekawe, nawet po podwyżkach ceny biletów trójmiejskiej komunikacji nie znalazły się w czołówce "najdroższych" pod tym względem miast.

Ile za bilet na komunikację zapłacimy w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie? Trójmiasto nadal nie jest najdroższe. Ile za bilet na komunikację zapłacimy w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie? Trójmiasto nadal nie jest najdroższe.
Za podstawowe bilety zapłacimy więcej np. w Krakowie czy Poznaniu. W Trójmieście komunikacja jest już jednak dla pasażerów droższa niż w stolicy. Oprócz Trójmiasta na podwyżki w tym roku zdecydowały się też władze Łodzi oraz Bydgoszczy.

Droższe bilety na kolejkę. Ile kosztuje bilet SKM?



Pod koniec ubiegłego roku ceny biletów podniesiono też na kolei. Oznacza to, że pasażerowie zapłacą za bilety w SKM nawet o 10 proc. więcej.

Czytaj więcej:

Ceny biletów na SKM i Polregio po podwyżkach



Urząd Marszałkowski potrzebę wprowadzenia droższych biletów argumentuje m.in. rosnącymi cenami energii elektrycznej i paliwa oraz skutkami pandemii.
20:29 2 LUTEGO 22

Podwyżki biletów komunikacji miejskiej (19 opinii)

Bilety drożeją a zwrotnice tramwajowe podgrzewane są cały czas, przynajmniej od października, a temperatura na zewnątrz nie zawsze jest ujemna
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Bilety drożeją a zwrotnice tramwajowe podgrzewane są cały czas, przynajmniej od października, a temperatura na zewnątrz nie zawsze jest ujemna
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.

Opinie (1348) ponad 50 zablokowanych

  • Chamstwo!

    Te podwyżki to skandal

    • 14 1

  • Parę dni temu zapowiedź kupna wyłącznie drogich autobusów elektrycznych (1)

    2,5 mln za sztukę, zamiast 1 mln. Więc dzisiaj ktoś musi za to zapłacić. Stać nas xD

    • 18 0

    • Tak żeby w najbliższym czasie było co złomować !!!!

      • 1 0

  • Ale ...... przecież jest Polski łat (3)

    To jak to tak?

    • 1 9

    • (2)

      To akurat jest element Gdańskiego Ładu!

      • 6 1

      • Koszty energii, paliwa, które mają bezpośrednie przełożenie na cene biletów (1)

        To Też wina Gdańskiego ładu?
        Nie wspomnę o pozostałych podwyżkach najwyższych w całej Europie.

        • 2 4

        • jak się przekłada cena paliwa na to że likwiduje się bilet czasowy i zmusza aby kupywać bilet 75 minutowy? Polski Ład do Krakowa nie dotarł? bo jest tam bilet 20 min za 4 zł? A jak się ma Polski Ład do tego że w Lublinie i Chełmie komunikacja jest bezpłatna?

          • 3 0

  • Miło i elegancko (1)

    Miło i elegancko. Likwidacja biletów jednoprzejazdowych to skandal. a podjazd 2-5 przystanków 5 zł.
    Ja na włodarzy Gdyni już nie zagłosuję. Płatne parkowanie na Wolności pod lasem, Polanka Redłowska, Witomino , Myślą, że ludzie są tylko do wyciągania od nich kasy. A sami ekscytują się mikro parkami. Jak można likwidować podstawowy bilet - wprowadźcie od razu po 10 - i zwalcie na Pis.

    • 16 0

    • Teraz to włodarz Gdyni ma cię tam gdzie słońce nie dochodzi. Zafundowałeś mu ostatnią kadencję i to dłuższą w dodatku. To przez takich jak ty w Gdyni jest jak jest.

      • 0 0

  • Manipulacja faktami (4)

    Nie wiem jak w innych miastach, ale Kraków oferuje bilety na 15min które są tanie i powszechnie używane. Tutaj trzeba będzie kupić za 75min żeby przejechac legalnie 3 przystanki. Chcecie zniechęcić do komunikacji miejskiej jeszcze bardziej? Brawo udało Wam się.

    • 25 2

    • Poznań też ma 15-minutowe za 4zł, i w ten czas nie wliczają się przesiadki. Czyli de facto Trójmiasto wychodzi najdrożej.

      • 9 0

    • Sam manipulujesz, te "tanie" w Krakowie są po 4 złote za 20 minut (1)

      • 1 0

      • 3,40 zł w Warszawie. A kraków jest mocno zbity i za te 20 minut dojedziesz prawie wszędzie.

        • 6 1

    • Parafrazując, bilet za 4 czy 5 zł by przejechać 3 przystanki jest totalną bzdurą i głupotą

      samo zaoranie komunikacji miejskiej

      • 5 0

  • W Warszawie jest taniej!

    Redakcjo i Czytelnicy, zwróćcie uwagę, że w Warszawie najtańszy bilet kosztuje 3,40 - to bilet 20-minutowy. To skandal, jeśli w Gdańsku będzie tylko opcja zakupu biletu 75-minutowego.

    • 19 2

  • Lisicki i renoma

    Już zacierają ręce . Nowe elektryki też kosztują . Miliony marnotrawione w wały muszą jakoś się zwrócić . Gdzie jest nik .... cba

    • 8 0

  • Tak zachęca się ludzi do korzystania z komunikacji (1)

    Oczywiście, ze wszystko drożeje, ale ciągłymi podwyżkami cen biletów zniechęci się ludzi do korzystania z transportu publicznego ewentualnie do jazdy na gapę i efekt będzie odwrotny od zamierzonego.

    • 15 0

    • wszystko oprócz paliwa dla prywatnych samochodow

      warto dodać. tu obnizyli

      • 1 0

  • W Warszawie też dawno temu zamieniono jednorazowy na 75 minutowy i podniesiono cenę

    Jednak zachowano bilet 20 minutowy, który obecnie kosztuje 3,40 zł. Gdyby wprowadzono w Gdańsku bilet 20 minutowy za taką cenę, to i tak byłaby to swego rodzaju podwyżka, gdyż dotychczasowy jednorazowy za 3,80zł, zastąpiłby 20 minutowy za 3,40zł.

    • 13 0

  • Czemu mam płacić drożej za bilet, gdy emeryci i uczniowie jeżdżą za darmo. (8)

    Jedni mają dodatki do emerytur, drudzy dostają 500+. Czasem w Gdyni w autobusie na trasie sami emeryci i uczniowie. To zamiast stworzyć dla tych grup opłatę za przejazd to obarcza się jeszcze większymi kosztami tych którzy płacić muszą.

    • 29 4

    • (5)

      Bardzo dobrze jeszcze bykowe powinieneś płacić

      • 5 5

      • (3)

        Ja wiem, że u niektórych myślenie wymaga wysiłku i nie każdemu chce się go podejmować, ale najwidoczniej nie pomyślałeś od początku czerpania korzyści finansowych bezdzietni dokładają sporo do twojego dziecka/dzieci. Weźmy choćby sztandarowy program 500+. Od początku istnienia tego programu wydano 156 mld. złotych! Wiesz ile to elektrowni atomowych, autostrad, szpitali, sprzętu medycznego, wykształconych lekarzy, możliwości stworzenia nowoczesnej gospodarki, która przyczyniłaby się do polepszenia w przyszłości także bytu twoich dzieci? Pomyślałeś? A to tylko program 500+, do którego dołożyli się w także ci którzy dzieci nie posiadają.

        • 7 2

        • po prostu budżet państwa został roz*****y

          bo niestety w Polsce pokutuje to, ze większość społeczeństwa nie chce myśleć tylko dostawać kasę za nic, a to nie będzie trwało wiecznie i wielu wyląduje na jałmużnie.

          • 1 1

        • (1)

          Ty dokładasz do 500 a ktoś inny do twoich dróg rowerowych. Na tym to polega. A na koniec trafisz do domu starców gdzie miesiąc kosztuje lekko 7000 zł i wtedy ich dzieci zapracują na twoją spokojną starość. Bo twoje dzieci się tobą raczej nie zajmą? bo ich nie będziesz miał. Chyba że będziesz dalej żenił kity że zarobisz to z tych swoich składek i starczą one na powiedzmy 8 lat pobytu w takim domu. Mylę? Czy zaraz pojedziesz z tekstem że sobie odłożysz i z tego będziesz spłacał?

          • 0 2

          • Po pierwsze ludzi samotnych, schorowanych umieszcza się do DPS, ewentualnie do hospicjów, a nie domu starców. I teraz kilka pytan panie jasnowidzu. Skąd wiesz że korzystam ze ścieżek rowerowych skoro w rzeczywistości nie jeżdżę na rowerze:D? Drugie pytanie skąd wiesz że dożyję starości? Trzecie pytanie skąd wiesz że dzieci tego człowieka nie zostaną menelami, które dołożą aż zero złotych w podatkach? Kolejne pytanie skąd wiesz czy czasem dzieci owego podatnika nie wyjadą za granicę dokładając w podatkach w Polsce aż zero złotych i dlaczego w ogóle zakładasz że będą płaciły na moje utrzymanie (nie mierz wszystkich swoją miarą)? Skąd masz pewność że do tego czasu nie zgromadzę środków, które pozwolą mi godnie dokończyć żywota? I pytanie ostatnie, taki bonusik. Ile żyją średnio mężczyźni w Polsce po przejściu na emeryturę?

            • 3 0

      • a ty żebrać pod kościołem zgodnie z intelektem

        • 0 1

    • (1)

      Emeryci wcale nie jeżdżą za darmo. Za darmo jeżdżą seniorzy, którzy skończyli 75 lat.

      • 9 0

      • 70

        A to całkiem spora ich część

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane