- 1 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (94 opinie)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (136 opinii)
- 3 121 tys. zł kary dla "Solidarności" za baner (280 opinii)
- 4 Wieczorem zwykłe skrzyżowanie, rano rondo (40 opinii)
- 5 Brytyjczycy zapraszają na urlop do Gdańska (123 opinie)
- 6 To samo morze, a toalety to nie problem (201 opinii)
Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście
Wszystko wskazuje na to, że od 1 czerwca ceny przejazdów komunikacją miejską w Trójmieście pójdą mocno w górę. Za najtańszy bilet jednorazowy (czasowy) zapłacimy 4,80 zł, zmienią się także ceny biletów okresowych i metropolitalnych, a niektóre całkowicie znikną z taryfy.
Jeszcze w przyszłym tygodniu decyzje w tej sprawie podejmie zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, które przygotowało projekty uchwał dotyczących nowych stawek dla pasażerów. Te mają zmienić się nie tylko w Gdańsku, ale także w Gdyni i Wejherowie oraz w przypadku biletów metropolitalnych.
Urzędnicy przyznają co prawda, że rozmowa o wysokości podwyżek będzie jeszcze przedmiotem dyskusji w ramach gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacji Zatoki Gdańskiej, ale plan zakłada, że uchwała o podwyżkach ma być głosowana na marcowej sesji rady miasta.
0,5 mld zł na komunikację
Podwyżki cen biletów w komunikacji. Ile zapłacimy?
Od 1 czerwca zmienią się ceny biletów:
- 4,8 zł - tyle będzie kosztował 75-minutowy bilet jednorazowy. Zastąpi on dotychczasowy bilet godzinny, który kosztował 4,40 zł.
- 109 zł - tyle będzie kosztował miesięczny bilet okresowy. Do tej pory pasażerowie płacili za niego 99 zł.
Zmienią się także rodzaje biletów:
- nie będzie można kupić już biletów jednoprzejazdowych (dziś taki bilet kosztuje 3,8 zł);
- nie będzie można kupić już biletów okresowych ważnych pięć dni w tygodniu (bez weekendów), dziś taki miesięczny bilet kosztuje 90 zł.
Co zmieni się dla pasażerów w Gdyni?
- Dla pasażerów korzystających z usług ZKM Gdynia, a przede wszystkim z biletów jednorazowych - będą one obowiązywać na jeden przejazd lub przez 75 minut, zastępując dotychczasowy podział na bilety jednoprzejazdowe i godzinne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni. - Oznacza to, że pasażerowie będą mogli w ten sposób pokonać dłuższą trasę niż do tej pory.
Według taryfy normalnej bilety będą kosztowały:
- 4,80 zł (linie zwykłe i nocne);
- 5 zł (linie zwykłe, nocne i pospieszne);
- 18 zł to proponowana od czerwca cena normalnego biletu 24-godzinnego (dobowego).
- Zmienią się też ceny biletów okresowych, choć zmiany stawek częściowo rekompensuje to, że będą one obowiązywać we wszystkie dni tygodnia, a nie jak do tej pory jedynie w dni robocze - mówi Agata Grzegorczyk.
Tym samym:
- miesięczne obejmujące linie zwykłe i nocne w granicach Gdyni będą w normalnej taryfie kosztować 94 zł (imienny) lub 110 zł (na okaziciela),
- a w przypadku biletu obejmującego także linie pospieszne - 106 zł (imienny) i 124 zł (na okaziciela).
Ile będą bilety na inne kursy, m.in. poza Gdynią i Gdańskiem?
- Za bilet miesięczny obejmujący wszystkie linie w granicach jednej z gmin: Sopotu, Rumi, gminy Kosakowo, gminy Żukowo, gminy Szemud, gminy Wejherowo lub gminy Kolbudy pasażerowie zapłacą 74 zł (imienny) lub 86 zł (na okaziciela);
- w granicach Rumi, Redy i Wejherowa lub gminy Wejherowo i Rumi - 96 zł (imienny) lub 112 zł (na okaziciela);
- w obrębie całej sieci komunikacyjnej ZKM Gdynia będzie trzeba zapłacić natomiast 116 zł (imienny) lub 130 zł (na okaziciela).
Zmiany w biletach metropolitalnych
Zmiany obejmą również bilety metropolitalne, które umożliwiają przesiadanie się pomiędzy pojazdami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo.
- Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł w wersji telefonicznej oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej.
- Za bilety 75-minutowe - 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne).
- Dobowe - 20 zł za komunalny, 26 zł za kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz 30 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
- Bilety 72-godzinne - 40 zł za komunalny i 60 zł za kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów.
- Bilet metropolitalny miesięczny komunalny ma kosztować 136 zł.
- Bez zmian pozostaną natomiast ceny metropolitalnych biletów miesięcznych kolejowo-komunalnych.
Dlaczego drożeją bilety? Więcej za prąd i paliwo
Przyczyny wzrostu cen biletów to efekt podwyżek opłat za prąd, droższego paliwa, wyższych kosztów pracy i wysokiej inflacji. To też pokłosie odpływu pasażerów, których liczba sukcesywnie zmniejsza się z powodu pandemii: wiele osób wykonuje swoją pracę zdalnie.
- Ze względu na radykalne podwyżki głównie cen prądu i znaczne zwiększenie nakładów gminy na funkcjonowanie komunikacji miejskiej już w tym roku prognozowane wpływy z biletów pokryją zaledwie 26 proc. naszych potrzeb - tłumaczy decyzję o podwyżkach Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Wiceprezydent Piotr Borawski tłumaczy przyczyny podwyżek.
Magistrat szacuje, że w drugiej połowie roku do budżetu miasta wpłynie ok. 7-8 mln zł więcej. W skali roku ma to być już ok. 15 mln.
Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku, władze miasta informowały, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.
Jakimi powodami wzrost cen biletów uzasadniają przedstawiciele Gdyni?
- Najważniejsze z nich to znaczne podwyżki cen energii elektrycznej i oleju napędowego, co przekłada się bezpośrednio na koszty utrzymania i eksploatacji taboru. Podwyżki tych kosztów względem poprzedniego roku według prognoz będą sięgać nawet 39 proc. (w zależności od operatora). Wyższe kwoty na fakturach za energię odczuje w Trójmieście szczególnie dotkliwie gdyńska komunikacja, w dużej mierze oparta na zeroemisyjnych trolejbusach. Zwiększyły się także koszty pracy czy usług zewnętrznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komunikacji - mówi Agata Grzegorczyk.
Bilety na komunikację w Trójmieście nadal nie najdroższe
Co ciekawe, nawet po podwyżkach ceny biletów trójmiejskiej komunikacji nie znalazły się w czołówce "najdroższych" pod tym względem miast.
Za podstawowe bilety zapłacimy więcej np. w Krakowie czy Poznaniu. W Trójmieście komunikacja jest już jednak dla pasażerów droższa niż w stolicy. Oprócz Trójmiasta na podwyżki w tym roku zdecydowały się też władze Łodzi oraz Bydgoszczy.
Droższe bilety na kolejkę. Ile kosztuje bilet SKM?
Pod koniec ubiegłego roku ceny biletów podniesiono też na kolei. Oznacza to, że pasażerowie zapłacą za bilety w SKM nawet o 10 proc. więcej.
Czytaj więcej:
Ceny biletów na SKM i Polregio po podwyżkach
Urząd Marszałkowski potrzebę wprowadzenia droższych biletów argumentuje m.in. rosnącymi cenami energii elektrycznej i paliwa oraz skutkami pandemii.
Podwyżki biletów komunikacji miejskiej (19 opinii)
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Generuje to przecież koszty.Czy nikt w ZKM nie kalkuluje? Najlepiej koszty przezucic na pasażerów.
Opinie (1348) ponad 50 zablokowanych
-
2022-02-02 16:36
Dziękujemy ci polski ładzie
Dziękujemy socjalistyczna władzo centralizująca gospodarkę. Odejdziecie też tak samo jak poprzednia socjalistyczna władza.
- 8 4
-
2022-02-02 16:38
Skutki podwyżki najbardziej odczują dojeżdżający do pracy. (2)
Bilet okresowy pn -pt zlikwidowany. Nowa cena biletu okresowego to 109 złotych.
Dobrze, że do pracy mam tylko 6 km.
Jestem z grupy wiekowej 55+, jeszcze jestem sprawny. Do pracy dojeżdżam rowerem.
Rowerem szybciej dojeżdżam niż tramwajem. Nie muszę dojść do przystanku, nie muszę czekać na tramwaj. Po prostu jadę.- 18 0
-
2022-02-02 20:06
Szerokiej drogi :)
- 0 0
-
2022-02-02 21:47
Wie pan, zazdroszczę... też bym mógł
Ale zimą jest to niekomfortowe, a latem to już wogóle dajcie spokój. Miałbym w koszuli i marynarce jechać, a potem mokry, spocony, śmierdzący pracować cały dzień?
W pracy nie mam się ani gdzie przebrać za bardzo, ani wziąć prysznic, bo taki luksus jak łazienkę z prysznicem w urzędzie ma tylko główny szef wszystkich szefów.- 0 0
-
2022-02-02 16:39
Jak ograniczyć prawo skarbu państwa
Do zarządzania nie więcej, niż 5-10% gospodarki w wymiarze pieniężnym, a resztę tylko wolny rynek, to konkurencja szybko podniesie efektywność oraz wyrówna ceny
- 4 1
-
2022-02-02 16:40
JMK
Pamiętajcie włodarze Gdańska i ZTM-u - chytry dwa razy traci.
- 9 0
-
2022-02-02 16:40
I tym oto sposobem bilet na autobus tam i z powrotem do pracy staje się odpowiednikiem hipsterskiej latte z pianką na Długiej...
Mało kogo na ta imprezę będzie stać...
- 3 2
-
2022-02-02 16:44
Bilety drożeją, a jakość coraz gorsza!
Kilka awarii dziennie, wieczne opóznienia
- 11 1
-
2022-02-02 16:44
Aniu.. a czym Twoja mama jeździ do pracy? - Rowerem! - Pięknie, ekologicznie, ale chyba ma blisko?
Zenku, a czym Twoja siostra jeździ do pracy? - Autem - A fe, takie to nieekologiczne...
Gosiu, a czym Twój tata jeździ do pracy? - Autobusem - Burżujstwo! Jak Was na to stać?
Jasiu, a czym Twój tata jeździ do pracy? - niczym, MOPS mamy pod domem. - Sprytnie i ekologicznie!- 7 2
-
2022-02-02 16:46
antykomunikacja (1)
Jak to dobrze,że nie muszę korzystać z komunikacji miejskiej,nam rower albo autko ewentualnie nóżki.
- 10 1
-
2022-02-02 17:05
I ty myślisz ze to jest dla ciebie dobre?
Wiesz ze zyjesz w społeczeństwie a nie w próżni? Wzrost ruchu samochodowego wpłynie na ciebie jeśli nie bezpośrednio to pośrednio.
- 1 2
-
2022-02-02 16:48
Zapominamy jaki jest cel istnienia Komunikacji Miejskiej czytaj-Publicznej-
To nie jest prywatna firma transportowa Pana Wojtka czy Zenka która ma za zadanie przynieść jak największe zyski. Jest to zakład publiczny funkcjonujący z Naszych publicznych pieniędzy i jego zadaniem jest służyć mieszkańcom jak najlepiej. A nie nabijać kasę prezesom prezesuniom spółek i spoleczek. Jak mieszkańcy maja wybrać komunikacje publiczna jak jest ona coraz mniej konkurencyjna do podróżowania własnym autem. Może jeśli koszty tak rosną warto się zastanowić nad oszczędnością , zmniejszyć wydatki i ograniczyć inwestycje i korzystać z taboru który jest.
- 14 0
-
2022-02-02 16:54
To (6)
Jadąc 1 przystanek trzeba zapłacić 4,80?
- 13 0
-
2022-02-02 17:03
Nie .
Można ryzykować. Nic nie płacić.
- 3 0
-
2022-02-02 17:18
mozna isc na piechotę
- 3 1
-
2022-02-02 17:52
mozesz sie przejsc
- 3 0
-
2022-02-02 17:55
Dla ciebie i wszystkich będzie dużo zdrowiej. Serdeczności :)
- 0 1
-
2022-02-02 17:56
A czego nie rozumiesz?!
- 0 0
-
2022-02-02 20:08
Można go odsprzedać:)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.