• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście

Szymon Zięba, Maciej Korolczuk
2 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wybrane zmiany w biletach na komunikację. Niektóre "wypadną" z taryfy. Wybrane zmiany w biletach na komunikację. Niektóre "wypadną" z taryfy.

Wszystko wskazuje na to, że od 1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. Za najtańszy bilet jednorazowy (czasowy) zapłacimy 4,80 zł, zmienią się także ceny biletów okresowych i metropolitalnych, a niektóre całkowicie znikną z taryfy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Podwyżki cen biletów na komunikację spowodują, że:

Choć gdańscy urzędnicy niedawno deklarowali, że "staną na głowie", by przejazdy komunikacją miejską nie podrożały, wszystko wskazuje na to, że podwyżek cen biletów nie uda się uniknąć.

Jeszcze w przyszłym tygodniu decyzje w tej sprawie podejmie zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, które przygotowało projekty uchwał dotyczących nowych stawek dla pasażerów. Te mają zmienić się nie tylko w Gdańsku, ale także w Gdyni i Wejherowie oraz w przypadku biletów metropolitalnych.

Urzędnicy przyznają co prawda, że rozmowa o wysokości podwyżek będzie jeszcze przedmiotem dyskusji w ramach gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacji Zatoki Gdańskiej, ale plan zakłada, że uchwała o podwyżkach ma być głosowana na marcowej sesji rady miasta.

0,5 mld zł na komunikację



Podwyżki cen biletów w komunikacji. Ile zapłacimy?



Od 1 czerwca zmienią się ceny biletów:

  • 4,8 zł - tyle będzie kosztował 75-minutowy bilet jednorazowy. Zastąpi on dotychczasowy bilet godzinny, który kosztował 4,40 zł.
  • 109 zł - tyle będzie kosztował miesięczny bilet okresowy. Do tej pory pasażerowie płacili za niego 99 zł.

Zmienią się także rodzaje biletów:

  • nie będzie można kupić już biletów jednoprzejazdowych (dziś taki bilet kosztuje 3,8 zł);
  • nie będzie można kupić już biletów okresowych ważnych pięć dni w tygodniu (bez weekendów), dziś taki miesięczny bilet kosztuje 90 zł.

Co zmieni się dla pasażerów w Gdyni?



- Dla pasażerów korzystających z usług ZKM Gdynia, a przede wszystkim z biletów jednorazowych - będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut, zastępując dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni. - Oznacza to, że pasażerowie będą mogli w ten sposób pokonać dłuższą trasę niż do tej pory.
Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały:

  • 4,80 zł (linie zwykłe i nocne);
  • 5 zł (linie zwykłe, nocne i pospieszne);
  • 18 zł to proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego).

- Zmienią się też ceny biletów okresowych, choć zmiany stawek częściowo rekompensuje to, że będą one obowiązywać we wszystkie dni tygodnia, a nie jak do tej pory jedynie w dni robocze - mówi Agata Grzegorczyk.
Tym samym:

  • miesięczne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą w normalnej taryfie kosztować 94 zł (imienny) lub 110 zł (na okaziciela),
  • a w przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne - 106 zł (imienny) i 124 zł (na okaziciela).

Ile będą bilety na inne kursy, m.in. poza Gdynią i Gdańskiem?



  • Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach jednej z gmin: Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł (imienny) lub 86 zł (na okaziciela);
  • w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi - 96 zł (imienny) lub 112 zł (na okaziciela);
  • w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia będzie trzeba zapłacić natomiast 116 zł (imienny) lub 130 zł (na okaziciela).


Zmiany w biletach metropolitalnych



Zmiany obejmą również bilety metropolitalne, które umożliwiają przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo.

  • Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł w wersji telefonicznej oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej.
  • Za bilety 75-minutowe - 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne).
  • Dobowe - 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
  • Bilety 72-godzinne - 40 zł za komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
  • Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł.
  • Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.

Dlaczego drożeją bilety? Więcej za prąd i paliwo



Przyczyny wzrostu cen biletów to efekt podwyżek opłat za prąd, droższego paliwa, wyższych kosztów pracy i wysokiej inflacji. To też pokłosie odpływu pasażerów, których liczba sukcesywnie zmniejsza się z powodu pandemii: wiele osób wykonuje swoją pracę zdalnie.

- Ze względu na radykalne podwyżki głównie cen prądu i znaczne zwiększenie nakładów gminy na funkcjonowanie komunikacji miejskiej już w tym roku prognozowane wpływy z biletów pokryją zaledwie 26 proc. naszych potrzeb - tłumaczy decyzję o podwyżkach Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Wiceprezydent Piotr Borawski tłumaczy przyczyny podwyżek.


Magistrat szacuje, że w drugiej połowie roku do budżetu miasta wpłynie ok. 7-8 mln zł więcej. W skali roku ma to być już ok. 15 mln.

Porównanie wydatków na komunikację miejską w Gdańsku. Porównanie wydatków na komunikację miejską w Gdańsku.
Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, władze miasta informowały, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.

Jakimi powodami wzrost cen biletów uzasadniają przedstawiciele Gdyni?

- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. (w zależności od operatora). Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach. Zwiększyły się także koszty pracy czy usług zewnętrznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji - mówi Agata Grzegorczyk.

Bilety na komunikację w Trójmieście nadal nie najdroższe



Co ciekawe, nawet po podwyżkach ceny biletów trójmiejskiej komunikacji nie znalazły się w czołówce "najdroższych" pod tym względem miast.

Ile za bilet na komunikację zapłacimy w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie? Trójmiasto nadal nie jest najdroższe. Ile za bilet na komunikację zapłacimy w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie? Trójmiasto nadal nie jest najdroższe.
Za podstawowe bilety zapłacimy więcej np. w Krakowie czy Poznaniu. W Trójmieście komunikacja jest już jednak dla pasażerów droższa niż w stolicy. Oprócz Trójmiasta na podwyżki w tym roku zdecydowały się też władze Łodzi oraz Bydgoszczy.

Droższe bilety na kolejkę. Ile kosztuje bilet SKM?



Pod koniec ubiegłego roku ceny biletów podniesiono też na kolei. Oznacza to, że pasażerowie zapłacą za bilety w SKM nawet o 10 proc. więcej.

Czytaj więcej:

Ceny biletów na SKM i Polregio po podwyżkach



Urząd Marszałkowski potrzebę wprowadzenia droższych biletów argumentuje m.in. rosnącymi cenami energii elektrycznej i paliwa oraz skutkami pandemii.
20:29 2 LUTEGO 22

Podwyżki biletów komunikacji miejskiej (19 opinii)

Bilety drożeją a zwrotnice tramwajowe podgrzewane są cały czas, przynajmniej od października, a temperatura na zewnątrz nie zawsze jest ujemna
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Bilety drożeją a zwrotnice tramwajowe podgrzewane są cały czas, przynajmniej od października, a temperatura na zewnątrz nie zawsze jest ujemna
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.

Opinie (1348) ponad 50 zablokowanych

  • Dulkiewicz i jej kilku zastepcw nie chcą juz zarabiac tylko po 600 tys rocznie. To za mało. Dobra szajkę wybraliscie.

    • 13 0

  • Bezczelność

    Sobie pensje podnieśli a nam opłaty, to już druga podwyżka cen biletów w pandemii.

    • 23 0

  • Wszystko idzie w górę psia karma animonda 19.50zł za 800g w styczniu byla po 15.50zł, a w zeszlym roku 12.50zł inflacja +80% (2)

    • 10 3

    • Płacisz podatek za psa?

      • 2 0

    • O żesz,

      I co ty teraz będziesz żarł xD

      • 0 1

  • No to chyba jednak czas odnowić sobie prawo jazdy (7)

    Kilka lat nie jeździłam autem, tylko komunikacją miejską. Ale komfort jazdy się nie zmienia, a bilety są coraz droższe.
    Wiosną wykupię kilka jazd, żeby zobaczyć co na drogach w 3miescie się zmieniło i trzeba będzie wrócić do auta.

    • 17 0

    • Do zobaczenia w korkach (3)

      • 2 2

      • No to będziemy jechać w korkach

        Już mnie to wali. Serio
        Tyle lat " bez korków" hahaha busy bez korków? Wieczne spóźnienia lol
        Przynajmniej na fula sobie włączę swoją muzykę

        • 1 0

      • Bardzo bałem się korków (1)

        Ale jak sam zacząłem dojeżdżać do pracy samochodem, to wyszło, że pomimo korków i tak jestem w pracy dwukrotnie szybciej niż komunikacją publiczną.

        • 0 0

        • To oczywiste. Jak masz załatwić 2-3 sprawy w różnych punkatch to właściwie zkm

          w ogóle cie nie interesuje.

          • 0 0

    • tak, ta dycha to majątek (2)

      • 0 3

      • Dla zasady, sku...

        • 1 0

      • Tu już nie chodzi o kase

        A o komfort jazdy.
        Było taniej to człowiek jeździł zbiorkomem
        Już nie jest tanio, więc czas wybrać finansowo to samo ale lepszej jakości

        • 0 0

  • bilety (2)

    dalej niech ciemno-grod glosuje na p.o. to benda placic i plakac

    • 12 1

    • chyba nie wiesz skąd te podwyżki haha (1)

      samorządy tracą kasę przez pisowców. więc skąd mają mieć na dopłaty do biletów?

      • 0 4

      • z rydwanów, światełek i palmiarni

        • 2 0

  • podwyżka z 3,8 na 4,8 zł

    Oczywiście zakpili też z ludzi tłumacząc im, że jest to 40 gr więcej.

    • 19 0

  • Nie rozumiem dlaczego dzieci i młodzież jeździ za darmo (4)

    Niech wszyscy bez wyjątku płacą nawet te 2 zł. - kasa na komunikację się znajdzie.
    Dzieci za darmo , młodzież za darmo, starsi za darmo A człowiek chcąc nie chcąc uczciwie pracuje i za " wszystkich uprzywilejowanych " płaci jak cholera. Rodzice mają 500+ niech kupują bilety A nie porobiło karty dużej rodziny 500+ i inne pierdoły A potem dziwota bo nie ma pieniędzy.Niech obniżą ceny np. 2 zł ale dla wszystkich bez wyjątku i będzie sprawiedliwie

    • 27 4

    • to może niech komunikacja jest bez biletów (2)

      oszczędzimy drukowania, dystrybucji, liczenia, sprawdzania, odpalania działek różnym aplikacjom od biletów, odpadnie koszt automatów do biletów, a kierowcy wreszcie będą tylko od kierowania
      ludzie będą częściej korzystać ze zbiorkomu, będzie mniej korków

      • 4 1

      • (1)

        po tym tekście "zbiorkom" widzę że natłukłeś tych postów dzisiaj masę. Do roboty się weż lepiej a nie cały dzień trzepiesz posty na trójmieście.

        • 0 1

        • ty się weż

          • 0 0

    • Sprawiedliwie - nie istnieje

      • 0 0

  • Dramat (1)

    Oczywiście od nowego roku podwyżka, ale żeby tak spojrzeć na jakość świadczonych usług to nie. O której bym nie zaplanowała wyjazdu do pracy w szóstce która jeszcze nie wyjechała z Chełmu tłumy. Liczne spóźnienia czy przyjazdy przedwczesne. Przypadki nieprzemyślanego rozkładu jazdy np. 20 minut nic później dwa autobusy pod rząd. Dodatkowo miejsce dla osób niepełnosprawnych połączone z miejscem dla matek z dziećmi.
    To już nie wina ZTM, ale utrapieniem są również głośni pasażerowie. Ukraińcy mają gdzieś, że żaden dorosły człowiek obok nich się tak nie zachowuje, ryczą po swojemu, że już się wzdrygam na sam dźwięk.

    • 13 1

    • A ja się bardziej wzdrygam ,jak ryczą Polacy

      • 1 1

  • (1)

    Nie ma to jak argumentowanie podniesienia cen biletów podwyżką cen paliwa, w dniu gdy paliwo staniało o 75gr na litrze... praktycznie 5 zł za 1 przejazd 3 czy 4 przystanki spowoduje, że te zakorkowane miasto, jeszcze bardziej się zakorkuje, ale zachłanność władz miasta widać nie zna granic.

    • 17 0

    • przecież netto nie staniało, to obniżka dla Kowalskiego

      poza tym podwyżka od czerwca, powrót vatu od sierpnia, więc o czym mowa?

      • 0 0

  • Żebym chciał spędzić w komunikacji 75 minut to chyba ktoś musiałby mi zapłacić, a nie ja 4.40

    I żeby nie było - jestem za rozwojem komunikacji a wygaszaniem ruchu samochodowego w centrum. Ale moje podróże trwają do 40 min max, powyżej tego wybiorę auto.

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane