• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga linia SKM w Trójmieście jest realna

Michał Tusk
18 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy. Pierwotnie planowano na nową linię wydać 640 mln zł. Obecnie zwycięża koncepcja warta 440 mln. To rzadki i chwalebny przykład obniżania kosztów inwestycji prowadzonych z publicznych pieniędzy.
Droga do budowy kolei metropolitarnej, czyli drugiej linii SKM w Trójmieście, otwarta. Gdańsk zdecydował się na zmianę planów zagospodarowania przestrzennego tak, aby uwzględniały możliwość jej powstania.

Kolej metropolitarna to projekt zakładający odbudowę linii kolejowej na starym nasypie z Wrzeszcza na lotnisko oraz modernizację torów biegnących z lotniska przez Osowę, Karwiny i centrum Gdyni na Pogórze. Dzięki tym inwestycjom utworzono by drugą linię SKM obsługującą port lotniczy oraz dzielnice położone na tzw. górnym tarasie. Dodatkowo wprowadzone zostałyby bezpośrednie pociągi regionalne z Gdańska do Kartuz i Kościerzyny.

Do niedawna cały projekt traktowano jako marzenie ściętej głowy, jednak przyznanie Gdańskowi organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku sprawiło, że kolej metropolitarna stała się realna. Pomorscy inżynierowie i ekonomiści zainteresowali projektem wiceministra transportu Mirosława Chaberka. - Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu. Decyzja o finansowaniu trasy ma zapaść w ciągu dwóch miesięcy.

To nie pieniądze stały jednak dotychczas na drodze odbudowie, lecz... Gdańsk. Wszystko za sprawą miejskich planów zagospodarowania przestrzennego, które nie przewidziały na starym nasypie odbudowy linii kolejowej. Miasto nie chciało ich zmienić, gdyż sceptycznie podchodziło do rentowności przedsięwzięcia, a na nasypie planowało linię tramwajową. W końcu jednak Gdańsk zmienił zdanie.

- Nie będziemy przeszkadzać - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. - W planach pojawi się możliwość budowy linii kolejowej po starym nasypie, choć równolegle z linią tramwajową pomiędzy ul. Wita Stwosza a Moreną.

Na razie nie ustalono, czy oznacza to, że tory tramwajowe i kolejowe będą na tym odcinku iść obok siebie, czy tramwaje i pociągi będą korzystały z tego samego torowiska. Więcej natomiast wiadomo o kształcie samej linii. PKP Polskie Linie Kolejowe, które wybudują nową trasę, zdecydowały się wstępnie na wariant zakładający budowę linii jednotorowej z trakcją elektryczną. To ograniczy maksymalną częstotliwość kursowania pociągów do 20 minut (ew. 15 po wybudowaniu dodatkowych mijanek), ale zmniejszy także koszty - wersja dwutorowa kolei metropolitarnej kosztuje bowiem ok. 640 mln zł. Jeden tor jest ok. 200 mln zł tańszy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) ponad 500 zablokowanych

  • młody hjugend (?)

    A obrazek i opisy na nim widziałeś?
    Pociągi z Gdańska do Kartuz jechałyby prosto, przez Kokoszki, Starą Piłę. Spotykałyby się z pociągami z Gdyni do Kościerzyny w Glińczu. Podejmujesz się udowodnienia nierentowności bezpośredniego połączenia Gdańska z Kartuzami?

    • 0 0

  • Okiem mieszkańca Strzyży

    Dyskusja powyżej toczy się bardziej globalnie, ja spojrzę na to trochę z poziomu nasypu
    Chciałbym dwa tory, bo w perspektywie czasu wyjdzie taniej i atrakcyjność trasy od początku będzie większa
    Ktoś wyżej zaproponował spalinówkę zamiast trakcji, za takie opinie powinno się karać, wystarczy popatrzeć na spalinówki jeżdżące na Półwysep, ani nie można okna otworzyć, ani to szybkie, ani zdrowe
    Inna rzecz, że jeśli powstanie jeden tor-co dla krajobrazu okolicy by było kożystniejsze bo jest obecnie ten krajobraz super, to spaliny były by zatrzymywane przez korony drzew rosnące nieraz poza potencjalnym polem karczowania pod linię i byśmy mieli naturalną komorę gazową i smród na pare kaemów wokół.
    Rozumiem, że sporo ludzi tam spaceruje, ale stan tego traktu spacerowego dzięki szkłu i innego typu odpadkom woła o pomstę do nieba
    Kwestii tramwaju to wogóle nie komentuję bo jest równie bezsensowna jak jedna linia.

    • 0 0

  • tak tak jedne TOR!

    jeden tor ale donikąd!
    w 2012 roku gdy już pewnie rozwiązania z dziś będa stare my będziemy robić poprawki dzisiejszych planów.

    Koszmar. Oszczędzanie na rozwoju to filozofia urzędników.

    • 0 0

  • Druga linia SKM w Trójmieście

    Super pomysł. Jako przyszły mieszkaniec tamtych okolic obiecuję, że przesiądę się z smaochodu do tej kolejki pod warunkiem, że będzie ona kursowała (idealnie jeśli będzie to 20 minut). Nie trzeba oczywiście mówić, jak to może wpływnąć na rozwój tego regionu. Po prostu bajka.. tylko jak sprawić aby ten sen stał się rzeczywistością..

    • 0 0

  • Budować jak najszybciej!

    • 0 0

  • Oby jak najszybciej druga linia powstała. I oby powstała jakaś alternatywa dla samochodu i stojącego w korkach autobusu dla mieszkańców Gdańska-Południe.

    • 0 0

  • Ja jestem zdecydownaie przeciw!!!!!!!!!

    Ja jako mieszkanka bloku znajdujące się na oseidlu Wiszące Ogrody- najbliżej nasypu- jestem zdecydowanie przeciw takiemu pomyslowi!Kupowałam mieszkanie w tych okolicach własnei ze względu na bliskość trójmiejskiego parku krajobrazowego, spokojną, cichą! okolicę, z daleka od centrum, a teraz co będę miała? halaś, smród i widok na kolejkę- bardzo dziękuję!jak kupowłąm mieskznaie to usłysząłam od developera, ze nic nie powstanie na obszarze pomiędyz moim blokiem a parkiem- ponieważ jest to teren który jest pod ochroną - jako, ze bliski terenom parku, a tu proszę- jednak wszyskto można ominąc, a park- cóz wyciąć. Ciekawe jak sie na tą kwestię zapatrują ekolodzy???
    Osobną kwestią jest standardowe dla Polski "oszczędzanie" i budownaie tlyko 1 toru(bezsensowne) i totalnei nierentownej linii do Kartuz i kościerzyny i to wszyskto z jedneog powodu - euro2012, ciekawe kto po mistrzostwach bedzie to wszyskto utrzymywal?!

    • 0 0

  • Agusiu

    Kolej to do tej pory najbardziej ekologiczny środek transportu (no może za wyjątkiem transportu morskiego, ale...), więc z tym smrodem to przesadziłaś a i ekolodzy nie mają tu czego szukać.
    A na skargę polecam wybrać się do developera, bo nie powinien obiecywać takich rzeczy, ale jeśli nie masz tego na piśmie? No cóż...
    Poza tym zawsze można to rozwiązać problem dostępu do lasu i hałasu. Np. w postaci paru małych wiaduktów dla pieszych, jak to jest na linii między Kackiem a Redłowem. Na ewentualny hałas też są sposoby.

    • 0 0

  • Nareszcie

    ODbudowa tej lini kolejowej to powinien być priorytet. Z tego co czytam to na razie mamy jedno wielkie narzekanie, a to za głośno a to mi kolejka widok popsuje a to nie bede mógł/mogła spacerować po nasypie. a to jedna linia... Zastanawia mnie jak to będzie wyglądało gdy okaże się, że dojazd do wrzeszcza zajmuje 20 min a nie 40 w korkach na kartuskiej lub słowackiego, że będzie można dojechać do Auchana, do Dzierżążna nad jezioro a nawet do Kartuz i miejmy nadzieję żę nawet dalej aż do Sierakowic. A co do hałasu to nie sądzę aby był duży. Nie wiem nawet czy większość osób na forum slyszała jaki hałas generuje szynobus spalinowy. Proponuję porównać z hałasem Ikarusa. A nowy tabor elektryczny naprawdę jest cichy. Linia jednotorowa przy odpowiednim umieszczeniu mijanek i dobrym rozkładzie w zupełności się sprawdzi, choć uważam że jej elektryfikacja nie jest konieczna

    • 0 0

  • NIE NIE NIE to kompletna paranoja

    niedługo będzie nas więcej i nie pozwolimy na budowę kolei pod swoimi oknami kolei sprzed 70 lat nieda sie ot tak wskrzesić teraz jest to zupełnie inny teren zamieszkany prze dużą ilość ludzi a trójmiejski park krajobrazowy jest największym terenem zielonym wokół gdańska już rozesłałem wstępne info do ekologów w kraju i za granicą JESZCZE RAZ NIE DLA KOLEI W TYM MIEJSCU

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane